16/06/09

Stât talian: il vôt pes europeanis

Internazionalitari 05 2008


Intal stât talian l’unic candidât di une formazion politiche rapresentative di une comunitât minorizade che al è stât elet intal Parlament di Strasburc al rive dal Sud Tirôl. Al è Herbert Dorfmann de Südtiroler Volkspartei (SVP). La liste, colegade al Partît Democratic talian (PD), e gjoldeve ancje de poie dal Partît Autonomist Trentin Tirolês (PATT) e de Slovenska Skupnost (SSk). A nivel talian la SVP e à otignût il 0,46% e 143 mil vôts, che pe plui part (117 mil) a rivin de provincie di Bolzan dulà che la liste sudtirolese e à vût il 52,1% dai consens.

In Val di Aoste, invezit, no si à rivât a elei nissun rapresentant locâl, cundut che ancje achì al è in vore un mecanisim che al favorìs la elezion di un rapresentant de minorance. Chest massime par vie che a jerin dôs lis formazions politichis che si contindevin chel puest, ven a dî la liste Vallée d’Aoste (colegade al Popolo della Libertà) che e à otignût il 0,1% a nivel talian e il 37,1% a nivel valdostan, e la aleance Autonomie Liberté Démocratie (colegade ae Italia dei Valori) che e à cjapât il 0,08% a nivel statâl e il 18,5% a nivel locâl.

Par chês altris comunitâts minorizadis no son stadis previodudis garanziis e nancje circoscrizions autonomis: une situazion che tai agns passâts e à impedît la elezion di candidâts espression di chestis comunitâts. In Sardegne, nissune liste indipendentiste o autonomiste e à partecipât aes elezions. Dut câs, i indipendentiscj dal moviment indipendentzia Repubrica de Sardigna (iRS) a àn promovût une campagne par invidâ i citadins sarts a meti dentri te schede une letare che e denuncie la impussibilitât pai sarts di elei in maniere autonome i lôr rapresentants a Strasburc. La iniziative e à po cjatât la poie ancje dal PSdAz. Rispiet aes elezions dal 2004, in Sardegne si à vude une diminuzion de partecipazion dal 35%. Lis schedis blancjis o nulis a son stadis il 4,3% dai vôts, in cetancj câs propit par vie de letare di iRS. Inte circoscrizion eletorâl des isulis, dut câs, la rinuncie di altris candidâts e à permetût la elezion di un candidât sart de IdV.

Inte circoscrizion nordorientâl, là che al è cjapât dentri ancje il Friûl, pe prime volte a son stâts elets doi candidâts furlans (un in maniere direte e il secont pe rinuncie di un altri candidât). Ducj e doi a son stâts elets inte filis di partîts talians (PD e PdL). Dut câs, un dai doi elets, ven a dî Debora Serracchiani (PD), si è impegnade a poiâ lis domandis di tutele e di promozion des lenghis minorizadis dal Friûl fatis indenant dal Comitât 482.

Font: elections2009-results.eu, 07-08/06/09; interno.it, 07-09/06/09; elezioni.bz.it, 07-09/06/09; iRS, 09/06/09; com482.org, 30/05-11/06/09


Nessun commento: