12/02/21

Irlande: e torne a montâ la tension intal Nord

Un dai elements di fonde dai acuardis di pâs pe Irlande dal Nord al jere di eliminâ i controi dilunc dal confin che al divît in doi la isule. La jessude dal Ream Unît de Union Europeane e meteve risi il rispiet di cheste cundizion e par chest al è stât metût jù il cussì clamât protocol pe Irlande dal Nord che, in buine sostance, al previôt che i controi doganâi de Union no vegnin fats dilunc dal confin tra la Republiche di Irlande e lis Sîs Conteis dal Nord ma tai puarts nordirlandês dulà che a rivin lis marcjanziis de Grande Bretagne.

Paîs Basc: distintîfs di pueste pe polizie locâl euskaldun

Inte capitâl de Comunitât Autonome Basche, Vitoria Gasteiz, i agjents de polizie locâl che a son in stât di fevelâ par basc (euskaldun) a varan su la divise une spile cu la scrite euskaraz. Inta cheste maniere al sarà plui facil pai citadins savê cun cuâi membris dal cuarp che a puedin doprâ la lenghe proprie. Ancje tai locâi de polizie a saran specificadis lis postazions là che si à personâl in stât di fevelâ par euskara.

Font: EiTB, 05/02/21

France: dirits plui a risi cul “delit di separatisim”

Lis organizazions pai dirits civîi e diviers juriscj si mostrin preocupâts pal vie libare che la Assemblee francese e à dât al cussì clamât “delit di separatisim” che al previôt penis fin a cinc agns di preson e 75 mil euros di multe. La normative e je stade pensade par difindi la laicitât e i valôrs republicans dal stât e des sôs emanazions cuintri des menacis dal radicalisim islamic. La gnove leç però e lasse spazis di interpretazion che a podaressin puartâle a menaçâ dirits di fonde come chel di associazion o di espression.

Galizie: sburt par une planificazion linguistiche pai imigrâts

A son cumò disponibii ancje in rêt i risultâts de edizion XXII dai incuintris pe normalizazion linguistiche de Galizie. Chest an l’apontament al à vût come argoment centrâl chel de imigrazion. In Galizie si à sì e no il 2% dai migrants che a vivin intal stât spagnûl e, in tancj câs, a àn un leam dret cu la diaspore galiziane dal secul stât. Il document finâl dai incuintris al met in evidence che in Galizie no si aplichin lis politichis che a coventaressin par che la popolazion imigrade e puedi cjapâ sù competencis linguistichis par galizian. A mancjâ a son sei la planificazion gjenerâl che misuris specifichis intal cjamp educatîf. Si sugjerìs duncje di meti in cjamp un model operatîf che al à za mostrât di funzionâ ben come chel in vore te Comunitât Autonome Basche.

Font: Consello da Cultura Galega, 02/02/21

Europe: lis propuestis de ELEN ae Comission Europeane

Intant di un incuintri cu la direzion gjenerâl pe educazion e pe culture de Comission Europeane, i rapresentants de ELEN (European Language Equality Network), la Rêt Europeane pe Avualiance Linguistiche, a àn domandât che l’organisim di guvier de UE al meti in cjamp une rie di azions par garantî i dirits des comunitâts minorizadis. Dongje di ativâ un canâl di comunicazion continuatîf e diret jenfri Comission e ELEN, i delegâts de Rêt a àn domandât di meti sù un font european pes lenghis in pericul, di disegnâ une strategjie di suaze pes lenghis minorizadis, e di creâ un osservatori e un difensôr des lenghis. ELEN e à po domandât ae Comission che e fasi bon un mecanisim par garantî che i stâts membris a rispietin i dirits previodûts de Cjarte des lenghis regjonâls o minoritariis, che e promovi la avualiance linguistiche e che e combati i atacs e lis manifestazions di odi cuintri dai membris des comunitâts minorizadis.

Font: Galicia Confidencial, 02/02/21

Asturiis: tacâts su la RTPA i programs gnûfs in lenghe

Il prin di Fevrâr al è scomençât il prin dai siet progjets, doi radiofonics e cinc televisîfs, che la RTPA – la Radio Television dal Principât des Asturiis – e à selezionât par mieç di un bant straordenari finanziât dal guvier asturian cun 138 mil euros. I doi programs radiofonics a previodin une cuindisine di pontadis parom e a van in onde te fasse orarie tra 11 e mieze di gnot e miezegnot e mieze. Il prin program televisîf, invezit, al larà in onde cui 24 dal mês. Si trate di trê progjets documentaris, de riduzion di un spetacul teatrâl e di un program pai fruts. La programazion e ven judicade dal dut insuficiente de Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana (XDLA) che e à calcolât che vie pal 2021 lis trasmissions par asturian no rivaran nancje al un par cent des emissions complessivis de RTPA cundut che la emitente publiche e ricêf za 23 milions di euros ad an pes sôs ativitâts radiotelevisivis.

Font: Asturies.com, 01/02/21

Corsiche: fuarte mobilitazion pai presonîrs politics

Cundut des limitazions in at par fâi cuintri ae pandemie, a jerin uns 2 mil lis personis che si son dadis adun ai 30 di Zenâr a Corti par domandâ il rispiet dai dirits dai presonîrs politics cors. A convocâ la mobilitazion a son stadis la organizazion Ora di u Ritornu e la sezion locâl de Leghe pai Dirits dal om cun riferiment al câs di Pierre Alessandri e Alain Ferrandi che a son daûr a scontâ une condane al ergastul a Poissy, te regjon parigjine, in regjim di DPS (détenu particulièrement signalé) o sei chel di massime sigurece.

Cossovo: crepaduris intal model eletorâl “etnic”

20 dai 120 puescj dal Parlament dal Cossovo a son risiervâts aes minorancis etnichis. Di chescj, par solit, 10 a van a rapresentants de comunitât serbe e 3 a chei de minorance bosgnache. Tes elezions che si tignaran ai 14 di Fevrâr il moviment Vetevendosje al ven dât tor dal 48% dai consens, un risultât che i permetarès di guviernâ ancje dome cu la poie di cualchidun tra i deputâts des minorancis. Une prospetive che e preocupe e no pôc la part de comunitât serbe plui leade al guvier di Belgrât. Il vôt des minorancis al devente cussì centrâl intal scuintri politic. Ve che alore la Union Democratiche Sociâl e à acusât la Srpska Lista, partît leât ad in dopli cul guvier di Belgrât e che tes ultimis elezions al à simpri otignût ducj i dîs puescj risiervâts ae minorance serbe, di zuiâ sporc. Si stime che il partît al puedi fâ stât su almancul 10 mil vôts in plui di chei che i coventin par sigurâsi i dîs deputâts e che ju implearà par mandâ in Parlament candidâts “amîs” che si presentin intes listis di altris minorancis. Sot de lint a son in particolâr il partît bosgnac de Comunitât Unide (Ujedijnena Zajednica) e il moviment Iniziative Rom. Dut câs, a movisi ta cheste direzion, no saressin dome i serps. Di fat al è stât segnalât ancje il câs di un candidât albanês che si presente cul Gnûf Partît Democratic, che al varès invezit di rapresentâ i bosgnacs.

Font: Balkan Insight, 28-29/01/21

Estonie: nissun plan par sierâ lis scuelis di lenghe russe

Il ministri pe aministrazion publiche Jaak Aab al à comunicât che il gnûf guvier de Estonie nol à in program di sierâ lis scuelis che a doprin il rus come lenghe veicolâr. Intant de formazion dal esecutîf e de scriture dal program di guvier a jerin stadis vôs che a fevelavin de sierade dai istitûts rus e de modifiche de normative in vore su la istruzion. Vôs che il ministri al à smentît spiegant i contignûts dal acuardi di guvier. In dì di vuê, al à dite, a son za tancj i fruts che a rivin di fameis russofonis che a frecuentin scuelis cul eston veicolâr e ancje tai istitûts là che il rus al è la lenghe principâl, il 40% des materiis a son insegnadis par eston. Ce che il guvier al fasarà – al à dite Aab – al è dome dâ rispueste ae scjarsetât di personâl che al vedi l’eston come prime lenghe cu la assunzion di 50 insegnants che tal 2021 a jentraran in servizi tes scuelis de infanzie de minorance russe.

Font: News ERR, 28/01/21

Ocitanie: proteste dai professôrs di ocitan

Ai 26 di Zenâr i professôrs di ocitan a àn manifestât a Montpelhièr / Montpellier, Tolosa / Toulouse, Nimes / Nîmes e in altris citâts de Ocitanie cuintri des politichis metudis in at dal guvier francês par limitâ e precarizâ simpri di plui l’insegnament de lenghe proprie, a partî de riforme de educazion secondarie volude dal ministri Blanquer. Lis iniziativis di proteste a son stadis clamadis adun dal sindacât FÈLCO inte suaze di une zornade di mobilitazion dal sisteme educatîf francês cuintri de gjestion de crisi sanitarie e dei nivei pe formazion des classis, e par une revision dal tratament salariâl.

Font: Jornalet, 27/01/21

Paîs Basc: fat bon il plan strategjic 2021-2023 di PuntuEUS

Il diretîf de fondazion PuntuEUS al à valutât cun sodisfazion lis ativitâts davueltis inte dade 2016-2020 e al à fat bon il plan strategjic 2021-2023. Il program che si à a pene sierât al veve tant che obietîf di fonde di slargjâ l’ûs dal domini .eus framieç de societât basche. La fondazion e stime di vê otignût i risultâts che si proponeve dal moment che i sîts internet che a doprin chest domini a son passâts di 4.903 a 11.927 cuntune incressite dal 242%. L’obietîf dal plan gnûf al è di fâ deventâ .eus il domini principâl intal mont digjitâl di lenghe basche, ancje par mieç di un aument de cualitât e de sigurece dal servizi, e di sburtâ la trasformazion digjitâl de societât par mieç dal euskara.

Font: Domeinuak, 26/01/21