06/03/17

Aragon: sît uficiâl par promovi lis lenghis propriis

Ai 20 di Fevrâr, la vilie de Zornade internazionâl de lenghe mari, la direzion gjenerâl pe politiche linguistiche dal Aragon e à presentât e metût in linie un sît internet di pueste (www.lenguasdearagon.org) par promovi lis dôs lenghis propriis di cheste comunitât, o sei aragonês e catalan. Il portâl al ufrìs un archivi di materiâi pal studi, pal insegnament e pe cognossince de realtât linguistiche dal Aragon, un repertori toponomastic cun 2 milions di vôs e informazions su lis ativitâts e i progjets svilupâts de direzion gjenerâl, di altris aministrazions publichis e di sogjets impegnâts intal promovi lis lenghis propriis. Il sît, che al è in cressite progressive, al à za 732 documents audio o video su la tradizion orâl, 200 publicazions in linie e 70 videos di nature pal plui didatiche.

Galizie: iniziative di leç popolâr pai dirits linguistics

Ai 18 di Fevrâr la organizazion A Mesa pola Normalización Lingüistica e à presentât al public une iniziative legjislative popolâr par garantî i dirits linguistics dai galizians ancje tal cjamp socioeconomic. La propueste e je za stade sotscrite di 120 personalitâts dal mont culturâl, academic, imprenditoriâl, sindacâl e sportîf e tai prossims cuatri mês e sarà sostignude di une campagne par racuei framieç dai citadins lis firmis che a coventin par sburtâle indenant. La Mesa e ricuarde che tal stât spagnûl si àn almancul 500 disposizions legâls che a garantissin il castilian, di chestis 200 dome pal cjamp socioeconomic, invezit il galizian, cundut dal so status di couficialitât, nol gjolt dai stes dirits e al patìs une situazion di disvantaç che e covente ribaltade. Di chi duncje la propueste par une leç che e garantissi pardabon i dirits linguistics dai galizians ta chest setôr.
Font: Galicia Confidencial, 18/02/17

Scozie: consultazion sul plan linguistic pal gaelic

Il Bòrd na Gàidhlig, l’ufici pe lenghe gaeliche scozese, al à lançât ai 17 di Fevrâr la consultazion publiche pal tierç Plan linguistic nazionâl pal gaelic che al propon la strategjie par incressi il numar di chei che a doprin o che a imparin cheste lenghe vie pai agns 2017 – 2022. Citadins e sogjets interessâts a dî la lôr a àn timp fintremai i 17 di Mai. Il Plan al interven su areis tant che la educazion, l’aprendiment, i mieçs di comunicazion, lis comunitâts locâls e lis produzions culturâls. La consultazion publiche e fâs part di une strategjie di condivision che e je centrâl pe metude in vore des misuris di azion proponudis.
Font: Bòrd na Gàidhlig, 17/02/17

Paîs Catalans: atacs al procès sovranist, preocupazions ONU

Il relatôr speciâl pai dirits umans de ONU, Alfred-Maurice de Zayas, al à inviât une letare ae ambassade spagnole di Gjinevre, ae rapresentance de Spagne dentri de ONU e a altris organizazions internazionâls là che si mostre preocupât pe persecuzion judiziarie cuintri dai rapresentants politics i istituzionâi catalans impegnâts intal procès sovranist e pes campagnis di difamazion cuintri di lôr. Al ricuarde che la libertât di determinâ il propri avignî e je fondamentâl par prevignî i conflits e che, come che si à viodût intai câs dal Quebec e de Scozie, davuelzi un referendum al è la maniere miôr par che la int e cjapi posizion e par evitâ che si rivi al ûs de fuarce. Ta cheste logjiche si met a disposizion des autoritâts spagnolis par discuti de situazion e dal rispiet dai impegns internazionâi che ancje la Spagne e à in teme di dirits umans.
Font: VilaWeb, 16/02/17

Paîs Basc: acuardi tra Euskaltzaindia e EEP par sburtâ l’euskara

Ai 16 di Fevrâr Euskaltzaindia e l’Ufici public pe lenghe basche (Euskararen Erakunde Publikoa) a àn sotscrit un acuardi di program pe dade 2017 – 2022 che si propon di incressi la presince dal euskara in Ipar Euskal Herria, o sei il Paîs Basc setentrionâl cjapât dentri intal stât francês. Il document al fisse lis azions di meti in vore e i cjamps di colaborazion tra lis dôs istituzions. Cun di plui, cun chest acuardi si ricognòs Euskaltzaindia tant che riferiment uficiâl pai criteris di grafie e di normalizazion lessicografiche dal euskara ancje tal Paîs Basc francês, compagn di ce che al sucêt za te Comunitât Autonome Basche e in Navare.
Font: La Vanguardia, 16/02/17

Austrie: cu la Costituzion gnove, bilinguisim a risi in Carinzie

Il stampon de Costituzion de Carinzie che al ten di lenghe uficiâl dome il todesc al à discjadenât la proteste des organizazions de comunitât slovene carinziane che, ai 14 di Fevrâr, a àn inmaneât une proteste che e à puartât centenârs di citadins a manifestâ pes stradis di Klagenfurt/Celovec a pro dal bilinguisim. Un altri pont contestât al è chel di gjavâi aes aministrazions comunâls lis competencis su la avualiance tal doprâ lis dôs lenghis là che si à une presince significative de minorance slovene. Su la cuistion a son intervignûts sei il prin ministri sloven, Miro Cerar, che al à fat savê che al fasarà dut ce che in so podê par difindi il bilinguisim, sei il president de Republiche slovene, Borut Pahor, che al à visât lis autoritâts austriachis che se chestis mendis a saran confermadis si metin a risi lis relazions diplomatichis tra i doi stâts.
Font: EFA, 15/02/17; il Piccolo, 18/02/17

Paîs Catalans: il tribunâl costituzionâl al anule il referendum

Il tribunâl costituzionâl spagnûl al à decidût di anulâ l’at dal Parlament catalan che al previôt la convocazion di un referendum su la indipendence e di denunciâ denant de procure di stât la presidente de Assemblee catalane, Carme Forcadell, e i cuatri membris dal ufici di presidence – Lluis Corominas, Anna Simó, Joan Josep Nuet e Ramona Barrufet – che a àn autorizât la discussion dal at. Dopo vêle suspindude, il tribunâl al anule cussì in maniere definitive la risoluzion votade de maiorance sovraniste dal Parlament catalan che e previodeve dentri dal Setembar di chest an une votazion popolâr vincolante su la indipendence, di là che si cjati o no un acuardi cul guvier spagnûl. I magjistrâts a àn ancje visât i membris dal esecutîf catalan che se a clamaran dongje il referendum a varan di rispuindi sul plan penâl. I rapresentants dal guvier catalan però a àn fat savê daurman che la decision dal tribunâl no mude il lôr plan di azion dal moment che la risoluzion e je stade votade di un Parlament sovran intal esercizi plen e legjitim des sôs funzions.
Font: Naiz:, 14/02/17; VilaWeb, 14/02/17

Ucraine: gnûf centri pe comunitât ongjarese de Transcarpazie

A front dai tentatîfs in at in Ucraine par limitâ i dirits des comunitâts minorizadis, il guvier ongjarês al incrès la poie aes iniziativis a pro de minorance magjare che e vîf te regjon de Transcarpazie. Dopo des risorsis metudis par sostignî i istitûts scolastics de minorance, cumò l’esecutîf di Budapest al à cofinanziât cun cuasi 100 mil euros la costruzion di un centri pe comunitât ongjarese logât te citadine di Csap / Chop. La struture, screade ta chestis setemanis, e je gjestide de Union Culturâl dai Ongjarês de Transcarpazie (KMKSZ).
Font: Politics.hu, 13/02/17

Føroyar: referendum tal 2018 su la gnove Costituzion

Ai 10 di Fevrâr il prin ministri des Føroyar, Aksel Johannesen, al à comunicât che ai 25 di Avrîl dal 2018 i citadins des isulis a saran clamâts a votâ su la gnove Costituzion di chest teritori che, za dal 1948, al gjolt di un nivel une vore alt di autonomie de Danimarcje. La discussion su la gnove Cjarte costituzionâl e je lade indenant plui a dilunc di ce che si veve programât, ma il test al varès di jessi fat bon dal Parlament des isulis ai 29 di Lui. Johannesen – che al vuide un guvier formât di Sociâi Democratics (Javnaðarflokkurin, çampe autonomiste), Republiche (Tjóðveldi, çampe indipendentiste) e Progrès (Framsókn, indipendentiscj liberâi) – al à anticipât che la gnove Costituzion e larà a definî i dirits e i dovês di fonde dai citadins che a formin la nazion faroese a partî di chel ae autodeterminazion. La Cjarte e previôt di fat che a sedin i citadins des isulis a decidi par mieç di une consultazion referendarie se cjapâ la strade de indipendence o se incressi la integrazion cu la Danimarcje, e ancje su cualsisei ipotesi di partecipazion a organisims internazionâi tant che la Union Europeane.
Font: Government.fo, 11/02/17; Le Monde, 11/02/17

Sapmi: adunance a 100 agns de prime assemblee unitarie

Ai 6 di Fevrâr dal 1917 te citât di Trondheim, in Norvegje, si son dâts dongje in assemblee pe prime volte rapresentants rivâts di dutis lis tieris dal Sami (Sapmi) par inviâ adun la lote pal ricognossiment dai lôr dirits e de lôr identitât. Za di agns cheste date e je stade sielzude tant che Zornade nazionâl dai Sami. Chest an, a cent agns di chê assemblee storiche, delegâts sami rivâts di Norvegje, Svezie, Finlande e Russie a àn tornât a cjatâsi a Trondheim. Ae iniziative e à partecipât ancje la prime ministre norvegjese Erna Solberg che e à denunciât i dams causâts des politichis di snazionalizazion puartadis indenant cuintri dai Sami e e à dite che, cundut che si à fat tancj pas indenant, lis politichis di tutele e di promozion de lenghe, de culture e de economie tradizionâl dai Sami a van infuartidis. La fieste e cole juste tal moment che i Parlaments dai Sami de Norvegje, de Svezie e de Finlande a son daûr a ratificâ la gnove convenzion che e ponte a vualivâ la suaze normative e lis azions di rivendicazion dai Sami tai trê stâts.
Font: The Independent Barents Observer, 06-07/02/17

Stât francês: sì de Assemblee a une leç su lis “lenghis regjonâls”

La Assemblee statâl francese e à fat bon un test di leç par promovi chês che a vegnin definidis “lenghis regjonâls”, o sei lis lenghis minorizadis feveladis dentri dai confins statâi tant che il basc, il breton, il catalan, il cors o l’ocitan. La propueste e smire, tra lis altris robis, a dâi fondis plui saldis al insegnament des e tes lenghis minorizadis, sei par chel che si riferìs ai istitûts bilengâi, sei tant che materie facoltative tal rest dai istitûts. Al moment dal vôt, la aule e jere mieze vueide e dai 68 presints, 63 a àn votât a pro. Se za chest al mostre il scjars interès che si à a Parîs pal argoment, a fâ pensâ che nancje chest test al sarà fat bon al è che i timps tecnics par che la propueste e sedi aprovade ancje dal Senât a son plui che strents e nol somee che si vedi la intenzion di anticipâ la sô votazion prime che e rivi insom la legjislature.
Font: Le Telegramme, 31/01/17