31/08/20

Paîs Catalans: simpri plui leçs che a discriminin il catalan

Contrari dai indreçaments rivâts dal Consei de Europe e de OSCE, lis istituzions spagnolis a son ladis indenant a doprâ dome il castilian par informâ su la pandemie in at e tes ordenancis par limitâ la sô difusion, lassant di bande lis lenghis couficiâls. A segnalâlu e je la organizazion catalane Plataforma per la llengua che e à inzornât il so monitorament su la discriminazion linguistiche te legjislazion. Cussì al ven fûr che, tra Avrîl e Jugn, lis normis jentradis in vore intal stât spagnûl che a discriminin lis lenghis propriis a son stadis 28, e a van a zontâsi aes 25 za fatis buinis tai prins trê mês dal 2020. Si trate di 17 leçs statâls e di 11 comunitariis, ta chest ultin câs la discriminazion e je la consecuence dal dinei dai guviers di Madrid a ricognossi catalan, basc e galizian come lenghis uficiâls dongje dal castilian.
Font: PFPLL, 19/08/20

Galizie/León: mobilitazion intal Bierzo pe couficialitât

Il coletîf culturâl Fala Ceibe al à domandât al consei provinciâl dal Bierzo – aree di lenghe galiziane che si cjate inte comunitât di Castilie e León – di mendâ la leç che e regole la vite de aministrazion locâl par ricognossi al galizian un status di couficialitât. Tant il statût de comunitât di Castilie e León che la normative locâl a ricognossin za la esistence de lenghe galiziane e a previodin ciertis misuris di tutele. La modifiche che si domande e je duncje indreçade a garantî la paritât di tratament tra galizian e castilian intes ativitâts aministrativis. Cheste mobilitazion e rive cualchi zornade dopo che la plateforme civiche A Quinta e à inviât une campagne par che il Bierzo al puedi jentrâ a fâ part come gnove provincie de comunitât autonome de Galizie.
Font: Lugo Xornal, 19/08/20

Galizie: fonts par voltâ 94 oparis dal o par galizian

Tal 2020 il guvier de comunitât autonome de Galizie al à assegnât 200 mil euros par voltâ dal e par galizian un centenâr di produzions editoriâls. Plui tal specific, cun chestis risorsis si larà a tradusi in lenghe proprie 70 oparis scritis in altris lenghis, intant che 24 lavôrs jessûts par galizian a saran voltâts par castilian, francês, inglês, portughês, talian o todesc. Cheste ativitât e cjape dentri une vincjine di cjasis editoris.
Font: Cultura Galega, 19/08/20

Macedonie: acuardi par un prin ministri albanês

Ai 18 di Mai si à cjatât l’acuardi che al conferme il sociâl democratic Zoran Zaev tant che prin ministri de Macedonie dal Nord. A sostignî il gnûf esecutîf a saran ancjemò une volte il Partît Sociâl Democratic (SDSM), che tes elezions anticipadis dai 15 di Lui al à otignût 46 deputâts, e la Union Democratiche pe Integrazion (DUI), che cui siei 15 elets e reste il partît plui votât de minorance albanese (che e rapresente un cuart de popolazion totâl de republiche balcaniche). A sostignî chest pat di guvier al è ancje il Partît Democratic dai Albanês. La maiorance e varà cussì a disposizion 62 dai 120 membris dal gnûf Parlament. Par otignî la poie de Union, Zaev al à vût di acetâ che a fâ di prin ministri tai ultins cent dîs prime de fin de legjislature al sedi un membri de comunitât albanese.
Font: Balkan Insight, 18/08/20

Asturiis: la Xunta e critiche la politiche linguistiche de RTPA

La Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana e à criticât la politiche linguistiche de RTPA – la Radio Television dal Principât des Asturiis – ma ancje la decision dal guvier locâl di assegnâi ae emitente 200 mil euros par meti in onde programs par asturian. Cundut che la normative in vore e previôt che la radiotelevision publiche e contribuissi a normalizâ l’ûs de lenghe proprie e che la emitente e ricêf za 23 milions di euros ad an pes sôs ativitâts, cul assegnâi chestis risorsis in plui, in sostance, l’esecutîf al da par scontât che la RTPA e vedi di trasmeti par castilian. Pe Xunta cun chescj fonts si varès invezit di finanziâ, a miezis cu la RTPA, la creazion di un servizi par dopleâ o sottitulâ par asturian produzions audiovisivis indipendentis di meti in onde su la emitente.
Font: Astur News, 15/08/20

Bretagne: progjet par unî in digjitâl 18 radios bretonis

Il consei superiôr dal audiovisîf francês al à dât il so parê positîf al disvilup dal progjet «Radio BOA», acronim di Breizh On Air. Si fevele de nassite di une cussì clamade radio regjonâl digjitâl che e metarès adun disevot emitentis radiofonichis associativis bretonis. Si trate des realtâts che za a aderissin al coordenament des radios locâls e associativis de Bretagne. Il progjet, che al varès di deventâ operatîf intal 2022, al permetarà di meti sù un canâl digjitâl che al metarà a disposizion informazions che a cjapin dentri dut il teritori de Bretagne e che al trasmetarà tes diviersis lenghis di chest teritori, ven a dî breton, francês e ancje gallo, o sei la varietât linguistiche neolatine fevelade te part plui orientâl de Bretagne.
Font: Actu.fr, 13/08/20

Irlande: la polizie no rispiete lis normis su la lenghe

Un rapuart publicât ai 12 di Avost al segnale che la polizie di stât irlandese (An Garda Síochána) no à fat nissun progrès rispiet aes racomandazions fatis indenant ancjemò undis agns indaûr par garantî i dirits linguistics dai citadins che a son a stâ intal Gaeltacht, o sei lis areis là che l’irlandês al è ancjemò lenghe di ûs comun. In particolâr, dal personâl di polizie in servizi ta chestis areis – o sei 99 agjents – dome 35 a àn une cognossince suficiente dal irlandês. Il comissari pe lenghe irlandese, Rónán Ó Domhnaill, si veve cjatât ancjemò l’an passât cui responsabii dal cuarp par cirî di superâ chest probleme ma lis sôs propuestis di intervent a vevin cjatât une rispueste dome dopo di siet mês e, ancje ta chel câs, cence di nissun impegn specific. Chest ultin rapuart al à confermât che la polizie no fâs nuie par rispietâ la normative linguistiche e i oblics previodûts inte leç che e regole il cuarp. Il comissari al à duncje decidût di puartâ la cuistion denant de comission di justizie clamade a judicâ chest gjenar di violazions de leç.
Font: Irish Times, 12/08/20

Man: finanziament public plen pe scuele a imersion

Declarât “estint” intal 2009 de UNESCO, ancje se no son plui personis che lu àn di prime lenghe in realtât il manx – la lenghe de famee gaeliche che si fevele te isule di Man – inta chescj agns al è daûr a vivi une sorte di resuriment. Tra i protagoniscj di cheste rinassince e je ancje la Bunscoill Ghaelgagh, la scuele primarie a imersion fondade 19 agns indaûr e gjestide de organizazion privade Mooinjer Veggey. A front di chest lavôr fondamentâl, cumò il guvier de isule al à decidût di ricognossile come part dal sisteme scolastic public. Chest al vûl dî che di cumò indenant al proviodarà a assumi e a paiâ in maniere direte i insegnants e il personâl tecnic e aministratîf dal istitût. Cun di plui, su la fonde dai risultâts de scuele, si resone su la pussibilitât di inviâ un percors similâr ancje pal cicli secondari de istruzion.
Font: Manx Radio, 05/08/20

Scozie: in cressi lis risorsis pal gaelic

Il Bòrd na Gàidhlig, la agjenzie scozese de lenghe gaeliche, al à fat un belanç des sôs ativitâts inte prime part di chest 2020. Cundut dai pidiments leâts ae pandemie, la agjenzie e je daûr a lavorâ cun 68 tra aministrazions e ents publics pal disvilup di plans linguistics specifics, e à assegnât fonts par un milion di sterlinis a di une sessantine di organizazions impegnadis pe lenghe proprie e e à creât un canâl di finanziament di pueste par chês tra di lôr che a son stadis plui colpidis dai efiets de crisi leade al Covid-19. I bogns risultâts des ativitâts di promozion de lenghe si ju viôt ancje dal aument dal 10% intal zîr di un an dal numar dai arlêfs che a studiin in scuelis cul gaelic veicolâr e dal 5% dai professôrs che a doprin cheste lenghe par insegnâ.
Font: Bòrd na Gàidhlig, 04/08/20