19/11/20

Paîs Catalans: ufici pai dirits linguistics tes Baleârs

Il guvier des isulis Baleârs al à fat savê che ai 4 di Dicembar si presentarà l’Ufici di difese dai dirits linguistics. Il gnûf organisim public al dipendarà de direzion gjenerâl di politiche linguistiche e la sô finalitât e je chê di garantî i dirits linguistics dai citadins. La date no je stade sielte a câs; cun di fat ai 4 di Dicembar e cole la Zornade dai dirits linguistics intal Paîs Valenzian: si vûl cussì celebrâ chest inovâl che al tocje une altre des tieris di lenghe catalane. Cun di plui, e varès di partî in curt ancje la ativitât di siet operadôrs teritoriâi di dinamizazion linguistiche (trê a Mallorca, doi a Eivissa / Ibiza, un a Menorca e un a Formentera) cun chê di sburtâ lis ativitâts di promozion dal catalan a nivel locâl.

Font: Diario de Mallorca, 12/11/20; VilaWeb, 13/11/2020

Paîs Basc: vivi al 100% par basc, la sfide di 9 fantats

Inte suaze de iniziative di promozion linguistiche Gaztealdia, par vot zornadis – dai 12 ai 19 di Novembar – nûf zovins bascs tra i 17 e i 28 agns a ciraran di davuelzi la lôr vite fevelant dome par euskara. I fantats a rivin di contescj sociolinguistics une vore diviers, sei par difusion che par nivei di tutele de lenghe e, plui dal detai, di Deustu / Deusto, Donibane-Lohizune / Saint-Jean-de-Luz, Iruñea / Pamplona, Lasarte-Oria, Plentzia, Sodupe, Tutera / Tudela, Urepele / Urepel, Zornotza / Amorebieta-Etxano. La iniziative e à ancje chê di stiçâ altris zovins a partecipâ in maniere ative aes rêts che a operin par infuartî l’ûs dal basc. In ciertis areis dal Paîs Basc il nivel di tutele de lenghe proprie te scuele, tai mieçs di comunicazion e tes aministrazions publichis al è une vore alt ma nol è avonde par garantî la tignude de lenghe. Une lenghe – a disin i nûf zovins – no si piert parcè che chei che no san fevelâle no le imparin, ma parcè che chei che le cognossin no le doprin.

Font: Mediabask, 11/11/20

Paîs Catalans: 15 entitâts zovanîls adun in difese de lenghe

Cuindis organizazions zovanîls dai Paîs Catalans (JNC, Jovent Republicà, la Forja, JCC, FNEC, AEP, SEPC, JEM, Mallorca Lliure, Joves PV, Joves de Mallora per la Llengua, BEA, ACE, Eina – Espai Jove de la Intersindical e Avalot – Joves UGT) si son dadis adun par difindi la lenghe proprie. A front di une diminuzion intal so ûs sociâl, a rivendichin il catalan tant che lenghe di acet e di coesion sociâl, a difindin il so ûs tal insegnament scolastic e te ricercje, a denunciin lis agressions linguistichis e a domandin aes istituzions di incressi lis politichis publichis di tutele e di promozion de lenghe. Cun di plui, a sticin la societât a incressi la sô cussience coletive e a doprâ la lenghe proprie in ducj i setôrs. L’acuardi unitari (#FemHoEnCatalà) al à cjatât la poie ancje di Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua, Coordinadora d’Associacions per la Llengua, Acció Cultural del País Valenciá, Obra Cultural Balear e Moviment Franjolí per la Llengua.

Font: Generalitat de Catalunya, 11/11/20

Asturiis: iregolaritâts tal insegnament de lenghe proprie

Iniciativa pol Asturianu e à presentât al assessorât pe educazion e ae direzion gjenerâl di politiche linguistiche des Asturiis une informative là che e met adun une serie di iregolaritâts riferidis al insegnament de lenghe proprie te scuele. In diviers istitûts al sucêt che a doi mês de partence dal an scolastic i students si ricjatin ancjemò cence dal professôr di lenghe asturiane, in altris invezit si fasin coincidi lis oris di insegnament de lenghe e chês di culture asturiane in maniere di eliminâ il prin. Si segnale fintremai il câs di un student che al è stât invidât a cambiâ scuele par podê studiâ l’asturian cundut che l’istitût al à in organic un insegnant di lenghe asturiane.

Font: Info Asturies, 11/11/20

Gales: debolece dai media galês “deficit democratic”

La deputade Delyth Jewell (Plaid Cymru) e à presentât inte Assemblee Nazionâl dal Gales un studi elaborât de universitât di Caerdydd / Cardiff e di YouGov che al palese la debolece dai mieçs di comunicazion galês, tant in lenghe proprie che par inglês. La situazion e je penze massime pe cjarte stampade, là che al ven fûr che a pene il 6% dai galês al lei gjornâi locâi, a front di un 46% in Scozie. La fuarce e la invasivitât de stampe inglese e puarte une part impuartante de popolazion locâl a jessi informade pôc e mâl su ce che al sucêt in Gales al pont di no vê masse a clâr lis competencis dal guvier locâl e i partîts che lu sostegnin. Pe Jewell cheste situazion e pidimente la pussibilitât di cetancj galês di partecipâ in maniere cussiente ae vite politiche dal paîs. Sul teme al è intervignût ancje il prin ministri che al à declarât di viodi cun favôr une taule di lavôr trasversâl che e fronti chest probleme.

Font: Nation Cymru, 11/11/20

Galizie: iniziativis par difindi il galizian a scuele

A son stadis cetantis in Galizie lis reazions negativis aes peraulis dal president dal esecutîf locâl, Alberto Núñez Feijóo, e di altris rapresentants dal PP che a àn acusât il guvier spagnûl di volê eliminâ il castilian come lenghe veicolâr dopo che tune leç statâl si à fat bon un emendament che al previôt che lis istituzions educativis a vedin di garantî il dirit dai students a vê un insegnament par castilian e, tes Comunitâts là che a son couficiâls, ancje tes lenghis propriis di chei teritoris. La organizazion A Mesa pola Normalización Lingüística e à invidât Feijóo a impegnâsi “a combati il virus e no il galizian” e ai 9 di Novembar e à lançât l’hashtag #OGalegoNonMata che, ancje cu la poie di students, insegnants, gjornaliscj, operadôrs culturâi e sanitaris, ta chê zornade al è deventât il plui doprât in Galizie. Intun teritori là che il 25% dai students dai 5 ai 14 agns nol sa fevelâ par galizian, ancje come risultât di une normative introdusude propit dal guvier di Feijóo che e penalize la lenghe proprie, la plateforme Queremos Galego e à dite al president che, se propit al à di scuintrâsi cul guvier centrâl, lu fasi par resons validis e no cuant che al interven par tutelâ il galizian. Ai 11 di Novembar la organizazion e à ancje inmaneât une iniziative di proteste denant dal Parlament de Galizie.

Font: Galicia Press, 10/11/20; Galicia Confidencial, 11/11/20

Irlande: 15 mil students a partecipin a Gaeilge24

A son stâts 15 mil i students di 150 scuelis diviersis che ai 10 di Novembar a àn partecipât ae iniziative Gaeilge24 inmaneade de organizazion Conradh na Gaeilge. Si trate di une sorte di sfide che ju viôt impegnâts a doprâ dome l’irlandês par vincjecuatri oris a dilunc. L’impegn al è chel di no doprâ cheste lenghe dome a scuele cui insegnants e cui compagns, ma ancje a cjase, cui amîs e tal rest des ativitât cuotidianis. La iniziative, che e je compagnade di dute une schirie di ativitâts sul teritori e in linie, e je rivade aromai ae otave edizion.

Font: CnaG, 10/11/20; The Irish Post, 10/11/20

Paîs Catalans: 50% di catalan tai cors de universitât di València

Il consei diretîf de Universitât di València al à fissât i criteris pal disvilup de ufierte academiche pal an 2021-2022 che a previodin che ogni cors di lauree al vedi une presince dal catalan (te sô varietât valenziane) di almancul il 50%. Un tant al rispuint ai obietîfs dal plan linguistic fat bon intal 2012 che si proponeve di puartâ la presince dal catalan intai cors dal 25% al 50% in dîs agns. Vuê come vuê la universitât e pues contâ suntun 62% di professôrs titolârs di catedre cuntun nivel C1 o C2 di catalan, intant che tra il personâl docent in zonte la percentuâl e sfilie il 100%.

Font: Levante, 10/11/20

Paîs Basc: inviât il centri pes tecnologjiis linguistichis HiTZ

La UPV-EHU e à inviât un gnûf centri di ricercje batiât HiTZ che si propon di deventâ un pont di riferiment, ancje sul plan internazionâl, intal setôr des tecnologjiis linguistichis e de inteligjence artificiâl che, massime cun tradutôrs automatics e assistents vocâi, al è in plene espansion. La struture, logade alì de facoltât di informatiche di Donostia, e met adun uns sessante esperts di linguistiche, inzegnarie, traduzions, informatiche e sociologjie che a rivin de esperience decenâl di doi grups di lavôr universitaris impegnâts intal tratâ contignûts testuâi e orâi. La gnove struture e partìs cussì za cuntune ereditât di 36 progjets di ricercje e 34 contrats par prototips industriâi. HiTZ al permetarà ancje di ufrî un master internazionâl e un program di dotorât su lis tecnologjiis linguistichis. Un tant nol sarès stât pussibil cence dal lavôr fat intai ultins vincjecinc agns par disvilupâ gnovis tecnologjiis linguistichis pal basc, che al larà dilunc a vê un pês centrâl intes ativitâts dal centri.

Font: Naiz:, 05/11/20

Paîs Basc: dam fuart al euskara in Navare par vie de pandemie

Ai 3 di Novembar a Iruñea / Pamplona i rapresentants di diviersis organizazions (Kontseilua, Ikama, Ikastolen Elkertea Nafarroa, Geroa Euskaratik e Sortzen) e sindacâts bascs (ELA, LAB e Steilas) a àn tignût une conference stampe par denunciâ cemût che la crisi causade dal Covid-19 e vedi vût efiets pençs pal euskara e sul procès di normalizazion di cheste lenghe. Il confinament al à causât un dam grandonon massime tra chei students che a rivin di un ambient familiâr no bascofon. Par chest si domande al esecutîf de Navare di cjapâ sù e meti in vore i contignûts dal document Gerona Euskaratik presentât vie pal Astât de organizazion pe lenghe Kontseilua che al previôt di incressi personâl, materiâi didatics e ativitâts linguistichis par basc intes scuelis, di programâ percors specifics daûr dai diviers nivei di competence dai students, e di sigurâ ativitâts extrascolastichis di prossimitât inta cheste lenghe.

Font: Noticias de Navarra, 04/11/20