29/08/19

Irlande: gnovis risorsis par sburtâ il gaelic tra i zovins

Il guvier irlandês al à decidût di assegnâ un contribût di 80 mil euros pal 2019 e di 100 mil pal 2020 ae organizazion Conradh na Gaeilge par parâ indenant e infuartî il progjet Gluaiseacht che si propon di rindi plui cussients i zovins su la impuartance de lenghe gaeliche e di invidâju a davuelzi une funzion ative dentri dal moviment pal irlandês. L’an passât il progjet al à permetût di svilupâ passe 120 laboratoris là che a àn partecipât plui di 10 mil students. L’obietîf par chest an al è chel di rivâ a coinvolzi almancul 19 mil zovins e di rivâ a 26 mil cun chest an che al ven. Intant dai incuintris cui students si met l’acent ancje su la impuartance che une buine cognossince de lenghe e pues vê sul plan ocupazionâl, baste pensâ che il guvier irlandês si è impegnât a previodi che almancul il 20% des gnovis assunzions intai ents publics a sedin dedicadis a personis cuntun buine competence linguistiche dal irlandês.
Font: CnaG, 23/08/19

Gales: pas indaûr dai diplomâts tai esams di galês

Daûr dai dâts uficiâi, ae fin dal an scolastic 2018-2019, i students galês che a àn passât i esams pal diplome a son stâts il 62,8%, in cressi dal 1,2% rispiet al an prime. I dâts si riferissin aes provis che a coventin par otignî il certificât gjenerâl di educazion secondarie (GCSE). Dut câs se si va a cjalâ plui in detai i risultâts dai esams, si pues viodi che i vôts a son cressûts intes materiis sientifichis ma a son calâts ta chês linguistichis – umanistichis. Rispiet al an prime si à un câl tra il 4,1 e il 4,8% dai risultâts positîfs (A*, A, B e C) intai esams di lenghe e leterature inglese. Par chel che al rivuarde la leterature galese si à un aument dal 0,4%, intant che pe lenghe galese si à un câl dal 0,3%. A preocupâ di plui e je però la situazion dal galês intes scuelis là che al è insegnât come lenghe seconde: achì di fat i vôts positîfs a son colâts di cuasi il 12%. Lis organizazions dai students galês e chês pe lenghe a domandin al guvier dal Gales di frontâ daurman la situazion par capî ce che nol à funzionât. Al è di capî se il probleme al è leât ae riforme progressive dai esams, partide tal 2015 e sierade chest an, o se al è alc di sistemic.
Font: BBC, 22/08/19

Cravuazie: gnovis agressions cuintri de minorance serbe

No si fermin in Cravuazie lis agressions e i atacs cuintri di membris de comunitât serbe che, cun passe 180 mil personis, e je la plui grande minorance nazionâl dal paîs. Tor de metât di Avost nazionaliscj cravuats a àn fate iruzion in doi bars là che a trasmetevin une partide de Stele Rosse di Belgrât e a àn ferît cinc personis, dutis membris de minorance. Si trate dome dai ultins episodis di une rie di violencis che, tal Jugn di chest an, a àn viodût ancje la muart di Radoje Petkovič, vicepresident dal Consei de Minorance Nazionâl Serbe di Kastav, par vie des feridis patidis intant de agression de bande di un veteran di vuere cravuat. Dongje di tornâ a denunciâ cheste situazion, il president dal Consei Nazionâl Serp, Boris Milosevič, al à invidât lis istituzions cravuatis a no minimizâ chestis vicendis o cirî di fâlis passâ par violencis causadis di ultras di societâts sportivis.
Font: Balkan Insight, 22/08/19

Paîs Catalans: la OCB e sburte a fâ di plui pal catalan tes isulis

I rapresentants de organizazion Obra Cultural Balear si son cjatâts cu la gnove presidente dal guvier des isulis, la socialiste Francina Armengol, e i àn domandât un impegn clâr, fuart e uficiâl a pro de lenghe catalane lamentant che la legjislature passade e jere stade masse debule tal promovi la lenghe proprie. La realtât associative e à ancje ricuardât cemût che il catalan al vedi une gruesse impuartance pe coesion sociâl permetint a cui che al ven di fûr di integrâsi miôr te societât des Baleârs. I dirigjents de Obra Cultural Balear a àn ancje sigurât che a daran la lôr poie plene al guvier locâl se al decidarà di rivendicâ spazis plui larcs di autoguvier.
Font: 20minutos, 21/08/19

Gjermanie: il Brandeburc si ative pal bas todesc

Il guvier dal stât todesc dal Brandeburc al à metût sù une taule di lavôr alì dal ministeri pe culture che e cjape dentri ancje rapresentants des realtâts associativis impegnadis pal bas todesc cun chê di dâi un sburt aes ativitâts a pro di cheste varietât linguistiche. L’intindiment al è chel di meti in vore ancje pal bas todesc i impegns cjapâts cu la ratifiche de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis che, par chel che al rivuarde la Gjermanie, e cjape dentri ancje danês, frison, romanès e serbian (o lusazian). Par chel che al rivuarde la educazion, in dì di vuê a son cuatri lis scuelis primariis là che si àn lezions par bas todesc e l’intindiment al è chel di slargjâ cheste ufierte. Tra lis azions in program si à ancje la introduzion progressive di cartelonistiche bilengâl. In plui che sostignî progjets specifics a pro de diversitât linguistiche, tal 2015 il ministeri pe culture dal Brandeburc al à tacât a finanziâ la associazion brandeburghese pal bas todesc e cul an passât al à assegnât un contribût ancje pal Consei federâl dal bas todesc.
Font: RTL.DE, 21/08/19

Paîs Basc: pal Comun di Iruñea si à masse basc tes scuelis

Ai 19 di Avost a son stât sù par jù 900 i frutins tra i 0 e i 3 agns che a àn tacât un gnûf an scolastic intes undis scuelis infantîls de capitâl de Navare, Iruñea / Pamplona. Il gnûf sindic de citât, Enrique Maya, espression de diestre regjonaliste e spagnoliste (Navarra Suma), al à profitât de ocasion par declarâ che la sô aministrazion e intint di imbastî un gnûf model linguistic pes scuelis comunâls. La sô posizion, di fat, e je contrarie a chê de aministrazion di prime che e pontave a slargjâ in maniere progressive la istruzion in lenghe basche. Par Maya, za cumò la ufierte scolastiche par euskara e sarès plui alte de domande, ma nol à presentât nancje un dât par sostignî la sô tesi. Lis sôs declarazions a son stadis contestadis des oposizions che a ricuardin cemût che, dopo agns di margjinalizazion dal basc, la ufierte linguistiche atuâl e rispuint ae domande des fameis. In dì di vuê, Iruñea / Pamplona e à trê scuelis infantîls dutis par castilian cun 264 puescj, cuatri centris che al castilian a zontin ativitâts scolastichis par inglês cun 212 puescj a timp plen e 85 a mieze zornade, e cuatri scuelis cun model linguistic basc che a àn 367 puescj a timp plen e 44 a mieze zornade.
Font: Noticias de Navarra, 20/08/19

Montenegro: scuintri sul ûs des bandieris des minorancis

Lis autoritâts statâls montenegrinis a àn fat savê che a sanzionaran i organizadôrs di dôs manifestazions là che si varessin davueltis azions contrariis ae leç. Intun câs, a finî sot acuse, a son stadis lis cjançons patriotichis e lis bandieris serbis dopradis intant di un conciert inmaneât par tirâ sù fonts pe ricostruzion di sîts religjôs de glesie ortodosse serbe in Cossovo. Il secont câs al è invezit leât al ûs di bandieris de Albanie intune manifestazion tradizionâl che si davuelzeve te aree di Tuzi, teritori a maiorance albanese che si cjate tacât de capitâl Podgorica. Daûr dal ultin censiment, il 29% de popolazion dal Montenegro si declare di nazionalitât serbe e il 5% albanese. La leç e permet l’ûs des bandieris di chestis comunitâts, ma dome associât cun chê montenegrine. Cun di plui, pes autoritâts dal paîs balcanic, lis manifestazions culturâls no puedin jessi dopradis par alimentâ il nazionalisim. Lis sanzions menaçadis dal guvier a àn però jevât critichis duris e acusis di violazion dai dirits nazionâi sei de aleance eletorâl de minorance albanese (che par altri e poie l’esecutîf montenegrin), sei dal ministri pai forescj de Serbie.
Font: Balkan Insight, 19/08/19

Galizie: “O que arde” ancje al Festival dal Cine di New York

Dopo de partecipazion al festival di Canas / Cannes – là che al à ancje vinçût la sezion “Un certain regard” – il luncmetraç in lenghe galiziane “O que arde” (Chel che al bruse) al va dilunc a cjatâ un bon acet sul plan internazionâl. Cun di fat, il film dal regjist Óliver Laxe al è stât selezionât par partecipâ chest Autun al cartelon principâl dal Festival dal Cine di New York (NYFF), une des rassegnis di riferiment pal setôr cinematografic american. “O que arde” al è dut zirât in Galizie e al fronte il teme dai fûcs intai boscs che a son une des plaiis di cheste tiere.
Font: Cultura Galega, 08/08/19