05/07/22

Gales: plan linguistic ambiziôs pe universitât di Swansea

La universitât di Abertawe / Swansea e à lançât une gnove strategjie cuincuenâl pal galês. Dopo di un lavôr di confront e scolte lât indenant par 18 mês cul personâl, cui students e cui puartadôrs di interès, la direzion dal ateneu e à metût jù un plan strategjic pe lenghe galese pe dade 2022-2027. Il document si poie su cuatri as di intervent, o sei: lavorâ par che la universitât e sedi un lûc di acet par une comunitât multiculturâl e plurilengâl; creâ un ambient che al judi il plui pussibil a favorî i progrès di cui che al è daûr a imparâ il galês; sburtâ la istituzion a lâ ancje plui innà dai standards linguistics fissâts de normative; sostignî la presince dal galês intes ativitâts di ricercje e di inovazion. La strategjie e je compagnade di un plan des azions che al cjape dentri ducj i organisims e i membris de universitât.  

Font: Prifysgol Abertawe, 23/06/22

Paîs Catalans: pas indenant pal catalan tes scuelis dal Nord

Il catalan si slargjarà in maniere progressive intai centris educatîfs de Catalogne dal Nord, sot aministrazion francese, e tal zîr di un pâr di agns ducj i fruts che a volaran a podaran imparâlu. Al è ce che al previôt l'acuardi sotscrit ai 22 di Jugn a Perpinyà / Perpignan dai rapresentants dal ministeri pe educazion francês, de regjon aministrative de Ocitanie e dal dipartiment dai Pireneus Orientâi. A promovi e a verificâ la metude in vore dal acuardi al è stât incjariât l'ufici public de lenghe catalane (OPCL). A chest acuardi di suaze i vignarà daûr une convenzion che e larà a fissâ i detais pratics de iniziative e che si à sigurât che e sarà firmade in curt.  

Font: VilaWeb, 22/06/22

Paîs Catalans: al cres il catalan tes provis di acès ae universitât

Uns 97,2% dai students a àn sielzût il catalan come lenghe veicolâr pes provis di acès ae universitât che si son tignudis in Catalogne, a front di un 2,8% che al à optât pal castilian. Une cifre in cressi rispiet al an passât cuant che a sielzi la lenghe dal stât al jere stât uns 5% dai fantats. I students a vevin di fâ la lôr sielte par mieç di un formulari anonim, imponût par vie judiziarie, là che a vevin di specificâ se a volevin rispuindi aes domandis dal esam par catalan, par castilian o par ocitan aranês. La rapresentante dal guvier catalan pes universitâts, Gemma Geis, e à declarât che l'intervent de magjistrature spagnole al à pidimentât la organizazion des provis ma si à mostrade cetant sodisfate pe sielte cuasi totâl dai fantats a pro dal catalan.

Font: VilaWeb, 22/06/22

Stât spagnûl: no al ûs des lenghis couficiâls in Parlament

I vôts dal PSOE a son stâts decisîfs, in zonte a chei de diestre spagnoliste (PP, Ciudadanos e Vox), par boçâ la propueste di riforme dal regolament de Cjamare dai deputâts spagnole che e varès permetût di doprâ lis lenghis ricognossudis come couficiâls intes Comunitâts autonomis intes riunions plenariis de Assemblee, ta chês des comissions e te trascrizion dai lavôrs parlamentârs. A dimostrazion pratiche che intal Parlament spagnûl nol esist spazi che pal castilian, i deputâts espression des nazionalitâts minorizadis che a àn provât a intervignî in aule te lôr lenghe proprie a son stâts cidinâts pôc dopo vê cjapade la peraule.  

Font: EiTB, 21/06/22

Galizie: in cressi lis denunciis par dirits linguistics violâts

In Galizie, il numar di segnalazions par violazion dai dirits linguistics presentadis alì dal difensôr civic (Valedor do Pobo) al è cuasi triplicât rispiet al an passât passant des 96 dal 2020 aes 261 dal 2021. Al è ce che al salte fûr de informative che la difensore civiche Dolores Fernández Galiño e à consegnât ai 20 di Jugn al president dal Parlament de Galizie, Miguel Ángel Santalices. Des denunciis ricevudis, 36 a son stadis ziradis al difensôr civic statâl par vie che a fasevin riferiment ae esclusion dal galizian dai servizis statâi in Galizie. Pôc mancul dal 90% des segnalazions si riferìs ae aministrazion galiziane, ma no mancjin denunciis par violazions dai dirits linguistics fats di aministrazions locâls, agjenziis publichis e universitâts. Par chel che al rivuarde i servizis gjestîts de Comunitât autonome, cuasi une segnalazion su cuatri e interesse la sanitât.  

Font: Nòs Diario, 21/06/22

Irlande: campagne par sburtâ la nassite di gnûfs Gaelphobal

La agjenzie pe promozion de lenghe gaeliche irlandese Foras na Gaeilge e à lançât une campagne par sburtâ lis comunitâts che si cjatin fûr dal Gaeltacht – lis areis là che il gaelic al è ancjemò doprât inte vite cuotidiane – a impegnâsi a promovi la lenghe proprie tal lôr teritori. L'intindiment al è chel di incressi il numar dai Gaelphobal, o sei di rêts tra sogjets diviers che a nivel locâl a disvilupin dai plans par promovi e infuartî l'ûs sociâl dal irlandês e a ufrissin servizis ae citadinance par sostignî chescj progjets di disvilup linguistic. Foras na Gaeilge e je daûr a invistî passe 4 milions di euros par poiâ lis politichis linguistichis in vot areis là che chest percors al è za in vore , sei te Republiche di Irlande che te Irlande dal Nord. Altris vincj areis a àn za tacât a movi i prins pas ta cheste direzion e a varessin di jessi cjapadis dentri tal progjet a pene che a varan fat bogns i lôr plans di disvilup linguistic.  

Font: RTÉ, 20/06/22

Stât francês: al cres il numar dai deputâts nazionalitaris

I risultâts dal secont turni des elezions legjislativis francesis che si à tignût ai 19 di Jugn al à permetût di incressi la presince di deputâts espression di moviments politics nazionalitariis. Inte Assemblee francese a son stâts confermâts ducj e cuatri i parlamentârs in scjadince che si presentavin sot de aleance Régions et Peuples Solidaires (R&PS) o sei Jean-Félix Acquaviva e Michel Castellani di Femu a Corsica, Paul-André Colombani dal Partitu di a Nazione Corsa, e ancje Paul Molac che te legjislature stade al jere stât elet intes filis dal partît dal president francês Macron ma che cheste volte al à sielzût di presentâsi come candidât autonomist breton. Al è po di zontâ che, par un pêl, i nazionaliscj cors no àn otignût cuatri circoscrizions su cuatri: te cuarte, di fat, la candidature nazionaliste e à pierdût juste par 800 vôts. Plui in gjenerâl, framieç des filis che Parîs e etichete come “regjonaliscj”, i elets a son stâts in dut dîs. Chei altris sîs a rivin di fat dai teritoris che il stât francês al à in altris continents, un inte Guiane, doi in Martiniche e trê te cussì clamade Polinesie francese, là che trê elets su trê a partegnin al moviment indipendentist.  

Font: RPS, 20/06/22

Paîs Basc: esams par basc, ispetorât di Baiona ocupât par 4 dîs

Ai 18 di Jugn, dopo cuatri dîs di ocupazion de sede dal ispetorât academic di Baiona / Bayonne, i membris dal coletîf Azterketak Euskaraz, i professôrs de rêt des scuelis imersivis baschis Seaska e i gjenitôrs dai students, a àn bandonât l'edifici. La azion e jere stade decidude par sburtâ lis istituzions statâls francesis a garantî a 250 students des superiôrs a imersion baschis, che tra i 30 di Jugn e il prin di Lui a son clamâts a fâ i esams di fin cors, di podêlu fâ par euskara, cemût che al jere fint al 2018 prime che ae vuide dal ministeri pe educazion al rivàs Jean-Michel Blanquer. Dut câs di Parîs no je rivade nissune rispueste direte, si àn vût invezit dai scuintris tra manifestants e polizie che no à però rivât a slontanâju dal edifici. A fâur meti fin ae ocupazion e je stade la disponibilitât de Coletivitât aministrative dal Paîs Basc di davuelzi i esams par basc, ancje se dome in forme simboliche, e la sô poie par lâ indenant inte bataie pal dirit a davuelzi i esams in lenghe proprie. Tes zornadis seguitivis ancje diviers parlamentârs si son fats indenant e a àn domandât une audizion urgjente cul ministri pe educazion Pap Ndiaye che, almancul par cumò, al à vût miôr no intervignî sul teme.  

Font: France Bleu, 18/06/22; Le Monde, 18/06/22; Sud Ouest, 19/06/22; MediaBask, 23/06/22

Galizie: lis propuestis di Fala Ceibe pal galego dal Bierzo

Intant dal incuintri “Medra a lingua”, che si à tignût a Coruña, il coletîf Fala Ceibe al à presentât lis rivendicazions che a rivin des tieris di lenghe galiziane che si cjatin di fûr de Comunitât autonome de Galizie, o sei Bierzo, Eonavia e alte Seabra / Sanabria. La prime si riferìs propite ae maniere di definî la lôr lenghe, domandant che si dopri la espression galego estremeiro e no galego exterior. Si domande po di infuartî i riclams al galizian estremeiro te leç di normalizazion linguistiche de Galizie e che lis istituzions autonomichis a difindin lis comunitâts che lu fevelin des menacis che si cjatin a subî. Par chel che al rivuarde il Bierzo, in particolâr, si invide lis autoritâts de Galizie a sburtâ par che il protocol sul insegnament al sedi metût in vore in dutis lis scuelis dal teritori, ma ancje par infuartî la atenzion par cheste aree te radiotelevision publiche, tes politichis culturâls e ta chês turistichis.  

Font: Consello da Cultura Gallega, 16/06/22

Bosgne Erzegovine: scjarse tutele pes lenghis minorizadis

Intal so tierç rapuart di valutazion su la Bosgne Erzegovine, il comitât di esperts dal Consei de Europe al bat su la mancjance di coordenament tra i diviers nivei di autoritât come element primari che al pidimente la metude in vore de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis. Il comitât al domande di incressi i sfuarçs par garantî la presince des lenghis minorizadis tai mieçs di comunicazion, te istruzion, te aministrazion publiche, tes proceduris judiziariis e te vite cuotidiane ancje cul garantî risorsis e percors di formazion suficients. Par chel che al rivuarde chest stât de aree balcaniche, lis tutelis previodudis de Cjarte a interessin 15 lenghis: albanês, cec, ladino, ongjarês, polac, romani, rumen, ruten, slovac, sloven, talian, todesc, turc, ucrain e yiddish.  

Font: Council of Europe, 15/06/22

Irlande: brutis gnovis dal rapuart anuâl sul stât de lenghe

Il comissari pe lenghe gaeliche irlandese, Rónán Ó Domhnall, al à presentât il so rapuart anuâl che al cjape dentri ancje lis segnalazions dai citadins su la violazion dai dirits linguistics. Segnalazions che, vie pal 2021, a son cressudis dal 20% rispiet al an prime. Un dai elements plui pençs pandûts dal document si riferìs ae mancjance di servizis disponibii par gaelic par chel che al rivuarde la gjestion de pandemie: dai servizis diagnostics fintremai al sisteme in linie par prenotâ lis vacinis, lis autoritâts statâls irlandesis no àn proviodût nissun servizi in lenghe proprie. Chel altri pont critic si riferìs ae dibisugne urgjente di integrâ e infuartî la normative su la lenghe irlandese fate buine tal 2021. Pe associazion pai dirits linguistics Conradh na Gaeilge, che si mostre cetant preocupade pai contignûts dal rapuart, par cambiâ cheste situazion si à ancje di rindi plui cussients i citadins dai lôr dirits e sburtâju a rivendicâju viodût che, vuê come vuê, si à une sorte di assuefazion ae mancjance di servizis par irlandês.  

Font: CnaG, 15/06/22