04/02/19

Stât spagnûl: prin intervent dal relatôr ONU su lis minorancis

Ai 25 di Zenâr il relatôr speciâl de ONU su lis minorancis, Fernand de Varennes, al à presentât lis sôs osservazions preliminârs su la visite fate tal ream di Spagne par racuei informazions su la situazion des minorancis nazionâls, linguistichis e religjosis che a vivin ta chest stât. De Varennes al à segnalât la diference che si à tra i dirits ricognossûts e lis pratichis concretis intal ûs des lenghis couficiâls – o sei catalan, basc e galizian – massime tai setôrs de justizie e de educazion e tai orghins statâi decentrâts. Inmò plui grivie la situazion ta chês realtâts là che lis lenghis propriis no àn ancjemò un statût di couficialitât tant che l’asturian e il basc intune part de Navare. Il relatôr speciâl de ONU al ricuarde ancje cemût che te Costituzion e ancje te leç organiche dal 2000 cuintri de discriminazion no si vedi nissun riferiment esplicit a chê linguistiche.

Ocitanie: buine la partecipazion pe XXI Dictada Occitana

A son pôc mancul di cincuante lis localitâts là che ai 26 di Zenâr si son davueltis iniziativis inmaneadis pe vincjeunesime edizion de Dictada Occitana, manifestazion nassude tal 1998 cun chê di promovi la lenghe e la culture ocitane. Dongje dal moment centrâl dedicât ae peraule lete e scrite par ocitan, lis variis iniziativis a àn proponût ancje concierts, spetacui teatrâi, bai e conferencis. Cualchidune des iniziativis si è davuelte ancje fûr de Ocitanie e, plui intal detai, trê tai Paîs Catalans (Barcelone, Valéncia e Albocàsser) e une in France (Parîs).
Font: Jornalet, 24/01/19

Cossovo: scuintri sul progjet di un comun sôl par Mitrovica

Ai 22 di Zenâr, in ocasion dal incuintri cul sindic di Mitrovica Sud Agim Bahtiri, il president dal Cossovo Hashim Thaci al à declarât che il procès di unificazion de citât no si pues fermâ e al à dât la sô poie plene ae propueste di Bahtiri di fusion des dôs parts de citât – chê cossovane-albanese a Sud e chê serbe a Nord – intun comun unic. Il sindic di Mitrovica Sud al à fat indenant cheste propueste sul finî dal mês di Novembar stât e al à presentât ae Assemblee dal Cossovo une petizion, sostignude di 16 mil personis, par lâ ta cheste direzion. La poie di Thaci ae propueste e à jevât lis critichis dal responsabil dal ufici pal Cossovo dal guvier di Belgrât, Marko Djurić, che al à ricuardât che il ricognossiment di Mitrovica Nord tant che comun autonom al è sei tal plan di pâs, sei tai acuardis firmâts l’an passât a Bruxelles dal stes president cossovan. Djurić al à po invidât lis autoritâts di Pristina a meti fin aes menacis cuintri de minorance serbe. Pal sindic dimissionari di Mitrovica Nord, Goran Rakić, la “unificazion” sostignude di Thaci no sarès nuie di plui di un tentatîf di completâ la “netisie etniche” de comunitât serbe ancje de ultime ponte di citât di dulà che no jere stade eliminade tal 1999.
Font: KoSSev, 23/01/19

Irlande: rapuart su lis scuelutis par gaelic fer par 3 agns

Il dipartiment pe educazion de Irlande dal Nord al à dât fûr dome cumò i risultâts di une investigazion su lis scuelis de infanzie in lenghe irlandese puartade insom inmò tal Març dal 2016. Daûr dal rapuart, il setôr des scuelutis gaelichis, cun 43 struturis e 900 fruts, al jere piçul ma in cressite. Il document al proponeve duncje di aumentâ il numar des scuelis de infanzie publichis, di incressi i percors formatîfs pai insegnants e di meti adun materiâi di pueste par judâ i gjenitôrs a compagnâ i fruts cul irlandês ancje fûr des oris di scuele. La publicazion dal rapuart cun trê agns di ritart e à lassât scaturîts diviers di lôr e, tra chescj, ancje la responsabile pe educazion dal partît republican Sinn Féin, Karen Mullan, che e à domandât sclariments al dipartiment. Cundut de oposizion dai partîts unioniscj, lis struturis scolastichis in lenghe irlandese a son daûr a cressi e, in dì di vuê, a contin passe 6 mil students.
Font: BBC, 23/01/19

Alsazie: nazionaliscj francês cuintri de ipotesi di “bilinguisim”

Ancjemò prime di jessi firmât, l’acuardi sotscrit ai 22 di Zenâr a Aquisgran dal president francês Emmanuel Macron e de cancelere todescje Angela Merkel al à jevât atacs e azions di disinformazion de part plui reazionarie e ultranazionaliste de politiche francese (e, ancje se in misure plui limitade, ancje di chê todescje). Un dai ponts plui contestâts dal acuardi al è chel che al fevele di favorî il bilinguisim intes areis di confin. La estreme diestre francese e je saltade sù sparniçant ator la vôs che i alsazians a saressin stâts obleâts a imparâ il todesc. Inte realtât dai fats in nissun pont dal tratât si previôt la couficialitât dal todesc e no si fevele nancje di misuris concretis par valorizâ lis varietâts todescjis feveladis in Alsazie che, al contrari, i guviers francês a àn simpri tibiât. Par Unser Land, moviment autonomist alsazian, la uniche maniere par favorî pardabon la colaborazion transfrontaliere jenfri France e Gjermanie e sarès ricognossi la specificitât de Alsazie cu la concession di un statût di autonomie: une misure che e ve juste te direzion contrarie des politichis di riforme aministrative mostradis fin cumò di Macron.
Font: RPS, 21/01/19; Jornalet, 24/01/19; Corsica Oggi, 24/01/19

Gales: inmò lungje la bataie par servizis bancjaris par galês

Ancjemò l’an passât la comissarie pe lenghe galese, Meri Huws, e veve segnalât il malcontent di cetancj clients pe presince simpri plui limitade dal galês intai servizis bancjaris. Par invertî cheste situazion la organizazion pe lenghe Cymdeithas yr Iaith Gymraeg e à inviât za di cualchi setemane une campagne che e à cjatât la adesion di centenârs di personis che a scrivin ae lôr bancje par domandâi di garantî i servizis online ancje par galês. In dì di vuê nissun dai istitûts bancjaris che a àn filiâls e clients ator pal Gales al ufrìs ancjemò chest servizi. Se cualchi bancje e à rispuindût che e cjaparà in esam la cuistion, di altris a son rivadis rispuestis che no mostrin nissun interès pal teme. A fâ scjas però e je stade massime une rispueste rivade de HSBC là che si domande al client di scrivi par inglês e no tune “lenghe foreste”. L’istitût al à vût po di scusâsi par vê piturât di foreste la lenghe couficiâl dal Gales che, par altri, e je fevelade tes isulis britanichis di prime dal inglês. Chel istès il câs al à palesât benon la ande che cetantis bancjis a àn pai dirits linguistics. Dal moment che ancje i galês a àn paiât par salvâ chescj istitûts il minim che si spietin – e comente la Cymdeithas – al è che ur garantissin servizis inte lôr lenghe.
Font: The Guardian, 20/01/19; Cymdeithas yr Iaith, 21/01/19

Paîs Catalans: tes Baleârs si infuartìs la radiotv par catalan

Il guvier de Comunitât Autonome des Baleârs e metarà 4,2 milions di euros par sprolungjâ la ativitât de radiotelevision publiche des isulis (IB3) e par permeti la ricezion dal segnâl dai canâi catalans TV3CAT, 3/24 e Super 3/Canal 33. Chest ultin servizi al è pensât sei par garantî une pluralitât informative plui grande, sei par incressi la presince e l’ûs sociâl de lenghe catalane.
Font: Nou Diari, 19/01/19

Gales: cul 2022 plui galês intal curriculum linguistic

Il guvier dal Gales al ponte a inviâ un gnûf curriculum linguistic par dutis lis scuelis dal paîs a partî dal 2022. Il plan nol è stât ancjemò definît intai detais ma lis liniis di riferiment a son za stadis imbastidis. Il galês al restarà come insegnament obligatori tra i 3 e i 16 agns, ma al sparìs come “lenghe seconde” tai istitûts cul inglês veicolâr par jentrâ in forme paritarie intune aree educative dedicade a lenghis, leterature e comunicazion che e cjaparà dentri inglês, galês e une lenghe foreste. Cun di fat, ta chescj agns, il model dal insegnament dal galês come lenghe seconde no si à mostrât adat a dâi ancje ai fruts che no fevelin la lenghe a cjase lis competencis par paronâ il galês. O savìn che chescj mudaments a son impegnatîfs – e à dite la responsabile pe educazion, Kirsty Williams – ma si impegnìn a dâi aes scuelis il timp e lis risorsis par puartâju insom.
Font: BBC, 18/01/19

Man: lu dan par muart, ma il manx al è daûr a cressi

Un articul publicât su la stampe inglese sul prin tacâ di Zenâr al à tornât a piâ par un moment la atenzion sul manx, la lenghe celtiche imparintade cul gaelic scozês e cul irlandês fevelade inte isule di Man. L’autôr dal toc al fevelave dal manx tant che di une lenghe muarte e disparide. Inte realtât, cemût che a àn replicât de isule, la lenghe e reste dal sigûr in pericul ma no je par nuie muarte. Zaromai di agns cheste piçule lenghe celtiche e je daûr a vivi une rinassince che le à puartade a risultâts significatîfs. In dì di vuê a son un miâr i fruts che le studiin a scuele e, ancje se la materie no je obligatorie, il numar di chei che le sielzin al va dilunc a cressi an dopo an. Za di cualchi an e je stade metude sù ancje une scuele a imersion par manx. A son po in 2 mil i adults che a frecuentin cors par imparâle o par miorâ la lôr cognossince de lenghe. Il guvier de isule al à ancje metût in vore un ufici di pueste e diviersis misuris pe promozion dal manx. L’articul al è, magari cussì no, un dai tancj che a mostrin la superficialitât e la ignorance che e je ancjemò su lis lenghis minorizadis.
Font: IOM Today, 16/01/19

Paîs Catalans: il program dai VxL al passe lis 130 mil cubiis

Il program di volontariât pe lenghe (VxL) sburtât de direzion gjenerâl di politiche linguistiche de Catalogne e gjestît dal Consorzi pe normalizazion linguistiche al va dilunc a cressi. Si trate di une iniziative pensade par judâ a fevelâ par catalan là che si cubiin personis che a àn une cognossince limitade de lenghe e a àn bisugne di fâ pratiche cun volontaris che a àn une buine competence linguistiche e che lis judin a doprâ in maniere corete il catalan. Di cuant che il program al è scomençât intal an 2003 lis cubiis linguistichis a àn passât lis 130 mil. Intal 2018 lis cubiis a son stadis 10.600, il numar plui alt tocjât fin cumò. A cressi e je ancje la modalitât virtuâl dal program che si poie su videoconferencis e che al à cjatât il bon acet massime framieç dai zovins tra i 18 e i 29 agns. Il sisteme virtuâl dai VxL, nassût intal 2017, al à puartât fin cumò ae nassite di plui di 300 cubiis cun risultâts une vore positîfs.
Font: Generalitat de Catalunya, 15/01/19