03/12/15

Gales: galês “seconde lenghe” di superâ ancje pal prin ministri

Une delegazion de Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, organizazion in prime linie te difese dai dirits linguistics, si è cjatade cul prin ministri galês Carwyn Jones par frontâ il teme dal insegnament dal e par galês. Cemût che al veve fat cualchi timp indaûr il ministri pe educazion, ancje Carwyn Jones al à ricognossût che il model dal insegnament dal galês tant che seconde lenghe nol à puartât i risultâts che si sperave. Intal gnûf curriculum scolastic che il guvier al è daûr a svilupâ si ponte duncje a superâ chest model e a slargjâ in maniere progressive l’ûs dal galês veicolâr. Toni Schiavone, referent de comission pe educazion de Cymdeithas, al à preseât lis peraulis dal prin ministri e al à invidât il guvier a movisi cence altris ritarts par cheste strade.
Font: Cymdeithas, 19/11/15

Paîs Basc: gnove iniziative di Trebiñu par integrâsi cun Araba

Il consei comunâl di Trebiñu / Treviño, isule aministrative dentri de Comunitât Autonome Basche che e fâs part de regjon Castilie e León, al à fate buine une gnove iniziative par facilitâ il passaç dal so teritori ae provincie basche di Araba. Si trate di une risoluzion che e ricognòs il Parlament spagnûl tant che unic sogjet competent par decidi su la modifiche dai confins aministratîfs. Cun chest at si spere di superâ il podê di veto esercitât fin cumò des istituzions de Castilie e León. La deliberazion e je stade poiade di dutis lis fuarcis politichis rapresentadis intal consei comunâl, fale il PP che si è astignût. Al è di agnorum che cheste comunitât e bat par podê aderî ae Comunitât Autonome Basche che i sta dulintor, ma si à cjatade simpri denant dal no des autoritâts castilianis.
Font: Naiz:, 18/11/15

Scozie: app par sburtâ i fruts a cjantâ par gaelic

La agjenzie gaeliche pes arts (Pròiseact nan Elan) e il Consei des Isulis Ocidentâls de Scozie (Comhairle nan Eilean Siar) a àn svilupât une aplicazion gratuite e un sît internet par judâ i fruts a imparâ e a cjantâ lis cjançons gaelichis. Si trate di imprescj che gjenitôrs, insegnants e educadôrs a puedin doprâ par svicinâ lis gnovis gjenerazions al cjant par gaelic e, di chê strade, par rindi inmò plui atrative cheste lenghe.
Font: BBC, 18/11/15

Paîs Catalans: tes Baleârs al torne il volontariât linguistic

La direzion gjenerâl di politiche linguistiche des isulis Baleârs e à decidût, in gracie de colaborazion cu la associazion culturâl Paraula, di tornâ a inviâ il program di volontariât linguistic. La iniziative e met in contat une persone che e à voie di esercitâsi cul catalan cuntune che lu fevele come prime lenghe. Lis cubiis linguistichis a judin sei a miorâ lis capacitâts linguistichis, sei a integrâ lis personis che a àn mancul familiaritât cu la lenghe.
Font: 20 minutos, 17/11/15

Cravuazie: minorancis e regjonaliscj cul front progressist

Lis elezions politichis che si son tignudis sul imprin di Novembar in Cravuazie no àn produsût une maiorance clare in stât di guviernâ il stât. La HDZ (Union Democratiche Cravuate), cui siei 59 parlamentârs, e je stade la plui votade ma no somee in stât di cjatâ aleâts par formâ un guvier. Most, la tierce liste plui votade, si è viodude boçâ la propueste di un guvier di “unitât nazionâl” e, fûr di cheste opzion, e refude cualsisei acuardi. La aleance vuidade dal partît sociâl democratic, che e à otignût 56 elets, e je duncje impegnade a cirî di meti adun une coalizion di guvier. Par fâlu e à però di rivâ a cjatâ la poie di almancul altris 20 parlamentârs. Par cumò la disponibilitât par meti sù un gnûf guvier progressist e je rivade dai vot deputâts espression des minorancis nazionâls dal paîs, dai trê elets de formazion regjonaliste Dieta Democratica Istriana, di trê deputâts dai partîts dal sindic di Zagabrie Milan Bandic e dal ex ministri pe economie Radimir Cacic, e ancje di un parlamentâr espuls di Most. Une poie esterne e podarès invezit rivâ dal partît conservadôr Aleance Democratiche Cravuate de Slavonie e de Baranja (HDSSB).
Font: Balkan Insight, 16/11/15

Paîs Catalans: catalan lenghe “abituâl” dal guvier valenzian

La comission interdipartimentâl su lis politichis linguistichis de Comunitât Autonome Valenziane e à decidût che la varietât catalane fevelade intal Paîs Valenzian e sarà la lenghe di comunicazion “abituâl” des istituzions autonomichis. Il catalan al sarà duncje doprât in maniere progressive sei tes comunicazions internis dal guvier valenzian, sei ta chês cun chês altris istituzions de comunitât. Par judâ i dipendents publics a meti in vore chest percors si larà a elaborâ une vuide dai ûs linguistics e un plan di compagnament che ur metarà a disposizion imprescj e ativitâts formativis.
Font: La Vanguardia, 16/11/15

Friûl: imprescj linguistics pal furlan te aministrazion publiche

La aministrazion de Regjon Autonome Friûl – Vignesie Julie e à decidût di meti in cjamp une azion di politiche linguistiche par facilitâ l’ûs de lenghe furlane intai ents publics de aree furlanofone. Cu la colaborazion de societât informatiche regjonâl Insiel, la aministrazion regjonâl e à cjolt a nauli par un an de cooperative Serling un servizi di traduzion automatiche di alt nivel che al permet di voltâ dal talian al furlan documents aministratîfs e altris tescj par judâ i dipendents de regjon, dai comuns, des aziendis sanitariis e di altris struturis publichis a doprâ la lenghe furlane. In plui dal tradutôr, i dipendents publics a varan acès a un coretôr ortografic furlan e al grant dizionari bilengâl talian furlan che al ufrìs passe 60 mil lemis furlans.
Font: RAFVG ARC, 16/11/15

Ocitanie: si è inviât l’Ufici public de lenghe ocitane

Joibe ai 12 di Novembar a Tolose, intai spazis dal retorât, si è insedât l’Ufici public de lenghe ocitane (OPLO). Ae prime riunion, clamade ancje a fissâ il program des ativitâts e lis liniis di spese dal gnûf organisim, a àn partecipât ancje diviers conseîrs de Aquitanie e dai Pireneus di Mieç, o sei lis dôs regjons che a àn decidût di metilu sù. L’ufici, che il percors pe sô nassite al è stât avonde tribulât, al è clamât a svilupâ une politiche unitarie a pro de lenghe ocitane. Nol è tant che ancje la regjon de Alvernie e à decidût di aderî a cheste gnove struture, intant che la Provence e à fat savê di jessi interessade a fâlu.
Font: Jornalet, 12/11/15

Paîs Basc: in Navare a tornin i fonts pai cors di basc pai adults

Tra lis novitâts puartadis de coalizion nazionalitarie che e à cjapât il puest de diestre spagnoliste intal guvier de Navare si cjatin ancje i finanziaments pal insegnament de lenghe basche (euskaldunizazion) ai adults. Ai 11 di Novembar, di fat, al è stât publicât il bant che al assegne passe 130 mil euros pai cors invernâi. Al jere dal 2012 che il guvier de Navare al veve smetût di assegnâ fonts par chestis ativitâts. L’insegnament dal euskara pai adults par solit al ven puartât indenant di entitâts tant che euskaltegis o gau-eskolas che a àn cheste ativitât come fin principâl.
Font: Diario de Navarra, 11/11/15

Carelie: ativist sot procès par vê fevelât di indipendence

Vladimir Zavarkin, conseîr intun comun de Carelie, al è sot procès cu la acuse di vê saborât il separatisim di chest teritori de Federazion Russe. Intant di un intervent public, dopo vê criticât il governadôr Alexander Khudilainen e lis autoritâts russis acusantlis di disfrutâ la Carelie cence dâ rispuestis aes dibisugnis dal teritori, Zavarkin al veve dite che se il guvier rus nol ves abadât aes domandis dai carelians al sarès stât il câs di inmaneâ un referendum su la separazion di chest teritori de Federazion Russe. Par acusis similârs nol è tant che lis autoritâts russis a àn condanât a trê agns di preson l’ativist tatar Rafis Kashapov.
Font: Finugor, 11/11/15

Cossovo: blocât il percors de associazion dai comuns serps

La cort costituzionâl dal Cossovo e à blocât il procès di creazion de Zajednica, la Assemblee dai comuns serps, che e rapresente il passaç centrâl dai acuardis sotscrits in Avost a Bruxelles dal prin ministri serp Aleksandar Vučić e di chel cossovan Isa Mustafa. In cambi di une plene integrazion intal Cossovo, il pat firmât al previôt la nassite di une Assemblee che e tegni adun i comuns cossovans a maiorance serbe cun competence primarie su salût, svilup economic, educazion e planificazion urbanistiche e cun finanziaments che a rivin ancje de Serbie. Il percors legjislatîf pe nassite di cheste istituzion al è stât però pidimentât plui voltis de oposizion ultranazionaliste cossovane che e à fintremai tirât lacrimogjens intant des riunions dal Parlament par impedî la sô aprovazion. Il president cossovan al à cussì decidût di puartâ il test denant de cort costituzionâl par che si esprimi su la sô legjitimitât. La sentence de cort e je spietade pai 12 di Zenâr. La impugnazion dal progjet di leç e à però jevât la asse de comunitât serbe dal Cossovo e des autoritâts di Belgrât.
Font: Balkan Insight, 10/11/15

Jersey: plui lenghe proprie intes scuelis de isule

Cun chest an che al ven il jèrriais, o sei la varietât linguistiche normande fevelade in Jèrri / Jersey, al varà plui spazi tes scuelis de isule. Ta chescj mês, di fat, al è daûr a jessi formât un grup di insegnants plui grant di chel disponibil fin cumò. La formazion, curade dal ufici pal jèrriais, e je poiade dal guvier locâl che le à metude dentri intal gnûf program culturâl pal prossim an scolastic.
Font: BBC, 10/11/15

Scozie: sburt par incressi la produzion di BBC Alba

Il consei provinciâl des Highlands al à fat so l’apel de MG Alba par incressi la produzion de television publiche in lenghe gaeliche di BBC Alba. La emitente televisive, metude sù intal 2008, e pues contâ suntun public di 700 mil spetadôrs par setemane. In dì di vuê però il 73% des sôs emissions a son replichis. La produzion origjinâl e je di mancul di cuatri oris e mieze par setemane. MG Alba, che e lavore adun cu la BBC inte emitence par gaelic, e domande di rivâ almancul a dîs oris par setemane. Il contrat di servizi cu la BBC al scjât ai 31 di Dicembar di chest an che al ven, l’intervent des aministrazions publichis al pues duncje judâ a meti dentri intal prossim contrat la incressite de produzion televisive par gaelic.
Font: BBC, 06/11/15

Sardegne: il Comun di Casteddu al slargje l’ûs dal sart

Il consei comunâl di Casteddu / Cagliari al à fat bon il gnûf statût dal ent che al previôt novitâts significativis ancje pe lenghe sarde. L’articul 12 de gnove cjarte comunâl, fat bon cu la poie unanime dai conseîrs, al impegne l’ent a promovi l’implei dal sart tant che lenghe di ûs cuotidian, a partî des comunicazions istituzionâls cui citadins. Il statût al va duncje te direzion di meti in vore la leç statâl e chê regjonâl su lis lenghis “minoritariis” intal sens plui larc. Ta cheste suaze e jentre ancje le prevision dal bilinguisim visîf cu la presince dal sart dongje dal talian inte toponomastiche e te segnaletiche stradâl.
Font: Sardinia Post, 03/11/15