14/10/08

Pontade 21 08 (14/10/08) - 12

Paîs Basc: EA e tache la racuelte di firmis a pro de consultazion

Ai 12 di Otubar Eusko Alkartasuna e à tacât a Bilbo / Bilbao la racuelte di firmis a pro de consultazion popolâr su la normalizazion politiche che il guvier de Comunitât Autonome Basche al veve voie di davuelzi, ma che e je stade proibide dal Tribunâl Costituzionâl spagnûl. L’obietîf al è chel di cjapâ sù uns 50 mil firmis par denunciâ denant dal Tribunâl european pai dirits umans la “incapacitât democratiche dal stât spagnûl”.
Font: Gara, 13/10/08; Món Divers, 13/10/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 11

Irlande: mobilitazion pal gaelic intal Nord

Diviers centenârs di personis si son dadis dongje ai 11 di Otubar intal centri di Béal Feirste / Belfast par une gnove manifestazion pai dirits linguistics. La iniziative, inmaneade de organizazion Pobal (che e ten adun diviersis realtâts associativis impegnadis pal svilup de lenghe gaeliche), e veve chê di domandâ une leç pal irlandês, daûr di ce che a previodin i acuardis di Saint Andrews. Pai organizadôrs de proteste al covente un intervent legjislatîf che al garantissi la presince dal gaelic intai servizis publics, inte educazion, inte justizie e intai mieçs di comunicazion, compagn di ce che za si à in altris comunitâts dal Ream Unît tant che il Gales e la Scozie. A blocâ la aprovazion di une leç pal gaelic a son massime i partîts de aree unioniste.
Font: Món Divers, 13/10/08; BBC, 11/10/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 10

Corsiche: il FLNC al cjape posizion cuintri dal PADDUC

Ai 11 di Otubar, il FLNC (Front di Liberazion Nazionâl Cors), al à dât fûr intant di une tape dal Zîr de Corsiche un messaç che al denuncie la politiche coloniâl francese su la isule e il sisteme clientelâr che le poie. A jessi contestât al è in particolâr il PADDUC, ven a dî il Plan plurienâl di svilup de Corsiche, che al varès di fissâ lis liniis di svilup de isule pai prossims cincuante agns. Pal moviment armât cors, il Plan al varà tant che risultât principâl chel di disprivâ la popolazion corse de sô tiere a dut vantaç di speculatôrs che a moltiplicaran lis vilis pai milionaris e lis secondis cjasis pai vacancîrs e pai pensionâts che a rivin massime dal Nord Europe. Il FLNC, tal so document, al invide la stampe locâl e internazionâl a fâ cognossi lis pratichis politichis che a fasin de Corsiche une “republiche des bananis” al servizi dai interès francês e dal clientelisim di cualchi sorestant cors.
Font: Radio Alta Frequenza, 11/10/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 9

Paîs Basc: screât canâl televisîf gnûf par basc

Ai 10 di Otubar a son scomençadis lis emissions dal tierç canâl de rêt televisive publiche basche. ETB-3 al è dut in lenghe basche e al è indreçât massime ai fruts e ai zovins, ma si varan ancje spazis culturâi e pe informazion. Il gnûf canâl si zontarà, intal digjitâl, a ETB-1 par basc, a ETB-2 par spagnûl, e a ETB-Sat che al cuvierç la Europe, ma no Canal Vasco che al trasmet vie satelit pal public american. Inte stesse zornade, che e cole intal inovâl pai 25 agns di Radio Euskadi, al è stât screât ancje il gnûf portâl internet de radiotelevision publiche basche (www.eitb.com) che al incrès il materiâl multimediâl e la pussibilitât dal public di interazî.
In curt al varès di partî ancje il secont canâl de television publiche galiziane, ancje chel indreçât a di un public zovin. Cun di fat, la sô partence e jere stade anticipade par Otubar, ancje se e mancje ancjemò la conferme uficiâl. Ta chestis zornadis, invezit, si à inviât il procès di digjitalizazion de rêt televisive galiziane.
Font: EiTB, 10/10/08; Galiza Hoxe, 11/10/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 8

UE: apel ai stâts che no àn ratificât la Convenzion cuadri pes minorancis

Un grup di 84 organizazions no governativis che si son dadis dongje al Grup internazionâl pai dirits des minorancis a àn indreçât un apel par ratificâ la Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls ai vot stâts dal Consei de Europe che ancjemò no lu àn fat. Il document al sburte i stâts a garantî i dirits linguistics des comunitâts nazionâls minorizadis che a vivin tal lôr teritori, ma par jentrâ in vore al covente che i guviers di chescj stâts lu firmin e po lu ratifichin. Dai 47 stâts dal Consei de Europe a son 4 chei che a àn dome firmât la Convenzion, ven a dî Belgjiche, Grecie, Islande e Lussemburc, e 4 chei che no le àn ni firmade, ni ratificade, o sei Andorra, France, Monaco e Turchie. E je une situazion che e preocupe no pôc – a scrivin tal lôr apel chestis organizazions – par vie che diviersis comunitâts minoritariis impuartantis che a vivin ta chescj paîs a son lassadis fûr dai mecanisims di protezion previodûts de Convenzion. La situazion piês si le cjate intal stât francês, ta chel grêc e tal chel turc.
Font: L’Express, 10/10/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 7

Irlande: gnûfs plans locâi di politiche linguistiche

Intant che il ministri irlandês pes areis a maiorance gaeliche al fâs savê che i gnûfs regolaments de leç su lis lenghis uficiâls a jentraran in vore intal Març dal 2009, diviersis autoritâts locâls a àn za anticipât lis lôr gnovis liniis di politiche linguistiche pal gaelic. I regolaments ministeriâi a interessaran, in particolâr, l’ûs dal irlandês e dal inglês intai avîs, inte segnaletiche e intes tabelis dai uficis publics e des aministrazions locâls. Diviersis aministrazions, dut câs, si son za motis par incressi l’ûs dal gaelic intes lôr ativitâts. Par esempli, in Setembar la contee di Cill Dara / Kildare e à inviât un servizi di comunicazion cul public specific par irlandês e e je daûr a lavorâ par rindi dal dut bilengâl il so sît internet e par garantî la presince dal gaelic intai siei comunicâts. Cui prins di Otubar, invezit, si à tacât il procès par aumentâ la presince de lenghe irlandese inte documentazion uficiâl, intal sît internet e inte segnaletiche de contee di Ceatharlach / Carlow. La contee di Loch Garman / Wexford e je, invezit, in vore propit cumò a tirâ sù i conseis de int pal gnûf plan locâl di politiche linguistiche pal gaelic.
Font: Gaelport, 02 e 09/10/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 6

Bretagne: vie il breton di TV Breizh

TV Breizh, filiâl bretone dal canâl televisîf francês TF1, e à decidût di blocâ il servizi di dopleadure par breton che al jere in vore par diviers films e telefims trasmetûts de rêt televisive. La decision e je stade cjapade daspò che si veve za proviodût a eliminâ il program di aprofondiment setemanâl in lenghe bretone. Cun di plui, cul prin di Zenâr dal 2009 al sierarà ancje il telegjornâl regjonâl cuotidian par francês. Ta cheste maniere, TV Breizh e larà a pierdi ducj i elements linguistics e informatîfs che le lein ae realtât locâl, par deventâ une semplice sucursâl locâl de television gjeneraliste francese.
Font: Le Monde, 08/10/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 5

Paîs Catalans: manifestazion pe uficialitât dal catalan inte Catalogne Nord

Diviersis realtâts associativis de Catalogne Nord, tant che la Federazion pe difese de lenghe e de culture catalane, il Coordenament des associazions pe lenghe e il Casal Jaume I, a àn decidût di clamâ adun une manifestazion par rivendicâ la uficialitât dal catalan ancje ta chest toc di tiere catalane che si cjate sot de aministrazion statâl francese. La iniziative si davuelzarà ai 8 di Novembar, cuant che e je in program la tape finâl de Correllengua. Contrari di ce che al sucêt intal rest dai Paîs Catalans, a disin i organizadôrs de iniziative, inte Catalogne dal Nord la lenghe proprie dal paîs no je uficiâl. Cumò che lis lenghis regjonâls a àn cjatât spazi inte Costituzion francese, a spieghin lis associazions che a poin la manifestazion, e je rivade la ore di ricognossi la uficialitât dal catalan ancje tal Rosselló / Roussillon.
Font: Món Divers, 07/10/08; Eurominority, 08/10/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 4

Frisie: unitât politiche pal ricognossiment costituzionâl dal frison

Il ministri dal interni dai Paîs Bas al à fat savê che al studiarà la pussibilitât di meti dentri inte Costituzion la lenghe frisone. Al è il prin risultât di une campagne imbastide dai partîts de Frisie daspò che il stes ministri al veve presentât une propueste di modifiche costituzionâl là che si fevelave dome dal olandês. In dì di vuê, almancul intai fats, dongje de uficialitât dal olandês, si à une sorte di couficialitât dal frison inte provincie de Frisie, ma nissune des dôs lenghis e ven citade de Costituzion. Ducj i partîts frisons si son duncje mobilitâts par fâ in maniere che il frison nol resti fûr de Cjarte di fonde dal stât e a àn inmaneât ancje une manifestazion inte capitâl neerlandese. La mobilitazion e à cjatât la poie ancje dai partîts olandês di oposizion, ta cheste maniere e vignarès a mancjâ la maiorance di doi tierçs dal Parlament che e covente par fâ buine la riforme de Costituzion.
Font: Nationalia, 03/10/08; Eurolang, 03/10/08; Dutch News, 02/10/08; EFA, 30/09/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 3

Serbie: apel dal Consei de Europe pe tutele des minorancis

Intune risoluzion fate buine dal Consei de Europe si domande ae Serbie di fâ di plui par combati la discriminazion cuintri dai rom, dai rumens e dai arumens che a vivin intal so teritori. Intal document si domande in particolâr di fâ buine une leç cuintri de discriminazion e di garantî a chestis comunitâts minoritariis dai organisims rapresentatîfs istituzionâi. E ven, invezit, judicade avonde buine la situazion inte Vojvodine, regjon plurinazionâl dal stât serp là che e vîf ancje une gruesse comunitât ongjarese.
Font: Divers.ro, 02/10/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 2

Ingussezie: e cres la violence intal paîs

E va dilunc a cressi simpri di plui la tension inte republiche russe de Ingussezie. Cun di fat, daspò dal sassinament dal gjornalist Magomed Yevloyev par man des fuarcis di polizie al servizi dal guvier filorùs, ai 30 di Setembar il ministri dal interni ingùs Musa Medov al è scjampât par un pêl a di un atentât cuintri di lui. Lis autoritâts russis a son cumò daûr a investigâ par capî cui che al sedi daûr di cheste azion, ma lis primis ipotesis a fevelin di un svindic pe muart di Yevloyev o di un atac de vuerilie ingusse. Dome intal mês di Avost a son cuasi un centenâr i muarts intai scuintris jenfri militârs rus e grups armâts ingùs: une cifre che e je in cressi rispiet ai mês prime. Intant diviersis organizazions pai dirits umans a van dilunc a denunciâ lis disparizions e lis torturis metudis in vore des fuarcis di polizie o dal esercit rus cuintri de popolazion ingusse. Il stes ex president ingùs, Ruslan Àuixev, al dîs che aromai si cjatisi denant di une vuere civîl, ancje se inmò di basse intensitât.
Font: Nationalia, 01/10/08; Món Divers, 01/10/08


Pontade 21 08 (14/10/08) - 1

Corsiche: tal 2009 e nassarà “Corsica Libera”

I partîts indipendentiscj cors si daran dongje tune gnove formazion politiche che e varà non Corsica Libera. La gnove realtât politiche e varès di nassi intal Zenâr dal 2009 de union di Corsica Nazione Indipendente, Rinnovu, Fronte Populare, Consulta Naziunalista e Strada Dritti. Si trate di un passaç impuartant intal tentatîf di superâ lis divisions storichis de aree indipendentiste corse. La idee di fonde e je chê di rivâ a di une Republiche corse indipendente, ma par rivâi si previodin dute une schirie di passaçs graduâi. Tra i prins pas, duncje, si domande il ricognossiment di une citadinance teritoriâl sul model de Gnove Caledonie, la uficialitât de lenghe corse e la liberazion dai presonîrs politics.
Font: Món Divers, 01/10/08