28/01/22

Castilie e León: domande par uficializâ galizian, basc e asturian

Il coletîf Fala Ceibe al à fat indenant une rie di domandis ai partîts che a partecipin aes elezions autonomichis che si tignaran inte comunitât di Castilie e León ai 13 di Fevrâr. La prime e je chê di riformâ il Statût di autonomie par ricognossi la uficialitât dal galizian intal Bierzo e in Sanabria, areis di lenghe galiziane che a partegnin aes provinciis di León e Zamora, dal basc a Trebiñu / Treviño, isule aministrative castiliane dentri dal teritori de Comunitât Autonome Basche, e de varietât asturiane leonese. Pal Bierzo si domande po di slargjâ la pussibilitât di studiâ il e par galizian in dutis lis scuelis publichis dal teritori, di uficializâ i toponims in lenghe proprie e di meti sù un servizi linguistic provinciâl.

Font: Lugo Xornal, 18/01/22

Gales: in cressi lis risorsis par S4C

Il guvier britanic al à fat savê che chest Avrîl, cu la partence dal gnûf an finanziari, al jentrarà in vore il gnûf acuardi sul finanziament dal sisteme radiotelevisîf public che, tra lis altris, al previôt il bloc par doi agns dal cjanul paiât dai citadins. La television publiche in lenghe galese S4C che fin cumò e vigneve finanziade cun 74 milions e mieç di sterlinis rigjavadis dal cjanul e cuntun contribût diret di 6,8 milions dal ministeri pe culture, pai media e pal sport e ricevarà altris 7 milions e mieç rigjavâts des jentradis tiradis sù cul cjanul. L’acuardi, che al à une durade di cinc agns, al puartarà duncje ae television publiche galese cuasi 89 milions di euros par an. Cheste incressite des risorsis e à cjatât un bon acet de direzion de compagnie televisive ma l’acuardi nol sclarìs cuâl che al sarà il so avignî. In Gales e je simpri plui fuarte la domande par che il guvier di Londre al trasferissi a chel galês lis competencis e lis risorsis par gjestî il sisteme radiotelevisîf nazionâl.

Font: Nation Cymru, 17/01/22; Wales On Line, 18/01/22

Ucraine: leç su la cjarte stampade e colpìs lis minorancis

Dopo doi agns di transizion, ai 16 di Zenâr e je jentrade in vore in Ucraine la gnove leç su la stampe che e previôt che ducj i cuotidians e lis rivistis a difusion statâl, publicadis su cjarte o in rêt, a vedin di vê ancje une version cui stes contignûts e cu la stesse impagjinazion ancje par ucrain. La misure e je pensade par obleâ la stampe in lenghe russe a sierâ dal moment che nissun editôr al è in stât di sostignî une spese dal gjenar. La stesse misure e sarà metude in vore a partî dal Lui dal 2024 ancje pe stampe a difusion locâl. Chest al vûl dî che, in plui di colpî la comunitât di lenghe russe – che e rapresente cuasi un tierç de popolazion de Ucraine – si larà a meti in zenoglon ancje i mieçs di comunicazion di chês altris minorancis che a vivin dentri dai confins statâi tant che ongjarês, rumens e v.i. E je za in vore di cualchi an une leç che e impon cuotis di ucrain pes radios e pes televisions. In Lui e jentrarà invezit in vore la normative che e previôt che l’ucrain al sedi la uniche lenghe uficiâl ricognossude. Si trate di une serie di leçs che si proponin di dislidrisâ de sfere publiche la lenghe russe e, cun chê, ancje dutis lis lenghis des minorancis.

Font: RFE RL, 16/01/22

Stât francês: Pays Unis, aleance regjonaliste-nazionaliste

Sabide ai 15 di Zenâr e je stade presentade al public la gnove plateforme politiche Pays Unis, che si propon di rapresentâ tes prossimis elezions legjislativis francesis dal Jugn dal 2022 la posizion di un trop di moviments di stamp nazionalist o regjonalist. A cheste coalizion a àn aderît par cumò il Parti Breton / Strollad Breizh, il Partît Nazionalist Basc (EAJ-PNB), il Parti Lorrain, Prouvencio Nacioun e Bastir Occitanie. O ricuardìn che, dongje di cheste gnove plateforme, e esist za di agns la Federazion des Regjons e dai Popui Solidaris (RPS) che e ten adun une buine part dai moviments nazionalitaris e autonomiscj che a operin intal stât francês.

Font: Agence Bretagne Presse, 16/01/22

Paîs Basc: mobilitazion a Baiona par vê i esams par basc

Une manifestazion une vore partecipade si à tignude ai 14 di Zenâr a Baiona / Bayonne, intal Paîs Basc dal Nord sot aministrazion francese, par rivendicâ il dirit dai students che a frecuentin lis scuelis a imersion di davuelzi i esams finâi par euskara. Une circolâr ministeriâl dade fûr ai 16 di Dicembar e previôt cheste pussibilitât ma no sclarìs par cualis materiis. Si fevele in maniere gjeneriche di materiis di specialitât, cence nissune indicazion precise, e il risultât al è che, a doi mês de date previodude par chestis provis, i students no san ancjemò in ce lenghe che a àn di preparâsi par frontâ i esams. Di chi, duncje, la gnove mobilitazion promovude de rêt des scuelis baschis Seaska e dal coletîf Azterketak Euskaraz!

Font: Mediabask, 15/01/22

Paîs Catalans: presentât il program dal Pat Nazionâl pe Lenghe

Ai 12 di Zenâr une rapresentance dal guvier catalan e à presentât il procès che al puartarà al Pat Nazionâl pe Lenghe domandât intal Setembar stât dal Parlament de Catalogne cul vôt a pro dal 85% dai siei membris. In Fevrâr si previôt la prime riunion de taule di coordenament là che si presentarà ai partîts e aes realtâts che a formin il Consei sociâl de lenghe catalane i risultâts di une informative sul stât de lenghe che siet academics di diviersis universitâts a son daûr a meti jù. Po si inviarà un procès partecipatîf indreçât a istituzions, realtâts associativis e citadins che al viodarà moments di presentazion, riflession e racuelte di propuestis de bande di ducj chei che a volaran partecipâ. In Lui si metarà adun dut il materiâl tirât sù e si larà a proponi une sintesi che, une volte disvilupade tal document finâl, e sarà metude a disposizion di ducj par jessi sotscrite. Un procès che si stime di sierâ tal Dicembar di chest an. Il Pat si indrece in primis ae citadinance de Catalogne ma si propon di rivâ a ducj i teritoris di lenghe catalane ancje par vie che, un dai elements di fonde par infuartî la lenghe, al è propit il ricognossiment de sô unitarietât par di là dal confins aministratîfs e statâi.

Font: Generalitat de Catalunya, 12/01/22

Asturiis: il bloc dal statût nol diven dal articul su lis lenghis

A blocâ la riforme dal Statût di autonomie des Asturiis nol è il gnûf articul 4, su la uficialitât des lenghis propriis, ma la modifiche de tassazion. A socialiscj, çampe e Podemos i mancje un vôt in Parlament par podê procedi cu la riforme statutarie e la uniche pussibilitât e je chê di otignî la poie dai conservadôrs dal Foro che a àn metût su la taule diviersis domandis e, tra chestis, la eliminazion de impueste di sucession che e je cumò daûr a blocâ la tratative. Al pâr invezit che cu la ultime version fate indenant dai socialiscj si vedin superâts i berdeis sul articul dedicât aes lenghis uficiâls. Il test concuardât al previôt cuatri comis. Il prin al declare asturian e eonaviego lenghis propriis des Asturiis. Il secont al dîs che chestis dôs, intune cul castilian, a son lis lenghis uficiâls des Asturiis e al rimande lis modalitâts pratichis de lôr uficialitât a di une leç di pueste di aprovâ cuntune maiorance dai trê cuints dal Parlament. Intal tierç come si impegnin lis istituzions publichis a garantî l’ûs normâl des lenghis ricognossudis e a promovi lis lenghis propriis garantint i mieçs adats pal lôr disvilup. Il cuart al aferme che nissun al pues jessi discriminât par vie de lenghe che al dopre.

Paîs Basc: in cressi i cors par euskara te UPNA

In Navare al va dilunc a cressi il numar dai students che a fasin il lôr percors scolastic intal model a imersion par basc (passâts dal 22,7% dal 2011 al 26,1% dal 2021) e che a fasin l’esam di acès ae universitât inta cheste lenghe (cuntun aument dal 47% in dîs agns). A front di chest cuadri la Universitât Publiche de Navare (UPNA) e à decidût di incressi i percors di studi par euskara. In dì di vuê a son za disponibii ad in plen par basc i cors di lauree par insegnants e par mestris di scuele infantîl e primarie. La facoltât di economie e je cumò al 50% di cors par euskara, inzegnarie mecaniche e industriâl e passe il 40%, inzegnarie eletriche e eletroniche, telecomunicazions, biomediche, agroalimentâr, lavôr sociâl, sociologjie e storie a son tra il 20 e il 30%. Cumò la universitât e à decidût di rindi disponibil ad in plen il cors di lauree in lavôr sociâl e, di chest an, cui che si iscrîf al pues studiâ dutis lis materiis ancje par basc. Si fasarà po un sfuarç impuartant par incressi la presince de lenghe proprie tai cors di infermerie, psicologjie e fisioterapie. Cun di fat si à viodût che la maiorance dai students che a fevelin par basc si centrin tes facoltâts di educazion, siencis de salût, umanis e sociâls, che a son po i setôrs professionâi là che a àn ancje plui pussibilitâts di doprâ cheste lenghe.

Font: Noticias de Navarra, 07/01/22

Irlande: vandalisim in cressi cuintri dai segnâi bilengâi tal Nord

Dal 2015 a vuê a son plui di 300 i ats di vandalisim fats cuintri de segnaletiche bilengâl par gaelic e inglês in Irlande dal Nord cuntun dam complessîf di cuasi 40 mil sterlinis. A voltis i responsabii a cuvierzin lis scritis o i nons par irlandês cu la vernîs, altris voltis a brusin o a tirin jù di plante fûr lis tabelis. Doi tierçs di chestis azions si centrin dal distret dal Mid Ulster là che la segnaletiche bilengâl e je plui frecuente. A preocupâ al è massime il fat che chescj ats vandalics a son daûr a cressi simpri di plui e si è passâts dai cinc episodis dal 2015 ai cent dal an passât. Lis organizazions pai dirits linguistics a invidin lis autoritâts a no cjapâ sot gjambe chestis azions e a perseguîlis come delits di odi cuintri di cui che al fevele par gaelic o si ricognòs te identitât irlandese.

Font: Belfast Live, 06/01/22

Paîs Catalans: pat cuintri dai atacs al sisteme educatîf catalan

Il sisteme educatîf de Catalogne si fonde sul principi de no discriminazion linguistiche dai arlêfs, sul dirit - dovê dai students di completâ il lôr percors scolastic cuntune buine competence scrite e orâl di catalan e castilian, e sul dirit di jessi istruîts par catalan. Fin cumò, chescj trê principis a àn permetût al sisteme educatîf catalan di garantî une coesion sociâl che in dì di vuê e je menaçade dal intervent de magjistrature spagnole. Par chest il guvier catalan (Generalitat de Catalunya) al à fat bon un acuardi che si propon di difindi di ogni sorte di atac judiziari e politic il personâl che al lavore tal sisteme scolastic de Catalogne. Il pat al previôt ancje di intervignî sul plan politic, aministratîf e penâl cuintri di chei sogjets che a vessin di atacâ personis e coletîfs impegnâts inte difese de lenghe catalane.

Font: Generalitat de Catalunya, 04/01/22

Gales: campagne par rindi la lenghe proprie acessibile a ducj

La organizazion pai dirits linguistics Cymdeithas yr Iath e à inviât une campagne par sburtâ il guvier galês a impegnâsi par che la lenghe proprie e deventi un mieç di comunicazion cuotidian acessibil par dute la popolazion. L’esecutîf al à chê di rivâ a di un milion di personis in stât di fevelâ par galês dentri dal 2050 ma – e dîs la associazion – in dì di vuê a son bariduris sociâls, economichis e gjeografichis che a impedissin a cetancj citadins di vê acès ae lenghe. Par chest a coventin politichis ativis centradis sul ûs cuotidian dal galês intes comunitâts, tai puescj di vore e tai servizis publics, in maniere di superâ i limits che a pidimentin a une part de popolazion di imparâ e di doprâ la lenghe ma ancje par superâ il prejudizi che al piture il galês come alc di no inclusîf. La Cymdeithas e invide ducj i citadins a sostignî cheste gnove campagne e a sburtâ il guvier galês a lâ ta cheste direzion.

Font: Nation Cymru, 03/01/22