28/07/22

Paîs Basc: zornade di lote tal Nord pai presonîrs politics

Uns 1.700 personis a àn partecipât in maniere ative ae zornade di lote no violente inmaneade sabide ai 23 di Lui dai coletîfs Bake Bidea e Artisans de la paix intal Paîs Basc dal Nord sot aministrazion francese (Ipar Euskal Herria) par domandâ al guvier di Parîs di meti fin ae politiche carcerarie punitive cuintri dai presonîrs bascs. A stiçâ inmò di plui la proteste e je stade la boçadure de bande de avocadure di stât de domande di libertât condizionâl fate indenant di Jakes Esnal e Ion Kepa Parot, impresonâts aromai di 32 agns e che za di timp a varessin vût dirit a misuris cautelârs alternativis.

Corsiche: prin confront a Parîs sul procès di autonomie

Joibe ai 21 di Lui si è tignude a Parîs la prime riunion dal comitât strategjic sul avignî de Corsiche cu la partecipazion dal ministri francês pal interni, Gérald Darmanin, e di une delegazion insulâr vuidade dal president dal esecutîf cors, Gilles Simeoni. Di ce che al è stât riferît si à vude une discussion di cuasi cuatri oris, cence tabù, là che si à fissât un sisteme di lavôr e i temis di frontâ. Ae fin, i rapresentants cors si son mostrâts avonde sodisfats ma, viodûts i precedents, la prudence e reste alte. La prossime riunion si tignarà ai 16 di Setembar e e varà al centri il teme dal model economic e sociâl. Tai incuintris seguitîfs a son stâts fissâts altris argoments di confront: la lote cuintri de speculazion finanziarie e imobiliâr, la fiscalitât, la transizion energjetiche e ambientâl, la educazion e la formazion, la salût, lis infrastruturis, la insularitât e i rapuarts cu la Europe, lenghe, culture e identitât. In ducj i apontaments e sarà presinte la cuistion istituzionâl, o sei il nivel di autonomie de isule tal gjestî chestis tematichis. Une volte sierât il cicli di incuintris, il materiâl jessût al sarà presentât al president de Republiche che al decidarà cemût frontâlu e se e coventarà une modifiche costituzionâl. Il ministri Darmanin al à metût daurman su la taule dôs liniis rossis, o sei chê de partignince de Corsiche ae Republiche francese e chê de creazion di “citadins cun plui dirits di altris”.

Font: CorseNetInfos, 21/07/22

Irlande: 3,7 milions dal guvier pe planificazion linguistiche

I doi ministris de Republiche di Irlande cun deleghe su la lenghe gaeliche e su lis comunitâts che le fevelin a àn fat savê che Údarás na Gaeltachta – la agjenzie di stât responsabile pal svilup economic des areis gaelichis – e ricevarà un finanziament di 3 milions e 169 mil euros, intant che Foras na Gaeilge – la organizazion publiche che i sta daûr ae promozion dal irlandês – a ‘ndi cjaparà 494 mil par disvilupâ lis ativitâts di planificazion linguistiche par chest 2022. La gnove e je stade comunicade in ocasion de scree dal gnûf servizi di promozion e di normalizazion de lenghe gaeliche de citât di Dún Garbhán / Dungarvan. Si trate dal setim plan linguistic che si invie in areis urbanis che si cjatin fûr dal Gaeltacht.

Font: Gov.ie, 14/07/22

Paîs Basc: fonts par sburtâ l’euskara tai puescj di vore

Il guvier de Comunitât Autonome Basche al à fat bon il bant anuâl par incressi l’ûs e la presince dal euskara tai puescj di vore dal setôr privât. Pal 2022 a son stâts metûts a disposizion doi milions di euros. Di chescj, plui de metât, a laran par sostignî lis ativitâts des impresis che si son za indotadis di un plan linguistic; 150 mil a saran invezit disponibii pes aziendis che no lu àn; 200 mil par analizâ la situazion linguistiche interne e meti jù i plans; e 550 mil a laran a chês realtâts che a disviluparan azions a pro de lenghe basche che a van plui innà di chês programadis intal plan linguistic.

Font: Noticias de Gipuzkoa, 12/07/22

Paîs Catalans: tes scuelis a mudin in piês i progjets linguistics

Fin a un 16% dai istitûts scolastics catalans al varà di cambiâ i progjets linguistics par adatâsi ae gnove normative che il guvier catalan al à imbastît dopo che la magjistrature spagnole e à metût sot atac il model educatîf a imersion in vore fin cumò in Catalogne. La cifre e diven dai risultâts de inchieste davuelte dal dipartiment pe educazion intai centris scolastics dal paîs. I istitûts che no previodin l’ûs veicolâr dal castilian, dongje di chel dal catalan, a àn un an di timp par riorganizâ i lôr plans linguistics in maniere di rivâ a fâlu.

Font: El Nacional, 12/07/22

Gales: plan par fâ sù gnovis scuelis par galês

Lis aministrazions locâls dal Gales a son daûr a imbastî i lôr plans strategjics pe educazion in lenghe galese e a àn timp par fâlu ancjemò fin al prin di Setembar. L’intindiment al è chel di disvilupâ tai prossims dîs agns l’insegnament imersîf par galês. In chest sens, ai 12 di Lui, l’esecutîf galês al à fat savê che si à in program di inviâ 23 gnovis scuelis primariis imersivis e di aumentâ la capacitât di altris 25 che a son za operativis.

Font: Cambrian News, 12/07/22

Stât francês: la ONU e riclame Parîs sul rispiet dai dirits

Intune letare indreçade al guvier francês, il consei dai dirits dal om de ONU al à criticât la decision dal consei costituzionâl che l’an passât al à boçât diviersis disposizions de cussì clamade leç Molac su lis lenghis minoritariis. In particolâr si conteste la decision di censurâ l’insegnament imersîf, discriminant lis lenghis locâls no dome in confront al francês ma fintremai dal inglês. Si domande duncje al esecutîf di Parîs di intervignî daurman par garantî almancul il model a imersion intal sisteme scolastic privât e parificât. Si conteste ancje la boçadure de pussibilitât di doprâ segnâi diacritics e grafemis tipics des lenghis minorizadis e che no si cjatin inte grafie dal francês. Cun chestis decisions, a disin i rapresentants dal organisim de ONU, la France e va cuintri “de dignitât, de libertât, de avualiance e de no discriminazion” des personis che a fevelin une lenghe o a partegnin a di une comunitât minorizade. La censure de leç Molac e ven calcolade une menace al rispiet dal pat internazionâl sui dirits civîi e politics, de convenzion internazionâl sui dirits dai fruts, e dal pat internazionâl sui dirits economics, sociâi e culturâi.

Font: CorseNetInfos, 05/07/22

Galizie: libris, par A Mesa la Xunta e favorìs il castilian

La organizazion A Mesa pola Normalización Lingüistica e denuncie che i bants publicâts chest an dal esecutîf de Galizie (Xunta) par judâ a comprâ lis novitâts editoriâls e par miorâ lis colezions des bibliotechis locâls a penalizin la lenghe proprie. L’an passât a jerin stâts assegnâts 100 mil euros par comprâ libris gnûfs par galizian e 200 mil par miorâ il patrimoni librari des bibliotechis e, ta chest secont câs, almancul il 25% dai acuiscj al veve di jessi di publicazions in lenghe proprie. Chest an la cifre e je cressude e no di pôc cun 200 mil euros par cjoli libris gnûfs par galizian e 550 mil par miorâ lis colezions des bibliotechis. Dut câs, par chest secont bant, al è sparît il vincul di comprâ almancul il 25% dai libris par galego e al è stât fissât invezit l’oblic di comprâ almancul il 50% des publicazions par castilian. La eliminazion di ogni garanzie pe lenghe proprie e je stade motivade dal esecutîf galizian cul fat che i bants a son finanziâts cun fonts europeans (NextGenerationEU) che a previodaressin vincui linguistics che no lassin spazi di manovre ai guviers locâi.

Font: A Mesa, 04/07/22

Paîs Catalans: plui di 7.300 lis cubiis di VxL tal 2021

Dal 2003 incà il program di volontariât pe lenghe (VxL), sostignût de direzion gjenerâl di politiche linguistiche de Catalogne e coordenât dal Consorzi pe normalizazion linguistiche, al à passât aromai lis 158 mil cubiis formadis. La iniziative si propon di judâ a fevelâ miôr par catalan cul cubiâ personis che a àn une cognossince limitade de lenghe e volontaris che invezit a àn une buine competence linguistiche e a puedin judâlis a fâ pratiche. Vie pal 2021 si àn formadis 7.351 cubiis. Si trate di une cifre in cressi rispiet al an prime cuant che ancje il program di volontariât pe lenghe al jere stât penalizât de emergjence pandemiche. La modalitât virtuâl dal program, inviade tal 2017, e à invezit puartât ae nassite di 9.697 cubiis: 5.259 di chestis dome l’an passât. Des personis che a àn aderît al volontariât l’an passât, dome il 5% al è origjinari de Catalogne e il 70% al è rapresentât di feminis.

Font: Generalitat de Catalunya, 04/07/22

Asturiis: si invie un ufici pai dirits linguistics

Il guvier des Asturiis al à inviât il percors par meti sù l’ufici pai dirits linguistics, une gnove unitât aministrative che e centralizarà la gjestion di dutis lis denunciis, lis segnalazions e lis domandis di informazion o di jutori fatis indenant dai citadins ae aministrazion publiche in materie linguistiche. La norme istitutive e je previodude intal plan normatîf de aministrazion publiche asturiane pal 2022. La gnove realtât, che no varà une funzion sanzionatorie, e vûl jessi un pas indenant inte metude in vore de normative su la normalizazion linguistiche dentri de aministrazion publiche, sei par chel che si riferìs al asturian che pal galizian fevelât inte part plui ocidentâl de Comunitât autonome. Cun di plui, une volte ad an, e proponarà ancje une relazion sul stât dai dirits linguistics intes Asturiis.

Font: La Voz de Asturias, 02/07/22

Paîs Basc: centris imersîfs publics in Ipar Euskal Herria

Dopo des mobilitazions puartadis indenant intes setemanis stadis di students, professôrs e fameis, la direzion scolastiche di Bordèu / Bordeaux – competente ancje pes scuelis dal Paîs Basc dal Nord sot aministrazion francese (Ipar Euskal Herria) – e à acetât che si dopri il sisteme a imersion par euskara in trê istitûts scolastics de rêt publiche. Plui tal detai, l’ûs veicolâr de lenghe basche si inviarà cul prossim an scolastic tes sezions infantîls (tra 3 e 5 agns) des scuelis di Barkoxe / Barcus e Larraine / Larrau, e ta chês dal prin cicli (fin a 8 agns) tal istitût di Irisarri / Irisarry.

Font: EiTB:, 28/06/22