Cun
riferiment a ce che al è sucedût o al è daûr a sucedi in Scozie e
in Catalogne, in plui dai fats za presentâts chi disot,
al è il câs di zontâ ancje un pâr di riflessions.
Prin di dut al
è di dî che il vôt
scozês al
dimostre
che il dogme
de
impussibilitât di tocjâ i
confins
di stât al
è colât
aromai ancje
inte Europe
ocidentâl
e che, se e je
la volontât
politiche (e la
responsabilitât e cole su lis spalis dai guviers centrâi e dal
sigûr no su lis comunitâts che a rivendichin il dirit di decidi dal
lôr avignî), il percors
pe
autodeterminazion
si pues gjestî
in maniere
civîl
e democratiche.
Si à po di
zontâ che, intun
moment là che la int e je simpri plui schifade de [classe]
politiche
e là che il
populisim al
fâs di paron, cui
che al è bon
di proponi un progjet vêr
di cambiament al
rive a tirâ
dongje lis personis e a
rindilis
part vive dal
progjet stes.
Par finî,
in Scozie
compagn che in
Catalogne,
o sin
testemonis di un confront
tra doi
modei une vore
diviers tra di lôr: chel
indipendentist che al
fâs indenant propuestis,
al svilupe
modei sociâi
e economics
alternatîfs,
e al rive a
jessi inclusîf;
e chel
unionist che al
ponte su lis pôris de int,
nol è bon di
ufrî alternativis
crodibilis al
sisteme in vore e si plate
daûr dal “no, parcè
che di no”. A
‘nd è plui che avonde par resonâi ben parsore, ator pe Europe
e ancje in
Friûl.