20/07/20

Paîs Basc: te CAB al cres EH Bildu ma il PNV al reste prin

Tes elezions par rignuvî il Parlament de Comunitât Autonome Basche, che si son tignudis ai 12 di Lui cuntune partecipazion dal 52,86% dai citadins, EAJ-PNV al è stât il partît plui votât cul 39,12% dai consens e 31 elets, trê in plui des elezions dal 2016. Il salt indenant plui grues lu à fat però la çampe indipendentiste basche (EH Bildu) che e je passade di 18 a 22 deputâts cuntun consens dal 27,84%. In tierce posizion si son plaçâts i socialiscj (PSE-EE) cul 13,64% dai vôts e 10 elets, un in plui de volte stade. Al à pierdût teren Elkarrekin-Podemos che si à fermât a pôc plui dal 8% dai consens, pierdint 5 dai 11 parlamentârs che al veve. Daûr, cul 6,75% dai vôts e 5 elets (3 in mancul de volte stade), e je rivade la coalizion de diestre spagnoliste formade di PP e C's. Cundut che nol à cjapât nancje il 2% dai vôts, Vox al à otignût un deputât e al è jentrât pe prime volte tal Parlament de CAB. Su la cjarte a son trê lis coalizions di guvier pussibilis, une di stamp nazionâl cun EAJ-PNV e EH Bildu, une di stamp progressist cun EH Bildu, Elkarrekin-Podemos e PSE-EE e une riedizion de aleance tra EAJ-PNV e socialiscj. Viodudis lis posizions manifestadis ancje intant de campagne eletorâl e je propite cheste ultime opzion la plui probabile.
Font: Naiz:, 13/07/20; El País, 13/07/20

Galizie: PP al guvier ma il BNG al tripliche i consens

Alberto Núñez Feijóo al è stât confermât pe cuarte volte ae vuide de Galizie intes elezions che si son tignudis ai 12 di Lui cuntune partecipazion dai citadins di cuasi il 59%. Il PP si manten duncje salt al guvier di cheste Comunitât autonome e al conferme i 41 elets che al veve otignût ancje tal 2016 e che i dan la maiorance assolude in Parlament. Ce che al salte plui al voli ta chestis elezions al è però il risultât dal BNG. Cun di fat, il partît nazionalitari galizian al à cjapât cuasi il 24% dai vôts e al à triplicât i siei rapresentants in Parlament che di 6 a son passâts a 19. Un altri dât di pês al è chel rapresentât dal sfantâsi di Galicia en Común – la aleance galiziane là che al jere cjapât dentri Podemos – che no à nancje rivât a jentrâ in Parlament cuant che tal 2016 (cul non di En Marea) e veve vût 14 elets. A completâ il cuadri dai parlamentârs si àn i 15 elets socialiscj (PSdeG), un in plui de volte stade.
Font: El Correo Gallego, 13/07/20; El País, 13/07/20

Bretagne: dibatiment su la riunificazion in consei regjonâl

Ai 10 di Lui il consei regjonâl de Bretagne si è dât adun par cjapâ in esam il rapuart su la riunificazion de Loire Atlantiche metût adun di une comission vuidade dal vicepresident de assemblee, Jean-Michel Le Boulanger (PS), e de conseire di oposizion Isabelle Le Bal (MoDem). Cundut che al è un toc de Bretagne storiche, di uns setante agns incà il dipartiment de Loire Atlantiche al fâs part di une regjon aministrative diferente e ducj i tentatîfs di riunion a son stâts blocâts des autoritâts statâls. Il document presentât in consei al propon tredis azions di podê meti in cjamp za di cumò cence mudaments legjislatîfs, cinc a àn une nature simboliche (meti adun ducj i cinc dipartiments de Bretagne storiche tes rapresentazions cartografichis, te tabelonistiche, tai studis statistics e ta chei pai progjets di disvilup, definî une ipotesi di cuadri finanziari comun), altris cinc a tocjin il cjamp economic e promozionâl (contribuî a finanziâ lis associazions culturâls e pe lenghe che a operin te Loire Atlantiche, sburtâ l’ûs de marcje “Bretagne” e infuartî la poie aes realtâts che a operin ancje ta chel dipartiment, favorî la promozion turistiche e il disvilup di infrastruturis unitariis), altris dôs a àn une dimension istituzionâl (rilançâ la comission miste Regjon Bretagne – Loire Atlantiche, invidâ ancje i rapresentants dal dipartiment ai apontaments culturâi e istituzionâi “bretons”) e, in fin, davuelzi un referendum là che a sedin i citadins de Loire Atlantiche a disi se a son a pro o cuintri de riunificazion.
Font: Agence Bretagne Presse, 10/07/20; Le Telegramme, 10/07/20

Lituanie: bandidis lis emissions de television russe RT

La comission pai mieçs di comunicazion dal guvier lituan e à decidût di improibî sul teritori statâl lis emissions dal grup RT, rêt televisive controlade de Federazion Russe. La sô programazion e jere cjalade soredut de comunitât russe che e rapresente la minorance principâl dal paîs baltic. La motivazion uficiâl par metile al bant e diven di une segnalazion dai servizis lituans che le lein a di un oligarche rus iscrit te liste nere de Union Europeane. Intai fats, si le calcole un imprest centrâl pe propagande dal Cremlin in Europe, massime framieç de diaspore russe e des minorancis russofonis che a vivin in diviers stâts europeans.
Font: Euronews, 09/07/20

Ucraine: la gnove leç linguistiche al esam de cort costituzionâl

La cort costituzionâl de Ucraine e je daûr a esaminâ la leç linguistiche fate buine l’an passât che e impon l’ûs dal ucrain inte plui part de vite publiche. La normative e previôt che i citadins a vedin di doprâ la lenghe statâl intes ativitâts politichis e aministrativis e cuant che a àn a ce fâ cun magjistrâts, operadôrs sanitaris, militârs, professôrs e personâl scolastic, funzionaris di bancjis e di societâts controladis dal stât. La leç e previôt po che almancul il 90% dai programs televisîfs al sedi par ucrain. Il proviodiment al è stât impugnât di un grup di rapresentants de comunitât russofone che si cjate a jessi la plui colpide des novitâts puartadis di cheste leç. Si à di fat di calcolâ che il 15,8% de popolazion de Ucraine al fevele dome par rus, il 12,3% al dopre cuasi simpri il rus e il 24,9% al dopre te stesse misure rus e ucrain. Intant dai lavôrs de cort un trop di politics e militants nazionaliscj al à inmaneât une proteste denant dal tribunâl par difindi la leç di chê che e ven calcolade une manovre de Russie par destabilizâ il paîs. Al è di dî che cuintri de leç a vevin cjapât posizion ancje i rapresentants di altris comunitâts minorizadis – tant che ongjarês e rumens –, i esperts dal Consei de Europe e l’alt comissariât de ONU pai dirits umans.
Font: RFE RL, 09/07/20

Gales: operadôrs de scuele cuintri de leç sul curriculum

La gnove leç sul curriculum scolastic e je rivade al esam de Assemblee Nazionâl dal Gales framieç des critichis. Il test al previôt che inglês e galês a sedin ducj i doi curicolârs ma al permet aes direzions dai istitûts di meti l’inglês obligatori za prime dai siet agns menaçant cussì ancje lis scuelis a imersion. Aes protestis de organizazion pe lenghe Cymdeithas yr Iaith e dal partît nazionalitari Plaid Cymru cumò si à zontade ancje la letare vierte là che passe cuatricent tra insegnants, dirigjents scolastics e operadôrs de scuele a domandin ae ministre pe educazion Kirsty Williams di gjavâ de leç i articui che a infuartissin inmò di plui la posizion dal inglês sul galês.
Font: Nation Cymru, 08/07/20

Cravuazie: cul cressi de diestre serps plui debui

Tes elezions politichis cravuatis dai 5 di Lui, la Union Democratiche Cravuate (HDZ) e à infuartît la sô posizion cun passe il 37% des preferencis e 66 elets, cinc in plui di chei otignûts intal 2016. Chel istès la formazion di centri diestre no à avonde parlamentârs par guviernâ di bessole. Il so president, Andrej Plenković, al varà duncje di cirî dai aleâts par formâ un guvier di coalizion. Par tirâ dongje i dîs deputâts che i mancjin par otignî la maiorance in Parlament la soluzion plui pratiche e sarès chê di une aleance cul gnûf Moviment Patriotic (DPMS) vuidât di Miroslav Škoro – che al à concuistât cuasi l’11% dai consens e 16 parlamentârs – che e puartarès però inmò plui a diestre il baricentri dal guvier. Plui dificil un acuardi cu la liste Most (il puint) – ancje chê di diestre – che, in plui di no vê funzionât inte legjislature stade, i puartarès dome 8 deputâts (rispiet ai 13 des elezions dal 2016). E à pierdût cetant teren invezit la coalizion de centri çampe vuidade dal Partît Sociâl Democratic (SDP) che e je colade di 54 a 41 parlamentârs. Sul front progressist si à invezit di segnalâ il risultât dal gnûf moviment ecologjist Možemo! che aes sôs primis politichis al à sfiliât il 7% dai vôts e otignût 7 deputâts. I risultâts eletorâi no ufrissin masse pês ai 8 deputâts des minorancis: 3 pal Partît Democratic Indipendent Serp (SDSS) e un parom pe Union Democratiche dai Ongjarês di Cravuazie (HMDK) e pai rapresentants di rom, talians, albanês e cecoslovacs. Al è po di dî che, tal câs di aleance tra HDZ e Moviment Patriotic, al è dificil di previodi un miorament dai rapuarts cu lis comunitâts minorizadis e massime cun chê serbe.
Font: Euronews, 07/07/20

Paîs Catalans: il program di VxL al sfilie lis 150 mil cubiis

Al va dilunc a cressi il program di volontariât pe lenghe (VxL) sburtât de direzion gjenerâl di politiche linguistiche de Catalogne e gjestît dal Consorzi pe normalizazion linguistiche. La iniziative e à chê di judâ a fevelâ par catalan cul cubiâ personis che a àn une cognossince limitade de lenghe, e a àn duncje bisugne di fâ pratiche, cun volontaris che invezit a àn une buine competence linguistiche e lis judin a doprâ in maniere corete il catalan. Dal 2003 – cuant che il program al è scomençât – al Dicembar dal 2019, a son nassudis plui di 144 mil cubiis linguistichis. Se si calcolin ancje i prins sîs mês dal 2020, la cifre e passe lis 147 mil. Tal 2019, pe prime volte, il numar di cubiis nassudis al à passât lis 11 mil intun an sôl. Come par solit la partecipazion feminine e je une vore alte e, tal 2019, lis feminis a àn rapresentât il 72,6% dai iscrits gnûfs. A cressi e je ancje la modalitât virtuâl dal program, nassude tal 2017, che si poie su videoconferencis e che fin cumò e à puartât ae nassite di cuasi un miâr di cubiis intune trentine di stâts ator pal mont.
Font: Generalitat de Catalunya, 07/07/20

Irlande: a coventin plui docents pes scuelis a imersion dal Nord

Sul prin tacâ di Lui al è stât presentât al consei dai ministris britanic il rapuart dal comitât di esperts dal Consei de Europe su la Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis cun riferiment ae situazion de Irlande dal Nord. Il prin element marcât dal document al è che la politicizazion dal gaelic irlandês e va dilunc a pesâ sui ûs publics e su la promozion di cheste lenghe. Sul plan specific de educazion, a front di une incressite progressive dai fruts iscrits aes scuelis a imersion, e aumente ancje la dibisugne di insegnants e di struturis scolastichis. L’invît dai esperts al è duncje di cressi il numar di scuelis publichis a imersion e di infuartî il sisteme di formazion par preparâ professôrs in stât di insegnâ lis lôr materiis par irlandês. Une altre dibisugne sintude e je di aumentâ la programazion radiotelevisive par gaelic dentri de emitente publiche BBC.
Font: BBC, 04/07/20

Irlande: a Martin e Calleary la responsabilitât sul Gaeltacht

Al è un ciert marum framieç des comunitâts dal Gaeltacht – o sei lis areis là che l’irlandês al è ancjemò doprât in maniere significative – e des organizazions impegnadis pe lenghe pal puest scjars che chestis tematichis a àn vût inte formazion dal gnûf guvier irlandês. A Catherine Martin, segretarie vicjarie dai Verts, i è stât assegnât un ministeri che al cjape dentri mieçs di comunicazion, turisim, art e culture, sport e Gaeltacht, intant che a Dara Calleary (Fianna Fáil) i è stât afidât un sotsegretariât cun deleghis su Gaeltacht, lenghe irlandese e sport. A jessi contestâts no son lis personis – dal moment che si trate di doi deputâts che a fevelin benon par gaelic e a àn une posizion ative pe lenghe – ma il fat che ancjemò une volte il teme de lenghe e des comunitâts gaelichis nol è stât calcolât avonde rilevant di meretâsi un ministeri specific. Al contrari chestis competencis a son stadis metudis intun ministeri che al à di viodi za di cetantis deleghis, sfruçonadis po ancje tun sotsegretariât.
Font: Irish Times, 02/07/20; The Independent, 08/07/20

Asturiis: plene citadinance al asturian intal Parlament

Cun 27 vôts a pro (PSOE, Podemos, IU e Foro), 13 cuintri e 5 astignûts, il prin di Lui il Parlament des Asturiis al à mendât il regolament de Assemblee par permeti ai deputâts, ai membris dai guvier locâl, ai funzionaris e aes personis che a vessin di intervignî intant dai lavôrs parlamentârs di fevelâ par asturian. In realtât, i deputâts a vevin za la pussibilitât di doprâ la lenghe proprie ma il test dal regolament al veve dai element di ambiguitât doprâts par contestâ chest dirit. La mende fate buine de Assemblee e gjave ogni spazi di dubi e e slargje chest dirit a ducj chei che a intervegnin in Parlament. La modifiche e à cjatât la oposizion dai partîts de diestre spagnoliste e in particolâr di Vox.
Font: Público, 01/07/20

Stât francês: comunâls positivis par nazionalitaris e regjonaliscj

La Federazion des Regjons e dai Popui Solidaris (RPS) e la Aleance Libare Europeane (EFA) a àn manifestât dute la lôr sodisfazion pai risultâts otignûts dai moviments nazionalitaris e regjonaliscj intes elezions aministrativis francesis che il secont turni si è tignût sul finî di Jugn. I sucès principâi a rivin de Corsiche là che i candidâts nazionalitaris a àn concuistât diviersis aministrazions locâls disledrosant ecuilibris politics che a duravin di agnorums, come tal câs di Portivechju / Porto-Vecchio (cu la elezion a sindic di Jean-Christophe Angelini, segretari dal Partitu di a Nazione Corsa) o di Biguglia, in plui di confermâsi ae vuide de citât di Bastia. Lis listis sostignudis di Euskal Herria Bai a àn invezit concuistât diviers comuns dal Paîs Basc setentrionâl tant che Uztaritze / Ustaritz , Urruña / Urrugne e Ziburu / Ciboure, intant che in plui di cualchi aministrazion locâl de Catalogne dal Nord si à vût la vitorie dal moviment Oui au Pays Catalan. La Union Démocratique Bretonne e à vût cetancj elets, une part di lôr e fâs part des aleancis ecologjistis e progressistis che a guviernaran i centris principâi de Bretagne, di Naoned / Nantes e Roazhon / Rennes, di Brest a Sant-Brieg / Saint-Brieuc. Risultâts impuartants a son rivâts ancje pal Partit Occitan, pal Mouvement Région Savoie e par Unser Land. Al è di dî che i moviments nazionalitaris e regjonaliscj a àn contribuît ancje al sucès dai ecologjiscj in diviersis grandis citâts tant che Bordèu / Bordeaux, Liyon / Lyon, Marsilie e Strasburc.
Font: Regions et Peuples Solidaires, 30/06/20; EFA, 01/07/20

Albanie: leç di tutele des minorancis al esam dal Parlament

E je rivade al esam de comission parlamentâr competente la gnove propueste di leç di tutele des minorancis linguistichis metude adun dal ministeri dal interni de Albanie. Il test, che al varès di jessi fat bon in vie definitive prime de fin dal an, al previôt pai membris des minorancis ricognossudis il dirit di doprâ la lenghe proprie tes aministrazions locâls là che chestis comunitâts a rapresentin almancul il 20% dai residents. Ta chestis areis il bilinguisim al sarà in vore ancje pe toponomastiche locâl, pe segnaletiche stradâl e pai nons des viis. Tra lis comunitâts minorizadis principâls ricognossudis des autoritâts albanesis o vin grêcs, montenegrins e arumens.
Font: Albania News, 23/06/20