11/11/08

Pontade 23 08 (11/11/08) - 15

Paîs Catalans: proteste intes Baleârs par une sanitât ancje par catalan

Un servizi sanitari che si indreci ai pazients che lu domandin ancje par catalan. Al è ce che al domande il Comitât dai utents de salût publiche des isulis Baleârs che si è dât dongje di pôc e che, ai 7 di Novembar, al à inmaneât une iniziative par riclamâ la atenzion su cheste problematiche. Un dai problemis plui grues, a disin i membris dal Comitât, al è che al pues fintremai sucedi di vê diagnosis faladis par vie de diference di lenghe tra miedi e pazient. La domande di vê personâl bilengâl, par altri, e cjate la poie ancje di une part dal personâl sanitari. Cun di fat, ae iniziative a àn partecipât ancje miedis e infermîrs. Dut câs, a ‘nd è ancje personâl sanitari che nol vûl che si vedi di cognossi la lenghe locâl par podê lavorâ intal setôr sanitari public des Baleârs. Uns dusinte di lôr a vevin manifestât la dì prime cuintri dal stampon di decret che al previôt la cognossince dal catalan par podê lavorâ te sanitât publiche des isulis.
Font: Vilaweb, 07/11/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 14

Paîs Catalans: servizi di traduzion automatiche ancje par ocitan

Il servizi di traduzion automatiche in linie de Generalitat de Catalunya al è stât slargjât par cjapâ dentri ancje l’ocitan. Di cumò indenant, di fat, al sarà pussibil voltâ tescj dal catalan e dal spagnûl al ocitan, sei te varietât di riferiment, sei ta chê aranese. La traduzion e je pussibile ancje ta chê altre direzion, ven a dî dal ocitan al catalan e al spagnûl. Si à di ricuardâ che l’ocitan al è ricognossût tant che lenghe couficiâl intune piçule part dal teritori dal Principât di Catalogne, ven a dî la Val d’Aran.
Font: Món Divers, 06/11/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 13

Serbie: guvier acusât di no vê difindût lis minorancis

La organizazion pe difese dai dirits umans Human Rights Watch e à dât fûr un rapuart là che e acuse il guvier di Belgrât di no vê difindût lis buteghis e lis cjasis dai albanês che a vivin sul so teritori dai atacs di estremiscj serps intai dîs daspò che il Cossovo al à declarât la indipendence. Lis autoritâts de Serbie a vegnin acusadis di no vê cirût di prevignî chestis azions e di no vê fat cuasi nuie par fermâ e po par puartâ denant de justizie i colpevui. Si fevele di almancul 200 episodis di violence e di juste 10 condanis, cundut che plui di une volte i fats a vessin vût tant che testemonis membris dai mieçs di comunicazion o fintremai des fuarcis di polizie. HRW e à ancje ricuardât che l’ûs de violence cuintri des minorancis nol è un fat gnûf in Serbie, no dome cuintri dai albanês, ma ancje di rom e musulmans.
Font: Nationalia, 05/11/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 12

Paîs Basc: riclam de ONU ae Spagne su la violazion dai dirits umans

Ai 31 di Otubar al è stât dât fûr il cuint rapuart dal Comitât pai dirits umans de ONU sul stât spagnûl là che si domande al guvier di Madrid di intervignî par eliminâ chei elements che a pidimentin i dirits civîi e politics. I esperts de ONU si mostrin preocupâts pai câs di torture segnalâts intal stât spagnûl e a denunciin il guvier di Madrid di no vê imbastît nissun intervent par dislidrisâ cheste pratiche. Tra lis misuris di cjapâ par lâ ta cheste direzion, il Comitât pai dirits umans al domande di eliminâ il regjim di incomunicazion, di limitâ l’ûs de preson preventive e di garantî la presince dai avocats difensôrs e la riprese audiovisive di ducj i interogatoris. La situazion piturade dal rapuart de ONU si riferìs dispès a câs che a rivuardin citadins bascs, compagn di un altri aspiet denunciât intal document, ven a dî l’abûs de definizion di terorisim doprade par impresonâ e po par condanâ citadins e realtâts associativis. Il Comitât pai dirits umans, di fat, al ponte il dêt cuintri di nûf articui dal codiç penâl spagnûl che tai ultins agns a son stâts doprâts in maniere sistematiche cuintri di citadins bascs, come tal câs dal procès 18/98 o ta chel cuintri des associazions pai dirits umans Gestoras – Askatasuna. L’ûs spropositât de definizion di “associazion o colaborazion cun grups teroriscj”, si lei tal document, al pues limitâ in maniere no justificade la libertât di espression e di associazion. Il rapuart de ONU al pant preocupazion ancje pe pussibilitât dal judiç di proibî ae difese l’acès parziâl o fintremai totâl ai documents de istrutorie.
Font: Gara, 01/11/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 11

Bretagne: pericui pal insegnament bilengâl

L’Ufici pe lenghe bretone (Ofis ar brezhoneg) al à presentât i dâts su la situazion dal insegnament bilengâl in Bretagne. In dut a son passe 12 mil i students des scuelis publichis, di chês associadis o di chês confessionâls che a puedin studiâ par breton, un numar un pôc plui alt di chel dal an passât. Ancje il numar des scuelis che a ufrissin l’insegnament bilengâl al è un tic cressût. Cundut achel, la incressite e je la plui basse che si à vude intai ultins agns e no dal sigûr par vie de domande, che e je alte. Cun di fat, là che lis scuelis bilengâls a son za, la domande e va dilunc a cressi compagnade, almancul in part, ancje di un aument de ufierte; di chês altris bandis, invezit, no si da rispueste ae domande di insegnâ ancje par breton che e rive dai citadins. L’Ufici pe lenghe bretone al domande, duncje, al stât che si impegni di plui inte politiche linguistiche e al domande che i vegni dade la pussibilitât di coordenâ ducj i sogjets interessâts. Dut câs, al denuncie il Coletîf breton pe democrazie e pai dirits dal om, la situazion e je plui penze di chê piturade dal Ufici pe lenghe bretone. Cun di fat, a disin, no si sa ce fin che al vedi fat il concors par reclutâ i professôrs des scuelis bilengâls, otignût tal 2002 dopo agns di bataiis. Cence dismenteâ che di plui bandis si à refudât di meti in pîts classis bilengâls cundut che lis iscrizions a fossin avonde. Ta cheste maniere, al dîs il Coletîf, si va a sassinâ la scuele bilengâl gjavantji personâl e spazis.
Font: Oui au breton, 01/11/08; Ofis ar brezhoneg, 23/10/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 10

Ingussezie: dimetût il president ingùs

Il president de Federazion Russe, Dimitri Medvedev, al à sostituît ae presidence de Republiche de Ingussezie Murat Zyazikov, che si à dimetût daspò des pressions rivadis dal Cremlin. Zyazikov, che al jere acusât di plui bandis di jessi responsabil par cetantis violencis e violazions dai dirits umans vudis tai ultins timp in Ingussezie, al è stât obleât a tirâsi indaûr dal president rus pe sô incapacitât intal “pacificâ” la situazion dal paîs caucasic. Al so puest al è stât nomenât Yunus-Bek Evkurov, un militâr nassût tal 1963 intune aree a maiorance ingusse de Ossezie dal Nord. La oposizion, invezit, e domandave che al so puest al tornàs il president ingùs di prime, ven a dî Ruslan Aushev. Tai ultins mês, in Ingussezie, a son cressudis sei lis violencis dai militârs rus e de polizie locâl, sei lis azions dai grups armâts ingùs di stamp islamist, al pont che plui di cualchidun al à piturât la situazion di vuere civîl di basse intensitât.
Font: Món Divers, 31/10/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 9

Ucraine: domandât il dirit di autodeterminazion dai rutens

La Republiche de Carpazie rutene e je stade proclamade ai 25 di Otubar di un grup di delegâts rutens vuidâts dal religjôs ortodòs Dimitri Sydor. Cun chest at i rapresentants di cheste comunitât, che e vîf a cjaval tra Polonie, Slovachie e Ucraine, a sburtin par che la Ucraine ur ricognossi ai rutens il dirit di autodeterminazion. O sperìn tune division pacifiche tant che chê jenfri Cechie e Slovachie, al varès dite Sydor. I delegâts rutens a ricuardin che intal 1991, inte suaze de consulte su la indipendence de Ucraine, la maiorance de popolazion de Transcarpazie – la regjon là che a vivin i rutens – e veve votât par che il lôr teritori al deventàs une republiche autonome. I guviers ucrains, invezit, no dome no àn mai dât nissune forme di autonomie ae Transcarpazie, ma fin al 2007 no ricognossevin nancje la esistence di une minorance rutene. La azion politiche dai delegâts rutens e à discjadenât la fote di diviers partîts ucrains, in primis Nestre Ucraine e Svoboda, che a domandin di incriminâ i dirigjents dal congrès ruten. Daûr di cheste azion – a acusin i partîts ucrains – al è il Cremlin che al à chê di destabilizâ la Ucraine. La Transcarpazie e jere passade ae Union Sovietiche daspò de seconde vuere mondiâl. In dì di vuê, intal so teritori a vivaressin uns 800 mil rutens, intune cuntune significative minorance ongjarese.
Font: Món Divers, 30/10/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 8

Scozie: sucès grandon par BBC Alba

Ai 19 di Setembar, come che si veve za dite, a son tacadis lis trasmissions di BBC Alba: il gnûf canâl de television publiche britaniche par gaelic scozês. Dome cumò, dut câs, a son stâts comunicâts i dâts sui nivei di scolte de prime setemane di emission di BBC Alba. Daûr di chescj dâts, al ven fûr che ta cheste dade a son stâts 610 mil i scozês che si son sintonizâts sul gnûf canâl, ven a dî sù par jù 15% de popolazion totâl. Dut câs, ce che al à fat plui scjas, al è che in Scozie si calcole che lis personis che a fevelin par gaelic a sedin uns 70 mil. I programs, duncje, a son stâts viodûts ancje di cetancj scozês che no fevelin par gaelic, judâts dal ûs dai sottitui par inglês. La diretore di BBC Alba, Margaret Mary Murray, une vore contente par chest sucès e à spiegât che la int si à sintude atirade de origjinalitât e de frescjece dal canâl.
Font: Nationalia, 28/10/08, The Herald, 28/10/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 7

Sami: manifestazion cuintri dal disfrutament de lôr culture

Lis organizazions zovanîls sami di Finlande, Svezie e Norvegje so son dadis dongje a Rovaniemi, intant de diesime novesime edizion de conference sami, par protestâ cuintri di chel che a judichin un disfrutament e un ûs distuart dal lôr costum tradizionâl. I sami a àn dite che no son plui disponibii a acetâ che la industrie turistiche e disfruti par fins comerciâi la lôr culture e il lôr vistî tradizionâl.
Font: Eurolang, 28/10/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 6

Grecie: indenant cu la repression dai macedons

A son siet lis personis indagadis de magjistrature greghe pe proteste cuintri des servitûts militârs metude in at de popolazion di Zabrdeny / Lofi, un dai paîs là che e vîf la minorance macedone. A son ducj membris de comunitât locâl che a vevin cirût di fermâ i cjars armâts grêcs domandant che il lôr teritori nol fos plui doprât pes esercitazions de artiliarie pesante. Lis voltis stadis, di fat, in plui des limitazions pe int, il paîs al jere stât centrât des bombis. Lis personis indagadis a son stadis acusadis di vê blocât un traspuart publicât, di vê inviât la proteste e di vê resistût in maniere violente ae polizie. I fats di Lofi a son stâts al centri di un dibatiment dal Parlament grêc, a àn jevât lis protestis de Republiche di Macedonie, e a àn puartât il partît de minorance macedone a acusâ lis autoritâts greghis di discriminazions. Cun di fat, azions cuintri des servitûts militârs a vevin za interessât altris zonis de Grecie, ma cence mai jevâ une reazion cussì dure des autoritâts greghis che a vevin ancje arestât e po espuls cuatri gjornaliscj rivâts de Macedonie par documentâ i fats.
Font: Eurolang, 28/10/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 5

Sud Tirôl: vitorie de SVP, ma e cres la diestre

Lis elezions aministrativis in provincie di Bolzan a àn tornât a dâ al partît storic sudtirolês, la SVP (Südtiroler Volkspartei), la maiorance dai conseîrs elets, ven a dî 18 su 35. Ta cheste maniere il president in scjadince, Luis Durnwalder, in carghe bielzà dal 1989, al larà indenant a guviernâ inmò par une legjislature. Cundut achel, la SVP e à pierdût la maiorance assolude dai consens, passant dal 55,6% des aministrativis dal 2003 al 48,1% di cumò. La plui part dai vôts pierdûts di cheste formazion politiche a son passâts al partît Die Freiheitlichen, partît di diestre cun leams fuarts cu la analighe formazion austriache, che al è stât votât dal 14,3% dai eletôrs passant dai 2 elets dal 2003 ai 5 dal dì di vuê. Al tierç puest par numar di vôts, cul 8,3%, si cjate il prin partît talian, o sei il Popolo della Libertà che al oten cussì 3 conseîrs. Cun doi elets parom si àn po il Partît Democratic (6% dai vôts), i Verts – Listis Civichis (5,8%), e la Süd-Tiroler Freiheit (4,9%), che e domande un referendum par tornâ cu la Austrie. A completâ il cuadri dai elets o cjatìn, cuntun conseîr ognidun, la Union für Südtirol (2,3%), la Leghe Nord (2,1%) e Unitalia (1,9%), coalizion de estreme diestre taliane. Lis formazions di stamp autonomist o nazionalist sudtirolês a cjapin in dut 26 dai 35 conseîrs disponibii. La liste Ladins Dolomites si è fermade al 1,1% dai vôts e no à rivât a jentrâ in Consei provinciâl. Intai Comuns ladins dal Sud Tirôl e je rivade cuasi pardut disore dal 15%, cun pontis dal 27,6% a S. Martin e dal 20,3% a Badia.
Font: Provincie di Bolzan, 27/10/08; Món Divers, 27/10/08; Nationalia, 27/10/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 3

Cossovo: ipotesi di division aministrative

Une division aministrative dal Cossovo che e separi la minorance serbe dal teritori a maiorance albanese. Al è un dai ponts de propueste fate indenant di Andrew Ladley - che al è a cjâf de scuadre di mediatôrs de ONU che e cîr di cjatâ un acuardi jenfri i guviers di Priština e di Belgrât - ai rapresentants dal guvier cossovâr intant di un incuintri riservât. Di Priština e je rivade la conferme dal incuintri, ma si à dineât che Ladley al vedi presentât une propueste di acuardi. Daûr di fonts gjornalistichis, i rapresentants cossovârs a varessin impedît al mediatôr de ONU di presentâ la sô propueste e a varessin bandonât l’incuintri par vie che par lôr la indipendence e la integritât dal Cossovo no son plui in discussion.
Font: B92, 27/10/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 4

Gales: promozion dai prodots agricui cul galês

La compagnie Really Welsh, che e distribuìs prodots alimentârs, e à decidût di doprâ la lenghe galese su lis confezions dai siei cauliflôrs. Ta cheste maniere si podarà viodi il simbul doprât par segnalâ un prodot che al “fevele” ancje par galês sui 60 mil cauliflôrs che la aziende e met fûr ogni setemane. La lenghe galese e zonte alc di plui ae cualitât dal prodot – a àn spiegât i rapresentants de compagnie – parcè che la int si fide dal mangjâ produsût in Gales. O tachìn cui cauliflôrs – a àn zontât – ma o vin intenzion di meti il galês su ducj i nestris prodots alimentârs. La iniziative e je nassude de colaborazion tra la imprese e l’Ufici pe lenghe galese.
Font: WLB, 27/10/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 2

Gales: arestâts militants pai dirits linguistics

Sîs membris de Cymdeithas yr Iaith Gymraeg – la Societât pe lenghe galese, grup di pression che di agns al è in prime linie inte difese dai dirits linguistics dai galês – a son stâts arestâts par vê piturât suntun mûr de gnove sede de Assemblee nazionâl galese a Aberystwyth la scrite “Mesur Iaith Cyflawn” (ven a dî: une leç complete pe lenghe), messaç po sotscrit di une altre cincuantine di militants. Tra i arestâts a son la gnove presidente de associazion Menna Machreth, il vicepresident Rhys Llwyd, e la responsabile de campagne pe lenghe Bethan Williams. La azion si insuaze te campagne par che il Guvier galês al rispieti la sô promesse di dâ fûr une gnove leç di politiche linguistiche pal galês che e cjapi dentri ancje lis aziendis privadis. La propueste de Cymdeithas par une gnove leç e veve cjatât la poie dai plui impuartants partîts politics, ma cumò il Guvier galês nol da segnâi di lâ indenant par cheste strade. Altris membris de associazion a jerin za stâts arestâts e multâts par vê fat scritis a pro di une gnove leç su lis vitrinis des grandis cjadenis che a àn politichis aziendâls judicadis discriminatoriis pal galês.
Font: Cymdeithas, 25/10/08; Eurolang, 27/10/08; Racó Català, 30/10/08


Pontade 23 08 (11/11/08) - 1

Ucraine: la politiche statâl e viole i dirits linguistics

Daspò de indipendence, a son plui di setante i ats legjislatîfs e i regolaments fats bogns in Ucraine par limitâ l’ûs de lenghe russe. Dai 20 mil istitûts secondaris cul rus tant che lenghe veicolâr dal 1991 si è passâts ai 1.345 dal dì di vuê. A son chescj un pôcs dai dâts che il rapresentant dal plui impuartant partît di oposizion (Partît des Regjons), Viktor Janukovyč, al à doprât par denunciâ la politiche linguistiche dal guvier ucrain. Si trate – al à dite – di une violazion dai dirits dal om e de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis. Il Partît des Regjons al è cumò daûr a meti adun un progjet di leç che al previôt che ducj i funzionaris publics a vedin di cognossi sei l’ucrain che il rus – al à dite Janukovyč – parcè che nol è pussibil che no si cognossi il rus tun paîs là che la metât de popolazion e fevele cheste lenghe. La fuarce de Ucraine – al à zontât il rapresentant de oposizion – e sta ancje intal fat che si trate di un stât plurinazionâl là che, dongje dai ucrains, a vivin rus, grêcs, ebreus, bulgars, rumens, moldâfs, ongjarês, e membris di altris comunitâts.
Font: RIA Novosti, 22/10/08