08/09/22

Irlande: in cressi tal Nord lis secondariis a imersion

La autoritât pe educazion nordirlandese, par mieç dal so plan operatîf 2022 – 2024, e larà a dopleâ il numar des scuelis secondariis che a àn l’irlandês di lenghe veicolâr. A vuê, intes sîs conteis irlandesis sot aministrazion britaniche, i centris educatîfs di chest gjenar a son dome doi: un a Dún Geimhin / Dungiven e un a Béal Feirste / Belfast. Il plan al previôt la nassite di altris dôs scuelis imersivis, une te aree setentrionâl de citât di Béal Feirste / Belfast e une altre te regjon di Tír Eoghain / Tyrone e Fear Manach / Fermanagh. Il numar di fameis che a vuelin iscrivi i fîs tes scuelis a imersion al va dilunc a cressi e ancjemò in Jugn il dirigjent dal istitût za atîf a Béal Feirste / Belfast al veve fat savê di vê nûfcent students iscrits, masse rispiet ai spazis disponibii te sô struture.

Font: Belfast Media, 02/09/22

Paîs Basc: a aumentin i students des scuelis de rêt Seaska

Cul prin di Setembar si à inviât il gnûf an scolastic intai istitûts che a aderissin ae rêt Seaska, o sei la federazion che e ten adun lis scuelis a imersion par euskara che a operin in Ipar Euskal Herria, o sei il Paîs Basc dal Nord sot aministrazion francese. Il numar dai centris educatîfs al reste il stes dal an passât ma al è cressût il numar dai iscrits che, rispiet al an scolastic 2021 – 2022, a son un centenâr in plui. Par che al jentri in vore il gnûf istitût secondari imersîf di Senpere / Saint-Pée-sur-Nivelle si varà di spietâ il prossim an. Intant a restin viertis dutis lis sfidis in at cu lis istituzions scolastichis francesis, a partî de pussibilitât di davuelzi i esams finâi par basc.

Font: EiTB, 01/09/22

ONU: violâts i dirits politics dai indipendentiscj catalans

Ai 31 di Avost il Comitât pai dirits umans de ONU al à dât fûr une sentence là che si dîs che il stât spagnûl «al à violât i dirits politics di ex membris dal guvier e dal Parlament de Catalogne» cuant che al à suspindût des lôr funzions publichis i dirigjents indipendentiscj acusâts intal procès che al puartarà po, tal 2019, ae lôr condane par vie dal referendum su la indipendence de Catalogne che si veve tignût il prin di Otubar dal 2017. A indreçâsi al Comitât a jerin stâts il vicepresident dal guvier catalan di in chê volte, Oriol Junqueras, e i membris dal esecutîf Raül Romeva, Josep Rull e Jordi Turull. L’organisim de ONU ur à dât reson sul fat che la decision di suspindiju des lôr funzions prime de sentence di condane e leve cuintri dal Pat internazionâl sui dirits civîi e politics. Il Comitât al condane ancje il fat che a fossin stâts acusâts di “ribelion” – reât che al previôt un riviel violent – cundut che i dirigjents indipendentiscj a vessin simpri invidât i citadins a mantignî compuartaments pacifics.

Font: Naiz:, 31/08/22

Asturiis: cui curricola gnûfs plui asturian tes secondariis

Il guvier des Asturiis al à fat bogns i curricola pes scuelis secondariis (ESO, o sei educazion secondarie dal oblic, e formazion preuniversitarie) e al à cussì sierât il procès par adatâ ae realtât locâl la suaze de gnove leç statâl su la educazion (LOMLOE). Tra lis novitâts che a jentraran in vore cul gnûf an scolastic si à ancje une incressite de presince dal asturian intal insegnament, cuntun aument medi di 3 oris setemanâls in plui.

Font: AsturNews, 31/08/22

Belgjiche: flamant in calâ tes scuelis de Valonie

La Belgjiche e je un stât federâl dividût in dôs comunitâts principâls – la Valonie di lenghe francese e lis Flandris là che si fevele une varietât neerlandese – che si ur zonte il distret de capitâl Bruxelles, che al à un statût di bilinguisim, e la aree là che e vîf une minorance gjermanofone. Tes secondariis dal distret de capitâl i students a àn di studiâ dutis e dôs lis lenghis uficiâls, ta chês des Flandris il francês al à une presince impuartante, ta chês de Valonie il flamant nol è obligatori ma al è dispès presint come lenghe seconde. Cheste presince e je però daûr a calâ simpri di plui. Tal an scolastic 2021-2022 dome un tierç dai students des secondariis de Valonie al à sielzût di seconde lenghe il flamant, cuasi il 7% di mancul dal an 2019-2020.

Font: Brussels Times, 29/08/22

Gales: pe Cymdeithas l’avignî di S4C nol à di dipendi di Londre

Ai 22 di Avost si à sierade la consultazion inviade dal Comitât pai afârs galês in mert al avignî dal servizi radiotelevisîf public in Gales. Il cuadri gjenerâl al è cambiât une vore tai ultins agns e si à resonât se a son lis cundizions par mantignî in vore un servizi di cheste fate in clâr. Il guvier di Londre al à ridusût in maniere progressive la sô poie economiche ae television publiche par galês S4C (nassude ancjemò tal 1982) che cumò e ven finanziade cul cjanul pal servizi public tirât sù de BBC. La impression e je che si vueli lâ in direzion di un servizi a paiament sul model des plateformis privadis. Cuintri di cheste ipotesi si fâs sintî la Cymdeithas yr Iaith che e rivendiche il trasferiment aes istituzions galesis des competencis e des risorsis pal setôr radiotelevisîf gjestidis fin cumò di Londre. Za di timp la organizazion pe lenghe galese e à inviât une campagne pe devoluzion dal setôr e si augure che cheste e sedi la ultime volte che un organisim di Westminster al è clamât a decidi dal avignî dal servizi radiotelevisîf public par galês.

Font: Nation Cymru, 26/08/22

Scozie: plan pal gaelic, prins dâts de consultazion publiche

La agjenzie scozese pal gaelic Bòrd na Gàidhlig e à anticipât i prins risultâts de consultazion publiche sul prossim plan nazionâl pe lenghe gaeliche. Il 65% des organizazions e dai singui che a àn partecipât ae consultazion al à concuardât su la dibisugne di centrâ il plan su la incressite dal ûs dal gaelic e sul so insegnament. Ta chest sens si à marcât la impuartance di aumentâ lis iniziativis che a permetin di cressi la confidence tal doprâ cheste lenghe, di meti sù centris teritoriâi pal ûs e pe promozion dal gaelic e di sburtâ la sô presince tai mieçs di comunicazion e in rêt. Il stampon dal plan al sarà cumò riviodût daûr dai indreçaments rivâts de consultazion e, dopo dal esam de bande dal guvier scozês, al varès di jessi publicât inte sô version definitive tal Avrîl di chest an che al ven.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 25/08/22

Paîs Basc: Santxikorrota par promovi il basc te Navare dal Sud

Si davuelzarà ai 2 di Otubar la Santxikorrota, une corse di 20 chilometris che si propon di promovi la cognossince e l’ûs de lenghe basche te Navare dal Sud dulà che, in dì di vuê, no gjolt di nissune forme di tutele e di promozion de bande des istituzions navaresis. La manifestazion si davuelzarà inte aree de Bardea / Bardenas, un teritori salvadi cun paisaçs inmagants. La corse e je di nature competitive ma no previôt premis. La partecipazion massime e sarà di cuatricent personis e cui che al aderìs al à di paiâ une cuote che e covente par finanziâ iniziativis a pro dal euskara. A inmaneâ la corse e je la organizazion Agerraldia che in plui di promovi la lenghe basche e opere par sburtâ il disvilup sostignibil e lis produzions tipichis di cheste part de Navare. Cu la sô ativitât e favorìs ancje la nassite di iniziativis in rêt cun altris realtâts baschis interessadis a partecipâ a progjets di disvilup de lenghe e de identitât basche ta cheste aree.

Font: Noticias de Navarra, 24/08/22

Paîs Catalans: plui fonts pal catalan inte universitât

La responsabile pe universitât dal esecutîf catalan (Generalitat) e à fat savê che il guvier al invistirà 3,8 milions di euros par infuartî la presince e l’ûs de lenghe catalane tal sisteme universitari e de ricercje de Catalogne. Ta cheste direzion e va ancje la jentrade de universitât di Perpignan, a partî dal an academic 2022 – 2023, tal sisteme di borsis di studi “Joan Fuster” che al sburte la mobilitât dai students intes 22 universitâts che a formin la rêt Xarxa Vives.

Font: MagisNet, 22/08/22

Letonie: leç par eliminâ il rus ancje dal public e dai lûcs di vore

Il guvier de Letonie al à fate buine une leç che e larà a impedî l’ûs dal rus intal setôr public, tal cjamp dai servizis, dai traspuarts, des bancjis e ancje tes ativitâts economichis privadis. Il test al improibìs fintremai di domandâ la cognossince o l’ûs di une lenghe no uficiâl de UE par cjapâ sù a vore une persone. La gnove leç e varès di jentrâ in vore cul prin di Lui di chest an che al ven e, par cui che no le rispietarà, si previodin sanzions aministrativis inmò di fissâ. Il gnûf proviodiment si zonte ae leç che cul 2025 e scancelarà i percors educatîfs bilengâi par sostituîju cul insegnament dome par leton. L’intindiment declarât dal esecutîf al è chel di meti in vore il risultât di un referendum tignût inmò tal 2012 là che il 74,8% dai votants si mostrave contrari al ricognossiment dal rus come lenghe couficiâl de Letonie. No le pensin cussì i membris de minorance russofone che, tal mieç di une clime antirusse alimentade dal conflit in Ucraine, le viodin come une misure par sburtâju a lassâ il paîs. Daûr dai dâts dal ufici statistic statâl, il rus al è la lenghe native dal 37,5% de popolazion. Intal 1989 dome il 23% de minorance russofone e saveve fevelâ ancje par leton ma in dì di vuê si è rivâts aromai al 90% e passe.

Font: SwissInfo, 21/08/22

Europe: nuie fonts pal progjet IndyLan pes lenghis minorizadis

IndyLan – la aplicazion nassude cun chê di fâ cognossi lis lenghis minorizadis e lis comunitâts che lis fevelin – no sarà plui finanziade. Il progjet, disvilupât inte suaze de universitât Heriot-Watt di Edimburc, al veve di fat podût disvilupâsi in gracie dai fonts europeans dal program Erasmus+ che, cu la sierade progressive dai canâi economics leâts ae partignince ae UE, cumò no son plui disponibii. In plui di meti a disposizion elements lessicâi, fraseologjics, gramaticâi e di comprension auditive par tacâ a imparâ basc, cornic, gaelic, galizian, sami e scots, chest imprest al ufrìs ancje acès a informazions culturâls che a permetin di cognossi plui a fonts ancje i popui che a fevelin chestis lenghis. Cence fonts la aplicazion no podarà incressi i siei contignûts e nancje zontâ altris lenghis minorizadis europeanis. I siei ideadôrs a àn cussì decidût di meti a disposizion in forme libare il codiç dal program di maniere che altris comunitâts a puedin fâle lôr e impleâle par fâ cognossi la proprie lenghe e la proprie culture.

Font: Neofalantes, 18/08/22