12/05/15

Ream Unît: maiorance tory al Parlament britanic, Scozie al SNP

Contrari di dutis lis previsions dai analiscj e dai sondaçs, lis elezions dai 7 di Mai intal Ream Unît di Grande Bretagne e Irlande dal Nord a àn dât ai Conservadôrs une maiorance assolude tal prossim Parlament britanic che i permet a David Cameron di vuidâ il so secont guvier e cence plui la dibisugne de poie dai Liberâi Democratics. In gracie dal sisteme eletorâl britanic, che si fonde sui risultâts secs di ogni circoscrizion e no su lis percentuâls di vôt complessivis, i Conservadôrs cul 36,9% des preferencis e un aument di vôts che nol rive nancje al 1% a àn rivât a otignî 331 elets, 24 di plui dal 2010 e avonde par vê la maiorance assolude. Invezit i Laburiscj, cuntun aument dai vôts dal 1,5% che ju à puartâts al 30,1% dai consens, si son ricjatâts cun 232 deputâts, 26 in mancul di chei de legjislature stade. Inmò plui penze la sconfite dai Liberâi Democratics che a àn paiade pardabon cjare la aleance di guvier cui Conservadôrs e che a àn pierdût il 15,2% dai vôts e 49 deputâts cjatantsi a mantignî a pene 8 rapresentants in Parlament. I populiscj dal UKIP a àn vût sì une fuarte incressite di consens, o sei il 9,5% in plui dal 2010, ma a àn otignût juste un elet. Tra i partîts a difusion statâl a cressi a son stâts ancje i Verts, cuntun 2,8% di vôts in plui e un deputât.

Cravuazie: europarlamentâr e fevele di parâ vie i serps

A àn di preâ il Signôr che no netìn il nestri curtîl di cjase, se di no une vore di serps ‘cravuats’ a varessin di scjampâ in Serbie”. Chestis peraulis de eurodeputade cravuate Ruza Tomasić, rapresentante di prin plan de diestre nazionaliste, a àn fat saltâ sù il prin ministri serp Aleksandar Vučić che al à marcât il pês negatîf che declarazions di cheste fate a àn tai rapuarts tra i doi stâts. Dut câs ancje la garante pai dirits de Cravuazie, Lora Vidović, e je intervignude par condanâ il compuartament de europarlamentâr acusade di sparniçâ intolerance ator pal paîs. La Tomasić, che intal 2013 e jere za stade protagoniste di une vicende similâr, e à refudât di tornâ su lis sôs peraulis, ma e à dite che a jerin indreçadis dome a chei membris de comunitât serbe che a saressin stâts responsabii di crimins di vuere ma a son stâts amnistiâts ae fin dal conflit.
Font: Balkan Insight, 07/05/15

Paîs Catalans: front comun par difindi la imersion linguistiche

Gjavade la diestre spagnoliste, dutis lis fuarcis politichis catalanis a fasin front comun cuintri dal ultin atac rivât dal guvier spagnûl al sisteme di imersion linguistiche in vore intes scuelis de Catalogne. Si trate dal ricors fat indenant dal ministeri spagnûl pe educazion al Tribunâl superiôr di justizie de Catalogne cuintri dal decret dal esecutîf catalan par regolâ lis preiscrizions inte scuele publiche. L’intindiment des autoritâts di Madrid al è chel di obleâ lis scuelis catalanis che a doprin il sisteme di insegnament a imersion a previodi plui spazis par cui che nol vûl studiâ par catalan: un tentatîf che intai ultins agns al è stât al centri di cetantis azions judiziariis tentadis dal guvier di Madrid. La posizion dal esecutîf catalan sul teme de imersion linguistiche e cjate però la poie di CiU, ERC, ICV-EUiA, CUP e ancje dal PSC. Su la stesse posizion a son po ancje la grande maiorance dai sindacâts de scuele e de societât civîl catalane.
Font: VilaWeb, 07/05/15

Stât spagnûl: inmò condanis politichis cuintri zovins bascs

Cundut de fin dal conflit armât intal Paîs Basc, intal stât spagnûl a van dilunc lis condanis cuintri di militants indipendentiscj. La Audiencia Nacional, o sei l’orghin judiziari che al à cjapât sù la ereditât dai tribunâi speciâi di ete franchiste, al à condanât a sîs agns di preson siet dai vincjevot fantats leâts ae organizazion zovanîl Segi. Par protestâ cuintri di chê che e ven calcolade di sentence politiche, e je za stade anticipade la volontât di inmaneâ une mobilitazion popolâr ai 16 o ai 17 di Mai. Cun di fat, lis condanis si riferissin dome a ativitâts politichis davueltis dai fantats e si poin su lis tesis de polizie e su declarazions otignudis intant che i zovins si cjatavin in regjim di incomunicazion. Diviers di lôr a àn ancje declarât di vê patît abûs e torturis intant di chel periodi, acusis che però la magjistrature spagnole no à tignût in nissun cont.

Alsazie: referendum su la gnove regjon, manifestazion ai 17

Il coletîf Alsaciens Réunis al à inmaneât une gnove manifestazion par dî di no ae fusion de Alsazie cun Lorene e Champagne – Ardenne previodude de riforme des regjons fate buine dal Parlament francês. Si trate di une cjadene umane programade pai 17 di Mai denant dal palaç dal Consei de Europe a Strasburc. L’obietîf al è chel di sensibilizâ lis autoritâts europeanis sul dinei dal guvier francês di tignî un referendum là che i citadins a puedin dî la lôr su la fusion. Intal zîr di un mês e mieç a son stâts plui di 110 mil i alsazians che a àn firmât une petizion pal referendum, ma il guvier di Parîs al va dilunc a dineâlu cundut che la consultazion e sedi permetude de legjislazion francese e previodude de Cjarte europeane des autonomiis locâls. Propit cun riferiment a chest ultin document, une comission dal Consei de Europe e varès di rivâ a Parîs sul finî di Mai par viodi de cuistion. Ae manifestazion dai 17 di Mai e parteciparà ancje une delegazion dal moviment Franche-Comté che al conteste la fusion de Francje Contee cu la Borgogne.
Font: Agence Bretagne Presse, 03/05/15

Paîs Catalans: pal consul spagnûl Perpignan no je catalane

Intant di une manifestazion publiche il consul spagnûl a Perpignan, Gauden Villas, al à dite aes autoritâts locâls di finîle di compagnâ il non de lôr citât cul adietîf “catalane” e di clamâle dome “francese”. Di agnorums la citât, capitâl di chel toc di Catalogne cjapât dentri tal stât francês, si presente cul slogan di “Perpignà la catalana”: definizion che però il rapresentant diplomatic e membri de diestre spagnoliste al fâs fature a gloti. Dopo vê ricuardât al consul spagnûl di no impaçâsi in cuistions che no son di sô competence, lis autoritâts di Perpignan lu àn invidât, se propit i ten, a trasferîsi intune citât plui “francese”.
Font: Jornalet, 02/05/15

Asturiis: tes primariis, il 53% al studie asturian

Inte suaze des iniziativis pe setemane de leterature asturiane, la assessore pe istruzion des Asturiis Ana González e à comunicât i ultins dâts sul insegnament de lenghe proprie intes scuelis de comunitât autonome. Tal an scolastic 2014 – 2015, il 53% dai arlêfs de scuele primarie, o sei sù par jù 17 mil fruts, a àn studiât l’asturian. La percentuâl si sbasse invezit al 15,4% intes secondariis di prin grât e fintremai al 3,6% tes superiôrs. Rispiet al an prime, la percentuâl di students che a àn sielzût cheste lenghe e je cressude dome tes secondariis di prin grât.
Font: Te Interesa, 30/04/15

Gales: inchieste sui servizis bancjaris par galês

E je rivade insom la inchieste inviade de comissarie pe lenghe galese Meri Huws sui servizis linguistics ufierts des bancjis dopo che tai ultins mês a jerin cressudis lis lamentancis dai clients su la cuantitât e su la cualitât dai servizis disponibii ancje par galês. La investigazion e à mostrât che la plui part dai istitûts no veve ancjemò un plan specific par chest gjenar di servizis. Cun di plui e segnalave la dibisugne di plui personâl intes filiâls in stât di fevelâ par galês e di servizis bancjaris su internet ancje ta cheste lenghe. Sintûts intant di audizions o par mieç di cuestionaris i rapresentants dai siet istitûts bancjaris plui grues dal Gales dome in cualchi câs si son declarâts disponibii a miorâ i lôr servizis par galês, massime par chel che al rivuarde i servizis ufierts par vie informatiche.
Font: BBC, 29/04/15

Finlande: apel dai sami ae ONU pe firme de convenzion ILO

Il president dal Parlament sami de Finlande al à denunciât al Forum de ONU sui problemis des popolazions nativis il compuartament tignût dal guvier finlandês su la ratifiche de convenzion 169 de International Labour Organisation, une diretive vincolante che e garantìs dute une schirie di dirits aes comunitâts nativis. Cundut des promessis fatis, la firme de convenzion e je stade rimandade ae legjislature seguitive ma cui gnûfs ecuilibris politics jessûts dal vôt il risi al è che no vegni ratificade nancje cheste volte.
Font: YLE, 29/04/15

Paîs Basc: gnûf coordenament su la sanitât par euskara

Miedis, operadôrs dal setôr, rapresentants dai pazients e de societât basche a àn metût sù un gnûf coordenament, batiât Berdin Elkartea, che al rivendiche il dirit a di une plene assistence sanitarie par euskara. Par jessi di cualitât – a spieghin – la medisine e à di vê une empatie e une comunicazion tra operadôr sanitari e pazient là che la lenghe e davuelç une funzion primarie, par chest intal Paîs Basc l’euskara nol è un alc di plui ma un element di fonde; no si à duncje di spietâ che al sedi il pazient a domandâ di podê esprimisi par basc, ma si à di ufrîi daurman cheste pussibilitât. Berdin Elkartea al segnale che il plan linguistic de sanitât publiche de Comunitât Autonome Basche al mostre di lâ te direzion juste, ma dome sul plan de oralitât e no ancje pe documentazion scrite. La direzion sanitarie de CAB però e à sigurât che e je daûr a sveltî chest procès e che za cul 2015 si tacarà a regjistrâ la lenghe di riferiment di ogni pazient in maniere di indreçâlu sul personâl o su lis struturis ospedalieris e ambulatoriâls che a puedin rispuindi miôr ancje sul plan linguistic.
Font: Noticias de Gipuzkoa, 29/04/15

Corsiche: mobilitazion ator de Ghjuventù Indipendentista

I fantats dal moviment Ghjuventù Indipendentista che a vevin tacât un siopar de fam par domandâ aes autoritâts statâls di rispietâ lis decisions de Assemblee de Corsiche, a àn metût fin ae lôr proteste. La decision e je stade cjapade dopo di un incuintri cuntune delegazion dal esecutîf e de Assemblee de isule là che si à concuardât une schirie di azions di meti in at tes prossimis setemanis. In primis si à decidût di inmaneâ tra la fin di Mai e i prins di Jugn une manifestazion popolâr cu la partecipazion di partîts, sindacâts e associazions par domandâ che il stât francês al meti in vore lis deliberazions de Assemblee e al risolvi cuntune amnistie il probleme dai presonîrs politics. Tra i ponts fissâts si à po ancje chel di concuardâ dentri di un mês un incuintri tra une delegazion dai zovins e un rapresentant dal guvier francês par frontâ chescj temis.
Font: Alta Frequenza, 27/04/15; Ghjuventù Indipendentista, 27/04/15

Paîs Basc: il 39% dai students de Navare al studie l’euskara

Intal an scolastic 2013 – 2014, il 54,5% dai 105 mil students de Navare al à frecuentât une classe cul spagnûl tant che lenghe di insegnament (model G), il 23,7% une cul basc tant che lenghe veicolâr (model D) e il 15,2% une cun insegnament par spagnûl ma cul euskara tant che materie curicolâr (model A). La situazion e mude però in maniere significative a seconde des trê areis linguistichis – aministrativis che e je dividude la Navare. Te aree bascofone, sei te rêt publiche che ta chê parificade, il model basc a imersion (D) al è frecuentât dal 90% dai arlêfs des scuelis de infanzie e des primariis, e dal 85% di chei des secondariis. Intes scuelis publichis de aree miste, il 42% dai fruts tra i 3 e i 16 agns al studie cul model basc a imersion (D), intant che un altri 21% al frecuente une scuele cul euskara tant che materie curicolâr (A). Intes scuelis paritariis invezit la presince de lenghe basche e je avonde plui basse. Inte aree no bascofone si à dome un istitût public cul basc curicolâr e, par cui che al vûl studiâ par euskara, la uniche pussibilitât e je rapresentade des cinc ikastolas là che si cjate cuasi il 20% dai arlêfs des scuelis de infanzie e primariis de rêt paritarie, cuntun altri 12% che al frecuente il model cul basc curicolâr.
Font: Noticias de Navarra, 27/04/15

Paîs Catalans: in miârs in place a València pal cambi politic

Ai 25 di Avrîl miârs di personis a àn partecipât a València ae manifestazion inmaneade de organizazion Acció Cultural del País Valencià intal inovâl de bataie di Almansa dal 1707 sielzût tant che zornade par rivendicâ i dirits nazionâi di cheste comunitât. Al apel a àn rispuindût i rapresentants di buine part dai partîts nazionalitaris e di çampe, dai sindacâts, dal associazionisim culturâl e cetancj citadins. Al centri de iniziative l’invît a fâ front comun par un cambi politic che al meti fin al guvier de diestre spagnoliste protagoniste vie pai agns di cetancj atacs ae lenghe, ae culture e ae identitât di cheste part dai Paîs Catalans.
Font: ARA, 25/04/15