16/04/21

Stât spagnûl: il CoE al vûl lis lenghis couficiâls te justizie

Il comitât di esperts dal Consei de Europe (CoE) che al viôt dal rispiet de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis al à domandât aes istituzions spagnolis di mendâ la leç organiche sul podê judiziari in maniere che, se lu domande une des parts in cause, si puedin doprâ tai procediments judiziaris lis lenghis ricognossudis come couficiâls. Il riferiment al è duncje al catalan in Catalogne, Paîs Valenzian e Baleârs, al basc inte Comunitât Autonome Basche e in Navare, e al galizian in Galizie. Vuê come vuê, ancje par vie che si va dilunc a no domandâi a magjistrâts e funzionaris dai tribunâi la cognossince di chestis lenghis, dispès i procediments a son fats dome par castilian o, al plui, cul ûs di interpretis se une des parts e reste ferme tal so dirit a doprâ la lenghe proprie. Il comitât al à ancje invidât il guvier di Madrid a garantî l’ûs des lenghis couficiâls intai uficis statâi che si cjatin intes Comunitâts cun lenghe proprie.

Font: EiTB, 01/04/21

Irlande: cence leç pe lenghe tal Nord pronts aes viis legâls

I acuardis di pâs pe Irlande dal Nord dal 2006 (Saint Andrews Agreement) a impegnavin il guvier britanic e chel nordirlandês par fâ buine une leç organiche pal gaelic irlandês. Intal Zenâr dal 2020 i partîts nordirlandês a vevin aderît a di un pat di legjislature (New Decade, New Approach) che al previodeve di imbastî une normative pal irlandês dentri di sîs mês e un percors temporâl precîs par rivâi dentri di 3 mês. In plui di no rispietâ i impegns e i timps che a jerin stâts concuardâts, a plui di un an di distance al pararès che l’esecutîf nordirlandês nol vedi fat pas indenant concrets par rivâ a di une strategjie pal irlandês. Par chest la organizazion pe lenghe Conradh na Gaeilge e à mandât al esecutîf une comunicazion uficiâl là che si lu informe che e je pronte a inviâ la strade judiziarie par risolvi la cuistion.

Font: CnaG, 31/03/21

Cornualie: pal CoE la politiche linguistiche e va devolude

Su la fonde dai controi fats intal Ream Unît su lis azions metudis in cjamp pe protezion de minorancis nazionâls, il Consei de Europe (CoE) al à invidât il guvier britanic a devolvi al Consei de Cornualie lis competencis su lis politichis linguistichis a pro dal cornic e a assegnâi lis risorsis che a coventin par chest fin. Il guvier di Londre al à ricognossût i cornics come minorance nazionâl intal 2014 cul impegn a garantîur lis misuris previodudis de Convenzion europeane pe protezion des minorancis nazionâls. Intai fats però, l’esecutîf britanic al à fat pôc e, ancje chel, cun discontinuitât. Baste pensâ che, se pe anualitât 2019-2020 al veve assegnât al Consei de Cornualie 150 mil sterlinis par promovi e sostignî la lenghe corniche, par chê 2020-2021 nol à previodût nancje un franc. Il Consei de Europe al à batût sul fat che la continuitât di finanziament e je fondamentâl pes politichis linguistichis e al à judicât che il sogjet che al à di planificâlis al à di jessi in Cornualie e no a Londre.

Font: Cornish Stuff, 31/03/21

Paîs Catalans: contribûts pai podcasts culturâi par catalan

Il guvier catalan (Generalitat de Catalunya) al à decidût di inviâ cul mês di Avrîl une gnove linie contributive. L’obietîf al è chel di judâ il disvilup e la continuitât di progjets di podcasts in lenghe catalane e ocitane aranese dedicâts a tematichis culturâls. Par chest fin a son stâts metûts fûr 120 mil euros che a coventaran sei par comprâ i imprescj tecnologjics che a coventin par creâ chestis produzions, sei par meti adun une stagjon formade di almancul dîs pontadis. Cundut che a son zaromai agns che a esistin, al è stât massime l’an passât che si à viodût un salt indenant inte creazion e te scolte dai podcasts. La gnove linie finanziarie e nas dal fat che si à viodût che no son tancj i podcasts par catalan leâts a temis culturâi e ancjemò di mancul chei par ocitan. Par incressi la disponibilitât di materiâi di cualitât in lenghe proprie di podê scoltâ, in Mai e sarà ativade ancje une linie di contribûts specifiche pai audiolibris.

Font: Generalitat de Catalunya, 31/03/21

Paîs Basc: euskara penalizât cu la “scuse” de pandemie

Il numar di segnalazions par chel che si riferìs ae violazion di dirits linguistics intal Paîs Basc al è cressût dal 66,7% di cuant che e je tacade la pandemie. Il dât al rive de informative anuâl presentade dal osservatori pai dirits linguistics Behatokia che juste ta chescj dîs al à presentât i risultâts des denunciis tiradis sù vie pal 2020. Lis aministrazions publichis, il setôr sanitari e il sisteme educatîf a son stâts chei che, plui di ducj, si son poiâts su la dibisugne di dâ informazions e rispuestis sveltis in timps di crisi sanitarie come justificazion par doprâ dome il castilian. Chest compuartament al à metût in evidence dôs criticitâts che no son stadis inmò superadis: la prime e je che lis autoritâts a van dilunc a calcolâ il castilian come lenghe par gjestî lis cuistions “impuartantis” e la seconde e je che lis personis che a fevelin par basc a vegnin tratadis come citadins di seconde categorie.

Font: Noticias de Navarra, 30/03/21

Paîs Basc: la Korrika si le fasarà tal 2022

La vincjedoiesime edizion de Korrika, la corse inmaneade ogni doi agns par cjapâ sù fonts pe promozion e pal insegnament de lenghe basche e par slargjâ il so ûs inte societât, e varès vût di davuelzisi vie pal mês di Març di chest an ma, par vie de crisi sanitarie, e à vût di jessi spostade al 2022. A comunicâlu al è stât l’ent organizadôr AEK (Coordenament pe Alfabetizazion e pe Baschizazion) che al à fat savê che la manifestazion si davuelzarà dai 31 di Març ai 10 di Avrîl di chest an che al ven. Chel istès, ai 28 di Març, zornade che e varès vût di sierâsi cheste edizion de Korrika, miârs di personis a àn aderît a iniziativis che si son tignudis in otante localitâts diviersis dal Paîs Basc par manifestâ la lôr poie ae corse e aes sôs finalitâts.

Font: EiTB, 28/03/21

Stât francês: si slargje ae Corsiche la rêt Eskolim

La assemblee anuâl di ESKOLIM – la associazion che e met adun lis scuelis imersivis parificadis che a operin intal stât francês – si è tignude ai 27 di Març in Corsiche. Cun di fat, la novitât di chest an e je che la rêt – che za e cjape dentri lis Diwan bretonis, lis Ikastolas baschis, lis Bressolas catalanis, lis Calandretas ocitanis e lis ABCM alsazianis – si slargje ancje a Scola Corsa, la gnove realtât di insegnament a imersion che e varès di partî cul prossim an scolastic a Bastia e a Biguglia. ESKOLIM e je nassude tal 2009 e, in dì di vuê, e rapresente une rêt educative formade di 15 mil students, 600 insegnants e 200 istitûts.

Font: Corse Net Infos, 27/03/21

Corsiche: proteste dai students pe politiche linguicide di Parîs

Ai 25 di Març grups di students a àn manifestât fûr dai istitûts secondaris de Corsiche cuintri di chê che e ven definide la “politiche linguicide” dal guvier francês. A inmaneâ la proteste al è stât il grup U Cullittivu – I Liceani Corsi che al à fat il pont su la situazion de lenghe proprie tal sisteme scolastic de isule. Juste par fâ doi esemplis: la ultime convenzion plurienâl tra stât centrâl e autoritâts locâls al previodeve di rivâ dentri di chest an al 20% di insegnament bilengâl ma, te realtât, si è sì e no al 2%; la riforme des superiôrs volude dal ministri Jean-Michel Blanquer e à invezit penalizât la sielte des lenghis locâls al pont che, i ultins dâts, a fevelin di une opzion pal cors fate a pene dal 0,01% dai students.

Font: France3 Regions, 25/03/21

Scozie: stampon di leç par tornâ a votâ su la indipendence

Il guvier scozês al à dade fûr la propueste di leç par un secont referendum su la indipendence. Il test al rivarà al esam dal Parlament dentri de prime metât de prossime legjislature ma dome se i indipendentiscj dal SNP, che a son cumò al guvier, a tornaran a vê la maiorance tes elezions in program intal mês di Mai. Chê di un altri referendum e je une propueste che e cjate cuintri sei i partîts unioniscj britanics (Laburiscj, Liberâi Democratics e Conservadôr) che l’esecutîf di Londre. Tal 2014 i “no” a di une Scozie indipendente a jerin stâts il 55% ma, in dì di vuê, a son doi argoments in plui a pro de indipendence, ven a dî la Brexit cui siei efiets, e ducj i impegns cjapâts dal front unionist par convinci i scozês a restâ tal Ream Unît che no son stâts mantignûts.

Font: BBC, 22/03/21

Gales: dal censiment gjenerâl une menace pe lenghe

La organizazion pe lenghe Cymdeithas yr Iaith e à domandât a ducj chei che a fevelin par galês, ancje chei che a stimin di no vê une paronance buine de lenghe, di rispuindi in maniere positive aes domandis su la lôr competence linguistiche che si cjatin intal censiment gjenerâl britanic dal 2021. Tal câs dal inglês, si à dome une domande su la capacitât di comunicâ ta cheste lenghe, ma tal câs dal galês lis domandis a son cuatri e si riferissin ae capacitât di fevelâ, di scrivi, di lei e di capî. Pe Cymdeithas cheste diference e je strumentâl e e ponte a fâ jeve su la malsigurece che i galês a àn intal fevelâ e soredut intal scrivi ben la lôr lenghe proprie. Di chi l’invît a rispuindi di vê competence linguistiche in ducj i cuatri cjamps, par evitâ che i risultâts a puedin po jessi strumentalizâts par menaçâ i dirits linguistics dai galês.

Font: Nation Cymru, 16/03/21