10/09/20

Bretagne: al cres te scuele catoliche l'insegnament dal breton

Cul gnûf an scolastic al cres l’insegnament par breton inte scuele parificade catoliche. In dì di vuê cuasi il 42% dai students di chest teritori al frecuente istitûts scolastics confessionâi, la percentuâl e je invezit un pôc plui basse par chel che al rivuarde la filiere bilengâl o imersive par breton che e cjape dentri sù par jù 5.500 arlêfs suntun totâl di 15 mil. Vie pal 2019 lis classis bilengâls a jerin presintis in 105 istitûts catolics (77 primariis e 28 secondariis), cun chest an a son 9 in plui. Lis novitâts, dut câs, no finissin achì viodût che cun chest an l’istitût superiôr di formazion dal insegnament catolic al à screât un gnûf master bilengâl par cui che al vûl fâ il mistîr dal insegnant o dal formadôr.
Font: Ouest France, 03/09/20

Gales: eletôrs laburiscj in maiorance pe indipendence

Daûr dal ultin sondaç curât di YouGov, i galês che a votaressin sì intun referendum su la indipendence a son il 32%, il 8% in plui dal 2017. Al podarès someâ pôc se nol fos che par agnorums a dilunc l’indipendentisim in Gales al è stât un fenomen margjinâl e che za di cualchi an il so atrat al va dilunc a cressi. Il scandai al mostre però ancje altris dâts che a meretin atenzion. Il prin al è che l’indipendentisim al è fuart massime tra i zovins, cuntun 43% di favorevui te fasse di etât jenfri i 18 e i 24 agns. Un altri dât al è che, pe prime volte, l’indipendentisim al è deventât maioritari framieç dai eletôrs laburiscj. Il 51% di lôr, di fat, se si votàs doman su la indipendence al disarès di sì. Un 55% al è po dacuardi sul fat che a decidi se fâ o no fâ un referendum su la autodeterminazion e vedi di jessi la Assemblee Nazionâl dal Gales (Senedd) e no il Parlament di Londre.
Font: Nation Cymru, 03/09/20

Corsiche: U Ghjurnalettu, il cuotidian par cors pai fruts

Il portâl informatîf Corse Net Infos (CNI) al à inviât inta chestis zornadis il sît U Ghjurnalettu che si zonte ae ufierte informative principâl. Si trate di un cuotidian in rêt pensât di pueste pai fruts tra i 5 e i 12 agns e fat dut par cors. In plui des gnovis a son ancje materiâi ludics e spazis di aprofondiment calibrâts su la etât dai letôrs. I curadôrs de iniziative a fasin savê di jessi seneôs di ricevi propuestis e segnalazions in maniere di miorâ formis e contignûts par vignî incuintri aes dibisugnis dai fruts.
Font: Corse Net Infos, 02/09/20

Finlande: petizion pe difese des areis tradizionâls sami

Ativiscj sami a àn consegnât ae ministre finlandese pal ambient e pe clime, Krista Mikkonen, lis passe 37 mil firmis racueltis in mancul di trê mês par domandâ al guvier de republiche nordiche di no autorizâ estrazions inta chel cuar di tiere che si cjate strent jenfri Svezie e Norvegje. Si trate di une part dal teritori storic dai sami che, par secui e secui a dilunc, lu àn doprât pal arlevament. Lis migrazions des renis e i passons che a doprin a cambiin an par an daûr dal andament climatic e, duncje, l’arlevament tradizionâl di chescj animâi nol è compatibil cu lis ativitâts estrativis. La rame finlandese de compagnie minerarie neerlandese Akkerman e à za fat esplorazions e mapaduris aeromagnetichis che a segnalin la presince ta cheste aree di ram, cobalt e nichel e, tal Avrîl di chest an, e à otignût de agjenzie statâl competente une prime opzion pal disfrutament minerari. Pal moment i responsabii de multinazionâl a disin che a coventin ancjemò esplorazions e al è masse adore par capî se il model di disfrutament minerari che si doprarà al sarà compatibil o no cul sisteme di arlevament tradizionâl dai sami.
Font: The Barents Observer, 02/09/20

Flandris: sindics e gjenitôrs a domandin il flamant a scuele

I sindics di cinc comuns des Flandris francesis a àn domandât aes autoritâts scolastichis di tornâ a garantî l’insegnament de lenghe flamande tes scuelis primariis dal lôr teritori. Al è za di un an, di fat, che la ore setemanâl di lenghe flamande e je stade gjavade. A sostignî la domande a son ancje i gjenitôrs dai fruts che, in part, a àn decidût di iscrivi i lôr fîs a scuele par di là dal confin, inte Belgjiche, là che in classe si studie sei flamant che francês. Aministradôrs e gjenitôrs a batin sul fat che, in plui di mantignî vive la lenghe proprie, cul insegnament dal flamant si da une oportunitât in plui ai fruts che un doman a volessin lavorâ te Belgjiche o tai Paîs Bas.
Font: BFM Régions, 02/09/20

Montenegro: in cressi lis tensions etnichis dopo dal vôt

Lis elezions dai 30 di Avost in Montenegro a àn assegnât une lizere maiorance in Parlament ai trê principâi grups di oposizion, metint in minorance il Partît Democratic dai Socialiscj (DPS) dal president Milo Djukanović. Dopo dal vôt, massime te aree setentrionâl là che e vîf la plui part de minorance bosgnache musulmane, si àn vûts ats di vandalisim e agressions cuintri di personis o proprietâts di cheste comunitât. Djukanović al à acusât la oposizion, che e cjape dentri ancje i partîts filoserps, di jessi daûr di chestis violencis par vie des sôs ideis nazionalistis estremis. I dirigjents dai moviments di oposizion a àn invidât i lôr eletôrs a meti fin aes celebrazions in place pe vitorie eletorâl in maniere di evitâ lis provocazions e i incidents che il Partît Democratic dai Socialiscj al varès vantaç di vê. Lis istituzions religjosis de comunitât bosgnache, par esempli, a àn za domandât aes autoritâts montenegrinis di intervignî par difindi la minorance musulmane. Daûr dal ultin censiment, dome il 45% de popolazion si ricognòs come montenegrin intant che si à un 29% che si declare di nazionalitât serbe, passe il 8% bosgnache e un 5% albanese.
Font: Balkan Insight, 02/09/20

Paîs Basc: presentade la campagne “Hurrengoan euskaraz!”

Il guvier e 36 aministrazions locâls de Navare si son dâts adun cu la rêt dai euskaltegis publics e privâts par promovi la stagjon 2020-2021 dai centris di insegnament de lenghe basche pai adults. Vie pal mês di Setembar la campagne promozionâl e sarà presinte su internet, su lis rêts di comunicazion sociâl, sui cuotidians e su lis radios de Navare. Il teme de campagne di chest an al è “Hurrengoan euskaraz! / La prossime par basc”. Vie pal an 2019-2020 i iscrits ai 30 euskaltegis de Navare a àn superâts i 6 mil. Pal tierç an di file l’ent governatîf di politiche linguistiche al à previodût ancje misuris di jutori economic par cui che al frecuente i cors, cuntune disponibilitât che e je lade sù a 190 mil euros (40 mil in plui dal an passât). Tal 2019 a jerin stâts un miâr i students che a vevin gjoldût di chestis sovenzions.
Font: Noticias de Navarra, 31/08/20

Paîs Catalans: gnûf tradutôr neuronâl catalan - inglês

Softcatalà al à publicât un gnûf tradutôr automatic inglês - catalan e catalan - inglês basât su la tecnologjie des rêts neuronâls. Par un pôcs di mês il servizi, che al è disponibil in forme gratuite, al sarà in prove in maniere di cjapâ sù coments e sugjeriments dai utents. Par intant al larà indenant a jessi operatîf ancje il tradutôr precedent che si poie su tecnologjie Apertium. Il gnûf tradutôr neuronâl al varès di garantî sei une cualitât plui alte des traduzions, sei la pussibilitât di voltâ tescj plui luncs.
Font: Generalitat de Catalunya, 28/08/20

Paîs Basc: passe 300 gjornaliscj par un guvier bascofon

Passe tresinte gjornaliscj a àn sotscrit un manifest là che si domande che ducj i membris dal gnûf guvier e lis incarghis principâls de Comunitât Autonome Basche a sepin fevelâ par euskara. A presentâ al public il document, ai 27 di Avost, a son stâts doi tra i nons plui cognossûts de stampe basche, ven a dî Martxelo Otamendi (Berria) e Maite Artola (Euskadi Irratia). Chê de informazion e je une ativitât essenziâl me, par fâle te maniere plui eficace e corete pussibile, il gjornalist al à di rivâ ae risultive de gnove e duncje aes personis che indi son la origjin. Chescj, a lôr volte, a àn l’oblic di informâ la opinion publiche. Dut câs, il fat che diviers dai responsabii istituzionâi de Comunitât Autonome no fevelin par basc, al pidimente il lavôr dai mieçs di comunicazion che a operin inta cheste lenghe e al fâs dam ai citadins, cemût che si à podût comprovâ ancje di resint cu lis comunicazions su la pandemie.
Font: EiTB, 27/08/20

Gales: galês plui debul intai ats de Assemblee Nazionâl

La Assemblee Nazionâl dal Gales e à decidût di cambiâ il sisteme di archiviazion dai verbâi des riunions plenariis e di chês des comissions. Prime i ats a jerin proponûts intun test unic cu lis versions par inglês e par galês une dongje la altre, a man çampe la lenghe doprade pal intervent e a drete la traduzion. Cumò invezit si pues sielzi di lâ su la version bilengâl, su chê dome par inglês o su chê dome par galês. Tes intenzions de Assemblee cheste gnove soluzion e à chê di meti lis dôs lenghis suntun plan di avualiance perfete ma, cemût che a segnalin i esperts, il risultât nol è chel. Prime cu lis dôs lenghis dongje, ancje se in maniere involontarie o in forme passive, il letôr al incresseve lis sôs capacitât linguistichis. Cul gnûf sisteme invezit, cui che al è interessât dome al inglês al pues fâ di mancul di calcolâ il galês. Ven a dî che, cun chest sisteme, la avualiance e je dome formâl ma te sostance si va a favorî la lenghe plui fuarte.
Font: BBC, 25/08/20

Asturiis: IpA e domande plui pês pal asturian tai concors

La organizazion Iniciativa pol Asturianu e domande che l’asturian al cjati spazi tai bants e tai concors metûts fûr dal guvier des Asturiis. Tal valutâ lis domandis – a zontin – al covente che si tegni cont ancje dal ûs de lenghe proprie e de toponomastiche bilengâl cemût che, par altri, za e previodarès la normative linguistiche. Si trate di une operazion che e permet di valorizâ l’asturian cence che chest al puarti coscj in plui pe aministrazion publiche. A stiçâ cheste domande al è stât un bant su la promozion turistiche dât fûr dal assessorât che al viôt ancje des politichis linguistichis là che no si veve nissun riferiment ae lenghe proprie.
Font: La Voz de Asturias, 24/08/20