06/08/20

Paîs Basc: proteste corâl in difese de imersion a Hiriburu

Ai 23 di Lui, intant di une conference stampe, la organizazion Ikas-Bi – che e coordene la rêt des scuelis bilengâls intal Paîs Basc sot aministrazion francese (Ipar Euskal Herria) – e à denunciât l’atac in at cuintri dal sisteme educatîf par basc. Di là de menace che la riforme Blanquer e puarte al insegnament scolastic superiôr intes lenghis minorizadis, a discjadenâ la proteste e je stade massime il dinei dal distret scolastic teritoriâl a vierzi une classe basche a imersion alì de scuele publiche di Hiriburu / Saint-Pierre-d’Irube. Une decision judicade incomprensibile sei de bande dal personâl scolastic che dai gjenitôrs viodût i risultâts une vore bogns vûts fin cumò cul insegnament imersîf. A poiâ la domande de gnove classe al è ancje il sindacât SNUipp-FSU. Ai 17 di Lui il consei dai elets locâi al à votât ae unanimitât par che si ledi indenant cu la sperimentazion di classis a imersion. Ai 21 di Lui la organizazion Euskal Konfederazioa e à domandât un incuintri urgjent cu lis autoritâts scolastichis distretuâls e pôc dopo, sei la direzion dal ufici public de lenghe basche (OPLB) che rapresentants politics locâi a àn scrits ai ministris pe educazion e pe culture par segnalâ la menace che cheste decision e rapresente pe lenghe basche.
Font: Mediabask, 23/07/20

Paîs Catalans: par valenzian ancje in universitât

E je partide, alì de universitât “Jaume I” di Valencia, la campagne «ae universitât par valenzian: cence complès!» che si propon di promovi lis iscrizions par valenzian e par valorizâ e infuartî la presince di cheste varietât catalane intal ambient universitari. L’intindiment al è di superâ i complès che in cualchi câs a compagnin l’ûs de lenghe proprie e doprâle pardut ancje dentri de universitât: par dâ lezions, par studiâ e pe part aministrative. Cheste iniziative, a zontin i ideadôrs, e vûl contribuî al plurilinguisim sociâl che al è une ricjece par dute la comunitât.
Font: El Periodic, 23/07/20

Cravuazie: deputâts des minorancis dentri dal gnûf guvier

Ai 23 di Lui il Parlament cravuat al à votât la fiducie al gnûf guvier vuidât di Andrej Plenković che cul so partît – la Union Democratiche Cravuate (HDZ) – al veve otignût la maiorance relative tes elezions politichis dai 5 di Lui. Par rivâ a otignî la poie di almancul 76 dai 151 deputâts de assemblee, Plenković – che al partive dai 66 elets otignûts de HDZ – al à sielzût di no sbelançâ il guvier a diestre aleantsi cul Moviment Patriotic (DPMS) di Miroslav Škoro – che i varès puartât 16 parlamentârs – ma di meti adun une coalizion moderade che si poiàs sui vôts di dôs piçulis formazions di aree liberâl (il Partît dal Popul Cravuat e i Riformiscj) e sui vôt deputâts des minorancis (serps, ongjarês, rom, talians, albanês, cecs e slovacs), che a deventin cussì decisîfs pe tignude dal guvier. Cheste situazion e varès duncje di favorî politichis plui atentis ai dirits linguistics e nazionâi di chestis comunitâts. Il Partît Democratic Indipendent Serp (SDSS), che cui siei 3 elets al devente une des fuarcis plui impuartantis di cheste coalizion, al contribuìs al guvier cuntun dai cuatri vicepresidents che al à ancje la deleghe su dirits umans e des minorancis.
Font: Balkan Insight, 23/07/20

Paîs Catalans: protocol par un model inclusîf di catalan

L’Istitût di Studis Catalans (IEC), la Academie Valenziane de Lenghe (AVL) e la Universitât des Isulis Baleârs (UIB) a àn sotscrit un protocol gjenerâl là che si metin lis fondis par une cooperazion che e puarti a disvilupâ un model normatîf de lenghe catalane che al sedi unitari ma, tal stes timp, al tegni cont lis diferencis che a son tes trê varietâts di riferiment dopradis ta chescj teritoris.
Font: Generalitat de Catalunya, 20/07/20

Galizie: tai pesant ai fonts par promovi la lenghe proprie

Un dai prins ats cjapâts dopo de rielezion di Alberto Núñez Feijóo (PP) ae vuide dal guvier de Galizie al è stât di taiâ di uns 60% une des liniis di finanziament principâls par tutelâ e valorizâ il galizian. Si trate dai fonts par promovi la lenghe tes aministrazions locâls che a son passâts dai 245 mil euros dal 2019 ai 100 mil di chest an. Par solit chescj finanziaments a jerin decidûts vie pal mês di Jugn ma, chest viaç, si à comunicât la lôr entitât juste cuatri dîs dopo des elezions dai 12 di Lui. Chest tai, ancje se cetant plui penç, al puarte indenant un procès che al jere za tacât di un pôc di timp: baste pensâ che i fonts a jerin 300 mil intal 2014 ma son stâts roseâts vie un toc par volte.
Font: Galicia Confidencial, 20/07/20

Paîs Catalans: portâl di insegnants youtubers catalans

Al à non Youtubers docents il progjet che al met adun intune plateforme digjitâl unitarie i canâi gjestîts di professôrs che a ufrissin contignûts formatîfs par catalan par mieç di Youtube. Il portâl al è organizât daûr dai diviers nivei educatîfs (di chel infantîl fintremai la universitât) e par materiis, in maniere di facilitâ la ricercje di ce che al interesse di plui. L’obietîf al è chel di dâi plui visibilitât a materiâi che za a jerin in rêt ma in forme sparniçade e di sburtâ altris insegnants a aderî al progjet e a meti a disposizion di ducj lis lôr cognossincis. La plateforme e cjape dentri professôrs che a rivin, in plui che de Catalogne, ancje dal Paîs Valenzian, des isulis Baleârs e di Andorra.
Font: Generalitat de Catalunya, 20/07/20

Gales: azion par cressi lis multis in difese dai nons par galês

Trê conseîrs che a partegnin al gnûf Partît Nazionâl Galês (Welsh National Party) a àn inviât une campagne par sburtâ il consei regjonâl dal Gwynedd a mendâ la normative che e previôt une multe di 55 sterlinis par cui che al cambie il non di une proprietât eliminant la denominazion origjinarie par galês. A front di diviers episodis là che si à vude la scancelazion de toponomastiche storiche galese, i trê aministradôrs a domandin che la multe e sedi cressude cussì tant di discoragjâ altris azions di cheste fate. Prime di partî cun cheste iniziative legjislative, i trê a vevin za inviât une petizion popolâr che e à cjatât la poie di 17 mil personis.
Font: Nation Cymru, 17/07/20

Stât spagnûl: riclam al ONU sul rispiet dai dirits umans

In ocasion de session periodiche de ONU dedicade ai dirits umans, i rapresentants di uns vincj stâts a àn domandât al ream di Spagne di rispietâ il dirit di espression e di assemblee, di riviodi il codiç penâl e la normative su la sigurece. A sburtâju ta cheste direzion a son stadis massime lis reazions des autoritâts spagnolis al procès di indipendence de Catalogne. Su chest teme e je intervignude alì dal consei pai dirits umans de ONU ancje ELEN (European Language Equality Network), la Rêt Europeane pe Avualiance Linguistiche, che e à domandât di riviodi il crimin di “sedizion” doprât par criminalizâ ativitâts pacifichis e di ats di semplice disubidience civîl e di garantî une inchieste indipendente sul ûs ecessîf de fuarce metût in at des fuarcis di polizie statâls intant dal referendum dal prin di Otubar dal 2017 e des protestis cuintri de condane dai dirigjents indipendentiscj catalans. ELEN e à po invidât lis autoritâts spagnolis a rispietâ pardabon la cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis e a meti fin ae discriminazion sistematiche des lenghis couficiâls massime te aministrazion de justizie e tai rapuarts cu la polizie.
Font: ELEN, 16/07/20

Galizie: A Chave par valorizâ lis risorsis digjitâls par galizian

Un progjet che si propon tant che pont di incuintri de comunitât galiziane par valorizâ e par slargjâ i spazis digjitâi in lenghe proprie. Al è l’intindiment di A Chave (la clâf), un gnûf portâl che al met adun sîts, canâi informatîfs e materiâi digjitâi par galizian. La iniziative, in plui di meti al centri la lenghe, e mostre une atenzion particolâr pal ambient naturâl cu la ufierte ancje di repertoris lessicâi e materiâi dedicâts a chest teme.
Font: Galicia Confidencial, 16/07/20

Slesie: diesime cuarte marcje pe autonomie

Ai 14 di Lui si à davuelte te citât di Katowice la diesime cuarte marcje pe autonomie de Slesie, iniziative inmaneade dal partît Ruch Autonomii Ślaska, membri de Aleance Libare Europeane (EFA). Par vie des limitazions imponudis a cause de pandemie, chest an, ae manifestazion a àn podût partecipât dome 150 personis. Tai intervents che a àn sierât la iniziative si à rivendicât ancjemò une volte la autonomie di cheste regjon storiche che, pe plui part e je cjapade dentri tal stât polac, e il plen ricognossiment de sô identitât specifiche. In chest sens si à, par esempli, domandât che tal censiment uficiâl in program chest an che al ven si puedi identificâsi come slesians.
Font: EFA, 15/07/20

Paîs Catalans: 68% des app dai supermarcjâts par catalan

Inte suaze dal progjet Emmarca’t Supermercats dal guvier catalan al è jessût ancje un studi su la presince de lenghe proprie tai 42 grups di distribuzion comerciâl plui impuartants che a operin sul teritori. Il 46,2% di chestis cjadenis e ufrìs la pussibilitât di comprâ in linie: tal 68,4% dai câs il catalan al è presint ad in plen come opzion linguistiche, intant che intun altri 10,5% dai câs si lu cjate dome in forme parziâl. Se si cjale invezit ai sîts internet di chescj grups comerciâi, il catalan al è disponibil come lenghe di navigazion tal 71,1% dai câs (che al va sù al 73,7% se si calcole ancje chei che a àn dome cualchi contignût inta cheste lenghe). Il 52,4% des cjadenis e à une aplicazion par telefonie mobile: tal 63,6% dai câs e je disponibile in forme integrâl par catalan e tal 4,5% in forme parziâl.
Font: Generalitat de Catalunya, 14/07/20