27/10/09

Ocitanie / Paîs Basc: in miârs in place pai dirits linguistics


Ai 24 di Otubar passe 20 mil personis (ma cualchidun al fevele di cuasi 30 mil) a àn invadût in maniere pacifiche lis stradis di Carcassona / Carcassone par rivendicâ il dirit di podê doprâ ad in plen la lenghe ocitane, ven a dî une politiche linguistiche pe promozion e pal svilup dal ocitan a tacâ de scuele, un servizi public radiotelevisîf in lenghe d’òc, e il ricognossiment di un status legâl par dutis lis lenghis minorizadis dal stât francês. La iniziative e je stade inmaneade dal coordenament “Anem Òc!” che al met adun l’Istitût di Studis Ocitans, lis Calandretas, Òc-Bi, Felibrige, FELCO e altris grups ocitans. I manifestants a son rivâts di dute la Ocitanie, ancje de Val di Aran e des valadis ocitanis dal Piemont. Ae iniziative a àn partecipât ancje delegazions di altris comunitâts minorizadis dal stât francês.

Inte stesse zornade uns 5 mil personis a àn manifestât pes stradis di Baiona / Bayonne par domandâ il ricognossiment uficiâl de lenghe basche e il rispiet dai dirits linguistics de comunitât basche ancje intal stât francês. A inmaneâ la manifestazion a son stadis lis organizazions Euskal Konfederazioa e Kontseilua.

Font: Vilaweb, 24-25/10/09; Gara, 25/10/09; Le Journal du Pays Basque, 24/10/09


Paîs Catalans: gnove menace ae TV3 intal Paîs Valenzian


Il tribunâl superiôr di justizie dal Paîs Valenzian al à autorizât il guvier di cheste comunitât autonome a sierâ il ripetitôr che Acció Cultural del País Valencià e veve tirât sù a Perenxisa. L’implant al permet al segnâl de television par catalan TV3 di cuvierzi la citât di València e lis provinciis dulintor, là che a vivin plui o mancul un milion e mieç di personis. La volontât dal guvier valenzian (in man al PP) di blocâ il segnâl e jere stade fermade fin cumò propit de magjistrature, ma la decision dal tribunâl superiôr e va te direzion contrarie. La sentence e à lassât la bocje garbe a Acció Cultural che si domande cemût che si pues permeti al guvier valenzian di limitâ il segnâl di une television publiche là che nol à nissune competence.

Font: Vilaweb, 21/10/09


Paîs celtics: sfuarç unitari par sburtâ lis lenghis celtichis su Wikipedia


La Celtic League e à imbastît un progjet che al ponte a incressi la presince des lenghis celtichis su la rêt e, in particolâr, su Wikipedia. Lis lenghis interessadis a son duncje il galês, il gaelic irlandês, il breton, il gaelic scozês, il cornic e il manx. Tal zîr di un an, si ponte a fâ jentrâ une des lenghis celtichis tra lis dîs plui dopradis su Wikipedia. Un tant di une bande par ufrî plui risorsis scritis ta chestis lenghis intun lûc che al è disponibil par ducj, e di chê altre par incressi la cognossince des lenghis celtichis ator pal mont e la cussience di chei che lis fevelin. Par rivâ a chescj obietîfs, in plui di tirâ dongje int che si impegni a scrivi articui ta chestis lenghis par Wikipedia, la Celtic League e cirarà di coordenâ lis azions des diviersis organizazions che a operin a pro de lenghe intes sîs nazions celtichis. Cun di plui, a man a man che il progjet al larà indenant, si proviodarà a informâ sui progrès fats.

Font: Gaelport, 20/10/09; Celtic League, 10/09


Italie: marum pal rapuart su la Convenzion pes minorancis nazionâls


Si slargje il marum tra i sogjets impegnâts inte difese dai dirits linguistics pai contignûts dal tierç rapuart su la metude in vore de Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls inviât, che nol è tant, al Consei de Europe dal guvier talian. Cun di fat, il document al varès di fâ il pont su lis misuris di tutele metudis in vore intal stât talian a pro des lenghis minoritariis. Il test, invezit, al à dentri mancjancis, informazions parziâls e fintremai erôrs. Tra i prins a denunciâ cheste situazion a son stâts sarts e furlans.

Font: Comitadu pro sa limba sarda, 20/10/09; Comitât 482, 18-22/10/09


UE: presentât il rapuart su la situazion abitative dai rom


I rom a son une des comunitâts minorizadis plui gruessis tra chês che a vivin in Europe, ma a son ancje la plui discriminade. Cheste situazion si le viôt a palês ancje par chel che si riferìs aes politichis abitativis dai diviers guviers. Propit chest argoment al è al centri dal rapuart metût adun de Agjenzie pai dirits di fonde de Union Europeane che lu à presentât a Bruxelles ai 20 di Otubar. Intal document si lamente prin di dut la mancjance di dâts suficients par vê un cuadri complet de situazion, e si domande ai stâts membris di proviodi a jemplâ chescj vueits. Il rapuart al segnale i câs evidents di segregazion metûts in vore in diviers paîs, ma ancje chei intervents di politiche abitative che, magari in buine fede, a deventin po un imprest par separâ i rom dal rest de popolazion. Cun di plui, intal document a son denunciâts ancje i câs di espulsion sfuarçade di rom des lôr cjasis. Il rapuart al presente ancje i esemplis di politichis positivis metudis in vore in ciertis areis de UE. Dut câs, il cuadri gjenerâl al reste une vore seri. Ancje par chest si domande di svilupâ une Strategjie cuadri europeane pe inclusion dai rom.

Font: European Roma Rights centre, 20/10/09


Letonie: e cale la comunitât russe


Daûr dai dâts publicâts ta chestis zornadis de direzion centrâl di statistiche dal guvier de Letonie, intai ultins vincj agns, la comunitât russe che e vîf intal paîs si è sbassade di plui dal 6%. Dut câs, i rus a restin la plui gruesse minorance dal paîs baltic là che a son il 27,8% de popolazion totâl. Tra lis comunitâts che si son sbassadis intai ultins agns o cjatìn ancje bielorùs (3,6% de popolazion), ucrains (2,5%) e ebreus (0,45). I letons a son, invezit, pôc mancul dal 60% de popolazion e, ancje par chest, no mancjin i problemis intai rapuarts cu lis minorancis, a tacâ propit di chê russe.

Font: RIA Novosti, 19/10/09


Irlande: progjet radiofonic pei fruts des scuelis gaelichis


Doprâ i imprescj tecnologjics par svilupâ la abilitât intal scrivi e par incressi lis capacitâts linguistichis dai fruts che a studiin intes scuelis cul gaelic tant che lenghe veicolâr. A son i obietîfs dal progjet Tonnta che al è stât presentât ta chestis zornadis a Béal Feirste / Belfast e che al ven svilupât par mieç di une web radio. Cun cheste iniziative si vûl ancje sburtâ i fruts che a studiin irlandês a imbastî une comunitât in lenghe gaeliche su internet. Intant de presentazion dal progjet, la ministre nordirlandese pe educazion, Caitríona Ruane, e à ricuardât cemût che intai ultins agns al sedi cressût il numar di chei che a studiin e che a fevelin par irlandês e, di consecuence, ancje la domande par gnovis scuelis là che il gaelic al è doprât tant che lenghe veicolâr.

Font: Gaelport, 19/10/09


Scozie: insegnâ il gaelic su Twitter


Insegnâ il gaelic scozês su Twitter. Al è ce che e je daûr a fâ Fiona J. Mackenzie, une cjantante scozese che, une volte par setemane, e met a disposizion dai tescj scrits, compagnâts di audio e musiche. Partide tant che un zûc, la iniziative e je cumò seguide di cuasi 600 personis che a vivin ancje in altris paîs. Il fat di vê dome 140 caratars par ogni messaç al permet di meti a disposizion frasis plui semplicis e pratichis di imparâ rispiet ai materiâi didatics classics.

Font: BBC, 19/10/09


Paîs Basc: in miârs ae edizion 2009 di Nafarroa Oinez


La edizion di chest an di Nafarroa Oinez (Navare a pît), che si è davuelte ai 18 di Otubar a Lakuntza, e je stade une des plui partecipadis inte storie di cheste manifestazion a pro de lenghe basche. Dongje di miârs di citadins e di diviersis rapresentancis istituzionâls baschis, la iniziative e à viodût la presince ancje di delegazions rivadis dal Aragon, de Bretagne, dal Gales, de Ocitanie e dai Paîs Catalans. La edizion 2009 de manifestazion e veve tant che sproc “Txikiak Handi”, par ricuardâ che ancje i piçui a puedin deventâ grancj se a lavorin in maniere solidarie. Intant de iniziative si à ancje denunciât i problemis che la lenghe basche si cjate denant in Navare par colpe de politiche dal guvier autonomic.

Font: Gara, 19/10/09


Galizie: manifestazion grandone a pro de lenghe


Daûr de stime dai organizadôrs a jerin 100 mil lis personis che ai 18 di Otubar a àn manifestât pes stradis di Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela) in rispueste al apel dal coordenament “Queremos galego” che al met adun diviers sogjets impegnâts pai dirits linguistics dai galizians. La manifestazion e veve chê di rivendicâ il dirit di vivi ad in plen par galizian e di protestâ cuintri de politiche metude in vore dal guvier vuidât di Alberto Núñez Feijoo (PP) che e menace lis misuris a pro de lenghe galiziane fatis buinis intai ultins agns. Se i galizians a son ancjemò galizians – si à dite intant dai discors uficiâi in place – al è massime par vie de lôr lenghe e chest a varessin di tignîlu a ments ancje chei che vuê a àn in man il guvier de comunitât autonome de Galizie e che, cence di cheste identitât nazionâl e linguistiche fuarte, no varessin lis lôr incarghis.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 18/10/09


Paîs Basc: grande rispueste popolâr ai ultins arescj


Za di cualchi timp la çampe indipendentiste basche e jere daûr a lavorâ suntune propueste gnove par cjatâ fûr une soluzion politiche al conflit che di agns al cjape dentri il Paîs Basc e par meti adun un coordenament des fuarcis nazionalitariis. Par colpî cheste ativitât, su ordin dal judiç Baltasar Garzón, la polizie e à arestât ai 14 di Otubar dîs dai rapresentants plui impuartants di cheste aree politiche, tra chescj l’ex puartevôs di Batasuna, Arnaldo Otegi, e l’ex dirigjent dal sindacât nazionalitari LAB, Rafa Diez Usabiaga. La acuse mote cuintri di lôr e je di lavorâ par tornâ a meti sù Batasuna su ordin de organizazion armade basche ETA. Chescj gnûfs arescj – sburtâts dai socialiscj cu la poie dai popolârs – a àn mot la proteste di ducj i partîts nazionaliscj bascs, ma ancje di altris fuarcis politichis dal stât spagnûl. Cun di plui, la repression metude in at dai orghins judiziaris e politics dal stât spagnûl e à sburtât une reazion inmò plui fuarte de bande de societât basche, testemoneade de manifestazion di proteste clamade dongje ai 17 di Otubar a Donostia dai sindacâts nazionalitaris bascs (ELA, LAB, ESK, ESTEE-EILAS, EHNE e HIRU) là che a àn partecipât cuasi 40 mil personis. Si trate – come che a àn vût di ameti fintremai i cuotidians spagnûi – de plui grande manifestazion che si à viodût intai ultins agns intal Paîs Basc. La partecipazion e je stade massive e trasversâl, cu la adesion di ducj i partîts nazionaliscj bascs (Aralar, Eusko Alkartasuna, Hamaikabat, PNV) e di Ezker Batua – Izquierda Unida.

Font: Gara, 13-21/10/09


Irlande: l’INLA al declare la fin de lote armade


L’Irish National Liberation Army (INLA) al à declarât di vê finît cu la lote armade e che, di cumò indenant, al puartarà indenant i siei obietîfs dome par mieç di azions politichis. La comunicazion e je stade fate ai 11 di Otubar dai rapresentants dal Irish Republican Socialist Party (IRSP), che al rapresente la ale politiche dal moviment. In dì di vuê no si sa nuie sul procès di disarmament dal INLA, ma al somee che a sedin za stâts inviâts dai contats cul guvier par rivâ a chest obietîf intai prossims mês. La gnove e je stade cjapade in maniere positive, ancje se cuntune cierte cautele, de bande dai rapresentants politics principâi de Irlande dal Nord che però, dopo des peraulis, a domandin di viodi i fats. L’INLA, che al veve in pîts un fermait il fûc bielzà di undis agns, al jere nassût tor de metât dai agns ’70 di une cueste dal cussì clamât Official IRA.

Font: BBC, 11/10/09; AP/RN, 15/10/09