18/01/20

Paîs Basc: disinis di miârs in place pai presonîrs

Tal dopodimisdì dai 11 di Zenâr uns 80 mil personis a àn partecipât in contemporanie aes manifestazions inmaneadis a Bilbo / Bilbao e Baiona / Bayonne par domandâ la fin dal regjim di ecezionalitât in at cuintri dai presonîrs bascs intal stât spagnûl e, in part, ancje ta chel francês. Di fat, cundut de fin dal procès di disarmament di ETA tal 2017 e de sô dissoluzion definitive vie pal 2018, la cundizion dai presonîrs bascs e reste inmò une vore grivie.

Scozie: in 100 mil in place a Glasgow pe indipendence

Sabide ai 11 di Zenâr disinis di miârs di personis – lis stimis a fevelin di 100 mil di lôr – a àn sfilât pes stradis di Glaschu / Glasgow par domandâ un secont referendum pe indipendence de Scozie. La iniziative e je stade inmaneade de associazion All Under One Banner che di uns cinc agns incà e je daûr a coordenâ lis iniziativis popolârs pe indipendence. Sul imprin la manifestazion e previodeve ancje une adunance massive cun intervents di personaçs publics pro indipendence ma il brut timp che al à fiscât chê part de Scozie al à conseât di confermâ dome la marcje. Chê dai 11 di Zenâr e je dome la prime di vot manifestazions di place programadis de plateforme indipendentiste pal 2020. All Under One Banner e ponte a sburtâ lis istituzions scozesis a procedi su la strade de autodeterminazion. Sul finî dal an passât la prime ministre scozese Nicola Sturgeon – espression de formazion indipendentiste SNP – e veve za domandât al esecutîf britanic vuidât di Boris Johnson di trasferî al Parlament scozês lis competencis par imbastî un secont referendum su la indipendence ma di Londre al è rivât un no avonde sec. Lis autoritâts scozesis si cjatin duncje cence masse alternativis, almancul di no cjapâ une strade unilaterâl come chê che e veve tentât intal 2017 la Catalogne.
Font: BBC, 11/01/20

Paîs Catalans: gjavât il status di eurodeputât a Junqueras

Cuatri dîs dopo di vê ricognossût il leader di ERC Oriol Junqueras come eurodeputât, il Parlament european i à gjavade chest status. La decision e je stade cjapade su la fonde dai ats de zonte eletorâl centrâl e dal tribunâl suprem spagnûl che a declarin la pierdite de imunitât parlamentâr gjoldude di Junqueras come eurodeputât par vie de sentence di condane par sedizion e malversazion decidude dal stes tribunâl suprem ai 14 di Otubar dal an passât: une condane che, no si pues dismenteâ, e jere stade dade fûr cuant che il dirigjent indipendentist catalan al gjoldeve za de imunitât e nol varès vût di jessi stratignût in preson cemût che al veve certificât ai 19 di Dicembar il Tribunâl di Justizie de Union Europeane (TJUE). Il Parlament european si à però adatât ae linie marcade des autoritâts judiziariis spagnolis, ancje se al à calcolât Junqueras decjadût de sô cundizion di deputât dome a partî dai 3 di Zenâr di chest an, o sei de date dal at de zonte eletorâl centrâl, lassant duncje in preson l’ex president vicjari dal esecutîf catalan ma ricognossintji il dirit a scuedi la paie di eurodeputât fin a chê date! Situazion diferente invezit par Carles Puigdemont e Toni Cumín che dopo de sentence de cort europeane a son stâts increditâts come eurodeputâts e no àn pierdude la imunitât par vie che, cul fat di jessi in esili, no son stâts processâts e condanâts di nissun tribunâl spagnûl. Sul lôr cjâf al pese ancjemò il mandât di arest european dât fûr dal judiç Pablo Llarena ma, cu la imunitât che i diven de lôr incarghe, nol sarà facil di metilu in vore.
Font: VilaWeb, 10/01/20; Naiz:, 10/01/20

Galizie: inviât il progjet par students Lingua rodada

Ai 9 di Zenâr l’organisim di politiche linguistiche dal guvier de Galizie al à presentât un program di promozion e di svilup de lenghe proprie indreçât ai students tra i 12 e i 17 agns che si davuelzarà jenfri Zenâr e Mai e che al à non Lingua rodada. I fantacins des scuelis che a aderissin ae iniziative a varan di presentâ des contis curtis par imagjins ziradis cui lôr celulârs. I autôrs dai trê progjets miôr a varan la pussibilitât di partecipâ a di un laboratori cuntun espert dal setôr audiovisîf che ju judarà a perfezionâ il lôr lavôr. Il vincidôr invezit al varà a disposizion un grup di operadôrs dal setôr che al produsarà une version professionâl de sô conte.
Font: Lingua.gal, 09/01/20

Paîs Catalans: ritrat in blanc e neri pe situazion de lenghe

Il Consei sociâl de lenghe catalane al è un organisim formât di rapresentants dal guvier, dal mont educatîf e academic, dai mieçs di comunicazion, dal setôr juridic, des organizazions sindacâls e di categorie de Catalogne. Un dai siei compits principâi al è di controlâ e di valutâ lis ativitâts e i risultâts de politiche linguistiche puartade indenant dal guvier catalan (Generalitat). Tes sôs ultimis informativis, il Consei al calcole positive la azion dal esecutîf dal moment che si môf par che la lenghe catalane e sedi simpri di plui un imprest di coesion sociâl. Si mostre invezit une vore critic cu lis politichis des autoritâts spagnolis che, ancje sul plan legjislatîf, a movin un atac ideologjic cuintri dal catalan cun risis massime pal model scolastic. Il Consei al segnale po che tra i cjamps là che la lenghe proprie e je ancjemò debule a son chei socioeconomic, de sanitât, de justizie, de aministrazion statâl e dal cine.
Font: Generalitat de Catalunya, 09/01/20

Lusazie: iniziativis par infuartî il serbian in radio e a scuele

A cressin lis emissions in lenghe serbiane su la radio MDR Sächsen. Cun Zenâr, di fat, lis oris cuotidianis inte lenghe proprie de Lusazie a passin di trê a cuatri e a cjapin dentri une des fassis orariis (chê che e va di 8 a 9 di buinore) plui scoltadis. La Domowina – organizazion di riferiment di cheste comunitât minorizade di lenghe slave che e vîf a cjaval tra i stâts dal Brandeburc e de Sassonie – e mostre la sô sodisfazion par chest risultât e e conferme il so impegn par rivâ ca di cualchi an a di une programazion dute par serbian par mieç dal sisteme DAB+.

Gales: feroviis galesis cence lenghe proprie

Lis anticipazions suntun rapuart metût jù dal comissari pe lenghe galese a metin in evidence la violazion di diviersis prescrizions previodudis de normative linguistiche de bande dai ministeris galês responsabii de gjestion de Transport for Wales (TfW), societât feroviarie che il guvier dal Gales al à comprât uns cuindis mês indaûr. Tra lis violazions plui gruessis si à il fat che i avîs sui trens e tes stazions a son fats dome par inglês, che sul sît de societât la procedure par comprâ i biliets e je dome par inglês, compagn de aplicazion a pene lançade par acedi ai servizis de compagnie. La organizazion pe lenghe Cymdeithas yr Iaith e à fevelât di figurate de bande dal guvier, che nol è nancje bon di rispietâ lis leçs che al à fat, e e à domandât di procedi daurman a comedâ la situazion. Par altri – a àn zontât – al jere di previodi che e sarès lade cussì dal moment che no si à vude nissune programazion linguistiche cuant che si à cjapade in man la societât e no si à nancje tignût cont des segnalazions fatis de organizazion stesse e di cetancj utents.
Font: Nation Cymru, 06/01/20

Estonie: nassude une plateforme unitarie pes lenghis nativis

Dîs organizazions impegnadis intal difindi e tal promovi lis lenghis minorizadis che a partegnin al patrimoni storic de regjon estone si son dadis adun tal Consei des lenghis nativis de Estonie. La iniziative e cjape dentri organizazions espression des comunitâts di lenghe võro, seto, mulgi e kihnu. L’obietîf di cheste gnove plateforme unitarie al è di difindi i dirits linguistics des popolazions che a fevelin chestis lenghis sei a nivel statâl che internazionâl, di slargjâ la cognossince des lenghis nativis dentri de Estonie, di colaborâ cul sisteme scolastic par promovi il lôr insegnament, di scambiâsi buinis pratichis e lavorâ adun su progjets linguistics. Daûr dal censiment dal 2011, in Estonie a son pôc mancul di 75 mil lis personis che a fevelin par võro, 12 mil e 500 par seto, pôc mancul di 10 mil par mulgi (che par diviers studiôs a son varietâts de stesse lenghe, o sei l’eston meridionâl) e a pene un miâr chês che doprin il kihnu (une varietât estone fevelade te isule omonime che e cjape dentri diviers elements linguistics svedês).
Font: Uralic.org, 04/01/20

Jersey: 1,5 milions su cuatri agns par insegnâ il jèrriais

Il plan di guvier fat bon de Assemblee de isule di Jèrri / Jersey, teritori che al gjolt di un statût autonom rispiet al Ream Unît, al previôt un milion e mieç di sterlinis par insegnâ il jèrriais, o sei la varietât francese normade fevelade su la isule. Il finanziament al interesse la dade 2020-2023 cuntun aument progressîf dai fonts che des 375 mil sterlinis dal prin an a passaran a 410 mil tal cuart. In dì di vuê la lenghe locâl e ven za insegnade in 13 scuelis primariis e in 6 secondariis, ma il numar di students interessâts al è une vore bas. I obietîfs indicâts intal document dal guvier a son stâts cjapâts sù ancje tal plan linguistic cuadrienâl disvilupât dal Servizi pal insegnament dal jèrriais e di altris sogjets atîfs inte promozion de lenghe proprie.
Font: Jersey Evening Post, 03/01/20

Galizie: in edicule il cuotidian dut par galizian Nós Diario

Dopo doi agns di preparazion, cui 2 di Zenâr al è jessût in edicule il prin numar dal cuotidian par galizian Nós Diario. Un tant al è stât pussibil massime in gracie de adesion di passe trê mil sotscritôrs che cui lôr contribûts a àn garantît la fonde finanziarie par inviâ il progjet. Il gnûf cuotidian, in plui di ufrî gnovis inzornadis 365 dîs ad an par mieç dal sît www.nosdiario.gal , al è disponibil dilunc vie de setemane in 2.400 ponts di vendite ator pe Galizie. La edizion su cjarte, la uniche in lenghe proprie, e conte 32 pagjinis par numar. Il gjornâl al è compagnât, ogni sabide de riviste setemanâl Sermos Galiza.

Paîs Basc: il 40% dai fruts de Navare al studie l’euskara

Daûr dai ultins dâts uficiâi sul insegnament des lenghis intes scuelis de Navare (riferîts al an scolastic 2018-2019) al ven fûr che plui o mancul il 40% dai cuasi 110 mil fruts che a frecuentin lis scuelis de infanzie (3-5 agns) e primariis (6-12 agns) al studie l’euskara. Plui tal detai, 26.456 fruts – o sei il 24% dal totâl – a frecuentin istitûts a imersion là che il basc al è la lenghe veicolâr (Model D), altris 14.972 a studiin l’euskara come materie curicolâr (Model A) e uns 0,2% al frecuente scuelis bilengâls là che la presince dal basc e dal castilian e je a miezis (Model B).
Font: Noticias de Navarra, 30/12/19