24/05/22

Irlande: prin intervent dut par gaelic te Assemblee di Stormont

La riunion dal Parlament nordirlandês (Stormont) che si à tignude ai 13 di Mai e je stade la prime là che si à vût in intervent dut par gaelic irlandês. A fâlu e je stade la deputade dal Sinn Féin, Aisling Reilly. Il so intervent al è stât voltât sul moment in gracie dal gnûf servizi di interpretariât garantît de Assemblee sei pal irlandês che pe varietât di scots fevelât inte Irlande dal Nord. Si trate di un pas indenant pai dirits linguistics e pe avualiance, e à declarât la parlamentâr republicane invidant i coleghis ancje di chei altris partîts a zovâsi di cheste pussibilitât. Dut câs e à ancje riclamât la atenzion su la impuartance e la dibisugne di une leç organiche pal irlandês che, cundut che e je stade prometude zaromai di agns, ancjemò e mancje. A chest proposit, juste cualchi zornade prime, intant dal discors de regjine al Parlament di Londre, si à vude la sigurazion che la leç su la lenghe irlandese e sarès stade fate buine in curt. La declarazion e je stade cjapade cun cetante cautele dai ativiscj pe lenghe che al è di agns che a sintin prometi, ancje cun ats uficiâi, chest proviodiment cence che si rivi però a passâ des peraulis ai fats.

Font: RTÉ, 13/05/22; CnaG, 13/05/22

Galizie: iniziative pal ûs normâl dal galego te polizie locâl

Il diretîf de Federazion Galiziane dai Comuns e des Provinciis (FeGaMP) al à fat buine une declarazion istituzionâl là che si cjape posizion a pro dal ûs dal galego tant che lenghe juridiche e aministrative. Tal document si va, in particolâr, a segnalâ la dibisugne di normalizâ l’ûs de lenghe proprie pal personâl de polizie locâl.

Font: Consello da Cultura Galega, 12/05/22

Gales: precedent judiziari a pro de lenghe proprie

Un precedent a pro dal galês. Al è cemût che e ven lete la vicende judiziarie che e à interessât Toni Schiavone, militant storic pe lenghe galese. Dut al jere scomençât intant di une visite a Llangrannog, cuant che l’om al veve ricevût une multe de societât privade che e gjestìs i puescj machine a paiament inta chê localitât. Par paiâ la multe, che e jere dome par inglês, Schiavone al veve domandât che e fos voltade par galês. La societât gjestore dal servizi però, invezit di voltâ il document, e veve clamât l’om in judizi. Schiavone alore al à esercitât il so dirit a jessi processât par galês cul risultât che il tribunâl al à obleât la aziende a voltâ, no dome la multe, ma dut la sô documentazion processuâl inta chê lenghe. A chel pont, la societât no si à nancje presentade ae udience finâl dal procès che si à sierât cu la assoluzion di Schiavone e cuntun precedent bon par ducj i citadins di lenghe galese.

Font: Nation Cymru, 11/05/22

Paîs Catalans: il TSJC al vûl subite il 25% di castilian a scuele

Il tribunâl superiôr di justizie de Catalogne (TSJC) al à ordenât al guvier catalan (Generalitat) di meti in vore daurman la sentence che e impon un 25% di insegnament par castilian in dutis lis scuelis dal principât. Al esecutîf i vegnin dâts cuindis dîs di timp par dâ fûr ai istitûts scolastics lis istruzions par aplicâ la decision dal tribunâl e i si specifiche che si à di previodi, dongje des oris di lenghe e leterature spagnole, almancul une altre materie dute par castilian. La gnove iniziative dal tribunâl e diven de acetazion de domande di esecuzion sfuarçade de sentence fate indenant de cussì clamade “Assemblee par une Scuele Bilengâl”, o sei une associazion spagnoliste che si bat cuintri dal insegnament imersîf dal catalan. I magjistrâts no àn calcolât suficient l’impegn dal guvier par mendâ la leç di politiche linguistiche. Al è di dî che, dopo dal gnûf intervent dal tribunâl, Junts per Catalunya si à dissociade dal dut dal acuardi par modificâ la leç, lassant ERC – uniche tra lis fuarcis indipendentistis – a sostignîle intune cun socialiscj e ECP. Intal câs che ERC e ledi indenant par cheste strade si riscje duncje une gnove crisi di guvier. A cressin intant lis critichis che a rivin dal associazionisim civic catalan pe maniere che l’esecutîf al à frontât la cuistion, judicade masse flape e cence une vere volontât di difindi fint insom il model scolastic imersîf.

Font: VilaWeb, 09-12/05/22

Paîs Basc: manifestazion a Iruñea pe avualiance linguistiche

Ai 7 di Mai passe doi mil citadins a àn partecipât ae manifestazion di place inmaneade dal coordenament pe lenghe basche, Euskalgintzaren Kontseilua, a Iruñea / Pamplona cuintri dai contignûts, judicâts discriminatoris, dal decret sui merits che il guvier de Navare al è daûr a prontâ pe selezion dal personâl docent no universitari. Pai organizadôrs de proteste il proviodiment al va cuintri dai principis de avualiance linguistiche e al rapresente un atac ae coesion sociâl. Kontseilua al invide i partîts politics a superâ i prejudizis e à definî almancul un nivel minim pe tutele dai dirits linguistics in dute la Navare che cumò, invezit, si cjate dividude in trê fassis linguistichis che al impedìs a di une part impuartante dai citadins di gjoldi dai dirits linguistics di fonde, a partî di chel di podê studiâ il e par basc.

Font: EiTB, 07/05/22

Asturiis: di gnûf in place pe uficialitât dal asturian

Ai 7 di Mai si à tignude a Uviéu / Oviedo une gnove manifestazion pe uficialitât de lenghe asturiane. Par cierts aspiets si trate di un apontament rivendicatîf “tradizionâl”, inmaneât zaromai di agns in ocasion de Setemane de leterature asturiane, ma al veve ancje une impuartance specifiche par capî la tignude dal moviment a pro de lenghe proprie. Cun di fat, si tratave dal prin apontament di place dopo de manifestazion massive pe uficialitât che si veve tignude in Otubar ma che e jere stade seguide dal fracàs dal ricognossiment uficiâl de lenghe proprie tal procès di riscriture dal Statût. Par rivâ a di un tant, la maiorance progressiste che e guvierne lis Asturiis e veve bisugne di almancul un altri vôt in Parlament ma la domande di une revision dal sisteme fiscâl pretindude di Foro Asturias in cambi dal vôt pe uficialitât e leve masse innà par jessi acetade des fuarcis progressistis. Intant de manifestazion, duncje, no si à viodût nissun rapresentant di Foro Asturias e nancje dal guvier in cjarie. In place a jerin invezit i partîts a pro de uficialitât – Podemos, IU e socialiscj – e i sindacâts maioritaris. Ae fin, cundut che no je stade partecipade come chê di Otubar, la manifestazion e à vût une adesion plui alte di chê dai agns stâts. La Xunta Pola Defensa de Llingua Asturiana, organizadore de iniziative, e bat par lâ indenant distès cul percors di uficializazion prime de fin de legjislature, ma socialiscj e IU a àn za sierade la cuistion e a invidin invezit i citadins a dâur plui fuarce tes prossimis elezions in maniere di podê procedi cu la riforme cence vê bisugne di lâ a cirî vôts ator.

Font: El Comercio, 07/05/22

Irlande: sucès dal Sinn Féin tal Nord, ma il DUP al bloche dut

Al è un risultât storic chel des elezions pal Parlament de Irlande dal Nord che si son tignudis ai 5 di Mai. Cun di fat, pe prime volte di cuant che si àn istituzions autonomis pes sîs conteis irlandesis sot aministrazion britaniche, un partît nazionalist irlandês al è prin par vôts e deputâts elets. Cul 29% des preferencis, in cressi dal 1,1% rispiet aes elezions stadis, il Sinn Féin al à vût elets 27 parlamentârs. Il DUP, invezit, al è restât prin tra i partîts unioniscj, ma al à pierdût cuasi il 7% dai consens sbrissant jù al 21,3% e a 25 elets (3 in mancul di chei che al veve). Daûr si son plaçâts, cul 13,5% dai vôts (+4,5%) e 17 deputâts (+9), l’Alliance Party – partît che no si ricognòs ni come unionist e nancje come nazionalist – e, cul 11,2% dai consens (-2,9%) e 9 elets (-1), i unioniscj dal UUP. A completâ il cuadri dal elets a son 8 deputâts dal SDLP (nazionaliscj moderâts), 1 de Traditional Unionist Voice, 1 di People Before Profit (çampe radicâl) e 2 indipendents.

Scozie: sucès dai indipendentiscj tes elezions teritoriâls

Lis elezions che si son tignudis ai 5 di Mai in Scozie a vevin chê di decidi la gnove composizion dai 32 conseis provinciâi che la lôr competence e je centrade su la gjestion di une serie di servizis pes comunitâts locâls. Chel istès, il vôt al veve un valôr che al leve plui innà di cheste dimension e al jere tignût di indicadôr ancje par temis plui gjenerâi tant che il procès di autodeterminazion de Scozie.

Paîs Basc: plan pal disvilup des tecnologjiis linguistichis

Il guvier basc al à presentât il so plan di azion des tecnologjiis linguistichis pe dade 2021-2024. Il document si propon doi obietîfs principâi, o sei lavorâ par che la aministrazion publiche e fasi di riferiment e di model pal rest de societât inta chest cjamp, e sbassâ la distance che ancjemò e je tes tecnologjiis linguistichis tra il basc e diviersis lenghis statâls. Sul plan pratic, une des azions primariis e je chê di miorâ il tradutôr neuronâl Itzuli che, vuê come vuê, al ven za doprât ogni dì par passe 250 mil traduzions cuotidianis, 4 mil servizis di leture sintetizade dai tescj voltâts e 3 mil trascrizions di vocâi.

Font: EiTB, 06/05/22

Galizie: campagne par promovi la lenghe proprie su la Rêt

Promovi la leture par galego e slargjâ il so ûs su la Rêt. Al è il dopli obietîf de iniziative «Subscríbete ao galego» imbastide de Associazion dai Mieçs di Comunicazion par Galizian (AMeGa) intune cu la societât Dinahosting e la fondazion PuntoGal. In buine sostance, a ducj chei che vie pal mês di Mai si abonin ai media digjitâi par galizian (Nós Diario, Radiofusión, Tempos Novos, Praza, Luzes, O Sil, Revista Mazarelos, Nós TV, O Barbanza, Código Cero) ur ven dade la pussibilitât di doprâ par un an un domini .gal e un spazi web che i dedi acet cence spindi un franc.

Font: Código Cero, 06/05/22

Aragon: prin centri di interpretariât pal aragonês

Al è stât metût sù alì dal ex munistîr di Casbas de Huesca il prin centri di interpretariât pal aragonês (Zentro d’Interpretazión de l’Aragonés “Ana Abarca de Bolea”). Si trate de prime struture stabile pal studi, pe promozion e pe difusion de lenghe proprie dal Aragon. In plui de pussibilitât di davuelzi diviersis ativitâts culturâls, il centri i da acet a di une esposizion permanente su la storie dal aragonês e su la culture veicolade par mieç di cheste lenghe.

Font: Diario del Alto Aragon, 06/05/22