31/12/19

Ocitanie: acuardi par recuperâ la toponomastiche origjinâl

Cu la poie de regjon aministrative de Ocitanie, il Congrès permanent de lenghe ocitane e l’Istitût francês di informazion gjeografiche (IGN) a àn sotscrit une convenzion che si propon di analizâ e di comedâ il patrimoni toponomastic de Ocitanie che si cjate tai archivis informatics e tes cjartinis dal istitût. I nons di lûc ocitan, di fat, a son stâts trascrits in forme falade e dispès a son stâts fintremai strassomeâts. I specialiscj de lenghe ocitane a àn za davuelt studis impuartants su la toponomastiche locâl e cumò a puedin confrontâsi cui esperts dal Istitût francês di informazion gjeografiche par judâju a integrâ i lôr archivis e, là che al sarà pussibil, comedâ i erôrs fats.
Font: La Dépêche, 27/12/19

Corsiche: il FLNC 22-O al torne a fâsi sintî

Dopo doi agns che al veve decidût di meti fin aes sôs azions armadis, il Front di Liberazion Nazionâl Cors (FLNC), canâl “22 di Otubar”, al à rivendicât un atentât cuintri di diviersis vilis fatis sù intal Sud de isule di Pierre Ferracci, imprenditôr considerât une vore vicin al president francês Emmanuel Macron. Il moviment clandestin al à spiegât di volê la soluzion pacifiche dai problemis de isule ma di no vê firmât un assegn in blanc al stât francês. La azion dimostrative e va a colpî un simbul de speculazion edilizie che e je daûr a trasformâ la Corsiche tune isule di secondis cjasis par siôrs che a rivin dal continent intant che i zovins cors no cjatin cjasis o apartaments ae puartade des lôr sachetis. Lis vilis colpidis dal atentât si cjatin intun sît naturâl e a son al centri di une bataie judiziarie puartade indenant de associazion ambientaliste U Levante che però, dopo di jessi rivade in cassazion, e varà cumò di tornâ a partî tune cort di apel francese. La azion armade e palese il marum di une part dai cors che za di agns si cjate denant a di un disinterès totâl dal guvier di Parîs intai confronts des domandis de maiorance nazionalitarie che e je al guvier de isule.
Font: Le Monde, 23/12/19

Aragon: passe un milion di visitis par “Lenguas de Aragón”

A doi agns de sô ativazion, il sît Internet “Lenguas de Aragón” al à passât il milion di visitis. La medie di utents che lu vierzin ogni dì e je tor dai tresinte ma e je cressude in maniere progressive cul cressi dal sît stes. Il portâl dedicât ae lenghe aragonese e al catalan dal Aragon al ufrìs gnovis di atualitât, informazions su lis ativitâts e i progjets de direzion gjenerâl di politiche linguistiche dal guvier dal Aragon, imprescj didatics che a puedin jessi discjariâts o doprâts in rêt, un archivi sonôr cun cuasi 2 mil regjistrazions e un dizionari che al volte 17 mil vocabui dal castilian al aragonês. L’interès pes lenghis propriis dal Aragon al è daûr a cressi ancje fûr di cheste comunitât autonome cemût che al mostre il numar di utents dal sît che a vivin fûr dal stât spagnûl.
Font: Diario del Alto Aragon, 21/12/19

Paîs Catalans: il TJUE al da reson a Junqueras

La sentence dade fûr ai 19 di Dicembar dal Tribunâl di Justizie de Union Europeane (TJUE) e declare che Oriol Junqueras – il leader di ERC condanât a 13 agns di preson e di inabilitazion a ogni incarghe publiche pai reâts di sedizion e di malversazion – al varès vût di gjoldi de imunitât che i divignive dal jessi stât elet eurodeputât bielzà de date de proclamazion dai risultâts eletorâi. Chest al vûl dî che no dome dutis lis manovris metudis in at des autoritâts spagnolis par impedii di jessi increditât come parlamentâr european no jerin legjitimis ma, soredut, che cuant che al è stât condanât no si à tignût in nissun cont de sô imunitât. Di fat, cundut che il ricors al jere za al esam de cort di justizie europeane, il tribunâl suprem spagnûl al à decidût di procedi cence spietâ la sô rispueste. A chest pont, duncje, Junqueras al varès di jessi liberât o si varès di domandâi al Parlament european il dirit a procedi ma al pararès che lis autoritâts spagnolis a vuelin restâ su lis lôr posizions cul risi di lâ a di un scuintri diret cun chês europeanis. Su la fonde de sentence che e rivuarde Junqueras, Carles Puigdemont e Toni Cumín a àn invezit podût procedi cul percors di increditament come eurodeputâts e a son in spiete che il judiç Pablo Llarena al ritiri il mandât di arest european cuintri di lôr.
Font: Vilaweb, 20-26/12/19; Naiz:, 20/12/19

Paîs Catalans: sît e social rinovâts pai 30 agns dal CPNL

Te suaze des iniziativis programadis pai siei trente agns di ativitât, il Consorzi pe Normalizazion Linguistiche (CPNL, Consorci per la Normalització Lingüística) de Catalogne al à decidût di infuartî e rinfrescjâ la sô presince digjitâl. Dal moment che in dì di vuê il so obietîf principâl al è chel di judâ lis personis che a son rivadis di pôc in Catalogne a imparâ la lenghe proprie, cumò il sît dal consorzi al met plui in evidence i cors di catalan par adults, il catalic dai servizis, il volontariât pe lenghe e lis diviersis campagnis par promovi l’ûs dal catalan. Ancje il motôr di ricercje pai cors al è stât rinovât e infuartît par facilitâ ancjemò di plui la ricercje daûr des dibisugnis specifichis di ognidun. Il sît gnûf al ufrìs ancje sezions autonomis pai 22 centris di normalizazion linguistiche che al à sul teritori. In curt, invezit, diviersis parts dal portâl a varessin di jessi disponibilis ancje par castilian, inglês, francês, arap e cinês. A jessi rinfrescjâts a son ancje i social media dal consorzi tant che la pagjine Facebook (passe 55 mil iscrits), Twitter (34 mil), Instagram (9 mil) e il canâl Youtube.
Font: Generalitat de Catalunya, 20/12/19

Paîs Basc: plan par sburtâ il basc tal cjamp socioeconomic

Ai 20 di Dicembar l’esecutîf de Comunitât Autonome Basche al à presentât il plan di promozion dal euskara tal cjamp socioeconomic pai agns 2020-2023. Il document si propon cuatri obietîfs di fonde: incressi la cognossince dal basc intal mont dal lavôr, sburtâ l’ûs de lenghe framieç dai lavoradôrs, miorâ il rispiet dai dirits linguistics dai consumadôrs e stiçâ l’ûs dal euskara dentri des aziendis e tai rapuarts tra chestis e i clients. Il plan al previôt ancje risultâts misurabii tant che incressi dal 20% il numar dai students che a frecuentin i istitûts professionâi bilengâi o a imersion, aumentâ dal 20% il numar dai dirigjents des aziendis cuntune buine cognossince de lenghe basche e v.i. Par lâ ta cheste direzion si previôt di lavorâ par miorâ lis competencis linguistichis dal personâl a contat cul public, judâ sul plan economic lis aziendis che a invistissin su la formazion linguistiche, e imbastî campagnis par sburtâ la domande di servizis par basc.
Font: EiTB, 20/12/19

Paîs Basc: il tradutôr neuronâl Itzuli disponibil ancje su app

Il guvier de Comunitât Autonome Basche al à metude fûr la aplicazion che e permet di vê a disposizion ancje sui dispositîfs mobii Itzuli, il tradutôr automatic neuronâl dal basc al castilian e dal castilian al basc. I telefonins a àn aromai passât i ordenadôrs tant che imprest par acedi a Internet e duncje al coventave ufrî chest servizi ancje par mieç di une app. La aplicazion e permet ancje di fâ traduzions a partî de vôs. Itzuli, che al è stât lançât juste pôcs mês indaûr, al fâs za plui di 50 mil traduzions in dì. Lis traduzions dal castilian al euskara a rapresentin i doi tierçs de sô ativitât, ancje se la cualitât e je plui alte tes traduzions dal basc al castilian.
Font: EiTB, 20/12/19

Scozie: i progrès dal gaelic tal rapuart dal Bòrd na Gàidhlig

Il Bòrd na Gàidhlig – la agjenzie publiche scozese pal gaelic – al à publicât il rapuart anuâl su lis sôs ativitâts a pro de lenghe. Dilunc vie dal ultin an a son cressûts i fruts e i fantacins che a studiin o che a doprin il gaelic te lôr vite di ogni dì. A cressi a son stâts ancje i adults che a àn partecipât a cors par imparâ o par infuartî lis lôr competencis linguistichis. La agjenzie e à po lavorât cun 70 sogjets publics e 54 di chescj a àn za fat bon un plan linguistic par sburtâ la presince e l’ûs dal gaelic. Su chest front a van ricuardâts, par esempli, l’ent public VisitScotland che al à svilupât ancje une strategjie turistiche di pueste pal gaelic e la polizie scozese. Tal ultin an finanziari, il Bòrd al à vût a disposizion un totâl di 5 milions e 200 mil sterlinis: 2 milions e mieç a son stâts doprâts par finanziâ i diviers bants par promovi la lenghe, 1,4 a son lâts pes spesis struturâls e 1,1 pal font par svilupâ o infuartî i plans linguistics pal gaelic.
Font: Bord na Gàidhlig, 19/12/19

Corsiche: la leç Blanquer une disgracie pe lenghe corse

L’Associu di l’insignanti di/in lingua è cultura corsa (AILCC), cu la poie dal sindacât STC Educazione, al è intervignût ai 18 di Dicembar par denunciâ i pericui de leç di riforme de educazion imbastide dal ministri Jean-Michel Blanquer. La misure, a disin i professôrs cors, e je daûr a puartâ ae disparizion di disinis di puescj pal insegnament de lenghe tai istitûts superiôrs e, di chê strade, ancje de materie stesse. Za cumò i puescj taiâts a van dal 20 al 40% e i insegnants abilitâts a son doprâts no plui dal 15-20% des lôr pussibilitâts. Cun di plui, par chel che al rivuarde lis materiis opzionâls, lis novitâts sui credits ricognossûts ai students a rindin plui atrativis lenghis muartis tant che il grêc e il latin che no il cors. La associazion dai professôrs e invide ducj – a partî di rapresentants politics, aministradôrs locâi, sindacâts e gjenitôrs dai students – a mobilitâsi par fâi cuintri a di cheste leç che e menace la sorevivence stesse des lenghis propriis intes scuelis superiôrs dal stât francês.
Font: Corse Matin, 19/12/19

Irlande: oposizions critichis su la gnove leç su lis lenghis

Lis oposizions si mostrin critichis su la riforme de leç su lis lenghis uficiâls imbastide dal esecutîf de Republiche di Irlande par infuartî il pês dal gaelic irlandês inte aministrazion publiche. Il proviodiment al previôt nivei minims di presince de lenghe nazionâl in ducj i ents e i dipartiments publics, il plen ricognossiment dai nons propris e des direzions di cjase ancje cuant che a son scrits inte lôr forme gaeliche e che almancul un cuint dal personâl che al sarà cjapât sù a vore tes aministrazions e tai servizis publics al vedi une competence buine tal ûs dal irlandês. Pal Fianna Fáil si trate di un progjet che al rive cuntune vore di ritart e che al promet azions che nol rivarà a meti in vore. Pal Sinn Féin il proviodiment al va de bande juste ma al covente fissâ une scjadince par che si rispieti la cuote dal 20% di personâl che al fevele par gaelic e previodi des multis par cui che no le rispiete.
Font: Irish Times, 18/12/19

Gales: tai dal guvier ai fonts pe lenghe galese

La organizazion Cymdeithas yr Iaith e altris realtâts associativis impegnadis pai dirits linguistics a àn criticât cun fuarce il stampon de manovre finanziarie metût jù dal guvier dal Gales. Cundut che lis risorsis totâls a son passadis di 19 a 20,2 miliarts di sterlinis, i fonts pe lenghe galese a son calâts dal 1,6% (o sei di sù par jù 400 mil sterlinis). Ancjemò piês e je la situazion de educazion in lenghe galese là che il tai al è stât fintremai dal 15% (plui o mancul 1,65 milions di sterlinis). Cuntun belanç complessîf che al cres no si à nissune justificazion par chescj tais, a disin i militants pe lenghe, fale pal fat che par chest guvier, di là des cjacaris, il galês nol è une prioritât.
Font: Nation Cymru, 17/12/19