12/04/16

Alsazie: fusion regjonâl, il Consei de Europe i da tuart a Parîs

Ai 22 di Març il Consei de Europe al à dât fûr il rapuart su la segnalazion fate indenant dal coletîf Alsaciens Réunis e dal moviment Franche-Comté in mert ae violazion de bande dal stât francês dal articul 5 de Cjarte europeane des autonomiis locâls che al previôt di sintî il parê des popolazions interessadis intal câs che si ledi a mudâ i confins dai ents teritoriâi. Al è propit il câs de riforme dal sisteme teritoriâl fate buine dal Parlament francês che, tra lis altris, e previôt ancje la fusion de Alsazie cun Lorene e Champagne-Ardenne di une bande e de Francje Contee cu la Borgogne di chê altre. Alsaciens Réunis e Franche-Comté adun cun altris coletîfs contraris ae fusion a vevin domandât che a fossin i citadins a decidi in proposit cuntun referendum. Cheste pussibilitât e je stade però dineade dal guvier di Parîs. Dopo che il Consei di stât francês al à declarât di no vê la competence par valutâ se il referendum al ves di jessi garantît o no, si à decidût di bati la strade dal Consei de Europe che, tes conclusions dal so rapuart su la cuistion, al segnale la violazion de Cjarte des autonomiis locâls e al da reson a alsazians e francjecontês. I Alsaciens Réunis a domandin duncje al esecutîf francês di clamâ dongje un referendum popolâr su la fusion dentri di trê mês, a calcolin la riforme dal sisteme teritoriâl no legjitime e a invidin i citadins a boicotâ lis decisions cjapadis dai gnûfs guviers regjonâi jessûts di cheste riforme.
Font: Alsaciens Réunis, 22/03/16

Scozie: un milion di sterlinis dal guvier scozês pe tv gaeliche

Il guvier scozês al à decidût di finanziâ cuntun milion di sterlinis la societât MG Alba che, adun cu la BBC scozese, e gjestìs la television digjitâl in lenghe gaeliche BBC Alba. Il contribût al cuvierç i agns 2016 e 2017 e si zonte al milion che l’esecutîf di Edimburc al veve metût pe dade 2014 – 2016. Pal ministri scozês pes lenghis, Alasdair Allan, si trate di un invistiment che al jude il disvilup de lenghe gaeliche de Scozie cun vantaçs sul plan des comunitâts locâls, de educazion, de formazion e ancje de economie. Cheste cifre e va a zontâsi ai cuasi 12 milions di euros che a rapresentin il cûr dal belanç anuâl de television gaeliche. Fonts a rivavin ancje dal guvier britanic che però, intal Novembar dal an passât, nol à rignuvît la convenzion pal finanziament dal canâl televisîf.
Font: BBC, 21/03/16

Frisie: Omrop Fryslân e piert la sô indipendence

Cundut dai sfuarçs svilupâts dal FNP e di altris organizazions frisonis, il guvier neerlandês al à confermât il so plan par fondi intun unic sogjet radiotelevisîf Omrop Fryslân e altris media che a operin a nivel locâl intes provinciis de Frisie, de Drenthe e di Groninghe. Il progjet, che al à chel di garantî un sparagn pes cassis dal stât, al met duncje fin dopo 28 agns di ativitât ae indipendence de uniche emitente in lenghe frisone dai Paîs Bas. La mobilitazion des organizazions frisonis e à rivât però almancul a otignî la nassite di un Consei dai media che al tegni controlade la presince dal frison inte programazion radiotelevisive locâl.
Font: EFA, 21/03/16

Ocitanie: si cîr un non pe gnove regjon ocitane-catalane

La riforme dal sisteme regjonâl fate buine l’an passât intal stât francês al à puartât ae fusion di diviersis Regjons e ae nassite di ents teritoriâi inmò plui grancj. La plui part de Ocitanie si ricjate cussì dividude tra trê grandis Regjons o sei Provence - Alps - Côte d’Azur, Aquitanie - Limosin - Poitou-Charents, e Lenghedoc - Roussillon - Sud Pireneus. Il guvier di cheste ultime al à decidût di cirî fûr un non gnûf e par fâlu al à domandât a ducj di dî la lôr. Ai 15 di Avrîl il Consei regjonâl al tamesarà lis propuestis rivadis in maniere di rivâ a di une liste di pôcs nons che a saran po al centri di une votazion popolâr di fâ, cun dute probabilitât, vie internet. Ai 24 di Jugn il non sielzût al sarà proponût de assemblee regjonâl al guvier francês che al varà la ultime peraule. Tra lis propuestis che za a zirin si à chês, tant che Lenghedoc - Pireneus, che a van daûr dal implant dai nons istituzionâi francês, a chês che a riclamin la partignince di chestis tieris ae Ocitanie storiche. Trê in particolâr lis propuestis che a rivin de aree nazionalitarie, ven a dî: “Ocitanie”, contestât di cui che al dîs che no si pues clamâ un toc cul non di dute nazion; “Ocitanie - Catalogne”, par vie che ta cheste Regjon e ven cjapade dentri ancje la Catalogne Nord; e “Ocitanie centrâl”.
Font: Jornalet, 19/03/16

UE: atacs cuintri dal catalan al esam dal Parlament european

Il Comitât su lis libertâts civîls, la justizie e i afârs internis dal Parlament european al à frontât la situazion de lenghe catalane intal stât spagnûl. Al centri de discussion al jere l’ultin rapuart sul rispiet dai dirits linguistics metût adun de organizazion catalane Plataforma per la Llengua. Il rapuart al fâs il pont su lis violazions dai dirits linguistics e su lis discriminazions che cui che al fevele par catalan si cjate ancjemò a patî intal stât spagnûl che, in câs documentâts, a àn puartât fintremai a pierdi la custodie di un fi o a viodisi refudade la assistence ospedaliere. E je la prime volte che l’organisim comunitari al fronte une tematiche di cheste fate e a sburtâ par rivâ a chest risultât e je stade massime la Rêt Europeane pe Avualiance Linguistiche (ELEN) che e veve za puartât la cuistion denant de ONU. A partî dal câs catalan, l’europarlamentâr di ERC Josep Maria Terricabras al à domandât che il Parlament al fronti intune session a teme la situazion di dutis lis lenghis che in Europe si cjatin a vivi une situazion di minorizazion e discriminazion.
Font: Catalan News Agency, 17/03/16

Scozie: progjet par une scuele gaeliche virtuâl

Cun 140 mil sterlinis, il Bòrd na Gàidhlig al à metudis lis fondis pal progjet E-Sgoil, ven a stâi il svilup di une scuele gaeliche virtuâl. L’intindiment al è chel di meti in rêt dutis lis scuelis de Scozie che a àn il gaelic tant che lenghe veicolâr, a partî di chês secondariis, in maniere di creâ un sît di scambi e di confront par students e operadôrs dal setôr. Tra lis variis sezions in program si ‘ndi varà ancje une là che i professôrs a podaran condividi lezions, progjets e materiâi educatîfs.
Font: Bòrd na Gàidhlig, 17/03/16

Paîs Catalans: passe 200 mil par imparâ il catalan sul web

Il spazi virtuâl par imparâ il catalan metût sù intal 2008 de direzion centrâl di politiche linguistiche dal guvier catalan (Generalitat) al à passât i 200 mil utents. Il sît internet “Parla.cat” al da acès a dodis cors complets di catalan par forescj, che a van dal nivel di base a chel de suficience, cu la pussibilitât ancje dal jutori di un tutôr. In medie a iscrivisi ai cors a son 80 personis ogni dì, o sei tra lis 25 e lis 30 mil ogni an. A doprâ il sît a son stâts utents di 198 stâts ator pal mont. I dîs stâts cul numar plui alt di personis che a sielzin chest percors par imparâ la lenghe a son Spagne, France, Stâts Unîts, Italie, Gjermanie, Ream Unît, Messic, Brasîl, Argjentine e Colombie.
Font: La Vanguardia, 15/03/16

Corsiche - Sardegne: prin pas par un pat tra lis dôs isulis

Pai presidents des dôs Regjons, Gilles Simeoni e Francesco Pigliaru, chê metude su la declarazion di intindiments tra Corsiche e Sardegne e je une firme “storiche” par vie che e met lis fondis par un pat tra lis dôs isulis che si propon di inviâ une colaborazion plui strente par frontâ i problemis comuns, ma ancje di promovi adun i propris interès sei tai confronts dai guviers centrâi, sei a nivel di istituzions europeanis. Un front unic duncje che al dedi plui fuarce aes rivendicazions dai doi popui sul plan politic, sociâl, economic, culturâl e linguistic. Un pat che si intint po di infuartî cu la zonte des Baleârs, in maniere di imbastî une aleance tra lis isulis dal mediterani ocidentâl che, tra i tancj elements in comun, a àn chê di jessi patrie di comunitâts nazionâls e linguistichis diviersis rispiet a chei dai stâts di partignince.
Font: RAS, 14/03/16

Irlande: passe 50 mil personis ae edizion 2016 dal Rith

Passe 50 mil personis a àn partecipât ae edizion 2016 dal Rith, o sei la corse inmaneade cun chê di tirâ sù fonts a pro dal gaelic irlandês e di sensibilizâ i citadins sul valôr di cheste lenghe. La edizion di chest an, che si è tignude tra i 4 e i 14 di Març, si è disvilupade su 700 chilometris tocjant dutis lis 32 conteis de Irlande, sei te Republiche che intal Nord. La manifestazion e je stade finanziade di ents locâi, associazions, grups sportîfs, scuelis, impresis e singui citadins che a àn dât il lôr contribût ancje cul cori dilunc des diviersis tratis de corse. Il Rith 2016 si è sierât denant dal Trinity College di Dublin, là che si à let un messaç dal president de Republiche de Irlande, Micheal D. Higgins. Nassude intal 2010, la corse si davuelç ogni doi agns e chê dal 2016 e je stade la plui partecipade. Il Rith al jentrave ancje tal program des iniziativis par ricuardâ i cent agns dal Riviel de Pasche dal 1916 (Éirí amach na Cásca / Easter Rising), moment centrâl inte lote pe indipendence de isule e pe nassite di une Republiche irlandese.
Font: CnaG:, 14/03/16; Independent, 15/03/16

Irlande: no dal esecutîf nordirlandês ae leç pal gaelic

L’esecutîf nordirlandês, cul vôt dai rapresentants unioniscj e di chei dal Alliance Party, al à dite di no ae propueste di leç su la lenghe irlandese che e previodeve ancje la strategjie di politiche linguistiche di svilupâ intai prossims agns. Cundut che il test al jesseve di un lunc percors di discussion e di consultazion popolâr, al moment dal vôt al à cjatât la poie dome dai rapresentants politics de aree republicane e nazionaliste irlandese. La decision al à lassât cu la bocje garbe massime lis realtâts associativis impegnadis pe lenghe, a partî de organizazion Conradh na Gaeilge che e à ricuardât cemût che al sedi vergognôs che il gaelic de Irlande dal Nord al sedi la uniche lenghe des isulis britanichis a no gjoldi inmò di une tutele legjislative.
Font: CnaG, 11/03/16

Romanie: manifestazion pe Zornade de libertât dal Székelyföld

Sù par jù 4 mil personis a àn partecipât ae manifestazion in program pe Zornade de libertât dal Székelyföld, o sei la part de Transilvanie là che e vîf la plui part de minorance ongjarese de Romanie. La iniziative, che si è davuelte ai 10 di Març te citât di Marosvásárhely / Targu Mures, e je stade inmaneade dal Consei Nazionâl Székely. E je stade la ocasion par tornâ a rivendicâ une regjon autonome dal Székelyföld, a front dal progjet di riforme teritoriâl de Romanie che al ponte invezit a incuarpâ chest teritori intune regjon plui grande là che la comunitât ongjarese e deventarà mancul dal 30% de popolazion totâl. Il Consei Nazionâl Székely al domande une regjon indotade di plui podês sul plan aministratîf e economic, là che l’ongjarês al sedi lenghe couficiâl e là che i simbui espression di cheste comunitât a puedin jessi esponûts cence il risi di finî sot procès. I rapresentants di chest moviment a àn duncje invidât lis autoritâts rumenis a vierzi un dialic istituzionâl par lâ ta cheste direzion. Ae manifestazion al à partecipât ancje Gunther Dauwen, diretôr de Aleance Libare Europeane, che al à invidât lis autoritâts rumenis a scoltâ lis rivendicazions de comunitât di lenghe ongjarese. Tal 2014 la Zornade de libertât dal Székelyföld e jere stade segnade di scuintris violents cu la polizie, l’an passât e jere stade improibide des autoritâts rumenis, chest an invezit si à sierade cence incidents.
Font: Hungarian Ambiance, 10/03/16; Agerpres, 11/03/16