23/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 12

Irlande: al à sierât l’unic cuotidian par gaelic

Daspò di 25 agns di esistence al à sierât Lá Nua (Dì gnûf), l’unic cuotidian par gaelic irlandês. La ultime jessude dal gjornâl, che e veve la peraule “bás” (ven a dî muart) in vierzidure, si le à vude ai 19 di Dicembar. Daûr de fin dal cuotidian e je la decision dal Foras na Gaeilge, la agjenzie pe lenghe irlandese, di gjavâi i finanziaments a Lá Nua. La direzion de agjenzie pe lenghe irlandese e à dite che in dì di vuê un cuotidian par gaelic nol à marcjât, ma e à fat savê che e pense di meti 400 mil euros par un setemanâl e par un servizi informatîf digjitâl. Il gjornâl, che al stampave 4 mil copiis par dì, al veve la sô sede a Belfast e al deve di vore a vot personis. Gerry Adams, il president dal Sinn Féin (il partît republican irlandês), al à pandût il so marum pe gnove e al à declarât che il so partît al è daûr a viodi de pussibilitât di meti in pîts un altri cuotidian par gaelic, sei su cjarte che in linie.

Font: RTÉ News, 19/12/08; Nationalia, 19/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 11

Ream Unît: no a di une scuadre di balon britaniche pai zûcs olimpics

Tifôs di balon galês, nordirlandês, scozês e fintremai inglês adun par dî di no al progjet di une rapresentative britaniche unitarie pai zûcs olimpics dal 2012 che si davuelzaran a Londre. Al è chest il spirt che al sta daûr de campagne “No Team GB” che al è nassût par fâi cuintri al progjet sburtât dal prin ministri britanic Gordon Brown che, di resint, al à vût ancje la poie de FIFA, la federazion internazionâl dal balon. I tifôs i tegnin ae indipendence des lôr scuadris nazionâls e a àn pôre che chest al sedi il prin pas par fâlis sparî. Lis nazionâls di balon di Gales, Scozie, Irlande dal Nord e Ingletiere no puedin partecipâ ai zûcs olimpics par vie che il CIO al acete dome rapresentativis statâls. Dut câs, dal moment che i zûcs si davuelzaran a Londre, il prin ministri britanic al ponte a vê in cjamp ancje i parons di cjase. A fâi cuintri al progjet a son ancje partîts politics tant che l’SNP scozês e il Plaid Cymru galês.

Propit i rapresentants di chescj doi partîts a son tra i promotôrs de campagne par ospitâ in Gales e in Scozie i campionâts europeans di balon in program pal 2016. La iniziative e je stade presentade ai dirigjents des dôs federazions nazionâls di balon par che a viodin se a son lis fondis par puartâ indenant il progjet.

Font: Món Divers, 18/12/08; EFA, 11/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 10

Stât spagnûl: nassude Diverslinguae par promovi il plurilinguisim

Promovi la diviersitât linguistiche intal stât spagnûl e controlâ che la legjislazion in materie linguistiche e sedi rispietade. A son chescj i obietîfs principâi de associazion Diverslinguae che e je stade presentade cualchi zornade indaûr a Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela) e che e met adun organizazions baschis (Aurten Bai e Euskara Kultur Elkargoa), catalanis (CIEMEN), e galizianis (A Mesa pola Normalización Lingüistica). Tra i prins progjets in program si à la vierzidure di un portâl web plurilengâl, ancje in colaborazion cu la aministrazion statâl. Cun di plui, la presentazion de associazion e je stade la ocasion par comentâ lis racomandazions inviadis al guvier di Madrid dal Consei dai ministris de Europe. Se lis autoritâts europeanis a vessin vût dutis lis informazions su la situazion dai dirits linguistics intal stât spagnûl, il riclam al sarès stât inmò plui dûr, a àn dite i rapresentants des organizazions che a componin Diverslinguae.

Font: Nationalia, 18/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 9

Sami: metudis lis fondis par un Parlament ancje in Russie

Une sessantine di delegâts sami de penisule di Kola, intefederazion russe, a àn metût lis fondis pe nassite di un Parlament propri come che za si ‘nd àn pai samis de Norvegje, de Svezie e de Finlande. I rapresentants di chest popul, che in dì di vuê al forme a pene il 0,2% de popolazion totâl de penisule di Kola, a àn metût sù un organisim di rapresentance formât di nûf membris che al varà di puartâ ae nassite tal zîr di doi agns di un Parlament pai sami de Russie. Par rivâ a di un tant, dut câs, al coventarà modificâ diviersis leçs federâls e provinciâls. A dâi une man al organisim rapresentatîf dai 2 mil sami de regjon a saran ancje i rapresentants dai Parlaments sami che za a son inta chei altris trê stâts là che al vîf chest popul.

Font: Gáldu, 16/12/08; Món Divers, 16/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 8

Ocitanie: la Val d’Aran a pro dal ocitan patrimoni de umanitât

Il Consei gjenerâl de Val d’Aran, la valade di lenghe ocitane che si cjate intal Principât di Catalogne, al à fate buine une mozion che e domande che la Unesco e proclami la lenghe ocitane tant che patrimoni de umanitât. Il document, che al è passât cul vôt di ducj i partîts aranês, al poie duncje la campagne inviade de associazion Chambra d’Oc. Ae iniziative a vevin za dât la lôr poie diviersis aministrazions comunâls ocitanis, ma ancje la Regjon Piemont, la Provincie di Potenza e la Regjon Lenghedoc – Rosselló. Inte stesse riunion dal Consei si à fat bon in maniere uficiâl il test dal imni aranês, o sei “Montanhes araneses”.

Font: Món Divers, 16/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 7

Romanie: il partît dai ongjarês fûr dal guvier

La Aleance Democratiche dai Ongjarês in Romanie (Romániai Magyar Demokrata Szövetség), che e à otignût il 6,4% dai vôts intes elezions politichis che si son davueltis ai 30 di Novembar, no fasarà part dal guvier di coalizion che al à di vuidâ la Romanie pai prossims agns. Il Partît Democratic Liberâl e chel Socialdemocratic si son dâts dongje par guviernâ il paîs te prossime legjislature: adun a àn 329 dai 471 parlamentârs rumens e, duncje, no ur coventaressin altris fuarcis par tignî in pîts il guvier. Dut câs, il partît dai ongjarês de Romanie al veve za declarât di no jessi disponibil a jentrâ tune coalizion cui socialdemocratics.
Font: Nationalia, 15/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 6

Bretagne: mobilitazion par difindi la toponomastiche storiche

La int di Plougerne / Plouguerneau si è dade dongje tun comitât par difindi i nons tradizionâi par breton des stradis dal lôr paîs e evitâ che a vegnin batiadis cun nons gnûfs par francês. Il sindic al à spiegât che il cambiament dai nons des stradis al sarès leât al fat che lis puestis a àn problemis a capî i nons par breton… Il comitât, che al à non “Vuardians de memorie”, al à inviât une campagne par convinci la aministrazion comunâl a cambiâ strade e al à invidât ducj a scrivi al sindic par manifestâ la contrarietât al progjet.

Font: Oui au breton, 14/12/08; Eurolang, 19/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 5

Paîs Basc: ex presonîrs politics a denunciin la politiche penitenziarie

Un centenâr di ex presonîrs politics bascs si à dât dongje tes zornadis stadis a Usurbil par rivendicâ une soluzion dialogade dal conflit jenfri il Paîs Basc e i stâts spagnûl e francês e par denunciâ la politiche penitenziarie in vore in dì di vuê. Di une bande no si ricognòs ai presonîrs bascs il status politic, e di chê altre si doprin misuris di ecezion che a valin dome par lôr. Joxean Agirre e Begoña Sagarzazu, a non dal coletîf, a àn ricuardât lis misuris persecutoris dopradis cuintri dai presonîrs bascs: de dispersion fin al dinei dal dirit ae salût, des violencis al isolament continuât, cence po dismenteâ i ritarts inte liberazion a fin pene o il progjet che al previôt misuris di control par vincj agns daspò de liberazion. A vuê a son passe 760 i presonîrs politics bascs che si cjatin tes presons spagnolis e francesis.

Font: Gara, 13/12/08; Món Divers, 15/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 4

Bretagne: une sdrume di zûcs in rêt par breton sot dal arbul

Pes fiestis di Nadâl di chest an l’Ufici pe lenghe bretone al à fat cjatâ “sot dal arbul” une sdrume di zûcs in rêt inte lôr lenghe pai fruts e pai zovins de Bretagne. Cun di fat, di cualchi zornade, al è disponibil ancje par breton, cul non di Melldudi, un portâl che al ufrìs uns 700 zûcs di stamp diviers. Il portâl al jere za disponibil ancje in altris lenghis minorizadis tant che il catalan, il galizian e l’ocitan. Cun di plui, simpri cu la poie dal Ufici, al è stât voltât par breton ancje Freecol, la version libare dal zûc “Colonizazion, Civilizazion”, che e jere za disponibile tune cuarantine di lenghis.

Font: Ofis ar Brezhoneg, 12/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 3

Stât spagnûl: riclam de Europe sui dirits linguistics

Il Consei de Europe al à riclamât il stât spagnûl al rispiet dai siei dovês intal cjamp de protezion e de promozion des lenghis diviersis dal castilian, daûr di ce che e previôt la Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis. Intes racomandazions inviadis al guvier di Madrid dal Consei dai ministris de Europe si lamente che al è stât fat pôc o nuie par risolvi i problemis che a jerin za stâts segnalâts, ven a dî, prin di dut, l’ûs des lenghis couficiâls (basc, catalan, e galizian) intal cjamp de justizie, de aministrazion periferiche statâl e dai servizis publics gjestîts dal stât a tacâ des puestis e des feroviis. Intal document dal Consei dai ministris de Europe si invide ancje a incressi l’ûs des lenghis couficiâls intal sisteme scolastic, magari cul sisteme de imersion, massime in Galizie (galizian), in Navare (basc), inte Comunitât valenziane e intes Baleârs (catalan). Cundut che alc si à mot, al zonte il document, al covente un ricognossiment juridic clâr che al garantissi la difese e la promozion dal catalan e dal aragonês intal Aragon e dal galizian inte regjon di Castilie e Leon. Lis racomandazions de Europe a fasin riferiment ancje ae situazion dificile dal asturian, che nol è stât inmò ricognossût tant che lenghe couficiâl. Il document dal Consei dai ministris al lamente po che il guvier di Madrid nol à dât informazions su chês altris lenghis minoritariis feveladis dentri dai confins statâi, ven a dî il portughês te zone di Olivença (Extremadura), l’amazic (berber) a Melilla, l’arap a Ceuta, e lis lenghis de comunitât rom (romaní e caló).

Font: Avui, 11/12/08; Món Divers, 12/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 2

Gjermanie: propueste contrastade pal todesc lenghe uficiâl te Costituzion

E à discjadenât reazions duris la propueste de CDU todescje di meti dentri intal articul 22 de Cjarte costituzionâl il ricognossiment dal todesc tant che lenghe uficiâl. La propueste, fate buine dal congrès dal partît democratic cristian, e à dismot lis critichis sei di chês altris formazions politichis todescjis, sei dai organisims di rapresentance des minorancis nazionâls che a vivin intal stât todesc. I socialdemocratics dal SPD e la çampe radicâl (Die Linke) a àn invidât la CDU a ocupâsi plui dai problemis sociâi e de integrazion, impen di stâi daûr dai simbui nazionâi. La propueste, par altri, no je plasude nancje a ducj i membris de CDU, a tacâ de cancelire Angela Merkel. Il Consei des minorancis nazionâls autoctonis de Gjermanie, che al met adun i rapresentants dai sorbians, dai danês, dai frisons e dai rom todescs a àn invezit declarât che se il todesc al sarà metût dentri te Costituzion a varan di jessilu ancje lis lôr lenghis. Su la stesse linie ancje la Aleance Libare Europeane e il Partît Bavarês (Bayernpartei).

Font: Món Divers, 07/12/08

Pontade 26 08 (23/12/08) - 1

Ucraine: dirigjents rutens acusâts di menacis pe integritât statâl

Il Servizi di sigurece ucrain al à acusât di separatisim pre Dimitri Sidor, che al vuide il moviment dai rutens de Ucraine, e Piotr Getsko, prin ministri de Republiche de Transcarpazie che e jere stade proclamade ai 25 di Otubar di un grup di delegâts rutens vuidâts dal religjôs ortodòs. I doi cumò a riscjin diviers agns di presons. La decision di proclamâ une Republiche rutene e jere nassude par sburtâ la Ucraine a ricognossi cheste comunitât minorizade. Intal 1991, inte suaze de consulte su la indipendence de Ucraine, la maiorance de popolazion de Transcarpazie e veve votât par che il lôr teritori al deventàs une republiche autonome. I guviers ucrains, invezit, no àn mai dât nissune forme di autonomie ae Transcarpazie e si son refudâts ancje di ricognossi la esistence di une minorance rutene. I rutens a son tignûts par minorance in diviers stât europeans, o sei in Ongjarie, Polonie, Serbie, Slovachie, e inte Republiche Ceche. Intal 2006 ancje il Comitât pe eliminazion de discriminazion raziâl de ONU al veve invidât il guvier ucrain a ricognossi cheste comunitât tant che minorance nazionâl. L’unic ricognossiment, dut câs, al è rivât intal 2007 dal Consei regjonâl de Transcarpazie. “La pression de assimilazion sfuarçade e je cussì fuarte che se no si batìn pal nestri status, tal zîr di 15 agns i rutens a saran ricuardâts dome sui libris di storie” al à dite Sidor.
Font: Russia Today, 10/12/08; Nationalia, 10/12/08