13/08/19

Gales: campagne par incressi il pês dal galês sul web

La organizazion pai dirits linguistics Cymdeithas yr Iaith Gymraeg e à chê di saborâ la produzion e la promozion di contignûts online par galês. Cun di fat, in dì di vuê, lis rêts sociâls e i materiâi che si cjatin su internet a son centrâi pes abitudins linguistichis dai plui zovins. Dal moment che al è l’inglês a fâ di paron inta chest mont digjitâl, nol covente spiegâ cuâi che a son i risis ancje pal galês. La Cymdeithas e ponte in primis a fâ il pont su la acessibilitât dai contignûts digjitâi par galês su la rêt e su lis capacitâts che za a son par produsiju. I passaçs seguitîfs a saran chei di creâ e di sostignî gnovis plateformis che a incressin la presince dal galês su internet, e po di fâ cognossi a singui e grups i materiâi e i imprescj za disponibii e chei che a son daûr a jessi svilupâts.
Font: BBC, 07/08/19

Finlande: societât dividude su la utilitât dal svedês

Daûr di une inchieste davuelte par cont de radiotelevision publiche finlandese YLE, pôc mancul de metât dai citadins de Finlande e calcole utile la cognossince dal svedês. Par solit cheste valutazion positive e rive di chei che la lenghe le cognossin miôr e che duncje a son in stât di doprâle in maniere produtive. In ogni câs, cemût che si pues imagjinâ, lis percentuâls plui altis si lis cjate tes regjons sudorientâls là che e vîf une impuartante minorance di lenghe svedese e framieç dai eletôrs dal Partît dal Popul Svedês che si presente come referent par cheste comunitât. Il gnûf guvier de Finlande, formât di une coalizion di centri çampe (Partît Sociâl Democratic, Verts, Aleance di Çampe, Partît dal Popul Svedês e Partît dal Centri), al ponte dut câs a infuartî la cognossince de lenghe ancje fûr des areis là che la minorance e je presinte o che a àn plui contats cu la Svezie. Par chest si pense a tornâ a meti in vore l’oblic di passâ un esam di svedês par cjapâ il diplome des superiôrs, oblic che al jere stât abolît intal 2005.
Font: YLE, 05/08/19

Gales: liniis vuide dal guvier britanic pe comunicazion par galês

Il guvier britanic, par mieç dal segretari di stât pal Gales, al à publicât des liniis vuide su la maniere che lis struturis statâls a àn di gjestî la comunicazion indreçade ae comunitât di lenghe galese. Il document al è stât svilupât in colaborazion cul ufici dal comissari pe lenghe galese e al è pensât par sburtâ ducj i dipartiments o lis agjenziis governativis a infuartî lis azions za previodudis dai plans di politiche linguistiche. Daûr des liniis vuide, dutis lis comunicazions e lis ativitâts indreçadis ancje a citadins di lenghe galese a varan di jessi svilupadis ancje ta cheste lenghe, si va de documentazion sui sîts internet istituzionâi ai materiâi a stampe, des consultazions publichis aes campagnis, par rivâ ai incuintris o ai events inmaneâts ator pal Gales. In pratiche, la filosofie dal document e je che dutis lis informazions che a àn une rilevance pai citadins galês a varessin di jessi rindudis disponibilis ancje te lôr lenghe proprie e che lis iniziativis a àn di jessi pensadis fin dal principi daûr dal impat che a puedin vê su la comunitât di lenghe galese.
Font: Gov. UK, 05/08/19

Corsiche: il stât dal nazionalitarisim cors sot esam a Corti

Di là dai contribûts impuartants puartâts des organizazions nazionalitariis di diviersis comunitâts minorizadis che a àn partecipât ae manifestazion, chest an a clamâ l’interès des Ghjurnate Internazionale di Corti a son stadis massime lis dinamichis internis dal panorame nazionalitari cors. Se di une bande il guvier de Coletivitât teritoriâl e il confront cul stât centrâl a mantegnin unide la coalizion Pè a Corsica formade dai nazionaliscj moderâts di Femu a Corsica, dal PNC e dai indipendentiscj di Corsica Libera, di chê altre bande a restin lis divisions sul cemût frontâ lis prossimis elezions aministrativis in program intal Març dal 2020.

Aragon: in cressi la formazion par insegnants di/par aragonês

La universitât di Zaragoza e à otignût la autorizazion par inviâ i gnûfs programs dai cors di lauree par insegnants des scuelis de infanzie e des primariis. La novitât principâl e je rapresentade de specializazion in lenghe aragonese che si podarà frecuentâ inte facoltât di siencis umanis e educazion di Huesca là che e je za in vore la specializazion in filologjie aragonese.
Font: Lenguas de Aragon, 03/08/19

Irlande: fonts aes borsis di studi pal gaelic pai agns 2020-2022

La agjenzie Foras na Gaeilge e à finanziât cun cuasi 250 mil sterlinis il program 2020-2022 pes borsis di studi pal gaelic. Lis risorsis a laran a finanziâ i cors di imersion linguistiche intes areis là che l’irlandês al è ancjemò doprât in maniere vivarose des comunitâts locâls (Gaeltacht). Lis borsis di studi a saran indreçadis a trê categoriis diferentis: pai students di gaelic de Irlande dal Nord che a àn mancul di 18 agns, pai adults e pes fameis. Ta chescj ultins doi câs il jutori al cjape dentri dute la isule. Lis borsis di studi a saran assegnadis in maniere prioritarie a chês personis che si cjatin in cundizions economichis plui dificilis.
Font: Foras na Gaeilge, 02/08/19

Paîs Catalans: e nas la marcje di responsabilitât linguistiche

La organizazion pai dirits linguistics Plataforma per la Llengua e à creât la marcje di prodot linguistichementri responsabil che si propon di meti in evidence chês realtâts imprenditoriâls che, in plui di rispietâ ad in plen la normative su la promozion e sul ûs dal catalan, a svilupin une responsabilitât sociâl di imprese che e cjape dentri i elements di inclusion e di coesion sociâl leâts al doprâ cheste lenghe. Il ricognossiment al è stât assegnât a di une disine tra aziendis e prodots che a rispuindin a chestis carateristichis.
Font: PFPLL, 02/08/19

Asturiis: la Wikipedia par asturian e finìs 15 agns

La version par asturian de Wikipedia e à finît cuindis agns. Cun di fat si jere ai 30 di Lui dal 2004 cuant che si à vude la regjistrazion uficiâl de version de enciclopedie libare in cheste lenghe. Il prin articul publicât al è rivât cualchi dì dopo, ai 2 di Avost. In dì di vuê la Wikipedia par asturian e sfilie i 100 mil articui (par jessi precîs 99.547) e si place, par numar di vôs publicadis, al puest numar 63 a nivel mondiâl, par denant ancje di diviersis lenghis di stât tant che il leton.
Font: Asturies.com, 31/07/19

Paîs Catalans: ANC e Òmnium par une strategjie unitarie

La Catalogne e je daûr a vivi une situazion di ecezionalitât là che e va indenant la azion repressive des autoritâts spagnolis e chest Autun, cuant che a saran dadis fûr lis sentencis cuintri dai dirigjents indipendentiscj, e rivarà insom une fase dal procès di autodeterminazion e si ‘ndi vierzarà une altre. Denant di un moment cussì decisîf e covente une strategjie unitarie e condividude. A dîlu a son stâts i rapresentants de Assemblea Nacional Catalana e dal Òmnium Cultural, lis dôs organizazions de societât civîl catalane protagonistis de lote pe indipendence, che a àn indreçât un apel aes istituzions e ai partîts de Catalogne par che si dedin adun cun lôr tal svilupâ cheste strategjie e par dâ une imagjin unitarie che, tai ultins timps, e je mancjade plui di cualchi volte. Cuant che a rivaran lis sentencis, che cun dute probabilitât a saran une vore duris, si à di jessi preparâts e di rispuindi cuntune muse sole viodût che a Madrid si ponte propit a dividi il front indipendentist. La prime ocasion par mostrâsi ducj adun, a àn ricuardât lis dôs organizazions, e sarà chê de fieste nazionâl catalane, ai 11 di Setembar.
Font: ANC, 31/03/19

Paîs Catalans: Ofercat al tocjarà altris 4.500 buteghis

La direzion gjenerâl di politiche linguistiche dal guvier catalan e il consorzi pe normalizazion linguistiche a laran indenant chest Autun cuntune gnove butade dal program Ofercat che si propon di scrutinâ la ufierte linguistiche des ativitâts comerciâls de Catalogne e di sburtâ ancje ta chest setôr azions eficaciis par promovi il catalan. Tacât ancjemò tal 2000 il program si propon di tocjâ chest an passe 4.500 buteghis logadis intune disine di citâts tant che Manresa, Reus e Sant Cugat del Vallès. Lis analisis davueltis intai agns stâts a palesin une tindince a adatâsi aes sieltis linguistichis dal client, ma cun diferencis sul plan teritoriâl (lenghe di prossimitât) e daûr dal gjenar di buteghe. Ofercat al informe sui oblics di leç, su lis oportunitâts ufiertis dal doprâ il catalan e al cîr di proponi soluzions su misure pes diviersis realtâts cjapadis dentri tal program. Chest Autun si inviarà ancje il program pilote Emmarca’t Territorial che al cîr di sburtâ l’ûs de lenghe proprie tes ativitâts comerciâls plui gruessis no dome tai rapuarts cul client e te segnaletiche interne, ma ancje te azion publicitarie e te presince su lis rêts sociâls.
Font: Generalitat de Catalunya, 30/07/19

Scozie: 650 mil sterlinis pai plans linguistics pal gaelic

Il Bòrd na Gàidhlig – la agjenzie publiche scozese pal gaelic – e à assegnât passe 650 mil sterlinis par finanziâ 52 progjets che a permetin di puartâ indenant i plans di politiche linguistiche imbastîts di aministrazions e ents publics. Si trate di risorsis che a permetin la assunzion o la formazion di personâl incjariât di ativitâts di politiche linguistiche, ma ancje la organizazion di ativitâts e la produzion di materiâi par promovi il gaelic, la incressite di percors educatîfs ta cheste lenghe e il svilup di servizis linguistics pai citadins. A jessi finanziâts a son in primis aministrazions teritoriâls e comunâls, universitâts e altris ents publics tant che bibliotechis, parcs, ents di promozion turistiche e v.i.
Font: Bòrd na Gàidhlig, 29/07/19