05/07/18

Paîs Catalans: gnovis politichis linguistichis pal ocitan

La direzion gjenerâl di politiche linguistiche dal guvier catalan e à inmaneât un moment di confront par fâ il pont su lis iniziativis pe promozion dal aranês, la varietât ocitane fevelade inte Val di Aran e che e gjolt di un statût di uficialitât in Catalogne. Al apontament a àn partecipât ancje l’Istitût di Studis Aranês e altris realtâts associativis impegnadis pe lenghe ocitane (CAOC, ADÒC, Tirabol e Club Aranès). Tra lis novitâts plui impuartantis o cjatìn la pussibilitât di deduzions fiscâls par cui che al fâs donazions a pro di organisims impegnâts pe lenghe ocitane e la istituzion di une gnove linie finanziarie specifiche par promovi l’ocitan aranês. Sul front universitari, tal 2017 si à metût pe prime volte l’ocitan tra lis prioritâts strategjichis par gjoldi dai finanziaments dal program Interlíngua. Sul finî di chest an invezit a saran disponibii i nivei A1 e A2 pal aranês daûr dal Cuadri european des lenghis.
Font: Generalitat de Catalunya, 27/06/18

Asturiis: acuardi tra universitât e ALLA par promovi l’asturian

La universitât di Uviéu / Oviedo e la Academie de Lenghe Asturiane (ALLA) a àn firmât un pat di cooperazion che si propon di sburtâ l’asturian par mieç di azions coordenadis di promozion e di normalizazion de lenghe proprie. Tra i progjets che si à in ments di svilupâ si à la coedizion di libris e rivistis e la organizazion di events in comun. La Academie e darà une man sul plan linguistic ai programs de universitât par promovi e par slargjâ l’ûs dal asturian e e finanziarà des borsis di studi su la investigazion di aspiets specifics leâts ae lenghe e ae culture des Asturiis.
Font: El Comercio, 27/06/18

Paîs Basc: Wikipedia par euskara cun 70 mil visitis in dì

In gracie dal acuardi sotscrit l’an passât tra il guvier de Comunitât Autonome Basche e la associazion dai utents di lenghe basche di Wikipedia (Euskal Wikilarien Kultura Elkartea) e cul lavôr di passe 800 students universitaris, la version basche di Wikipedia si à insiorade di 317 articui gnûfs, intant che altris 716 a son stâts cressûts o mendâts. Altris 817 articui invezit a son stâts zontâts par mieç di convenzions diferentis. Inte sezion Wikidata, invezit, a son stadis metudis dentri 6.600 descrizions e definizions dal dizionari sientific e tecnologjic in lenghe basche. Cun di plui e je stade inviade ancje Txikipedia, une version de enciclopedie libare in rêt fate su misure pai fruts dai 8 ai 13 agns, che e conte cumò passe un miâr di articui e che de sô partence e à za vût plui di 13 mil visitis. Cun chestis zontis, la Wikipedia par euskara e tocje i 294 mil articui e lis passe 70 mil visitis in dì. Un acuardi sotscrit cul cuotidian in lenghe basche Berria al permetarà invezit di cjariâ su la sezion Wikimedia lis passe 16 mil infografichis publicadis sul gjornâl.
Font: EiTB, 27/06/18

Scozie: tierç plan pal gaelic de universitât des Highlands

Si son inviadis lis consultazions publichis sul gnûf plan linguistic pal gaelic de universitât des Highlands e des Isulis (UHI). I interessâts a podaran intervignî fintremai i 30 di Avost. Il plan, che al è zaromai ae sô tierce edizion, al specifiche lis ativitâts che la universitât scozese e sviluparà di chi al 2022 par promovi e par svilupâ la lenghe gaeliche. Tra i ponts principâi dal document o cjatìn gnovis oportunitâts di formazion pal personâl interni e une incressite dal curriculum di gaelic, des risorsis bilengâls pai students e dal ûs de lenghe tai materiâi informatîfs e promozionâi de universitât.
Font: The National, 27/06/18

Sardegne: fate buine la gnove leç di politiche linguistiche

Ai 27 di Jugn il consei regjonâl de Sardegne al à fat bon – cun 25 vôts a pro e 20 cuintri – il test unificât su la politiche linguistiche regjonâl. Dongje di chês pe lenghe sarde, il test al ricognòs une serie di misuris di tutele e di promozion ancje pal catalan dal Alguer e pes varietâts galuresis, sassaresis e tabarchinis feveladis su la isule. Pes azions previodudis de leç si assegnin mieç milion di euros intal 2018, 3,2 milions intal 2019 e 3,3 milions intal 2020. Sul plan de istruzion il proviodiment al met in pîts la Obreria pro s’imparu de su sardu tant che organisim paritetic cul ufici scolastic regjonâl cun chê di fissâ lis liniis di indreçament pal insegnament dal sart e dal catalan intes scuelis; si met po in vore la cuote regjonâl dai plans di studi par garantî l’insegnament de storie de lenghe sarde. Sul model za in vore in Friûl – Vignesie Julie, si cjapin sù dal stât centrâl lis competencis inte gjestion aministrative dai sportei linguistics. Si previodin contribûts pe editorie, pai mieçs di comunicazion, pai sîts internet e pai imprescj informatics proporzionâts al ûs reâl de lenghe proprie. Cun funzions consultivis su la metude in vore de leç e nas po la Consulta de su sardu, clamade ancje a tornâ a meti man sul standard linguistic: un element – chest ultin – che al va a meti in discussion il procès di standardizazion de lenghe sarde che tal 2006 al veve puartât ae nassite de Limba Sarda Comuna.
Font: RAS, 27/06/18; ANSA, 27/06/18; Unione Sarda, 27/06/18

Bretagne: 28 parlamentârs in difese des Diwan

28 deputâts e senatôrs bretons a àn scrit al president de Republiche francese, Emmanuel Macron, par domandâ che si metin in vore trê misuris prioritariis par permeti la tignude de rêt des scuelis a imersion Diwan. Di passe cuarante agns chestis scuelis a ufrissin une educazion in lenghe bretone gratuite, laiche e vierte a ducj, che e va des scuelis de infanzie fintremai lis superiôrs, ma la lôr situazion e je simpri plui grivie par vie dal cressi dai berdeis burocratics e de criùre di risorsis. Intal document inviât a Macron, i parlamentârs bretons a domandin in particolâr di svilupâ misuris stabilis par paiâ il personâl tecnic e aministratîf des scuelis, di garantî ai istitûts un contribût statâl continuatîf, e di previodi l’inseriment automatic des gnovis scuelis Diwan intal sisteme dai istitûts ricognossûts in maniere di garantîur l’acès ai fonts publics e aes graduatoriis dai insegnants.
Font: Ouest France, 26/06/18

Paîs Catalans: 15 agns di VxL cun passe 125 mil cubiis

Il program di volontariât pe lenghe (VxL) imbastît de direzion gjenerâl di politiche linguistiche de Catalogne e gjestît dal Consorzi pe normalizazion linguistiche al à finît cuindis agns. Si trate di une iniziative pensade par facilitâ la capacitât di fevelâ par catalan e che cubie personis che a àn une cognossince limitade de lenghe e a àn bisugne di fâ pratiche cun volontaris che a àn une buine competence linguistiche e che lis judin a doprâ in maniere corete il catalan. Ta chescj cuindis agns di ativitât il program al à permetût la nassite di passe 125 mil cubiis linguistichis. Ancje tal 2017, pe novesime volte di file, si àn passadis lis 10 mil cubiis ad an. L’an passât si à ancje inviât il servizi in modalitât virtuâl, o sei par mieç di videoconferencis, che tal prin an di ativitât al à permetût la nassite di 224 cubiis e che al à otignût risultâts judicâts une vore positîfs.
Font: Generalitat de Catalunya, 26/06/18

Europe: propuestis par infuartî la normative pes lenghis

Intant di un apontament alì dal Consei de Europe a Strasburc, ELEN – la Rêt Europeane pe Avualiance Linguistiche – e à fat indenant diviersis propuestis par infuartî la normative comunitarie su lis lenghis minorizadis che si poie su la Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis e su la Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls. A front di stâts che a vincj agns e passe de aprovazion di chescj documents no ju àn ancjemò ratificâts e di altris che si mostrin clips intal metiju in vore, ELEN e propon che la Comission Europeane e intervegni cuntune diretive di pueste su cheste materie e che pai responsabii des violazions dai dirits si intervegni cu lis proceduris di infrazion za in vore par tancj altris setôrs. La Rêt pe Avualiance Linguistiche e domande ancje che tai procès di control su la metude in vore de Cjarte e de Convenzion si ricognossi un valôr uficiâl aes osservazions fatis indenant des organizazion no governativis impegnadis pai dirits linguistics.
Font: ELEN, 25/06/18

Paîs Basc: euskara e ocitan lenghis di Euskal Elkargoa

Ai 23 di Jugn Euskal Elkargoa – la prime istituzion che e met adun dute Ipar Euskal Herria, o sei il Paîs Basc setentrionâl sot aministrazion francese – e à fat bon il so prin document di politiche linguistiche. Cun 145 vôts a pro, 18 cuintri e 22 astignûts, l’organisim formât dai conseîrs di ducj i comuns bascs a Nord dai Pireneus, al à ricognossût il basc e l’ocitan (te sô varietât vascone) tant che lenghis teritoriâls di Ipar Euskal Herria cun chê di promovi il lôr ûs inte societât e in particolâr intes istituzions locâls. Dongje di sburtâ il plurilinguisim intal sisteme educatîf, l’intindiment al è chel di doprâ lis lenghis teritoriâls sei intal funzionament interni, sei intai servizis gjestîts in maniere direte de istituzion provinciâl. Dal moment che la normative statâl francese no previôt misuris di tutele specifichis dulà poiâsi, la gnove politiche linguistiche e dipendarà de buine volontât dai ents membris di Euskal Elkargoa.
Font: EiTB, 23/06/18

Corsiche: sîs condanis pes “gnots blu” dal 2012

Ai 22 di Jugn la cort di assise di Parîs e à condanât sîs nazionaliscj cors e a ‘nd à assolts altris doi par une serie di atentâts fats intal 2012 cuintri di residencis secondariis logadis in diviersis localitâts de isule. Lis azions a jerin stadis rivendicadis dal FLNC (Front di Liberazion Nazionâl Cors) inte suaze de sô campagne cuintri de speculazion edilizie. I vot nazionaliscj sot procès a vevin dineât di partignî al Front cundut che si vevin refudâts di condanâ lis sôs azions. Ancje intant di chestis “gnots blu” – cemût che a son cognossudis lis gnots segnadis dai atentâts dal Front – no si vevin vûts ferîts, ma dome dams ai edificis. Dal 2012 incà, dut câs, la situazion su la isule e je cambiade in maniere radicâl: il FLNC al à rinunciât ae lote armade e i nazionaliscj a àn otignût impuartants sucès eletorâi che i àn permetût di rivâ al guvier des istituzions corsis. Tancj cors a cjalavin duncje cun atenzion al procès – l’ultin leât ae ativitât armade dal Front – par viodi se la magjistrature francese e varès tignût cont di chest percors di pacificazion. Magari cussì no, cu la sô sentence, la cort speciâl di Parîs e à stiçât une vore di marum ator pe isule. Dai sîs condanâts, doi a àn vût sîs agns di preson e un altri cinc; chei altris trê a son stâts liberâts dal moment che a vevin za scontât la lôr condane cu la preson preventive. Diviers di lôr, di fat, a vevin za fat trê agns in regjim di carcerazion provisorie.
Font: Le Monde, 23/06/18

Asturiis: lenghe proprie disponibile tal 81% des scuelis

Pal responsabil de educazion dal guvier des Asturiis, Genaro Alonso, cul an scolastic 2017-2018 si àn fats pas indenant impuartants intes politichis linguistichis. Cun di fat, la pussibilitât di gjoldi dal insegnament de lenghe asturiane si è slargjade al 81% dai centris scolastics publics de comunitât autonome. L’intindiment, dut câs, nol è dome chel di slargjâ la ufierte ma ancje di rivâ al ricognossiment di une classe di concors par insegnants di lenghe e leterature asturiane e di une specializazion di pueste inte formazion universitarie. Su chest front, lâts strucs i tentatîfs cul esecutîf spagnûl cuant che al guvier al jere il popolâr Mariano Rajoy, si trate cumò cu la gnove aministrazion vuidade dal socialist Pedro Sánchez che si à mostrade plui atente sul teme dal insegnament plurilengâl.
Font: LNE, 20/06/18