26/03/21

Gales: sucès comerciâl par un videozûc par galês

Il videozûc par galês “Maid of Sker” al à passât il milion di downloads e al è deventât aromai un sucès comerciâl a nivel internazionâl. Nassût e disvilupât de societât Wales Interactive vie pal 2020, al è ispirât al folclôr galês, al è ambientât sul finî dal secul XIX e al cjape sù il non di une balade popolâr. Il zûc al è stât premiât intant de ultime edizion dai TIGA (o sei i Oscars dai videozûcs) e al è considerât de critiche un dai miôr zûcs di sorevivence di gjenar horror. In fase di disvilup, la sô cualitât, la sô origjinalitât e il so leam cul patrimoni culturâl e linguistic locâl i àn garantît ancje un finanziament comunitari. Cumò, dopo dai sucès di critiche, al è rivât ancje chel comerciâl.

Font: Nation Cymru, 19/03/21

Scozie: gnovis risorsis par sburtâ l’ûs comunitari dal gaelic

Il Bord na Gàidhlig, la agjenzie pe lenghe gaeliche scozese, al à decidût di assegnâ 212 mil sterlinis a trê realtâts che a operin intes Ebridis e ta chês altris isulis ocidentâls par assumi dai operadôrs che a lavorin dentri des comunitâts locâls cun chê di incressi, massime framieç dai zovins, lis ocasions par doprâ la lenghe proprie e par sburtâ il so ûs dentri des fameis intun moment là che la crisi sanitarie e limite lis ocasions di socializazion e lis ativitâts intes scuelis a imersion. Altris 154 mil sterlinis a laran intes isulis e tes areis plui ocidentâls des Highlands là che il gaelic al è ancjemò doprât come lenghe di comunitât par infuartî i plans linguistics par sburtâ l’aprendiment, la promozion e l’ûs de lenghe proprie.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 18/03/21

Europe: apel de EFA cuintri de ilegalizazion dal HDP

Dopo agns di repression che a àn puartât centenârs di siei rapresentants a jessi arestâts e impresonâts, cumò la procure di stât turche e à imbastît une cause par meti fûr leç il Partît Democratic dal Popul (HDP), moviment che al racuei une part significative dai vôts de comunitât curde e dai progressiscj turcs. La acuse e je simpri la stesse doprade par impresonâ i siei dirigjents e i siei militants, o sei chê di jessi leâts al Partît dai Lavoradôrs dal Kurdistan (PKK) di agns in armis cuintri de opression de popolazion curde. Denant di cheste situazion la Aleance Libare Europeane (EFA) – organizazion politiche internazionâl che e met adun cetancj partîts nazionalitaris dal continent – e à indreçât un apel aes autoritâts de UE par che a doprin ducj i lôr podês e la lôr influence par sigurâ la difese dai dirits politics e associatîfs in Turchie, stât a dilunc candidât a jentrâ te Union e membri dal Consei de Europe. Ancje il grup di amicizie curde dal Parlament european al è intervignût par condanâ il tentatîf di ilegalizâ il HDP e par invidâ lis istituzions comunitariis a dâsi une mote. Cheste azion – a disin – no je dome antidemocratiche e ilegâl ma e rapresente il pas finâl in direzion di une ditature.

Font: EFA, 18/03/21

Irlande: sentence a pro dal gaelic te cort di justizie europeane

Il tribunâl di justizie european (ECJ) al à dât reson a di un citadin irlandês che al pretindeve il rispiet de normative che e previôt che lis etichetis e i sfueis informatîfs dai prodots veterinaris vendûts inte Republiche di Irlande a sedin intes dôs lenghis uficiâls, duncje no dome par inglês ma ancje par gaelic. Il procediment judiziari si veve inviât ancjemò tal 2016 denant de cort supreme irlandese. Un gnûf regolament comunitari che al jentrarà in vore cul Zenâr di chest an che al ven al podarès cambiâ la situazion lassant che al sedi il guvier statâl a decidi se doprâ une lenghe o chê altre. Par intant però, ancje in gracie di cheste sentence, al reste l’oblic dal bilinguisim e lis organizazions pe lenghe irlandese a sburtin su lis istituzions di Dublin par che a mantegnin dutis e dôs lis lenghis ancje dopo che al jentrarà in vore il gnûf regolament european.

Font: RTE, 18/03/21

Stât francês: poie plene des Regjons ae propueste di leç “Molac”

I presidents des Regjons aministrativis di Alvernie – Rhône – Alps, Borgogne – Francje Contee, Bretagne, Centri – Val de Loire, Corsiche, Gnove Aquitanie, Grant Est, Hauts de France, Île de France, Normandie, Ocitanie, Paîs de Loire e Sud a àn sotscrit un document unitari dulà che a invidin i grups parlamentârs de Assemblee francese a sostignî cun decision e in maniere trasversâl la propueste di leç su lis cussì clamadis “lenghis regjonâls” fate indenant dal deputât breton Paul Molac. Dopo di une prime aprovazion intal Fevrâr dal 2020, il test al tornarà denant de Assemblee in seconde leture ai 8 di Avrîl. La version che la aule e varà di votâ e je jessude infuartide dal Senât là che a son stadis recuperadis diviersis parts dal test origjinari che a jerin stadis boçadis e, in particolâr, la part de propueste di leç dedicade ae istruzion. I tredis presidents a ricuardin che lis “lenghis regjonâls” a son ricognossudis de Costituzion francese come part dal patrimoni de Republiche, a son une ricjece coletive e a contribuissin ae identitât e ae vitalitât dai teritoris. La propueste di leç Molac – a disin – e va te direzion juste e par chest a domandin ai deputâts di fâle buine te forme jessude dal Senât.

Font: Régions de France, 16/03/21

Bretagne: la Redadeg si corarà chest an in Mai

Rinviade l’an passât par vie de crisi sanitarie, la Redadeg la corse bienâl pe lenghe bretone – si davuelzarà dai 21 ai 29 di Mai di chest an. I organizadôrs a àn stimât che nol fos pussibil di anulâle o di rinviâle un altri viaç. La racuelte di fonts che le compagne e je di fat fondamentâl par diviersis ativitâts. La corse e scjavaçarà la Bretagne par 2.020 chilometris di Karaez / Carhaix a Gwengamp / Guingamp. I chilometris a son comprâts di associazions, impresis o citadins che cussì a contribuissin a tirâ sù fonts che a van po a finanziâ la rêt scolastiche Diwan o altris progjets pe lenghe bretone. Tal 2018, cuant che si veve davuelte la edizion precedente, a jerin stâts racuelts 167 mil euros. Par resons di sigurece il testemoni (bazh test), che al è un dai simbui de manifestazion, nol sarà passât di man in man intant de corse ma le compagnarà, ben in evidence, sul camion di servizi de organizazion.

Font: France Bleu, 15/03/21

Bretagne: in 5 mil in place a Kemper pes lenghis propriis

A jerin uns 5 mil lis personis che, cundut des limitazions in at par vie de pandemie, si son dadis adun in place ai 13 di Març a Kemper / Quimper, in Bretagne, par manifestâ cuintri dal bloc de gnove convenzion tra stât e regjon su lis cussì clamadis lenghis regjonâls che al pidimente lis ativitâts a pro dal breton inte scuele, tai mieçs di comunicazion, intes aministrazions publichis e te culture. La mancjade firme dal acuardi de bande dal guvier di Parîs e colpìs ancje lis iniziativis a pro dal galò, la varietât neolatine fevelade te part orientâl de Bretagne. Daûr dal strisson «Unîts pe lenghe bretone» (Unanet evit ar brezhoneg) si son cjatâts rapresentants de regjon (a partî dal president Loïg Chesnais-Girard), dai dipartiments, dai comuns e cetancj citadins. La iniziative e je stade clamade adun des trê rêts pal insegnament dal breton (Diwan, Div Yezh e Divaskell) e di diviersis associazions impegnadis pe lenghe proprie.

Font: Ouest France, 13/03/21

Paîs Catalans: Escola Valenciana e vûl plui dal 50% di catalan

Intun document dât fûr ai 11 di Març, Escola Valenciana e à invidât il guvier de Comunitât Autonome a garantî che tai istitûts secondaris dal Paîs Valenzian lis oris di insegnament a sedin almancul al 50% par catalan. Cun di fat, intal an scolastic 2021 – 2022 si tacarà a meti in vore ancje tes secondariis la leç sul plurilinguisim che e previôt un minim dal 25% di oris di insegnament par castilian, dal 25% par catalan e dal 15% par inglês. Par rivâ ai obietîfs che si propon la leç, ven a dî garantî che ae fin dal lôr percors scolastic i students a vedin lis stessis competencis par castilian e par catalan, la organizazion e calcole che il catalan al vedi di jessi doprât almancul par metât des oris di insegnament. E je fuarte in particolâr la pôre che cul passaç des primariis aes secondariis tancj students si cjatin denant di une riduzion des oris in lenghe proprie. Une vore plui dure la posizion di altris realtâts tant che Plataforma per la Llengua, Decidim, Bloc d’Estudiants Agermanats, SEPC e A Contra Corrent che a domandin di riformâ in maniere radicâl la leç par evitâ la discriminazion dai istitûts là che l’insegnament dal catalan al è maioritari e par garantî une vere normalizazion linguistiche.

Font: Levante EMV, 12/03/21

Cornualie: invît a declarâsi cornics tal prossim censiment

Il Consei de Cornualie al à invidât i citadins a declarâsi di nazionalitât corniche tal censiment gjenerâl che si fasarà tal Ream Unît inta chest 2021. Inte part dal formulari dedicade ae partignince identitarie no si à une vôs specifiche pe nazionalitât corniche ma si pues indicâle inte vôs “altri”. No si trate dome di contâsi – al à spiegât il president dal Consei, Julian German – ma ancje di pesâ po su la planificazion dai servizis e dai finanziaments pe Cornualie. L’istitût statâl di statistiche (ONS) al à fat savê che pe prime volte al metarà adun ancje un rapuart specific dedicât aes carateristichis sociâls de comunitât che si ricognòs come corniche. Tal censiment dal 2001 si vevin identificâts come cornics in 37 mil, ta chel dal 2011 a jerin za plui di 80 mil e si stime che, cul cressi de cussience identitarie, chest an la cifre e puedi cressi ancjemò. Il censiment al à ancje une vôs su lis lenghis là che si pues indicâ il cornic come lenghe proprie.

Font: BBC, 12/03/21

Spagne: fate buine une part de PNL pe avualiance linguistiche

Il Parlament spagnûl al à fate buine, ma dome in forme parziâl, une propueste no di leç (PNL) pe avualiance linguistiche presentade de coalizion de çampe indipendentiste basche EH Bildu cu la poie di altris partîts nazionalitaris bascs, catalans e galizians (JxCat, CUP, ERC, PDCAT, Compromís, PNV e BNG) e de çampe spagnole (Podemos e Más País). La iniziative e cjapave spont dal manifest «Libertât, avualiance, democrazie» fat indenant intal Fevrâr dal an passât des organizazions principâls impegnadis pai dirits linguistics (Ómnium Cultural, Plataforma per la Llengua, Acció Cultural del País Valenciá, Obra Cultural Balear, CIEMEN, Kontseilua, A Mesa pola Normalización Lingüística, Iniciativa pel Asturianu e Nogará) che si son cjatadis cui parlamentârs favorevui al test ae vilie dal vôt. A jessi aprovâts a son stâts dome i contignûts de propueste che a àn vût ancje la poie dal PSOE. A passâ, par esempli, al è stât l’impegn a favorî la riforme dai Statûts di autonomie par rivâ a ricognossi la uficialitât des lenghis propriis in ducj i teritoris là che a son feveladis, come il basc in ciertis parts de Navare o il galizian intes Asturiis e in Castilie León, o di chês che ancjemò no àn chest status, tant che asturian e aragonês. Il Parlament spagnûl al à dite di sì ancje al ûs di chestis lenghis tes aministrazions locâls che fin cumò, par diviersis resons, no garantivin chest dirit. Boçade invezit la domande che i funzionaris statâi in servizi tai teritoris cun lenghe proprie a vedin di cognossi chestis lenghis. Nuie ce fâ nancje par meti fin ae imposizion dal castilian inte normative statâl e garantî la plene avualiance linguistiche.

Font: EiTB, 09-11/03/21; Consello da Cultura Galega, 12/03/21

Bretagne: sprolungjât il progjet di svicinament al breton

Il Consei dipartimentâl dal Pen-ar-Bed / Finistère al à decidût di sprolungjâ di altris trê agns il program di svicinament ae lenghe bretone pai fruts des primariis publichis che no frecuentin percors scolastics bilengâi o a imersion. In plui dal dipartiment, la iniziative e cjape dentri lis associazions che si ocupin di davuelzi la ativitât linguistiche, l’ispetorât scolastic che al certifiche la cualitât dal insegnament, i comuns che a decidin di coinvolzi tal percors lis scuelis dal lôr teritori, e la aministrazion regjonâl che e sosten il progjet cuntun contribût finanziari. La iniziative e à un cost anuâl di 600 mil euros ad an. Intal ultin an scolastic a son stâts 7.500 i fruts che a àn frecuentât lis lezions di svicinament ae lenghe bretone, o sei il 15% dai arlêfs monolinguis des primariis publichis dal Pen-ar-Bed / Finistère.

Font: Ouest France, 08/03/21