23/12/21

Paîs Catalans: in cressi lis violazions dai dirits linguistics

La Plataforma per la Llengua e à publicât il rapuart su lis denunciis di discriminazion e violazion dai dirits linguistics fatis indenant ae organizazion vie pal 2020. In dut si fevele di 1.303 segnalazions, in cressi dal 79,7% rispiet al an prime (tal 2019 a jerin stadis 725): un record che dut câs al sarà superât inta chest 2021 dal moment che il parziâl des denunciis ricevudis al passe za lis 1.500. Par chel che si riferìs ai dâts dal 2020 lis segnalazions a rivuardin in primis la violazion de normative in vore: une situazion favoride sei de suaze legâl statâl che e penalize lis lenghis couficiâls, sei de debolece des istituzions autonomichis intal fâ rispietâ lis leçs di normalizazion linguistiche. I problemis no tocjin dome il setôr public ma ancje chel privât là che lis segnalazions a rivuardin massime lis impresis di servizi (23,1%) e la grande distribuzion (17,4%). Cuasi il 90% des denunciis al rive de Catalogne. Un tant al dipent ancje di une normative di tutele plui flape e di une cierte “assuefazion” ae violazion dai dirits linguistics che si à tal Paîs Valenzian e tes Baleârs.

Font: VilaWeb, 09/12/21

Corsiche: pas indenant pai 3 presonîrs cors in regjim di DPS

Al è stât judicât une vore positîf il risultât dai incuintris che si son tignûts ai 9 di Dicembar a Parîs tra une delegazion de Assemblee e dal esecutîf de Corsiche (cun delegâts di Fà Populu Inseme, Avanzemu, Core in Fronte e Corsica Libera), dai parlamentârs elets su la isule (trê deputâts e un senatôr nazionaliscj, e un deputât de diestre moderade) e des associazions di solidarietât cui presonîrs politics, e i presidents dai diviers grups politics rapresentâts intal Parlament francês. Al centri des riunions la eliminazion dal regjim di DPS (détenu particulièrement signalé) o sei chel di massime sigurece par trê membris dal cussì clamât “commando Erignac” (Pierre Alessandri, Alain Ferrandi e Yvan Colonna) che a son daûr a scontâ une condane al ergastul a Poissy, te regjon parigjine. Doi di lôr a son in preson zaromai di 23 agns e il tierç di 18 e, pe stesse leç francese, a varessin dirit di scontâ il rest de lôr condane tune preson dongje di cjase lôr, in Corsiche. Une pussibilitât dineade par vie che ur ven sprolungjât an dopo an il regjim di massime sigurece. Ducj i parlamentârs francês che a àn partecipât aes riunions, a non di dut o de maiorance dai membris dal lôr grup, si son declarâts a pro de eliminazion dal DPS pai trê presonîrs cors prime de fin dal an, in maniere che a puedin jessi trasferîts su la isule. La decision e je tes mans dal prin ministri francês Jean Castex ma il fat che la grande maiorance dal Parlament e sedi a pro de eliminazion de massime sigurece e varès di zovâ ae cause dai trê militants cors impresonâts.

Font: Corse net Infos, 09/12/21

 

Scozie: rûl centrâl dal Bòrd na Gàidhlig in timps di pandemie

Il rapuart 2020-2021 su la ativitât dal Bòrd na Gàidhlig – la agjenzie publiche pe lenghe gaeliche scozese – al marche la funzion centrâl che chest organisim al à davuelt par judâ i arlêfs che a studiin par gaelic intai mês de sierade des scuelis par vie de crisi sanitarie. Tancj di lôr a rivin di fameis o di ambients là che no si fevele la lenghe proprie e duncje al jere vitâl creâ e ufrî imprescj e ocasions par doprâ e esercitâ il gaelic. Intant dal ultin an, tal plen de pandemie il Bòrd na Gàidhlig al à ancje sostignût lis realtâts associativis dal teritori finanziant cun 280 mil sterlinis 53 progjets diferents, creant un font di pueste pes comunitâts locâls là che la lenghe e je ancjemò vive, finanziant struments digjitâi pal aprendiment dal gaelic e invistint su la assunzion di personâl di impleâ pe normalizazion de lenghe a nivel teritoriâl. La agjenzie e à ancje judât 67 autoritâts publichis a disvilupâ o infuartî i lôr plans pal gaelic. Intal ultin an il Bòrd na Gàidhlig al à ricevût 5,3 milions di sterlinis: 1,5 pal personâl e pai coscj di funzionament, 2,6 milions par finanziâ fonts e bants, e 1,2 pai diviers plans strategjics.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 09/12/21

Galizie / León: 1.115 i students di galizian tra Bierzo e Sanabria

Intant de riunion di supervision dal protocol di colaborazion tra il guvier de Galizie e chel di Castilie e León su la promozion dal galizian si à fat il pont sul insegnament de lenghe proprie tal Bierzo e in Sanabria, regjons di lenghe galiziane ma leonesis sul plan aministratîf. Intal an scolastic 2021 – 2022 il numar dai fruts che a àn podût studiâ il e par galego al è cressût a 1.115: 32 in plui dal an prime. Plui dal 80% di lôr a frecuentin la scuele de infanzie o lis primariis. A son 19 i istitûts dal Bierzo e de Sanabria là che si studie il galizian, tra di lôr ancje il liceu linguistic di Ponferrada. La colaborazion linguistiche tra lis dôs comunitâts e va aromai indenant di vincj agns.

Font: O Portal da Lingua Galega, 06/12/21

Paîs Basc: manifest a pro de ufierte audiovisive par euskara

Ai 4 di Dicembar il coordenament Pantailak Euskaraz al à presentât un manifest a pro des produzions audiovisivis par basc che al gjolt de poie di uns 35 tra i principâi agjents sociâi impegnâts pal euskara. Il document al fâs indenant dîs propuestis par sburtâ la normalizazion de lenghe basche ancje tal cjamp des produzions audiovisivis. I firmataris dal manifest a domandin prin di dut un aument dai finanziaments publics pal setôr che al previodi ancje di infuartî la radiotelevision publiche EiTB tant che imprest pe normalizazion dal euskara. Si propon po di meti sù une plateforme di streaming pes produzions par basc intant che si spiete di regolâ par leç la presince de lenghe proprie tes plateformis che za a son in vore. Si sburte ancje pal disvilup di une serie di leçs di setôr che a favorissin la creazion, il dopleament, la sottitulazion e la presince di audiovisîfs par euskara.

Font: EiTB, 04/12/21

Paîs Basc/ León: anulât il plan pal euskara di Trebiñu

Il tribunâl di Burgos al à anulât il plan pe lenghe basche fat bon de aministrazion comunâl di Trebiñu / Treviño, isule aministrative de Castilie e León dentri dal teritori de Comunitât Autonome Basche. Pai judiçs a fâ test no je la difusion sociâl dal euskara ta chel teritori ma il fat che tal statût di autonomie castilian nol è nissun ricognossiment uficiâl pe lenghe basche e duncje la aministrazion locâl no varès dirit di cjapâ misuris pe normalizazion dal euskara. A front di cheste decision, il comun nol à inmò fat savê se al fasarà ricors al tribunâl superiôr di justizie de Castilie e León.

Font: Diario de Burgos, 04/12/21

Asturiis: intal 2022 dome il 0,04% dal belanç pal asturian

La manovre di belanç de Comunitât des Asturiis pal 2022 e previôt 2 milions e 205 mil euros pal asturian, cuasi 130 mil euros in plui dal an prime. In realtât, dal moment che si à vût un aument complessîf des risorsis a disposizion de Comunitât, la percentuâl dai fonts pal asturian rispiet al totâl dal belanç e reste simpri ferme sul 0,04%. I fonts a laran ai servizis di normalizazion linguistiche di une cuindisine di ents locâi, ae federazion dai conseis comunâi asturians, ae universitât di Uviéu / Oviedo, ae radiotelevision publiche RTPA, ae societât publiche che e gjestìs la promozion turistiche e culturâl, ae Academie de Lenghe Asturiane, e a di une serie di progjets di promozion de lenghe proprie. Cundut dal progjet di riformâ il Statût di autonomie cu la introduzion de couficialitât dal asturian, intal belanç no son stadis previodudis risorsis par concretizâ cheste novitât.

Font: La Voz de Asturias, 02/12/21

Gales: cu la pandemie câl te abilitât dai fruts di doprâ il galês

Cuasi dutis lis scuelis là che si dopre il galês tant che lenghe di insegnament a àn segnalât intal ultin an une diminuzion intes abilitâts linguistichis dai fruts. Un tant al è leât massime al fat che tancj fruts, tai moments plui dûrs de emergjence sanitarie, no àn vût la pussibilitât di praticâ la lenghe. Il probleme al à colpît in primis i students che lis lôr fameis a fevelin pôc o nuie par galês, ma ancje chei che a rivin di cundizions sociâls plui dificilis che no vevin imprescj digjitâi adats par seguî lis lezions di cjase (didatiche a distance) o no vevin familiârs in stât di judâju cui compits. Cheste situazion, compagnade de mancjance di ocasions di socializazion, e à fat in maniere che, une volte tornâts a scuele in presince, tancj fruts si vedin mostrâts in dificoltât cul ûs orâl dal galês.

Font: Nation Cymru, 01/12/21

Sápmi: comunitâts in azion cuintri dai gnûfs progjets eolics

Tai ultins agns al è cressût l’interès pes risorsis naturâls de Tiere dai Sami (Sápmi). Tra lis ultimis iniziativis si segnale il progjet di dôs compagniis energjetichis (la finlandese ST1 e la Grenselandet AS) che a volaressin fâ sù dai parcs eolics inte aree sami dal stât norvegjês. Une delegazion dal Consei sami e dal Parlament sami de Norvegje si son cjatâts cui dirigjents des dôs aziendis par motivâ la oposizion de popolazion locâl al lôr progjet e par lamentâ il compuartament dai lôr rapresentants sul teritori che, in plui di tentâ di stiçâ contrascj dentri des comunitâts locâls, a àn fintremai menaçât di espropriâ lis tieris dai contraris. La presince di un rêt di implants eolics te tiere dai sami, no dome no ur puartarès nissun vantaç, ma e metarès a risi l’ambient, la culture e la economie tradizionâl de popolazion locâl, a partî dal arlevament des renis. Intant dal incuintri i delegâts sami a àn metût su la taule ancje une sentence resinte de cort supreme de Norvegje che e anule lis concessions par doi parcs eolics inte Tiere dai Sami propite par vie che a violin i dirits ricognossûts ai popui natîfs des convenzions internazionâls.

Font: The Barents Observer, 01/12/21

Paîs Catalans: mobilitazion pal model imersîf catalan

La plateforme unitarie Som Escola – che e met adun uns cuarante sogjet impegnâts pe educazion in lenghe catalane – si è dade adun ai 29 di Novembar par decidi lis iniziativis par rispuindi ae sentence dal tribunâl suprem spagnûl che e impon un 25% di oris di insegnament par castilian intal sisteme scolastic catalan alterant in maniere significative il model imersîf in vore cumò. I membris dal coordenament a calcolin intolerabil che i tribunâi a regolin lis politichis educativis decidudis di une comunitât e a fasin savê che a metaran in vore cetantis azions tes prossimis setemanis par difindi un sisteme scolastic, come chel catalan, che al è ancje un imprest centrâl pe coesion sociâl. La prime iniziative in program e je une mobilitazion popolâr che si tignarà ai 18 di Dicembar a Barcelone, tal plaçâl dal Arc di Trionf.

Font: VilaWeb, 29/11/21

Europe: progjets pes lenghis de regjon Pireneus Mediterani

La associazion di cooperazion teritoriâl Euroregjon Pireneus Mediterani – che e met adun la regjon aministrative de Ocitanie (stât francês) e lis comunitâts autonomis de Catalogne e des Baleârs (stât spagnûl) – e à decidût di inviâ un grup di lavôr par sburtâ lis lenghis propriis di cheste aree de Europe, o sei il catalan e l’ocitan. Si tacarà cun doi progjets pilote. Il prin al ponte a promovi l’ûs des dôs lenghis tra i zovins intes rêts sociâls e tai gnûfs canâi di comunicazion. Il secont al vûl favorî il scambi di esperiencis intal insegnament des lenghis ai adults. E je al esam ancje une tierce iniziative dedicade al progjet di un tradutôr neuronâl pal catalan e pal ocitan.

Font: Generalitat de Catalunya, 29/11/21

Paîs Basc: a coventin spazis di interazion sociâl par euskara

Diviersis fameis di lenghe basche che a vivin in areis castilianizadis dal Paîs Basc e che i lôr fîs a seguissin un percors di studi a imersion par euskara a àn inviât il progjet Arnas Dezagun. La iniziative e à chê di sburtâ lis scuelis a no dividi in classis diviersis i fruts che a àn il basc come prime lenghe e lis aministrazions locâls a creâ dai spazis di interazion sociâl che a vedin l’euskara di lenghe primarie. Ta cheste maniere a cirin di evitâ che i lôr fîs, cemût che al sucêt cumò, a vedin pocjis o nissune ocasion di fevelâ la lenghe proprie e a passin al castilian. La creazion di classis e di spazis là che la lenghe di riferiment e je il basc e judarès ancje i fruts che a son daûr a imparâlu ma no àn ocasion, fûr des lezions, di doprâlu.

Font: Naiz:, 27/11/21