24/12/18

Cossovo: l’esercit al divît inmò di plui serps e cossovans

Ai 14 di Dicembar il Parlament cossovan, cun 105 vôts su 120, al à fate buine la leç che i assegne ae fuarce di sigurece dal Cossovo lis carateristichis e lis competencis di un esercit vêr e no plui chês di un cuarp di polizie. Chest cambi al è stât fat cuntune leç ordenarie e cence di un mudament costituzionâl in maniere di no vê bisugne de poie ancje di doi tierçs dai vincj deputâts assegnâts aes comunitâts minoritariis dal Cossovo. Il vôt al è stât boicotât de Srpska Lista, il moviment di racuelte de minorance serbe che di bessôl al conte dîs parlamentârs e che, fin cumò, al veve rivât a impedî ogni tentatîf di meti in pîts un esercit cossovan par vie costituzionâl. Il puartevôs dal moviment, Goran Rakić, al à fat savê che la leç e sarà impugnade denant de cort costituzionâl. Al à ancje fat capî che se cualchi repart di chest esercit al ves di provâ a jentrâ tes areis a maiorance serbe al sarà calcolât di fuarce di ocupazion ilegâl. La uniche poie, sul plan internazionâl, e je rivade dai Stâts Unîts, intant che sei la UE che la NATO a àn judicât in maniere negative la iniziative, massime pal fat di no vêle concuardade cu lis minorancis, in primis chê serbe.
Font: Balkan Insight, 14/12/18

Corsiche: al è muart Edmond Simeoni, “l’om di Aleria”

Ai 14 di Dicembar al è muart, ae etât di 84 agns, Edmond Simeoni. Considerât un dai paris dal nazionalisim cors contemporani, intal 1967 al jere stât un dai fondadôrs dal moviment Azion Regjonaliste Corse deventade po, sîs agns plui tart, Azzione per a Rinascita di a Corsica (ARC). La sô partecipazion ai fats di Aleria intal Avost dal 1975, anticipâts di un so discors di fûc cualchi zornade prime, a puartin a considerâlu l’om di ponte dal gnûf nazionalisim cors e i costin un an e sîs mês di preson. Intal 1977 al partecipe ae creazion de Unione di u Populu Corsu (UPC) che, tes sôs filis, al sarà po elet intal 1982 inte prime Assemblee de Corsiche. Cinc agns plui tart al cjape lis distancis de lote armade puartade indenant di une part dal moviment nazionâl cors par sostignî l’autoguvier de isule dome par vie politiche. Tai agns ’90 e tai prins agns dal secul gnûf al va dilunc cul so impegn politic ancje par mieç di coalizions – tant che Corsica Nazione e Unione Naziunale – che a cirin di meti adun lis diviersis animis dal nazionalitarisim cors. Un percors che i permetarà po propit a so fi, Gilles Simeoni, di deventâ il prin president nazionalist dal guvier cors. Miedi di mistîr, Edmond Simeoni al è stât in prime linie ancje in cetantis bataiis pe difese ambientâl de isule e cuintri dal razisim.
Font: France 3 Corse ViaStella, 14/12/18

Gales: simpri plui a risi la emitence radiofoniche galese

La gnove che une emitente dute par inglês e cjaparà la concession de frecuence assegnade fin cumò a Radio Ceredigion e à tornât a impiâ lis protestis des organizazions galesis impegnadis pai dirits linguistics. Ce che si domande e je la devoluzion ae Assemblee Nazionâl dal Gales des competencis su la emitence radiotelevisive che cumò a vegnin gjestidis di Londre. In dì di vuê, di fat, i galês no àn nissune pussibilitât di dî la lôr su cheste tematiche. Cun di plui, si riscje che la situazion e ledi ancjemò in piês dal moment che il guvier britanic al è daûr a pensâ a liberalizâ inmò di plui il setôr cul risi che lis radio comerciâls che a operin in Gales no vedin nissun oblic di garantî une presince ancje minime de lenghe galese o di notiziaris che a fevelin di ce che al sucêt in Gales.
Font: Cymdeithas yr Iaith, 13/12/18

Europe: ELEN sui dams de Brexit pes lenghis celtichis

ELEN – Rêt Europeane pe Avualiance Linguistiche che e ten adun 150 organizazions di 45 comunitâts minorizadis de Europe – e à dât fûr un document uficiâl che, in acuardi cui siei membris galês, scozês, irlandês e cornics, al segnale i efiets une vore negatîfs che l’acuardi su la jessude dal Ream Unît de Union Europeane al riscje di vê su lis lenghis celtichis feveladis intes isulis. Dongje de pierdite di finanziaments direts par mieç di programs tant che Erasmus Plus, Creative Europe o Horizon 2020, a van calcolât ancje i efiets su lis comunitâts che inmò a fevelin chestis lenghis e che, dispès, a son centradis intes areis rurâls o plui disvantazadis. Cun di fat, la mancjance di misuris di jutori par ativitâts tant che agriculture, pescje o turisim che a rivavin de UE a menacin la tignude economiche di chestis comunitâts cul risi che la int e vedi di lâ vie fiscant cussì i ultins lûcs là che chestis lenghis a jerin ancjemò dopradis in maniere cuotidiane e vivarose. Un tant al vâl pes areis rurâls dal Gales là che la jessude de suaze des politichis europeanis e menace di meti in crisi cetantis aziendis agriculis, o pes isulis scozesis cuntune economie leade ae pescje e al turisim. Un câs particolâr al è po chel de Irlande là che la jessude de UE e riscje di fâ saltâ ancje ducj i finanziaments transfrontalîrs e i progjets di cooperazion che ta chescj agns a vevin zovât ancje ae lenghe irlandese. Di chi duncje l’apel a no cjapâ une strade che e menace efiets cussì disastrôs pes comunitâts di lenghe galese, irlandese, gaeliche e corniche.
Font: ELEN, 13/12/18

Bretagne: ancje 19 parlamentârs a sburtin pe riunificazion

Disenûf parlamentârs bretons a àn firmât une letare vierte là che a domandin al consei dipartimentâl de Loire Atlantiche di imbastî une consultazion popolâr su la union di chest dipartiment al rest de Bretagne intune uniche regjon aministrative. Tredis deputâts e sîs senatôrs a àn invidât i conseîrs a dâi une rispueste positive ae petizion fate indenant de organizazion Breizh Unvan / Bretagne Réunie e sotscrite in pocjis setemanis di passe 100 mil eletôrs de Loire Atlantiche, o sei sù par jù il 10% dal cuarp eletorâl dal dipartiment. Chê sul referendum pe riunificazion de Bretagne storiche e je la plui grande racuelte di firmis mai vude fin cumò intun singul dipartiment dal stât francês. Intun moment là che i citadins si sintin simpri plui lontans des istituzions – a ricuardin i parlamentârs che a àn firmât l’apel – al sarès pecjât mortâl impedî cheste volontât di partecipazion.
Font: Agence Bretagne Presse, 13/12/18

Paîs Catalans: dossier su lis violazions dai dirits linguistics

Une delegazion dal comitât di esperts dal Consei de Europe che al viôt dal rispiet de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis si à cjatade ai 12 di Dicembar cui rapresentants de direzion gjenerâl di politiche linguistiche dal guvier catalan. E je stade la ocasion par presentâur lis violazions dai dirits linguistics metudis in at des autoritâts statâls. Tra lis principâls si à la mancjance de cognossince dal catalan e dal ocitan aranês tra il personâl dai tribunâi cul efiet di pidimentâ l’ûs di chestis lenghis intai procediments judiziaris. La mancjance de cognossince des lenghis couficiâls si le cjate ancje framieç de plui part dal personâl dai uficis e dai servizis statâi che a operin in Catalogne, tai sîts internet di chestis istituzions e tai modui pal public. Si àn po cetantis normativis statâls che a pretindin l’ûs dal castilian cence tignî cont di chês altris lenghis couficiâls, che i si zontin i intervents statâi par pidimentâ o fintremai par anulâ lis normativis sui ûs linguistics fatis buinis in Catalogne. Par finî, dal stât centrâl a rivin ancje limitazions su le emission e la ricezion di programs radiotelevisîfs tra lis Comunitâts che a condividin la stesse lenghe proprie e il dinei a domandâ l’ûs uficiâl dal catalan intes istituzions europeanis.
Font: Generalitat de Catalunya, 12/12/18

Paîs Catalans: al cres il catalan tai mieçs di comunicazion

In gracie di un acuardi cul guvier catalan la plateforme digjitâl Movistar+ e za à proviodût a sottitulâ par catalan 250 cines e 60 seriis televisivis cun chê di slargjâ simpri di plui la ufierte di contignûts audiovisîfs ta cheste lenghe, in particolâr par mieç di produzions in lenghe origjinâl cui sottitui. Novitâts positivis a rivin però ancje de plateforme par messaçs Telegram che e à metût il catalan tra lis sôs opzions linguistichis, che fin cumò a contavin dome altris cundis lenghis. La opzion e je za disponibile par dispositîfs Android, iOS, TDesktop e macOS.
Font: Europa Press, 10/12/18; Generalitat de Catalunya, 11/12/18

Aragon: sì de universitât di Zaragoza ae catedre di aragonês

Il senât academic de universitât di Zaragoza al à decidût di inviâ la specialitât di lenghe aragonese intai cors di lauree par formâ insegnants pes scuelis de infanzie e pes primariis. Nol è tant che si à ufiert la pussibilitât di studiâ l’aragonês tai prins agns di scuele: in dì di vuê i fruts che lu studiin a son uns 1.200 e i professôrs che lu insegnin une vincjine, ma par lôr fin cumò nol esisteve un percors di formazion specific. Par jentrâ in vore la misure e à di vê il vie libare sei dal guvier dal Aragon, sei di chel spagnûl. Se lis autorizazions a saran dadis avonde in curt si podarà partî cu la gnove catedre za cul an academic 2019-2020.
Font: Heraldo, 10/12/18

Paîs Basc: indenant a cressi il personâl euskaldun te sanitât

A cuindis agns di distance di cuant che si à inviât il procès di normalizazion linguistiche ancje dentri di Osakidetza – o sei il sisteme sanitari public de Comunitât Autonome Basche – i risultâts a son une vore positîfs. A dîlu al è stât il conseîr cun deleghe pe sanitât, Jon Darpón, che al à ricuardât cemût che dal 2003 indenant il personâl sanitari in linie cul profîl linguistic previodût pe sô incarghe al è passât dal 7,6% al 46,6%. L’an passât si à inviât ancje il regjistri di preference linguistiche dai pazients che al à puartât za 240 mil personis a indicâ l’euskara tant che lenghe miôr par jessi seguidis dal personâl sanitari, cuntun nivel di sodisfazion sul ûs e su la presince de lenghe basche che al è di 6,4 suntune scjale di 10.
Font: Europa Press, 03/12/18

Gales: prin toc par galês disore dal milion di scoltis su Spotify

Gwenwyn” (tuessin) dal grup Alffa e je la prime cjançon in lenghe galese a passâ il milion di scoltis su Spotify. Un risultât che il cjantant e ghitarist Dion Jones e il baterist Sion Land no si spietavin par nuie ancje se il lôr talent ju veve za puartâts a jessi selezionâts pal progjet “Horizons Artists” inmaneât de BBC dal Gales par promovi la gnove musiche galese. I doi fantats, che nol è tant che a àn finît di scuele, a son stâts ancje scriturâts de etichete Recordiau Côsh che e ponte une vore su di lôr par mostrâ che, cu la buine musiche, lis bariduris linguistichis si rivin a sdrumâ.
Font: BBC, 03/12/18; The Guardian, 07/12/18

Irlande: la cognossince dal gaelic e reste debule

Un scandai puartât indenant de agjenzie di ricercje e statistiche de Irlande dal Nord al stime tor dal 15% la popolazion des sîs conteis setentrionâls de isule che e à une cualchi cognossince dal gaelic irlandês. Dut câs dome il 4% al dopre la lenghe ogni dì o une vore dispès in cjase o tes relazions sociâls. Pal rest, tra chei che a àn declarât di cognossi la lenghe, dome il 5% al à un nivel alt di competence che i permet di capî discors complès, intant che il 46% al cognòs dome pocjis frasis semplicis di interazion sociâl. Il dât al marche duncje la urgjence di une leç organiche pal irlandês che e ven invezit contrastade cun fuarce dai partîts unioniscj nordirlandês.
Font: Belfast Telegraph, 29/11/18