12/03/22

France: simpri discriminâts i nons in lenghe minorizade

Gnûf câs di intolerance linguistiche dentri dal stât francês. Al è sucedût a Nimes, là che une cubie ocitane si à viodude dineâ la pussibilitât di uficializâ il non che a vevin sielzût par lôr fi, o sei Antòn, scrit cul acent grâf sul “o”. Il non, di divignince asturiane, al jere un omaç al nono dal pari, militant antifranchist che al veve cjatât acet in Ocitanie. I funzionaris de anagrafe però a àn regjistrât il non cence acent (cun efiets po su la pronuncie dal non) dal moment che e reste in vore une circolâr dal ministeri de justizie di Parîs dal 2014 che e permet di doprâ te onomastiche dome lis letaris che a fasin part dal alfabet francês. Cheste norme e veve impedît di regjistrâ la plui part dai nons dâts intes lenghis minorizadis feveladis intal stât francês. La cussì clamade leç Molac su lis “lenghis regjonâls” fate buine l’an passât de Assemblee francese e veve invezit garantît chest dirit ma l’articul che lu previodeve al è un di chei boçâts po de cort costituzionâl che e à cussì tornât a imponi la proibizion di doprâ caratars che no son part de grafie dal francês. Ben divierse la situazion inte Belgjiche là che nol è tant che la anagrafe e à regjistrât il non par ocitan di une frutine (Lilòia) cundut che al à caratars grafics che no son intal francês o tal flamant.

Font: Jornalet, 04/03/22

Corsiche: muart cerebrâl pal militant Yvan Colonna

Il militant cors Yvan Colonna si cjate ricoverât in stât di muart cerebrâl intal ospedâl di Marsilie dopo di jessi stât agredît di un presonîr acusât di terorisim islamist inte preson di Arle / Arles. Condanât pal sassinament dal prefet Erignac intal 1998 – acuse che al veve simpri dineât – al jere daûr a scontâ une pene a vite. La gnove e à jevât une grande comozion in Corsiche e ancje cetante rabie par vie che tal Astât dal an passât, Colonna al varès vût dirit di saltâ fûr dal regjim di DPS (détenu particulièrement signalé) o sei chel di massime sigurece e di jessi trasferît intune preson de isule. Dut câs, cundut de domande maioritarie rivade de Assemblee de Corsiche, il guvier francês al veve decidût di confermâi il regjim di DPS e di tignîlu tune preson dal continent. Al è ancje di capî cemût che la agression e sedi stade pussibile viodude la cundizion di massime sigurece che si cjatave a patî.

Font: Jornalet, 03/03/22

Paîs Catalans: metût sù un consei linguistic pe scuele

Il guvier catalan al à decidût di meti in pîts un organisim gnûf che al viodarà di infuartî il rûl dal catalan tant che lenghe veicolâr inte scuele. Il Consell Lingüístic Assessor – chest il so non – al varà di decidi i criteris par inzornâ i contignûts dai progjets linguistics e lis strategjiis che a coventin par sburtâ la lenghe proprie tai centris educatîfs de Catalogne, sei dentri che fûr des aulis. Il consei al è integrât dentri dal dipartiment pe educazion dal guvier catalan ma al à autonomie decisionâl. A formâlu a son sedis esperts dai setôrs academic, educatîf, linguistic, dal dirit e de divulgazion. Si trate di une des rispuestis dal guvier catalan ai atacs ae imersion linguistiche che a rivin de magjistrature spagnole.

Font: 20 minutos, 01/03/22

Asturiis: si ponte a cressi la presince dal asturian a scuele

Intant di un incuintri cui rapresentants de Academia de la Llingua Asturiana e de Iniciativa pol Asturianu, la rapresentante pe educazion dal guvier des Asturiis e à anticipât che e cressarà la presince de lenghe proprie dentri des scuelis superiôrs de comunitât, là che cumò e je di une ore par setemane. Ta cheste direzion e va ancje la volontât di ricognossi lis certificazions linguistichis B2 e C di asturian come credits intai prossims concors par professôrs des superiôrs. La iniziative e je stade decidude profitant dal adatament dai curricola ae gnove leç su la educazion. Ta cheste suaze si intint di incressi ancje la presince dal asturian tes scuelis infantîls. Al reste invezit viert, a front de indisponibilitât mostrade fin cumò dal guvier di Madrid, il cjapitul dal ricognossiment de classe di insegnament di asturian. Il teme al interesse uns 250 insegnants precaris che no si rive ancjemò a ricognossiur un puest fis.

Font: La Voz de Asturias, 28/02/22

Stât francês: LDH pal rispiet dai presonîrs bascs e cors

Il president de Leghe pai Dirits dal Om (LDH), Malik Salemkour, al à domandât aes istituzions francesis di rispietâ i dirits dai presonîrs bascs e di chei cors. La lote armade e je rivade insom intal 2014 in Corsiche e tal 2017 intal Paîs Basc dopo che i moviments armâts che le vevin animade a àn decidût di lassâ che lis lôr rivendicazions a fossin puartadis indenant dome cun mieçs democratics. In ducj e doi i câs i apei publics des associazions e dai elets di chei teritoris par lâ indenant cul dialic si son cjatâts denant dal dinei dal guvier di Parîs. Il câs plui emblematic e sintût al è chel dai presonîrs là che lis istituzions statâls no acetin di meti in vore nancje chês misuris previodudis de leç par slizerî la lôr cundizion. La LDH e à duncje comunicât la sô adesion aes azions di disubidience civîl metudis in cjamp des organizazions pe pâs e pe riconciliazion.

Font: Mediabask, 26/02/22

Corsiche: prefeture ocupade dai deputâts nazionaliscj

Ai 24 di Fevrâr une cuarantine di deputâts che a partegnin aes diviersis animis dal nazionalisim cors (Femu a Corsica, Core in Fronte, PNC) a àn ocupât in maniere simboliche il palaç de prefeture di Aiacciu / Ajaccio tirant sù la bandiere de isule dongje di chê francese e metint fûr doi strissons cu lis scritis «populu arritu» (popul in pîts) e «avà basta» (cumò vonde). E je la prime volte dopo des aministrativis dal 2021 che rapresentants nazionaliscj di maiorance e di oposizion a imbastissin une iniziative unitarie. A stiçâ cheste reazion a son stâts i atacs rivâts sei de bande dal guvier di Parîs che dal so rapresentant su la isule. Propit il prefet al è stât responsabil de iniziative che e à fat passâ la colme ai elets cors (fintremai chei no nazionaliscj), ven a dî il ricors fat indenant cuintri dal regolament interni de Assemblee de Corsiche là che si calcole di ilegâl sei il tiermin “popul cors”, sei il dirit dai deputâts di doprâ la lenghe proprie intant dai lavôrs de aule. Il marum dai elets si à manifestât in maniere unanime ancje te session plenarie de Assemblee là che, in plui dai colps bas de prefeture, si à pontât il dêt cuintri des istituzions statâls che, tai sîs agns di guvier nazionalist su la isule, a son ladis dilunc a sbeleâ lis rivendicazions che a rivin de Corsiche e che a cjatin la poie de maiorance de popolazion.

Font: Corse Net Infos, 24 e 25/02/22; Alta Frequenza, 24/02/22

Paîs Catalans: partît il confront public sul Pat pe lenghe

Il president dal guvier catalan, Pere Aragonès, al à screât ai 22 di Fevrâr la prime riunion dal Pat Nazionâl pe Lenghe domandât a grande maiorance tal Setembar stât dal Parlament de Catalogne. Ae riunion a àn partecipât altris membris dal esecutîf intune cun delegâts dai partîts politics che a poin la iniziative, sociolinguiscj, rapresentants dal consei sociâl de lenghe catalane e di altris entitâts che a operin pe lenghe proprie. Intant dal incuintri e je stade presentade la informative sul stât de lenghe metude jù di un grup di academics e esperts. Si invie cussì il procès partecipatîf indreçât a istituzions, realtâts associativis e citadins che al larà indenant fint in Lui. Il guvier al inmanearà incuintris sul teritori par presentâ i contignûts dal document e taulis tarondis par sburtâ la riflession su chescj temis e stiçâ a presentâ propuestis. Cun di plui, si invidarà lis realtâts dal teritori a fâ il stes. Dodis i as dulà che si centrarà il dibatiment: aministrazions publichis; educazion e ricercje; coesion sociâl e acet; audiovisîf e mieçs di comunicazion; digjitâl e tecnologjiis pe lenghe; mont socioeconomic e dal lavôr; salût e servizis socioassistenziâi; culture; sport, associazionisim e timp libar; relazions tra tieris di lenghe catalane; dimension statâl, europeane e internazionâl; cualitât de lenghe. Cul prin di Avrîl si vierzarà la pussibilitât di presentâ propuestis e vie pal Autun a saran presentâts i risultâts dal lavôr di racuelte e sintesi dal materiâl tirât sù, disvilupâts tun document finâl.

Font: Generalitat de Catalunya, 23/02/22

Alsazie: passe 150 mil citadins a vuelin une regjon autonome

A son 170 mil i citadins che a àn partecipât ae consultazion popolâr inmaneade de Coletivitât europeane de Alsazie su la propueste di gjavâ fûr chest teritori de regjon aministrative Grand-Est. Cualchi an indaûr, intant de presidence di François Hollande, si veve puartât indenant une riorganizazion dal sisteme teritoriâl dal stât francês che e veve metût sù regjons aministrativis plui grandis che, in diviers câs, a metevin adun teritoris cun storiis e identitâts ancje une vore diferentis. Al jere propit ce che i veve capitât ae Alsazie. Pal 92,4% dai citadins che a àn partecipât al vôt la Alsazie e à di tornâ une regjon par so cont. Par trop che al sedi indicatîf de volontât popolâr, il vôt nol è vincolant pal guvier centrâl che al è l’unic a podê decidi se riviodi la organizazion aministrative in vore o lassâle cussì cemût che e je.

Font: Agence Bretagne Presse, 22/02/22

Paîs Catalans: il guvier des Baleârs al riviôt la leç educative

Il guvier des Baleârs al à riviodût il stampon de leç su la istruzion eliminant il ricognossiment dal castilian tant che lenghe veicolâr che, in plui des oris di castilian al varès puartât a doprâ cheste lenghe ancje par insegnâ altris materiis. Si torne duncje ae prime version dal test che al met il catalan di lenghe prioritarie. I spietarà in ogni câs a ogni istitût scolastic detaiâ il progjet linguistic di meti in vore. La propueste di leç e jere stade mendade dopo che i socialiscj – fuarce maioritarie tes isulis – a vevin cjatât un acuardi cul PP par inserî come lenghe veicolâr ancje il castilian. Lis pressions unitariis di sindacâts, ents e associazions a pro dal catalan a àn puartât il guvier baleâr a tornâ sui siei pas ancje se la motivazion uficiâl e je che, cundut dal acuardi, il PP nol varès dât la sô poie plene al test.

Font: Cadena Ser, 21/02/22

Paîs Basc: acuardi par promovi l’euskara tal cjamp digjitâl

Il guvier de Comunitât Autonome Basche e la fondazion PuntuEUS a àn presentât lis strategjiis di colaborazion pe dade 2022-2023. I doi obietîfs di fonde concuardâts a interessin il setôr socioeconomic e chel de vite cuotidiane des personis. Tal prin câs, lis prioritâts si riferissin ae promozion dal domini .eus framieç des entitâts privadis che a àn rapuarts direts cul guvier basc, des associazions di categorie e dai lôr associâts, dal setôr dal cumierç e dal acet, e des impresis piçulis e mezanis. Chê altre linie di azion, invezit, si propon di promovi l’euskara tant che lenghe principâl dai utents dal mont digjitâl no dome par mieç de adesion al domini .eus ma ancje indreçantju su configurazions par basc dai navigadôrs e dai dispositîfs eletronics.

Font: Euskadi.eus, 21/02/22

Aragon: si slargje il studi dal aragonês te universitât

Ducj i students dal campus di Uesca / Huesca a podaran, za a partî di chest mês di Març, integrâ tal lôr percors di studi specific il cors di lenghe aragonese. Cheste pussibilitât e jere previodude dome par cui che al studiave linguistiche ma cumò la sede distacade de Universitât di Zaragoza e à decidût di permeti a ducj i students, di là de facoltât frecuentade, di meti la introduzion ae lenghe aragonese tal lôr plan di studis. Il cors al ufrìs lis cognossincis di fonde su la lenghe, su la sô evoluzion storiche e su la sô gramatiche, intune cui prins elements di comunicazion scrite e orâl par aragonês.

Font: Heraldo, 20/02/22