23/08/18

Gales: scuintri sui criteris linguistics pai plans urbanistics

Intal 2015 la Assemblee Nazionâl dal Gales e à fate buine une leç che, pe prime volte, e calcolave la lenghe galese tant che criteri obligatori de planificazion urbanistiche. In buine sostance si deve ai aministradôrs locâi la pussibilitât di blocâ ogni gnûf progjet di svilup edilizi e ogni variante urbanistiche ancje daûr dal impat su la realtât sociolinguistiche locâl in maniere di evitâ efiets negatîfs su la presince de lenghe galese tal teritori. Lis liniis di indreçament par meti in vore la leç – fatis buinis tal Autun dal an passât dal guvier galês – a fissin però dai criteris che a ridusin une vore la pussibilitât di intervent. L’esecutîf galês nol à tignût cont des critichis in proposit rivadis dal comissari pe lenghe e des associazions pai dirits linguistics. La organizazion Cymdeithas yr Iaith e à duncje decidût di frontâ la cuistion sul plan legâl e e à za comunicât al guvier la intenzion di impugnâ lis liniis di indreçament. Nol sarà un percors facil ma i legâi de organizazion a stimin che a sedin avonde elements par mostrâ che il proviodiment dal esecutîf nol rispiete i intindiments de leç.
Font: Cymdeithas, 06/08/18

Paîs Catalans: incressite e impunitât des agressions fassistis

A son daûr a cressi i atacs di stamp fassist cuintri di militants indipendentiscj e di citadins impegnâts in ativitâts a pro de liberazion dai presonîrs politics catalans. Simpri plui dispès di fat, ai vandalisims cuintri dai simbui dal indipendentisim e de campagne pai presonîrs e pai esiliâts, si zontin lis agressions fisichis. Chel istès, ancje se cualchidun dai responsabii al è stât identificât, par cumò no si à vût nissun arest e nissun procès intai lôr confronts. Se a chest si compagne il cidin di buine part de stampe spagnole, il risi al è chel di alimentâ une clime di impunitât che e lassi cjamp libar a azions simpri plui violentis e sistematichis. Par chest ai 4 di Avost il president dal guvier catalan, Quim Torra, al à mandât une letare vierte ai mieçs di comunicazion e a ducj i partîts politics catalans e spagnûi par che a denunciin e a cjapin une posizion fuarte su chest teme. No si trate di jessi pro o cuintri de indipendence – al à sclarît – ma di jessi dentri o fûr dal sisteme democratic.
Font: Jornalet, 06/08/18

Stât spagnûl: catalan e galizian a sparissin de agjenzie tributarie

La gnove societât (Konecta BTO) che tal mês di Lui e à vinçût l’apalt par gjestî il servizi di contat telefonic cu la Agjenzie tributarie dal stât spagnûl no rispuint aes telefonadis che a rivin par catalan e par galizian. Il contrat di apalt al previôt che si garantissi ai contribuents che a clamin de Catalogne, de Comunitât Valenziane e des Baleârs un servizi di rispueste par catalan e a chei che a clamin de Galizie par galizian. La aziende però no rispiete chest aspiet dal contrat e, par cumò, no à nancje ufiert ai utents nissune spiegazion in mert a chest disservizi. La aministrazion centrâl dal stât e à ricognossût che la societât che e à cjapât in man l’apalt no rispiete il contrat ma e à sigurât che il probleme al sarà comedât in curt.
Font: El Diario, 04/08/18

Paîs Catalans: vuide a buteghis e locâi catalanofons dal Nord

La organizazion Plataforma per la Llengua e à publicât in rêt la sô Guía CatNord, un sît internet là che si puedin cjatâ dutis lis informazions plui impuartantis su lis buteghis e i locâi de Catalogne Nord (sot aministrazion francese) là che si dopre la lenghe catalane. L’obietîf al è sei di sburtâ l’ûs sociâl dal catalan intal setôr dal cumierç, sei di incressi i spazis di socializazion in lenghe proprie. La vuide e cjape dentri cent realtâts comerciâls sparniçadis ator par dute la Catalogne Nord. Lis buteghis e i locâi selezionâts si podarà ricognossiju ancje in gracie di adesîfs di pueste che a segnalin che alì si fevele par catalan.
Font: El Nacional, 04/08/18

Cossovo: gnovis tensions su la istituzion de Zajednica

Ai 4 di Avost a scjadevin i cuatri mês assegnâts al grup di lavôr incjariât di meti jù il stampon dal statût de Zajednica, la Associazion dai Comuns Serps dal Cossovo. La mancjance di cualsisei informazion sul andament dai lavôrs e sui contignûts dal test a àn cressût une vore lis tensions sei dentri dal Cossovo, sei cu la Serbie. Cussì il president cossovan Hashim Thaci di une bande al sigurave che la scjadince e sarès stade rispietade, di chê altre al proponeve une revision dai confins che e cjapàs dentri la aree serbe a maiorance albanese di Bujanovac, Medveđa e Preševo / Presheva. I partîts cossovans invezit a fevelavin di menace ae integritât statâl e a contestavin ogni forme di autonomie pes minorancis serbis. Il president de Serbie, Aleksandar Vučić, ur rispuindeve invidant lis comunitâts serbis dal Cossovo a no colâ tes provocazions e garantint la lôr sigurece cuintri di ogni menace. Dome ai 6 di Avost il ministri cossovan pes aministrazions locâls al à comunicât di vê ricevût il stampon dal statût de Associazion dai Comuns Serps e che lu varès inviât aes autoritâts europeanis che dal 2015 incà a cirin di mediâ su cheste cuistion. La dì dopo però sei i uficis de Comission Europeane, sei chei de presidence cossovane a àn dineât di vê ricevût alc. La responsabile pe politiche foreste de UE, Federica Mogherini, e à sigurât che il teme al sarà frontât a Bruxelles di Thaci, Vučić e dai delegâts europeans inte prime date utile, date che però e reste ancjemò di fissâ.
Font: Balkan Insight, 03-06/08/18; Gazeta Express, 03-07/08/18; Focus News Agency, 06/08/18

Paîs Catalans: campagne par vê Spotify par catalan

E je a pene partide une campagne par domandâ che Spotify al meti a disposizion une interface ancje par catalan. Al centri de campagne e je une racuelte di adesions inviade a partî dal sisteme di petizions che il stes Spotify al ufrìs ai siei utents (https://goo.gl/Chb880). La iniziative, che e à za otignût la poie de direzion gjenerâl di politiche linguistiche dal guvier catalan, e sarà fate cognossi ator pes rêts di comunicazion sociâl a partî di un concet sempliç: se si scolte musiche par catalan parcè no si varessial ancje di cirîle e di fâle cognossi par catalan? Par dâi plui visibilitât ae campagne si domandarà ancje ai musiciscj catalans di sostignîle.
Font: Generalitat de Catalunya, 03/08/18

Paîs Basc: sentence a pro dal euskara in Navare

Il tribunâl superiôr di justizie de Navare al à boçât il ricors presentât dal sindacât Afapna cuintri de assegnazion di un puest inte aministrazion publiche su la fonde dal nivel di cognossince de lenghe basche. Daûr de sentence, la cognossince dal euskara e je un criteri coret di selezion dal personâl in ducj i câs là che la dibisugne di cognossi cheste lenghe e je justificade, o sei tai câs di un contat diret cun personis che a àn il basc di prime lenghe. La decision dal tribunâl e da un colp no di pôc ae strategjie dal sindacât Afapna e de diestre spagnoliste e regjonaliste che di agns a cirin di pidimentâ ogni pas indenant, ancje minim, inte normalizazion dal ûs de lenghe basche inte aministrazion publiche de Navare.
Font: Diario de Navarra, 02/08/18

Alsazie: gnove mobilitazion pe Coletivitât a statût speciâl

Il moviment alsazian Unser Land al à invidât i deputâts elets ta chel teritori a profitâ dal progjet di leç di revision costituzionâl cumò al esam de Assemblee francese par sburtâ un emendament che al fasi de Alsazie une Coletivitât cuntune specifiche autonomie legjislative. Il stât francês al previôt za autonomiis particolârs pe Corsiche e pes areis metropolitanis di Parîs e di Lion. La Alsazie, cu la sô vocazion transnazionâl e lis sôs specificitâts linguistichis e storichis, e varès dutis lis cjartis a puest par gjoldi di chel stes status. Il prin ministri francês al à comunicât ai elets alsazians che dentri di Otubar, dopo di un confront cui rapresentants locâi, si decidarà se procedi cu la fusion dai doi dipartiments che in dì di vuê e je dividude la Alsazie. Par Unser Land però, cence di un statût speciâl, la fusion no cambiarà plui di tant la situazion. Par chest a invidin ancje i citadins a mobilitâsi par fâ rivâ il messaç ai deputâts alsazians e al guvier di Parîs.
Font: FRPS, 02 e 03/08/18

Aragon: certificazion linguistiche cuasi pronte pal aragonês

In curt si podarà certificâ il nivel di cognossince dal aragonês daûr dai criteris fissâts dal cuadri comun european di riferiment pes lenghis. Cun di fat, il guvier dal Aragon al à publicât il decret che al autorize la concession di certificâts di nivel A2, B1 e B2 riferîts ae competence in lenghe aragonese. Cui che al vûl certificâ il so nivel di competence al varà di partecipâ aes provis di pueste che a saran inmaneadis in maniere periodiche. La certificazion e varà di riferiment la Academie aragonese de lenghe che il guvier dal Aragon al è daûr a meti sù.
Font: Aragón Hoy, 01/08/18

Scozie: in 14 mil in place a Inverness pe indipendence

Ai 28 di Lui plui di 14 mil personis si son dadis adun a Inbhir Nis / Inverness par manifestâ a pro de indipendence de Scozie. Si trate de plui grande manifestazion politiche viodude fin cumò te capitâl regjonâl des Highlands. La iniziative e je stade inmaneade de associazion All Under One Banner che e veve za imbastît cun sucès altris manifestazions indipendentistis ator pe Scozie. Denant de adesion massive dai citadins si à za programât altris dôs manifestazions, une a Dùn Dèagh / Dundee ai 18 di Avost e chê altre a Edimburc ai 6 di Otubar.
Font: The National, 30/07/18