22/08/22

Gales: propueste par incressi il galês intes scuelis

Ae vilie de publicazion de bande dal guvier galês dal stampon de leç pe educazion in lenghe galese, la organizazion Cymdeithas yr Iaith e à presentât la sô cuintripropueste là che si bat su la oportunitât che il ministeri al à di garantî la educazion par galês a ducj cuancj. In dì di vuê dome il 20% dai students al à la pussibilitât di vê il galês tant che lenghe veicolâr, intant che chei altris a àn di contentâsi di vêlu, cuant che e va ben, come seconde lenghe e duncje di no vê une fluence suficiente par vivi ad in plen la lôr comunitât e la lôr culture o par podê spindi la cognossince de lenghe sul plan lavoratîf. Tra i ponts di fonde che si cjatin inte propueste de Cymdeithas si à di fissâ come obietîf che tal 2050 il galês al sedi la lenghe veicolâr di dutis lis scuelis dal Gales, che dutis lis scuelis gnovis metudis sù di cumò indenant a sedin a imersion par galês, e che i plans educatîfs locâi pe lenghe galese a lassin il puest a di un plan strategjic nazionâl.

Font: Nation Cymru, 02/08/22

Asturiis: mancul ufierte di asturian in universitât

La Casa de las Lenguas de universitât di Uviéu / Oviedo e proponarà vie pal an academic 2022-2023 l’insegnament di 15 lenghis inte sô sede centrâl e ta chês distacadis di Xixón / Gijón e Avilés. Tra chestis nol è l’asturian che invezit al jere fin al an passât. L’insegnament de lenghe proprie al è stât sostituît cun chel dal ucrain. A denunciâ cheste situazion e je la organizazion Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana (XDLA) che e atribuìs la responsabilitât al gnûf retôr Ignacio Villaverde che si veve mostrât plui di une volte critic sul ûs dal asturian inte universitât rivant a considerâlu di rude «posizion ideologjiche» in dispresi dal Statût di autonomie, de leç di ûs e promozion dal asturian e dal stes statût de universitât.

Font: Asturies.com, 02/08/22

Paîs Catalans: lenghe proprie preferide su Instagram

Plui de metât dai utents di Instagram in Catalogne e doprarès la configurazion par catalan se e ves la pussibilitât di fâlu. La plateforme e je disponibile in 25 lenghis ma no par catalan, cundut che tra chês che si pues configurâ Instagram a ‘nd è ancje di chês che a àn un pês demografic similâr tant che il norvegjês, il finlandês o il danês. Daûr di une inchieste comissionade de organizazion Plataforma per la Llengua ae GESOP al ven fûr che doi milions e mieç di internautis catalans a varessin gust di doprâ cheste rêt sociâl par catalan, intant che altris 850.000 che cumò no son su Instagram le dopraressin se e fos disponibile ta cheste lenghe. La inchieste e à mostrât ancje che il 25% dai utents di lenghe catalane al à miôr doprâ la version inglese di Instagram impen di chê par castilian. Cheste rêt sociâl e parten al grup Meta che al è proprietari ancje di Facebook che invezit al è disponibil par catalan. Ancje par chest Plataforma per la Llengua e domande ae multinazionâl americane di vierzi al catalan ancje Instagram. Une strade – a zontin – che e je vantazose ancje pal fat che cul calâ de etât la sielte dal catalan e aumente, cu la fasse tra i 16 e i 29 agns plui sensibile ae lenghe proprie di chê tra i 30 e i 44 agns.

Font: El Nacional, 01/08/22

Ocitanie: iniziative pal ûs sociâl dal ocitan te Val di Aran

Ai 31 di Lui si à davuelte la vincjevotesime edizion de “Corsa d’Aran per sa Lengua”, une manifestazion rivendicative, sportive e festive che si propon di promovi l’ûs sociâl de lenghe ocitane in cheste valade pirenaiche che sul plan aministratîf e parten ae Comunitât autonome de Catalogne. Un miâr e passe di personis a àn animât la iniziative rivant dai diviers borcs de valade ma ancje di altris tieris di lenghe ocitane. La manifestazion e je inmaneade dal coletîf Lengua Viua e chest an e bateve massime su la rivendicazion dal ûs dal ocitan come lenghe veicolâr intal sisteme educatîf aranês.

Font: Jornalet, 31/07/22

Ocitanie: sburt dal ÒPLO par studiâ ocitan intes superiôrs

L’ufici public de lenghe ocitane (Ofici Public de la Lenga Occitana - ÒPLO) al à inviât une campagne par promovi lis filieris di studi de lenghe proprie intal insegnament secondari tes scuelis des dôs regjons aministrativis plui ocidentâls de Ocitanie (Gnove Acuitanie e Ocitanie). Tra lis resons ricuardadis par invidâ i students a cjapâ cheste strade si à l’acès a professions là che e je domande di personâl, la pussibilitât di davuelzi un semestri di studis intal forest par partecipâ a percors di intercomprension linguistiche, fâ part a di une rêt sociâl e associative une vore vivarose, jessi part vive e ative di une comunitât e dal teritori là che e vîf.

Font: Jornalet, 28/07/22

Finlande: gnûf intervent de ONU a pro dai Sami

Il Comitât de ONU pe eliminazion des discriminazions raziâls al à dât reson al Parlament sami cuintri de decision dal tribunâl suprem finlandês che e autorizave la iscrizion intai regjistris eletorâi pal organisim rapresentatîf dai sami ancje di personis che no vevin lis carateristichis fissadis dal Parlament stes. Une posizion similâr e jere stade cjapade za tal 2019 ancje dal Comitât de ONU pai dirits umans che al veve ancje riclamât lis istituzions finlandesis al rispiet de declarazion dai dirits dai popui natîfs che e previôt che chestis comunitâts a “determinin in maniere libare il lôr status politic e a sedin libaris di puartâ indenant il lôr disvilup culturâl, sociâl e economic”. I rapresentants des istituzions sami si augurin che cu la poie di chestis cjoltis di posizion il guvier finlandês al dreci la sô politiche sul autoguvier dai sami.

Font: The Barents Observer, 28/07/22

Irlande: a Belfast maiorance a pro dal bilinguisim des viis

Il Consei comunâl di Béal Feirste / Belfast al à comunicât i risultâts di une consultazion publiche su lis propuestis fatis indenant par mendâ la normative sul ûs de segnaletiche stradâl bilengâl in citât. La idee di fonde e je chê di rindi plui semplicis lis proceduris par zontâ al non de vie par inglês ancje chel par irlandês. Cu la gnove normative – sostignude di Sinn Féin, Alliance Party, SDLP, People Before Profit e Verts, e contrastade dai partîts unioniscj – al bastarès un resident o un conseîr comunâl par imbastî une consultazion tra i citadins che a vivin inte vie che si volarès meti il non bilengâl e uns 15% di favorevui par zontâ ancje il non par irlandês. Chestis propuestis a son stadis puartadis al esam dai citadins che te consultazion publiche che si è tignude tai mês stâts si son declarâts a pro de semplificazion normative tune misure di sù par jù il 60% dai partecipants.

Font: Belfast Live, 28/07/22

Paîs Catalans: acuardis al ribàs su autoguvier e lenghe

La tierce riunion de taule di dialic jenfri lis delegazions dal guvier spagnûl e di chel catalan si à sierade cun doi acuardis: il prin par superâ la judizializazion de politiche e il secont su lis garanziis pe lenghe catalane. Par chel che al rivuarde il prin, il ministri ae presidence Félix Bolaños di une bande al à declarât che lis dôs delegazions a àn acetât che la ativitât politiche e istituzionâl si davuelzi dentri de suaze de Costituzion spagnole, come a dî che il teme de indipendence al reste fûr di ogni confront, e di chê altre al à ricognossût che no si previodin azions par fermâ lis causis judiziariis che a colpissin l’indipendentisim e che, par cumò, no son lis cundizions par riformâ il cussì clamât delit di “sedizion”, ancje se si vûl lâ ta chê direzion. Une vore dûr in proposit il coment de Assemblea Nacional Catalana che e à definît la taule une pantumine doprade dal esecutîf di Madrid par mascarâ ai voi de comunitât internazionâl il lâ indenant de repression cuintri dal indipendentisim catalan, intant che l’esecutîf catalan si mostre simpri plui pleât su politichis autonomistis tradint i eletôrs che lu àn votât. Par chel che al rivuarde la protezion dal catalan, Bolaños al à sostignût la leç sui ûs linguistics fate buine cualchi setemane indaûr dal Parlament de Catalogne e al à vierzût ae pussibilitât di intervignî sui regolaments par podê fevelâ par catalan intal Senât spagnûl. Declarazions lis sôs che però a contrastin cuntune realtât là che i socialiscj e lis diestris a àn za boçât la pussibilitât di doprâ lis lenghis couficiâls intai lavôrs dal Parlament di Madrid e là che il tribunâl superiôr di justizie al à puartât al esam di chel costituzionâl la gnove leç catalane sui ûs linguistics tes scuelis.

Font: VilaWeb, 27-29/07/22

Aragon: si slargje la ufierte di aragonês a Huesca

Si slargje la ufierte di aragonês inviade te seconde metât dal an academic stât alì de sede universitarie di Uesca / Huesca. Par dut l’an academic 2022 – 2023 i students che a studiin alì, di là de facoltât frecuentade, a podaran integrâ tal lôr percors di studi specific il cors di lenghe aragonese. Si previodin doi nivei formatîfs che lis lôr lezions a saran disponibilis par ducj e doi i semestris di studi. Cun di plui, ancje par chest Astât, la sede distacade de universitât di Zaragoza e à inmaneât un cors in linie di inviament ae lenghe aragonese che al permet ancje di aumentâ i credits formatîfs di cui che lu frecuente.

Font: Heraldo, 27/07/22

Paîs Catalans: unitarietât inte certificazion linguistiche

Il ricognossiment mutuâl dai certificâts di cognossince dal catalan de bande dal guvier di Andorra e di chei des Comunitâts autonomis de Catalogne, dal Paîs Valenzian e des isulis Baleârs al cjate cumò visibilitât ancje sui sîts internet di chestis cuatri realtâts che a rapresentin la plui part des tieris di lenghe catalane. Al è il risultât dai acuardis cjatâts tra i cuatri guviers locâi vie pal mês di Lui e, in plui di ufrî ai citadins une informazion complete e unitarie sui contignûts e lis modalitâts par otignî i certificâts, a dan evidence inmò plui clare e uficiâl de unitât de lenghe.

Font: Generalitat de Catalunya, 26/07/22