26/01/16

Stât francês: lenghis minorizadis, boçade une altre leç

Nuie di fâ pe propueste di leç su lis lenghis minorizadis fate indenant dal deputât breton Paul Molac. Dopo dal bloc de ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis de bande dal Senât, la iniziative e pontave a infuartî la presince di chestis lenghis te scuele, tai media e tai spazis publics. Tra i obietîfs de propueste si veve chel di slargjâ lis oris di insegnament des lenghis minorizadis, di ufrî plui garanziis ancje sul plan economic aes rêts privadis di insegnament a imersion, e di incressi la programazion intes lenghis locâls su la radiotelevision publiche. La Assemblee statâl francese e à frontât il test tor de miezegnot dai 14 di Zenâr cuant che in aule no jerin nancje trente deputâts. Ae fin, cun 14 vôts cuintri e 13 a pro, la propueste di leç e je stade boçade.
Font: Jornalet, 15/01/16

Paîs Catalans: iniziative par un spazi linguistic comun

A son za 129 lis realtâts associativis dal Paîs Valenzian, tra associazions, partîts, sindacâts e media, che a àn sotscrit il manifest Enllaçats per la Llengua (unîts pe lenghe) par domandâ un spazi di comunicazion comun par catalan e une unitât di azion par difindi e par valorizâ la lenghe. Tra lis misuris pratichis di meti in at, intal document si propon di tornâ a inviâ la radiotelevision publiche valenziane (RTVV) sierade intant de legjislature stade e di garantî la pussibilitât reciproche di vê acès ai mieçs di comunicazion par catalan in onde in Catalogne, tes isulis Baleârs e te Comunitât Valenziane. Si domande po di inviâ un coordenament des politichis linguistichis cun riunions periodichis tra lis istituzions di chestis trê comunitâts autonomis e di chês altris tieris là che si fevele par catalan, ven a dî une part dal Aragon, Andorra, la Catalogne Nord e la citât dal Alguer. A dâ la lôr poie al manifest a son ancje un mieç miâr di personalitâts dal mont culturâl, politic e mediatic dai paîs di lenghe catalane.
Font: El Periodico, 11/01/16

Paîs Catalans: Puigdemont president pe indipendence

Domenie ai 10 di Zenâr Carles Puigdemont al è stât elet tant che 130esim president de Generalitat, o sei dal guvier de Catalogne, cun 70 vôts a pro, 63 cuintri e 2 astensions. A sostignîlu lis listis di Junts pel Sí e de CUP che, dopo setemanis di confronts e di scuintris, juste la zornade prime a vevin rivât a cjatâ un acuardi sul non dal president e sul program di guvier. Intai ponts dal acuardi, la CUP si cjape sù la responsabilitât di timps cussì luncs par cjatâ une convergjence tra lis dôs animis di riferiment dal indipendentisim catalan e si impegne a lavorâ par tornâ a costruî la fiducie intai citadins e a dâ un segnâl di discontinuitât ancje inte composizion dal so grup parlamentâr. La formazion de çampe libertarie pe indipendence e à però otignût che si sieràs la ete vuidade di Artur Mas che, ai 12 di Zenâr, al à passât in maniere uficiâl la incarghe di president a Carles Puigdemont, e che intal program di guvier a fossin dentri ancje misuris sociâls impuartantis par dâ une man ae part plui debule de societât catalane. Si trate di une legjislature di transizion – al à marcât il gnûf president – che e à di puartâ de autonomie ae indipendence. Par chest, tra i ponts di svilupâ, o cjatìn dute une schirie di proviodiments par infuartî i orghins za in vore e creânt di gnûfs che a puedin sostignî il percors de indipendence sul plan dal stât sociâl, de economie, dai tribûts, des financis, de sigurece e des infrastruturis. Si metarà sù ancje un dipartiment pai afârs forescj cu la incarghe di stâi daûr ai negoziâts cul stât spagnûl e cu lis istituzions europeanis.
Font: VilaWeb, 09-12/01/16

Paîs Basc: in miârs a Bilbo e Baiona pai dirits dai presonîrs

Almancul 63 mil personis a Bilbo/Bilbao e altris 8 mil a Baiona/Bayonne si son dadis dongje sabide ai 9 di Zenâr daûr dal sproc Mugi daitezen harriak, o sei “che si movin lis pieris” che a pesin sui dirits dai presonîrs. Une mobilitazion moltitudinarie e trasversâl che e à unitât la part meridionâl dal Paîs Basc sot aministrazion spagnole e chê setentrionâl sot aministrazion francese intun unic abraç ai centenârs di presonîrs politics che a son ancjemò sierâts intes galeris dai doi stâts. A passe cuatri agns di distance de fin de lote armade di ETA a son di fat ancjemò 402 i bascs impresonâts intal stât spagnûl par reâts di nature politiche, pe plui part no di sanc, e 72 chei impresonâts in France. Cuasi 250 in mancul di cuatri agns indaûr, ma dome par vie de fin de lôr pene e no dal sigûr in gracie di proviodiments cjapâts dai doi stâts. Cun di fat, ta chescj agns, la politiche di dispersion e di isolament dai presonîrs bascs si è fate se pussibil ancjemò plui dure. La percentuâl di dispersion ator pes diviersis presons e je cressude aumentant cussì ancje l’isolament dai singui presonîrs. A cressi e je ancje la distance dai lûcs di detenzion rispiet al Paîs Basc che e condane ancje lis lôr fameis a viaçs simpri plui luncs e faturôs. Baste pensâ che tal stât spagnûl, contrari di ce che e previodarès la leç, la plui part dai bascs si cjate tes presons plui lontanis di cjase lôr, o sei chês andalusis, valenzianis o de Murcia. Une politiche carcerarie che e à plui a ce viodi cul svindic che no cu la leç, cemût che a àn denunciât i partecipants aes manifestazions di Bilbo e Baiona. La rêt sociâl Sare che lis à inmaneadis e à fat savê che e sviluparà gnovis iniziativis paîs par paîs e une ofensive judiziarie a nivel european a pro dai dirits dai presonîrs.
Font: Naiz:, 08-10/01/16

Bretagne: invît a meti sù une conference regjonâl slargjade

Il gnûf president de Regjon Alsazie – Champagne – Ardenis – Lorene, Philippe Richert, intant dal so discors di insediament si è impegnât a meti sù une conference là che a puedin partecipâ ancje chês fuarcis che a àn vût un consens impuartant a nivel locâl ma par vie dal sisteme eletorâl no son rapresentadis intal Consei regjonâl, in primis i autonomiscj alsazians di Unser Land e i ecologjiscj – regjonaliscj (EELV), in maniere che a puedin dî la lôr su lis decisions principâls che il Consei al cjaparà. Un esempli che al sarès di espuartâ ancje inaltrò, al à comentât Christian Troadec che, ae vuide de coalizion sovraniste Oui la Bretagne, intes ultimis elezions al veve cjapât il 6,71% dai vôts cence rivâ però a jentrâ in Consei regjonâl. Troadec al à duncje domandât ancje al gnûf president de Regjon Bretagne Jean-Yves Le Drian di meti sù une conference regjonâl slargjade.
Font: Agence Bretagne Presse, 07/01/16

Cravuazie: serps in spiete des decisions dal gnûf guvier

La comunitât serbe de Cravuazie e je inmò in spiete di cognossi la politiche che il gnûf guvier jessût des elezions che si son tignudis in Novembar al metarà in vore tai siei confronts. Dopo di un prin moment là che al someave che si varès metude su une coalizion progressiste vuidade dal Partît Sociâl Democratic, si à invezit cjatât un acuardi tra la HDZ (Union Democratiche Cravuate) e la liste Most. Il president de HDZ, Tomislav Karamarko, e chel di Most, Bozo Petrov, si son impegnâts a miorâ lis relazions cu la Serbie, ma chest nol significhe in automatic che si vignarà incuintri aes dibisugnis de minorance serbe che e vîf in Cravuazie. Cun di fat, rapresentants de coalizion a àn za fat intindi che, siben che lu previodi la leç, inte citât di Vukovar tabelis publichis e segnaletiche stradâl a restaran dome par cravuat ancje se la popolazion serbe e je un tierç dal totâl. Si à però di dî che tai ultins agns, cuant che la diestre nazionaliste e je stade al podê, e je stade une vore mancul ative tal atacâ i dirits des minorancis di cuant che e je stade ae oposizion. Pai rapresentants de gnove maiorance i problemis si comedaran, ma a fasin ancje intindi che i volarà timp parcè che lis feridis lassadis de vuere cu la Serbie a son inmò masse resintis.
Font: Balkan Insight, 06/01/16

Asturiis: prin pas pe classe di insegnament pal asturian

Il responsabil pe educazion dal guvier asturian, Genaro Alonso, al à comunicât che il ministeri spagnûl pe istruzion al à acetât di meti sù une comission di lavôr par svilupâ un decret che al ricognossi une classe di pueste pal insegnament de lenghe e de leterature asturiane. Par rivâ a chest risultât lis autoritâts des Asturiis a àn vût di pressâ no pôc il guvier centrâl che al à in fin acetât di ricognossi ancje l’asturian inte suaze des specialitâts, o sei lis categoriis uficiâls che a son organizâts i insegnants. La prime riunion dal grup di lavôr e je fissade pai 9 di Març.
Font: La Nueva España, 02/01/16

Paîs Catalans: fieste pai 40 agns de La Bressola

Ta chestis zornadis si son davueltis iniziativis par celebrâ i 40 agns de Bressola, o sei de rêt scolastiche privade a imersion che e à garantît la istruzion par catalan a miârs di fruts che a vivin inte Catalogne Nord sot aministrazion francese. La Bressola, di là de sô funzion specifiche, e rapresente une des entitâts principâls inte difese de identitât e de lenghe proprie di cheste part de Catalogne. Pal so complean al è jessût ancje un sît internet dut gnûf (www.bressola.cat) che, dongje di jessi plui dinamic e siôr, al ufrìs ancje dai blogs personalizâts par ognidune des scuelis de rêt. Magari cussì no, dopo vê patît ta chescj agns pidiments di ogni sorte massime sul plan politic e economic, la Bressola e à ancjemò problemis di frontâ, a tacâ de mancjance di un numar suficient di struturis. Par esempli, tal an 2015-2016, i fruts che a studiin tes scuelis di cheste rêt a son 987, ma si à vût di refudâ la domande di altris cincuante di lôr par vie che no jerin avonde spazis par ducj.
Font: Bressola.cat, 01/01/16

Paîs Basc: definît il ripart dai fonts de CAB pe lenghe

Intal belanç 2016 de Comunitât Autonome Basche, scuele e radiotelevision publiche a part, i fonts pe promozion dal euskara a sfiliin i 46 milions di euros. La plui part des risorsis, passe 30 milions di euros, e va al istitût pe alfabetizazion dai adults HABE par cors in struturis comunâls o privadis, ma ancje par jutoris direts ai arlêfs. Pai contribûts pal basc intai mieçs di comunicazion si previodin invezit cuasi 5 milions; pôc mancul si dividaran aministrazions locâls e impresis pe promozion de lenghe intai rapuarts cul public e sui lûcs di vore. Passe 3 milions a laran par progjets specifics presentâts des realtâts associativis ativis sul teritori e 1 milion pe promozion sociâl dal euskara.
Font: Noticias de Gipuzkoa, 31/12/15

Galizie: ultins pas pal prin plan linguistic pe economie

Al è stât presentât intal Parlament de Galizie, prime de sô aprovazion definitive de bande dal esecutîf, il plan 2015/2020 par promovi il galizian intal tiessût economic de comunitât. Il document al previôt 84 intervents par incressi l’ûs e la visibilitât de lenghe ta chest setôr. Si trate dal prin plan linguistic che il guvier de Galizie al svilupe pal compart economic cun chê di creâ la cussience che l’ûs dal galizian al pues favorî lis relazions lavorativis, comerciâls e bancjariis, di incressi l’ûs de lenghe ta chescj cjamps, e di stiçâ i consumadôrs a domandâ prodots etichetâts par galizian. Par chest si previodin percors di formazion linguistiche specifics, ponts informatîfs pes impresis, incentivazion pes etichetis in lenghe proprie, campagnis promozionâls e certificazions di cualitât ancje pe lenghe.
Font: Lingua.gal, 29/12/15

Cossovo: sì de cort costituzionâl ae Zajednica

La cort costituzionâl dal Cossovo e à dât parê positîf pe creazion de Zajednica, la Assemblee dai comuns serps, previodude dai acuardis sotscrits a Bruxelles tra il prin ministri serp Aleksandar Vučić e chel cossovan Isa Mustafa. Il pat al previôt une Assemblee dai comuns a maiorance serbe indotade di competence primarie su salût, svilup economic, educazion e planificazion urbanistiche. Cundut dal parê positîf, la cort e à segnalât che cierts principis dal acuardi no rispietin ad in plen il spirt de Costituzion dal Cossovo. A domandâ il parê de cort costituzionâl al jere stât il president cossovan, Atifete Jahjaga, a front dai atacs une vore dûrs rivâts de oposizion ultranazionaliste cossovane che e veve fintremai tirât lacrimogjens intant des riunions dal Parlament par impedî la aprovazion de leç istitutive de Zajednica.
Font: Balkan Insight, 24/12/15