23/11/19

Paîs Catalans: 30 agns dal CNL

Il Consorzi pe Normalizazion Linguistiche (Consorci per a la Normalització Lingüística) de Catalogne al à celebrât i siei prins trente agns di ativitât. Metût sù tal 1989 dal guvier de Catalogne (Generalitat), de provincie di Girona e di 19 comuns, in dì di vuê al è formât, in plui che dal esecutîf catalan, ancje di 135 aministrazions publichis e al à 744 dipendents. Il so obietîf principâl al è chel di judâ i adults a imparâ la lenghe catalane e a sburtâ il so ûs. Inta chescj trente agns al à inmaneât plui di 83 mil cors là che a àn studiât passe un milion e 900 mil personis. Cun di plui, inte suaze dal program di volontariât pe lenghe, al à formât uns 137 mil cubiis linguistichis. Cumò il Consorzi al è il sogjet principâl par chel che al rivuarde l’acet linguistic dai imigrâts che a rapresentin il 72% dai students dai siei cors. L’an passât al à svilupât uns 3.700 cors cun plui di 80 mil iscrits.
Font: Generalitat de Catalunya, 14/11/19

Galizie: militants indipendentiscj galizians sot procès

Intal stât spagnûl la repression no cjape dentri dome rapresentants dal indipendentisim catalan ma ancje di chel galizian, cundut dal so pês une vore limitât e de mancjance di azions di resistence e di disubidience civîl slargjadis. La publiche acuse e à di fat domandât une condane complessive a 102 agns di preson par dodis militants galizians che a partegnin ae rêt antirepressive e di jutori ai presonîrs politics Ceivar e al moviment indipendentist Causa Galiza. Chest ultin al è stât metût fûr leç intal 2016 cu la acuse di “apologjie dal terorisim”. I militants, che a riscjin dai cuatri ai dodis agns di preson ognidun, a son stâts arestâts ancjemò tal Otubar dal 2015 e il lôr câs al rive cumò a judizi denant de Audiencia Nacional, la cort che e à cjapât il puest dal tribunâl speciâl di ete franchiste.
Font: Jornalet, 14/11/19

Paîs Catalans: dirits linguistics te justizie, azion politiche

La comission su la justizie dal Parlament de Catalogne e à fate buine une risoluzion che e piture la situazion grivie de lenghe catalane te aministrazion judiziarie – là che si cjate margjinalizade in maniere sistematiche – e che e propon une rie di azions par mudâ chest cuadri. Il test di base al è stât svilupât cul jutori de organizazion Plataforma per la Llengua e al è stât fat indenant dal grup parlamentâr di Catalunya en Comú Podem. Il document al à cjatât une poie maioritarie che e à passât i doi tierçs dai deputâts. Cun di fat a poiâlu a son stâts ancje ERC, Junts per Catalunya, CUP e il PSC. La diestre spagnoliste (C’s e PP) e à invezit votât cuintri. La risoluzion e propon ancje di sburtâ par che il Parlament spagnûl al mudi la leç organiche sul podê judiziari in maniere di previodi che i magjistrâts e i funzionaris de justizie in servizi intes Comunitâts cun lenghe proprie a vedin di cognossi cheste lenghe.
Font: PFLL, 13/11/19

Gales: la Assemblee nazionâl no varà il non dome par galês

E je lade strucje la propueste di dâi ae Assemblee nazionâl dal Gales un non dome par galês. La iniziative, sburtade dal deputât dal partît nazionalitari Plaid Cymru Rhun ap Iorwerth, e je stade boçade cun 39 vôts a 16. La propueste e jere stade poiade ancje dai grups impegnâts pe lenghe galese e di diviers personaçs innomenâts dal mont de culture e dal sport. L’organisim al larà duncje indenant a mantignî la forme bilengâl dal non, o sei Welsh Assembly – Senedd Cymru.
Font: BBC, 13/11/19

Galizie: sucès di une serie tv par galizian ancje tal forest

«O sabor das Margaridas» no je stade dome la prime serie televisive zirade par galizian lade in onde su Netflix, ma e je stade ancje une des dîs no par inglês plui viodudis intal Ream Unît. La gnove e à cjapât di sorprese ancje i siei curadôrs che, fûr de Galizie, a crodevin di cjatâ un bon acet massime te Americhe dal Sud, là che si àn diviersis comunitâts di divignince galiziane. Il sucès de serie dentri dal stât spagnûl e in altris paîs e à sburtât la produzion a zirâ daurman ancje une seconde stagjon. Netflix al rapresente un marcjât impuartant e in cressi par dâi une “seconde vite” aes produzions plui interessantis des televisions autonomichis. Al è il câs, par esempli, di diviersis seriis svilupadis de television catalane TV3 (a partî di «Si no t’hagués conegut») e di chê basche ETB.
Font: Fuera de series, 12/11/19

Estonie: scuintri istituzionâl su la lenghe di doprâ tai nîts

La aministrazion comunâl di Tallinn e à cjapât posizion cuintri de gnove leç che e ponte a vualivâ il model linguistic inte educazion ancje tal asîi nît e tes scuelis de infanzie. Cun di fat, la normative e larès a eliminâ la pluralitât dal sisteme in vore te capitâl de Estonie dulà che a son in vore diviersis struturis che a doprin il rus come lenghe veicolâr. L’eston al è insegnât pardut a partî dai trê agns, ma in cualchi câs si lu dopre dome par ciertis ativitâts scolastichis. Chê russe e je la minorance plui gruesse dal paîs baltic e a son cetantis lis fameis là che il rus al reste la lenghe plui doprade. La aministrazion comunâl e segnale che za in dì di vuê, cence bisugne di intervents impositîfs, ducj a àn acès al insegnament dal eston, di là de lenghe che e ven fevelade in cjase.
Font: News ERR, 12/11/19

Gales: si prepare la cuinte edizion dal Dydd Miwsig Cymru

Si davuelzarà ai 7 di Fevrâr dal 2020 la cuinte edizion de Zornade de musiche galese (Dydd Miwsig Cymru). La iniziative, che e cres an dopo an, si propon di svicinâ ancje chei che no cognossin il galês ae musiche produsude ta cheste lenghe. Il consei des arts dal Gales al à ancje metût fûr un bant di pueste (Noson Allan) par judâ lis associazions e i grups locâi che ta chê zornade a metaran sù dai events che a varan di protagoniste la musiche galese. Chest bant, di cuant che al è stât inviât, al à za permetût di finanziâ passe dodis mil apontaments. Tes prossimis setemanis si tacarà a cognossi lis primis iniziativis imbastidis pe edizion de Zornade dal 2020.
Font: News from Wales, 12/11/19

Paîs Basc: pas indaûr di passe 20 agns pal euskara a Iruñea

La aministrazion comunâl di Iruñea / Pamplona, cumò tes mans des diestris regjonalistis e spagnolistis (Navarra Suma), e à decidût di ritirâ la ordenance su la lenghe basche fate buine de aministrazion stade par tornâ a chê dal 1997. Chest al vûl dî, juste par fâ cualchi esempli, che i citadins a laran dilunc a vê il dirit di indreçâsi in forme scrite o orâl ae aministrazion locâl ancje par euskara e a ricevi une rispueste te stesse lenghe ma, par fâlu, a varan di spietâ che al sedi disponibil un funzionari in stât di doprâ il basc. Cun di fat, par chel che al rivuarde il personâl, si tignarà cont des competencis linguistichis dome par cualchi profîl e si gjavarà la cognossince dal euskara come titul di merit pes assunzions. Il bilinguisim al sarà mantignût dome par cualchi ativitât istituzionâl e la presince dal basc intai materiâi di promozion comunâi e passarà dal 100 al 25%.
Font: EiTB, 11/11/19

Ocitanie: percors di 600 km pe seconde edizion di Passem

Al è stât presentât il percors de seconde edizion di Passem, la corse che si propon di sensibilizâ i citadins e di tirâ sù fonts pe promozion de lenghe e de culture ocitane, che si davuelzarà te Vierte di chest an che al ven. In dut si fevele di 600 chilometris cun partence ai 30 di Avrîl di Pau par rivâ ai 3 di Mai a Anglet. Ae prime edizion, che e previodeve un percors di 460 chilometris, a vevin partecipât diviers miârs di personis. La iniziative si ispire ae Korrika, la corse bienâl pe lenghe basche, che chest an e je rivade ae sô vincjeunesime edizion.
Font: Sud Ouest, 11/11/19

Federazion Russe: sierât grup pai dirits dai popui natîfs

Il tribunâl centrâl di Mosche al à decidût pe dissoluzion dal Centri pal Supuart dai Popui Natîfs dal Nord, une organizazion che dal 2001 si bat pai dirits des popolazions nativis des tieris setentrionâls e orientâls de Federazion Russe. Tal 2015 lis autoritâts russis a vevin metût il Centri te liste nere des organizazions calcoladis al servizi di potencis forestis: cundizion superade l’an passât dopo che il Centri al veve rinunciât a dutis lis donazions che i rivavin dal forest. Chest volte invezit, cu la decision dal tribunâl, il procès di dissoluzion nol è reversibil. La sentence e ven considerade part di une azion plui grande che e ponte a eliminâ o a cidinâ dutis lis realtâts che a contestin intune cualchi maniere i interès dal guvier centrâl. Ta chescj agns, il Centri al veve rapresentât un pidiment par dutis chês compagniis economichis che a vuelin disfrutâ sul plan minerari e energjetic lis tieris des popolazions nativis. La decision e je stade condanade cun fuarce dai rapresentants des comunitâts sami di Svezie, Norvegje e Finlande – che a son une vore leadis aes popolazions nativis dal Nord de Federazion Russe – ma ancje dal puartevôs pai afârs internazionâi de Union Europeane.
Font: The Barents Observer, 09-12/11/19

Irlande: segnaletiche par gaelic sot atac intal Nord

La aministrazion provinciâl dal Ulster di Mieç, in Irlande dal Nord, e à domandât aes fuarcis di polizie di intervignî cuintri di chei che a vandalizin la segnaletiche stradâl bilengâl. Cun di fat, ta chest teritori, a son stâts un centenâr in doi agns i atacs metûts in at cuintri dai cartei e des tabelis stradâls là che e je presinte ancje la lenghe gaeliche irlandese. Cui che al sedi daûr di chescj atacs al è avonde clâr ma, fin cumò, no si à fat nuie di significatîf par fermâju. I rapresentants politics unioniscj, cundut che a àn criticât i vandalisims, a àn minimizât il fat cul dî che meti cartei ancje par irlandês in areis là che a vivin comunitâts unionistis si pues considerâle une provocazion.
Font: Irish News, 07/11/19