10/10/20

Paîs Basc: pal CEE al covente riviodi il model scolastic D

Intal so ultin rapuart, il Consei Scolastic Basc (CEE) – organisim public che al ten di voli il stât di salût de scuele te Comunitât Autonome Basche – al à segnalât la dibisugne di une riforme impuartante dal sisteme scolastic e, massime, dal model D, ven a dî chel che al previôt l’ûs curicolâr dal euskara. Cun di fat, cul passâ dai agns, il nivel di competence linguistiche si sbasse e i ultins dâts a mostrin che il 37% dai fruts des primariis e il 46% di chei des secondariis al à un nivel di basc avonde bas. Ancje la comprension di tescj scrits e je insuficiente tune part significative dai students. No si pues duncje proponi un model D compagn par ducj ma si à tignî cont des diviersis situazions linguistichis (familiârs e teritoriâls) di partence par proponi percors educatîfs diferents che si adatin miôr a chestis situazions. Si propon po di incressi il lavôr sui plans di leture e di comprension dai tescj scrits.

Font: Deia, 01/10/20

 

Paîs Catalans: Correllengua 2020 par cuatri dîs a Sitges

Nassude tal 1993 intes isulis Baleârs daûr dal model de Korrika basche, Correllengua e à po cjapât dentri ducj i Paîs Catalans e chest an, rivade ae sô vincjecuatresime edizion, e à vût di davuelzisi tune maniere dal dut strassomeade par vie de pandemie. La manifestazion si à tignude a Sitges dai 30 di Setembar ai 3 di Otubar e e je stade dedicade al poete Josep Carner i Puig-Oriol tal cincuantesim de sô muart. Il messaç centrâl di cheste edizion al è stât che «fevelâ par catalan al è invidâ e invidâ al è convivi” cun chê di rivendicâ il catalan di une prospetive sociâl e meti in evidence il so potenziâl di coesion.

Font: Generalitat de Catalunya, 30/09/20

Scozie: manifest pe sorevivence des comunitâts gaelichis

Daûr di une ricercje de universitât des Highlands e des Isulis intal zîr di pôcs agns l’ûs sociâl e la trasmission dal gaelic a rivaran al colàs ancje ta chês comunitâts là che ancjemò si lu dopre in maniere cuotidiane te vite di ogni dì. A front di cheste prospetive il coletîf Misneachd al à publicât un manifest indreçât a ducj i partîts politics là che a proponin une serie di misuris par invertî chest procès intes isulis ocidentâls de Scozie là che il gaelic al è ancjemò lenghe di comunitât. Par fâi cuintri ae sostituzion de popolazion native cun int vignude di fûr si domande une strategjie ocupazionâl che e valorizi il gaelic, une politiche abitative che e judi la popolazion locâl, limitazions al possès di secondis cjasis e une tasse sul turisim. Si invide po il guvier a finanziâ in maniere suficiente il Consei des isulis ocidentâls par che al puedi garantî ducj i servizis che a coventin aes comunitâts locâls. Sul plan educatîf si propon un curriculum specific basât su la identitât gaeliche des isulis e la sostituzion dal inglês cul gaelic come lenghe veicolâr intes scuelis, cun di plui si invide il guvier a finanziâ un an di imersion intes isulis par chei che si specializin in lenghe gaeliche tes universitâts.

Font: Herald Scotland, 30/09/20

Corsiche: prin nazionalist cors elet al Senât

E cres la presince nazionalitarie corse a Parîs e cumò, dopo dai trê deputâts elets inte Assemblee statâl, pe prime volte si à un rapresentant de coalizion Femu a Corsica tal Senât francês. Si trate di Paulu Santu Parigi, elet cul 58,8% dai consens inte circoscrizion de Corsiche setentrionâl in ocasion des elezions che a àn rignuvît metât dai puescj de cjamare alte francese. Parigi al varès di dâsi adun intal grup dai Verts là che al sarà ancje Daniel Salmon, elet in Bretagne cuntune liste ecologjiste-autonomiste (EELV-UDB).

Font: Jornalet, 29/09/20

Paîs Catalans: confermade la inabilitazion pal president Torra

Il guvier catalan si ricjate ancjemò une volte cence president par vie di un intervent des autoritâts judiziariis spagnolis. Ai 28 di Setembar, di fat, il tribunâl suprem spagnûl al à confermade la sentence che e inabilite di ogni incarghe publiche par un an e mieç il president dal guvier catalan (Generalitat), Quim Torra. La sentence, che e devente cumò esecutive, e jere stade decidude dal tribunâl superiôr di justizie de Catalogne pal reât di disubidience. A Torra i vignive contestade la decision di no ritirâ i strissons di solidarietât cui presonîrs politics e lis bandieris indipendentistis (esteladas) dai edificis publics dal guvier catalan intant de ultime campagne eletorâl. La zonte eletorâl centrâl di Madrid i veve ordenât di fâlu parcè che a so parê si tratave di simbui di partît e no di une azion politiche pai dirits umans. La conferme de sentence e à discjadenât cetantis manifestazion di proteste ator pe Catalogne. Il president dal Parlament catalan, Roger Torrent, al à fat savê che, se no si varà nissun candidât che al gjolt di une poie maioritarie dentri de Assemblee – come che al somearès –, si larà a clamâ gnovis elezions pai 14 di Fevrâr dal 2021.

Font: VilaWeb, 28/09/20 e 02/10/2020; Naiz:, 28/09/20

Gales: presentât il rapuart de comission su la indipendence

Ai 25 di Setembar la comission galese su la indipendence e à fat cognossi il rapuart che e à disvilupât su cheste tematiche. La comission e calcole che la indipendence e je l’obietîf che il Gales al varès di proponisi di otignî, ancje parcè che e sarès la uniche maniere par infuartî la proprie economie che cumò e je dal dut condizionade des decisions e des dibisugnis di Londre. Chel istès intal rapuart si sugjerìs al guvier galês di procedi cuntun referendum esploratîf che al permeti ai citadins di esprimisi su lis diviersis opzions costituzionâls su la taule. Dongje de indipendence, par esempli, si podarès resonâ suntune riforme radicâl che e mudàs il Ream Unît intun stât federâl o ben suntun Gales che al aderìs ae aree di libar scambi de Union Europeane par regolâ po in maniere autonome i siei pats economics cu la Ingletiere. La consultazion esplorative e varès duncje di permeti di selezionâ la ipotesi che i galês a àn miôr in maniere che e sedi chê po la alternative al status quo di proponi intun referendum là che i citadins a varan di rispuindi in maniere secje di sì o di no.

Font: Nation Cymru, 25/09/20

Sardegne: pas indenant pes lenghis minorizadis a scuele

Ai 25 di Setembar il guvier regjonâl de Sardegne al à publicât l’avîs public pal insegnament e l’ûs veicolâr des lenghis propriis inte scuele e tal specific dal sart, dal catalan dal Alguer / Alghero e des varietâts galurese, sassarese e tabarchine. Il bant al met a disposizion pôc mancul di un milion di euros su dôs liniis di intervent batiadis Insulas e Frailes, la prime dedicade al ûs e al insegnament des lenghis in orari curicolâr (660 mil euros) e la seconde ai laboratoris didatics extracuricolârs (sù par jù 284 mil euros). Lis risorsis a son a disposizion des scuelis de infanzie, di chês primariis e di chês secondariis de isule. Te stesse zornade si à metût sù ancje il bant pal catalic dai laboratoris didatics intes lenghis minorizadis. Un pâr di setemanis prime, invezit, al jere jessût l’avîs pe costituzion de liste regjonâl dai insegnants di lenghe sarde e catalane. Si trate di azions che, intune cu la delibare dal esecutîf regjonâl che e fisse lis liniis di indreçament sul ûs e sul insegnament des lenghis propriis, a permetin di struturâ miôr e di infuartî la presince di chestis lenghis intes scuelis de Sardegne.

Font: RAS, 25/09/20

Cechie: riclam dal Consei de Europe sul romani a scuele

La Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis e je operative te Republiche Ceche dal 2007 incà. Tal moment de sô ratifiche a son stadis segnaladis come lenghis di tutelâ cravuat de Moravie, polac, romani, slovac e todesc. Intal so ultin rapuart sul rispiet de Cjarte, il Consei de Europe al à segnalât cemût che te documentazion prontade dal guvier di Praghe al sedi sparît ogni riferiment ae lenghe slovache. L’organisim european al domande ancje aes istituzions cechis di sbassâ il soiâr dal 10% de popolazion che al parten a di une minorance come criteri par meti fûr segnaletiche bilengâl. Il dât plui critic però al è chel che si riferìs ae presince dal romani a scuele. Cun di fat, se la lenghe de comunitât rom e cjate une cierte atenzion te universitât e je invezit dal dut insuficiente tes scuelis primariis e secondariis e assente te scuele de infanzie. Tra i elements positîfs si àn invezit la ufierte dal insegnament de lenghe todescje in diviersis scuelis de aree storiche di presince di cheste comunitât e lis iniziativis par promovi il cravuat de Moravie.

Font: Romea.cz, 25/09/20

Asturiis: mobilitazion par une RTPA plui asturiane

Al à non “Par une RTPA al servizi de culture asturiane” il document firmât di passe un centenâr tra scritôrs, musiciscj, atôrs, editôrs, artiscj e operadôrs culturâi asturians. L’invît che a indrecin ae radiotelevision publiche des Asturiis al è di deventâ il lûc là che si valorizin i contignûts culturâls e musicâi origjinâi di cheste comunitât, a tacâ di chei fats par asturian o tal galizian che si fevele te part plui ocidentâl dal paîs. Ae RTPA si domande di valorizâ e di popolarizâ lis creazions artistichis e culturâls espression de comunitât locâl, no dome par garantî un dirit coletîf, no dome par promovi lis lenghis propriis ma ancje par sostignî la industrie culturâl asturiane. La radiotelevision publiche, za par leç, e varès di zuiâ une funzion centrâl inte promozion de culture e des lenghis dal teritori. La realtât e je invezit une vore divierse al pont che, in dì di vuê, nol esist nancje un program specific dedicât ae musiche o ae leterature par asturian.

Font: Nortes, 24/09/20

Paîs Basc: viertis lis adesions pe seconde edizion di Euskaraldia

Ai 24 di Setembar si son viertis lis iscrizions pes personis che a vuelin partecipâ ae seconde edizion di Euskaraldia, la iniziative che si propon di sburtâ l’ûs sociâl de lenghe basche e che si davuelzarà dai 20 di Novembar ai 4 di Dicembar di chest an. I organizadôrs a sperin che si mantegni la diversitât di adesions che si veve vude vie pal 2018 intant de prime edizion de iniziative e a pontin a coinvolzi lis categoriis che a jerin stadin sotrapresentadis inta chê ocasion, ven a dî i zovins tra i 16 e i 30 agns e i oms. E ven confermade la pussibilitât di aderî come ahobizi, ven a dî personis che dilunc vie de iniziative si impegnin a fevelâ simpri par basc cun ducj chei che lu capissin, o pûr come belarriprest, o sei chei che a àn dome une cognossince passive de lenghe ma a vuelin che si ur feveli par euskara. Une des novitâts di cheste edizion a son invezit i arigune o sei spazis pensâts par favorî la conversazion par basc dentri di impresis, buteghis e istituzions: a vuê a ‘nd è stâts za metûts sù plui di 13 mil. Par chel che al rivuarde lis localitâts, chês che a àn za aderît a son 412, in cressi duncje rispiet ae edizion stade.

Font: EiTB, 24/09/20