09/06/22

Paîs Catalans: blocât il percors de gnove leç su la educazion

Riunion straordenarie ai 30 di Mai pal esecutîf catalan clamât a fâ buine une norme che si propon di tutelâ lis direzions dai centris educatîfs publics dai efiets de sentence dal tribunâl superiôr di justizie de Catalogne che e impon un 25% dal orari di lezion par castilian. La cort i à dât timp al guvier catalan fintremai i 31 di Mai par che al dedi indicazions ai istitûts scolastics di meti in vore i contignûts de sentence. Dut câs, par che la norme fate buine dal esecutîf e jentri in vore, al covente ancje il vôt dal Parlament. Il guvier catalan al contave di evitâ chest passaç in gracie de gnove normative su la educazion concuardade di ERC, Junts per Catalunya, PSC e En Comú Podem – che e definìs il catalan lenghe veicolâr pal insegnament e pal acet e il castilian lenghe di ûs curicolâr – dome che il percors di aprovazion in Parlament si à blocât dopo che lis diestris spagnolistis (PP, Ciudadanos e Vox) a àn domandât ae comission des garanziis statutariis di verificâ se i contignûts dal test a son compatibii cul statût di autonomie. Al è di dî che la propueste par mendâ la leç su la educazion, cundut dal acuardi tra i partîts principâi de aree nazionalitarie e progressiste, e je stade contestade cun fuarce ancje de CUP (çampe indipendentiste) e di diviersis realtâts impegnadis pe lenghe che le calcolin un ricognossiment de fin dal sisteme scolastic catalan a imersion.

Font: VilaWeb, 29/05/22

Ream Unît: prin pas a Londre pe leç sul irlandês

Ai 25 di Mai la propueste di leç su identitât e lenghe de Irlande dal Nord e à tacât il so percors legjislatîf intal Parlament dal Ream Unît. Si stime che, par che e deventi leç, a coventaran almancul sîs mês. La norme e varès di fissâ i spazis di tutele e di promozion de lenghe gaeliche irlandese intes sîs conteis de Irlande dal Nord sot aministrazion britaniche. Pai sogjets che di agns si batin pai dirits linguistics si trate di un prin pas indenant ancje se il test al previôt mancul garanziis e mancul pussibilitâts di ce che si domandave e di ce che al jere stât prometût ancjemò cui acuardis di pâs pe Irlande dal Nord. Dopo agns di imobilisim, l’esecutîf britanic si à decidût a intervignî sei pal gnûf bloc des istituzions nordirlandesis – causât dai unioniscj dal DUP – che al impedìs ogni azion normative pe lenghe a nivel locâl, sei pal cressi de mobilitazion popolâr a pro dal irlandês che ai 21 di Mai si à concretizade ancje tune manifestazion di 20 mil personis a Béal Feirste / Belfast, la plui grande mai viodude in Irlande dal Nord su chest teme.

Font: RTÈ, 25/05/22; CnaG, 25/05/22

Stât spagnûl: azion a pro des lenghis uficiâls in Parlament

Il grup parlamentâr di Unidas Podemos, intune cui principâi partîts nazionalitaris bascs, catalans e galizians (EH Bildu, PNV, ERC, Junts, CUP, PDeCat, Más País, Compromís, BNG), a àn presentât inte Cjamare dai deputâts di Madrid une propueste di riforme dal regolament dal Parlament che e permeti, ancje par mieç di un sisteme di traduzion simultanie, di intervignî intant dai lavôrs de session plenarie tune des lenghis ricognossudis come couficiâls a nivel teritoriâl. La propueste e previôt ancje la pussibilitât di presentâ tescj scrits inta chestis lenghis e di garantî il lôr ûs par iniziativis inmaneadis dentri dal Parlament. In dì di vuê, l’ûs di basc, catalan e galizian al è permetût, in forme parziâl, dome intant dai lavôr dal Senât. La aprovazion de propueste, che e viôt contrariis lis diestris spagnolistis (PP, Ciudadanos e Vox), e dipendarà massime dal vôt dai socialiscj che, fin cumò, nol è che si vedin mostrâts masse cjalts sul teme.

Font: Galicia Confidencial, 25/05/22

Corsiche: autonomie e presonîrs, di Parîs nissune buine gnove

Si varà di spietâ dopo des elezions legjislativis francesis pe prime riunion tra i rapresentants des istituzions corsis e di chês francesis par discuti dal avignî de isule, a partî de domande di autoguvier che zaromai di agns e ven fate indenant dal esecutîf e de Assemblee corse. La vierzidure di un procès di discussion tra il stât centrâl e lis istituzions corsis e jere stade prometude dal ministri pal interni francês, Gérald Darmanin, ancjemò in Març intant de sô visite su la isule tal doman des manifestazions massivis e dai scuintris che a vevin inflamât la Corsiche dopo de agression mortâl al militant indipendentist Yvan Colonna. Sul imprin si veve prometût la partence dal confront istituzionâl subite dopo des elezions presidenziâls; cumò invezit si lu à rimandât a dopo des legjislativis, par altri cence fissâ nissune date precise. La gnove e à tornât a jevâ il marum su la isule là che e cres la pôre che a Parîs si vedi chê di lâ indenant a rimandâ cu la sperance di inflapî la mobilitazion dai cors.

Stât francês: pas indenant pe formazion dai insegnants

L’istitût superiôr des lenghis de Republiche francese (ISLRF) e la rêt dai istitûts superiôrs dal insegnament e de educazion (INSPE) a àn sotscrit une convenzion cuadri pe formazion dai insegnants des scuelis a imersion là che si doprin lenghis minorizadis. L’acuardi al rivuarde lis lenghis di sîs comunitâts minorizadis cjapadis dentri tal stât francês o sei il basc (rêt des scuelis imersivis Seaska), il breton (Diwan), il catalan (Bressola), il cors (Scola Corsa), l’ocitan (Calandreta) e il todesc de Alsazie (ABCM-Zweisprachigkeit). La convenzion e rapresente un pas indenant impuartant pe formazion dal personâl che al dopre chestis lenghis intes scuelis a imersion.

Font: Jornalet, 23/05/22

Paîs Basc: a Donostia par rivendicâ il dirit di vivi par basc

Miârs di personis si son dadis adun ai 21 di Mai a Donostia par rivendicâ il dirit a vivi ad in plen par euskara. La iniziative, clamade dongje di Gazte Euskaltzaleen Sarea e poiade di diviers agjents sociâi impegnâts pe lenghe basche, e veve chê di riclamâ la atenzion sul teme des politichis linguistichis pal euskara che al ven dât par scontât di masse di lôr e là che invezit e je dibisugne sei di tignî alte la pression sociâl che di une azion plui fuarte e eficiente de bande des aministrazions autonomichis e di chês locâls.

Font: EiTB, 21/05/22

Paîs Basc: la mancjance di esams par basc in tribunâl

Par Seaska – la federazion des scuelis a imersion dal Paîs Basc dal Nord sot aministrazion francese – il ministeri pe educazion nol à mantignût i impegns cjapâts cu la convenzion sotscrite tal 2019 cul ufici public pe lenghe basche e cu la stesse federazion des ikastolas. Par chest e à decidût di fâ indenant une denuncie formâl denant dal tribunâl aministratîf di Pau. I students des scuelis imersivis baschis a àn za tacât a davuelzi i esams finâi des secondariis di prin grât e chei di acès ae universitât ma cence podê fâ nissune prove par euskara, cundut che il ministeri si veve impegnât a garantîur cheste pussibilitât. I magjistrâts a varessin cumò di vê timp fintremai la fin di Jugn par cjapâ une decision su la denuncie presentade.

Font: EiTB, 19/05/22

Paîs Catalans: cuasi 5 milions par dopleaduris e sottitulazions

Il guvier de Catalogne al à publicât doi bants par incressi la presince de lenghe proprie tes produzions audiovisivis. Il prin avîs public al è indreçât aes impresis distribudoris e al met a disposizion 2 milions di euros par sottitulâ o dopleâ par catalan i cines proietâts intes salis. Par mieç di chest canâl contributîf, l’an passât a jerin stâts dopleâts 56 luncmetraçs e sottitulâts altris 34. Il secont bant al à une disponibilitât di 2 milions e 700 mil euros par incressi la ufierte par catalan su lis plateformis digjitâls e par television. L’an passât cui fonts di chest avîs a jerin stâts dopleâts 209 contignûts audiovisîfs e sottitulâts altris 206.

Font: Generalitat de Catalunya, 18/05/22

Galizie: in place par rivendicâ il dirit a vivi ad in plen par galego

In ocasion de Zornade de culture galiziane, ai 17 di Mai, diviers centenârs di personis a àn sfidât il burlaç che al à colpît S. Jacum di Galizie (Santiago de Compostela) par domandâ un avignî gnûf pe lenghe proprie. In plui di tancj citadins comuns, tra i manifestants che a àn sfilât pes stradis de capitâl de Galizie in rispueste al apel de plateforme civiche Queremos Galego a jerin ancje i rapresentants principâi dai partîts nazionalitaris e progressiscj che, in dì di vuê, si cjatin ae oposizion. Di ducj al è rivât l’inviât al guvier dal PP – di pôc passât intes mans di Alfonso Rueda – a derogâ la cussì clamade leç sul plurilinguisim che e je daûr a pidimentâ l’insegnament dal e par galizian.

Font: EFE, 17/05/22

Aragon: at par istituî la specialitât di insegnament dal aragonês

Il guvier dal Aragon al à dade fûr une ordenance là che si regole la modalitât par acedi al puest di professôr di lenghe aragonese. Il document al fisse i nivei di competence linguistiche che a coventin par aspirâ a chest puest e i criteris di selezion. Cun chest at l’esecutîf aragonês si propon di procedi par mieç de sô autonomie legjislative a ricognossi la specialitât di insegnament dal aragonês. La soluzion e je stade sielzude ancje par vie dal precedent asturian: il guvier des Asturiis, di fat, al è zaromai di timp che al prove, cence sucès, a fâ modificâ dal ministeri spagnûl pe educazion il decret su lis specialitâts. Lis autoritâts di Madrid a motivin il lôr dinei cul fat che l’asturian nol è ricognossût de Comunitât autonome tal so Statût come lenghe uficiâl. Une situazion che e vâl ancje pe lenghe proprie dal Aragon.

Font: Asturies.com, 12/05/22