29/04/22

Paîs Basc: esams par euskara, gnove azion di Seaska

I responsabii di Seaska, la federazion des scuelis imersivis baschis dal Paîs Basc dal Nord sot aministrazion francese (Ipar Euskal Herria), si son cjatâts cul dirigjent dal distret scolastic di Bordeaux par domandâi di ricognossi il dirit dai arlêfs che a studiin par euskara di davuelzi la prove finâl des secondariis di prin grât e l’esam di acès ae universitât par basc. La domande e je stade boçade e cumò la organizazion e je daûr a studiâ la pussibilitât di puartâ la cuistion al esam dai tribunâi. L’an passât, di fat, il ministri pe educazion francese al veve firmât un decret che al ricognosseve chest dirit. Un dirit che però al reste inmò letare muarte.

Font: EiTB, 13/04/22

Corsiche: Ferrandi e Alessandri di gnûf su la isule

Ai 11 di Avrîl Pierre Alessandri e Alain Ferrandi, acusâts cun Yvan Colonna di vê partecipât intal 1998 al atentât mortâl cuintri dal prefet francês Claude Erignac, a son tornâts in Corsiche. Dopo de agression che i à costât la vite al lôr compagn e des protestis sclopadis su la isule, il guvier di Parîs al veve decidût di gjavâur dal regjim di DPS (détenu particulièrement signalé), o sei chel di massime sigurece, e si veve impegnât a trasferîju in curt in Corsiche. I doi si cjatin cumò te preson di Borgu. Alessandri e Ferrandi a vevin madressût di plui di dîs agns il dirit a saltâ fûr dal regjim di DPS e a jessi trasferîts intune preson corse, ma al à coventât il sassinament di Colonna par che si ur ricognossessin i dirits garantîts de leç. La gnove e à cjatât il bon acet di ducj i rapresentants des istituzions e dal mont nazionalitari cors. Cumò però – a disin – si à di garantîur ancje chei altris beneficis previodûts de leç, a partî dal regjim di semilibertât. Su la cuistion e je intervignude in maniere dure ancje la Leghe pai Dirits dal Om (LDH) ricuardant cemût che lis istituzions francesis a ledin ancjemò dilunc a dineâur i dirits previodûts de leç a altris presonîrs politics cors e bascs che, in cualchi câs, a àn za scontât plui di 30 agns in preson.

Font: Corse Net Infos, 11/04/22

Paîs Basc: sodisfazion pe edizion 2022 de Korrika

Pe direzion de organizazion AEK (Coordenament pe alfabetizazion e pe baschizazion), la edizion de Korrika che si à sierade ai 10 di Avrîl e je stade “epiche”. La corse inmaneade ogni doi agns par cjapâ sù fonts par promovi la lenghe basche e par slargjâ il so ûs inte societât e à vût une partecipazion moltitudinarie e une cuvierzidure mediatiche cence precedents. Il responsabil de iniziative, Asier Amondo, al à spiegât che ce che al è sucedût dilunc dai 2.180 chilometris di strade corûts chest an al à fûr di dubi centrât un dai obietîfs de Korrika dal moment che «si à infuartît la cussience, la volontât popolâr a pro dal euskara». «Cundut che al è ancjemò adore par vê un belanç precîs – a àn zontât i organizadôrs – diviersis variabilis a mostrin che ancje l’obietîf economic de Korrika al è stât otignût».

Font: EiTB, 11/04/22

Galizie: agjenzie tributarie obleade a garantî l’ûs dal galego

La organizazion galiziane A Mesa pola Normalización Lingüistica e à batiât di “storiche” la sentence dade fûr ai 4 di Avrîl dal tribunâl superiôr di justizie de Galizie che e à anulât ducj i ats de agjenzie tributarie emetûts par castilian dopo che un citadin galizian al veve manifestât in maniere esplicite la volontât che i contats cun lui a fossin mantignûts inte sô lenghe proprie. La sentence, otignude ancje in gracie dal lavôr dai servizis juridics di A Mesa, e dîs a clâr che la agjenzie tributarie no pues sghindâ la sielte linguistiche manifestade dal contribuent e e conferme il dirit de popolazion galiziane a sielzi ce lenghe doprâ. Fintremai che la agjenzie no produsarà i ats par galizian, i proviodiments che a rivuardin il citadin che le à puartade in tribunâl no àn nissun valôr. «Cul esercizi dai dirits – al à comentât cun sodisfazion il contribuent galizian che al à tignût bot pai cuatri agns di durade de cause – si pues infuartî il status di normalitât pe nestre lenghe».

Font: Nòs Diario, 08/04/22

Bretagne: breton e galò inte Assemblee regjonâl

A partî de riunion che si à tignude ai 7 di Avrîl i membris de Assemblee regjonâl de Bretagne a àn podût intervignî par breton e par galò (la varietât romanze fevelade te part orientâl de Bretagne) cu la garanzie di une traduzion simultanie par francês sei pai coleghis in aule che par cui che al seguìs la direte des riunions sul sît e su lis rêts sociâls de Assemblee. La pussibilitât di esprimisi in lenghe proprie e jere za permetude ma cui che lu faseve al jere obleât a fâ lui stes la traduzion par francês subite dopo e cence doprâ plui timp di chel previodût par ogni intervent, smiezant cussì il spazi reâl a disposizion. La gnove e je stade duncje cjapade cun sodisfazion dai conseîrs che a fevelin par breton e par galò che, in dì di vuê, a son une disine sui 83 membris de Assemblee.

Font: 20minutes, 07/04/22

Guernsey: prin pas par promovi la lenghe proprie

La comission pe lenghe de isule di Guernsey / Guernési e à nomenât il so prin president. Si trate di Richard Collas e la sô incarghe e je chê di vuidâ l’organisim clamât a sostignî, disvilupâ e promovi la lenghe proprie de isule, o sei une verietât francese similâr a chê che si fevele in Normandie. Doprade par secui dopo de concuiste normande, cheste lenghe e je lade simpri plui al mancul a partî dal secul XIX e, in dì di vuê, si stime che al sedi in stât di doprâle cun buine competence dome il 2% dai residents di chest teritori dipendent de corone britaniche.

Font: BBC, 05/04/22

Ocitanie: nuie citadinance francese par vie di un “ò”

Inte Belgjiche, là che a son a stâ, no àn vût nissun fastidi a regjistrâle in anagrafe cul non che a vevin sielzût par jê, o sei Lilòia. Si trate di un non ocitan, che i siei gjenitôrs a àn sielzût tant che omaç ae tiere dal pari. La marie, di fat, e je une citadine belgjiche ma il pari al è un citadin francês di divignince ocitane bearnese. Cuant che il pari si à presentât al consolât di France par segnalâ la nassite de fie e inviâ il ricognossiment, dongje di chê belgjiche, ancje de citadinance francese si à cjatât denant dal refût de anagrafe di regjistrâ il non cu la sô grafie corete, o sei cul acent grâf sul “o”. La reson e je une circolâr dal ministeri de justizie di Parîs dal 2014 che e permet di doprâ te onomastiche dome lis letaris che a fasin part dal alfabet francês. Il pari al à duncje decidût di no regjistrâ la fie cuntun non diviers di chel che a àn sielzût par jê. Par intant duncje la frute no varà la citadinance francese. Pal pari nol è il câs che e vedi la citadinance di un stât che no le ricognòs par chel che e je e che nol rispiete la sô identitât.

Font: Jornalet, 05/04/22

Sápmi: comunitât dividude su la vuere in Ucraine

La Tiere dai Sami (Sápmi) e je dividude tra cuatri stâts: Norvegje, Svezie, Finlande e Federazion Russe. La agression inviade di cheste ultime ae Ucraine, in plui di alçâ la tension ancje ta cheste part de Europe, e à jevât divisions dentri de stesse comunitât sami. Subite dopo sclopât il conflit, l’ativist Andrei Danilov – che al rapresentave la popolazion sami de Federazion Russe dentri de comission culture dal Consei Sami – al à manifestât la sô contrarietât ae vuere cuntune azion fûr de ambassade russe di Oslo e al à inviât il percors par domandâ asîl politic ae Norvegje, une iniziative poiade dai rapresentants dai Sami norvegjês. Danilov al à declarât che, di là dai confins, i Sami a son un popul sôl e duncje, ancje se nol podarà tornâ a cjase, al larà dilunc a batisi pai dirits de sô int intune altre part de sô patrie. La sô posizion e je condividude ancje di diviers rapresentants di altris popolazions nativis cjapadis dentri te Federazion Russe che ta chescj agns a àn vût di bandonâ la lôr tiere par vie de repression dal guvier. Divierse invezit la posizion dal president dai Consei des minorancis nativis de provincie di Murmansk e dal rapresentant de associazion dai Sami de penisule di Kola che a àn aderît aes iniziativis par sostignî la politiche dal Cremlin. Raipon – la associazion dai popui natîfs dal Nord de Federazion Russe – e à condanât cun fuarce lis declarazions dai esiliâts declarant che no rapresentin plui i lôr popui.

Font: The Barents Observer, 04/04/22

Paîs Basc: cuasi 2 milions par promovi il basc intal Nord

Ai 4 di Avrîl il guvier de Comunitât Autonome Basche e l’Ufici public de lenghe basche (Euskararen Erakunde Publikoa) che al opere tal Paîs Basc setentrionâl sot aministrazion francese (Ipar Euskal Herria) a àn rignuvît l’acuardi par promovi in maniere unitarie l’euskara. Pal 2022 la intese e previôt un impegn finanziari di un milion e 930 mil euros, 400 mil di chescj metûts de Comunitât Autonome Basche. I fonts a laran pe plui part a finanziâ lis organizazions dal teritori che si ur ricognòs une funzion primarie tal promovi la lenghe basche. Tra lis ativitâts che si larà a colaborâ dilunc vie dal an si à il perfezionament de certificazion linguistiche pal nivel B2 e il disvilup des versions euskara – francês e francês – euskara dal tradutôr neuronâl Itzuli.

Font: EiTB, 04/04/22

Svezie: une leç gnove e da plui pês ae volontât dai Sami

Par agns a dilunc la Svezie e je stade riclamade sei dal Consei de Europe che de ONU al rispiet dai pats internazionâi che a garantissin i dirits des popolazions nativis su la tiere e su lis aghis e ae lôr partecipazion intai procès decisionâi che a integnin il teritori. Cumò, cul mês di Març, e je jentrade in vore une leç su lis consultazions che e oblee il guvier centrâl e lis istituzions statâls a sintî i rapresentants des comunitâts sami prime di cjapâ decisions che a puedin vê un impat diret su la lenghe, su la culture, sul status e su lis ativitâts economichis di cheste popolazion. Si trate duncje di un pas indenant impuartant che però – a disin lis organizazions impegnadis pal rispiet dai dirits – al à di jessi infuartît. Cun di fat, la gnove leç no sclarìs ce pês che la posizion cjapade dai rapresentants sami e varà su la decision finâl. Dut câs si dîs che plui une decision e je negative pai dirits dai Sami, plui i interès di cheste comunitât a varan di pesâ rispiet a chei altris interès in zûc.

Font: Civil Rights Defenders, 01/04/22

Finlande: in calâ lis personis che a fevelin lis lenghis propriis

I ultins dâts demografics su la Finlande a mostrin une incressite gjenerâl de popolazion dal 0,3%, o sei di plui o mancul 11 mil personis. Chest aument al è però determinât massime dal cressi des personis che a rivin di inaltrò che, l’an passât, a son stadis 25 mil, il numar plui alt di cuant che la Finlande e je indipendente. Di chê altre bande, si à une diminuzion dai residents che a fevelin lis trê lenghis uficiâls dal paîs, o sei finlandês, svedês e sami. In realtât, ancje sul plan linguistic, la situazion e je un tic mancul liniâr. Baste pensâ che la percentuâl plui alte di popolazion di divignince foreste – il 17% – si le à tes isulis Åland, un teritori che al gjolt di un nivel di autonomie une vore alt e là che la plui part de popolazion e parten ae minorance svedese de Finlande. Achì, il 40% dai residents di divignince foreste al rive in realtât de Svezie e di consecuence il câl di pês de lenghe proprie al è mancul fuart di chel che al somearès se si cjalàs dome i dâts rûts de imigrazion.

Font: YLE, 31/03/22