09/04/22

Paîs Basc: in vore la edizion 22 de Korrika

E je daûr a davuelzisi la edizion numar vincjedoi de Korrika, la corse inmaneade ogni doi agns de organizazion AEK (Coordenament pe alfabetizazion e pe baschizazion) par cjapâ sù fonts par promovi e insegnâ la lenghe basche e par slargjâ il so ûs inte societât. La manifestazion e je tacade ai 31 di Març di Amurrio e si sierarà ai 10 di Avrîl a Donostia, dopo di un percors di 2.180 chilometris a scjavaç dal Paîs Basc. Il sproc de edizion di chest an al è “HitzEkin”, un neologjisim che al vûl riclamâ ae dibisugne di jessi proatîfs, o sei di impegnâsi in maniere fative pe lenghe (hitz al vûl dî peraule, ekin impegnâsi o metisi in vore).

Font: EiTB, 31/03/22

Galizie: cuasi 500 lis denunciis rivadis ae Liña do Galego

Ai 29 di Març la organizazion galiziane A Mesa pola Normalización Lingüistica e à presentât il rapuart su lis segnalazions racueltis vie pal 2021 cu la Liña do Galego, il servizi creât par cjapâ sù lis denunciis pe violazion dai dirits linguistics. Lis comunicazions rivadis l’an passât vie pueste eletroniche, par telefon o cu la aplicazion di pueste a son stadis 601. Di chestis 488 a jerin denunciis. La plui part si riferissin al compuartament des aministrazions publichis, là che i citadins a son plui cussients dai lôr dirits e duncje a son mancul disponibii a acetâ che a sedin violâts. No mancjin però lis segnalazions che a rivuardin lis grandis aziendis privadis (de Ikea a Google, di Endesa a Naturgy) che dispès no ufrissin servizis par galizian e in diviers câs a doprin i toponims locâi in forme castilianizade. A Mesa e à ricuardât ancje cemût che, in gracie di chestis segnalazions, si vedi rivât a dreçâ diviersis situazions. La Liña do Galego e mostre duncje di jessi un imprest simpri plui util e che al ven tignût di riferiment par monitorâ la tutele dai dirits ancje di istituzions internazionâls tant che il Consei de Europe.

Font: A Mesa, 29/03/22

Corsiche: si domande la couficialitât dal cors

Ai 30 di Març, fûr de prefeture di Aiacciu / Ajaccio, si à tignût un presidi di proteste inmaneât dal coletîf Parlemu Corsu. La iniziative si proponeve di ricuardâ che il “probleme” cors – tornât di prepotence tes ultimis setemanis inte agjende des istituzions francesis – no si pues risolvi dome cun intervents di nature economiche e aministrative, parcè che al nas prin di dut di resons storichis e politichis. Par chest – al dîs il coletîf – no si pues superâlu cence frontâ la cuistion de lenghe par mieç di un sisteme di couficialitât. La proteste di Parlemu Corsu e rive dopo che il president francês Emanuel Macron al veve viert su ciertis rivendicazions corsis ma al veve marcât che la uniche lenghe de Republiche e je e e restarà il francês. Ancje par chest i manifestants a àn picjât su la jentrade de prefeture un cartel cu la scrite “Imbasciata di Francia” come a dî che, se a Parîs no acetin che su la isule il cors al vedi la stesse dignitât dal francês, al vûl dî che la Corsiche no pues restâ dentri dal stât francês.

Font: CorseNetInfos, 30/03/22

Corsiche: il Coletîf 9 di Març al va indenant cu la mobilitazion

La mobilitazion in Corsiche e larà indenant, a partî di une gnove manifestazion di place fissade pai 3 di Avrîl a Aiacciu / Ajaccio (che e à tornât a puartâ par strade miârs di personis). La decision e je stade cjapade dal Coletîf nassût ai 9 di Març dopo de agression a Yvan Colonna par meti adun i moviments zovanîi, politics e sociâi leâts ae galassie nazionalitarie. Lis rivendicazions che a puartin indenant cu la lôr azion a restin lis stessis concuardadis sul imprin, ven a dî: veretât e justizie par Yvan Colonna, libertât pai presonîrs politics e ricognossiment dal popul cors. Lis promessis fatis indenant intant de visite su la isule dal ministri pal interni francês, Gérald Dermanin, no son stadis avonde par fermâju dal lâ indenant. Cheste volte però si àn vudis posizions diviersis dentri dal coletîf. Cun di fat, Femu a Corsica – il partît di maiorance relative che al vuide lis istituzions isolanis – al varès vût miôr evitâ la place in spiete di viodi cemût che a van i incuintris istituzionâi prometûts par chest mês di Avrîl dal guvier francês. Dut câs i scuintris tra zovins e fuarcis di polizie che a vevin segnât lis primis setemanis de proteste si son srarîts (dopo di diviers dîs di calme a son tornâts a scomençâ fûr des casermis dai reparts speciâi tignûts di responsabii di vê cjantât la “Marsiliese” juste cuant che a jerin daûr a davuelzisi i funerâi di Yvan Colonna).

Paîs Catalans: al clope l’acuardi parlamentâr su la lenghe

Al sarà timp fintremai i 28 di Avrîl, cuant che il test al sarà votât dal Parlament de Catalogne, par mendâ la propueste di riforme de leç di politiche linguistiche dal 1998 che e jere stade concuardade ai 24 di Març di ERC, Junts per Catalunya – partîts che a rapresentin la maiorance di guvier –, PSC e En Comú Podem. Un tant al è stât decidût dopo che Junts per Catalunya, la sere stesse dal acuardi, al veve cambiât la sô posizion domandant di riviodi il test par rivâ a di un consens plui larc framieç dai citadins. Cun chê di rispietâ la sentence dal tribunâl superiôr di justizie che e modifiche il sisteme scolastic a imersion de Catalogne imponint un 25% di insegnament par castilian, lis cuatri fuarcis politichis a vevin concuardât une propueste di leç che e ricognòs ancje il castilian tant che lenghe veicolâr dongje dal catalan e che i lasse ai singui centris educatîfs di decidi in autonomie i progjets linguistics che a àn di aplicâ chest indreçament. 

Frisie: risultât storic pal FNP tes aministrativis di Març

Intes ultimis elezions aministrativis, che si son tignudis vie pal mês di Març, il Partît Nazionâl Frison (FNP) al à otignût il miôr risultât de sô storie. Cun 36 mil vôts – 10 mil in plui che tes votazions dal 2019 – al à otignût sù par jù il 12% dai consens e 49 conseîrs comunâi, deventant il tierç partît plui votât inte provincie aministrative de Frisie. In trê comuns al è il partît di maiorance relative, intant che te capitâl frisone Ljouwert / Leeuwarden al à otignût l’11% dai vôts e dopleât il numar dai elets. Il Partît Nazionâl Frison al domande plui autonomie pal teritori de Frisie inte suaze di une riforme federâl dai Paîs Bas.

Font: Jornalet, 26/03/22

Irlande: prins certificâts de anagrafe par gaelic intal Nord

E je jentrade in vore tal mês di Març la gnove normative dade fûr dal ministeri pes financis de Irlande dal Nord che e garantìs la pussibilitât di vê versions bilengâls o ancje dome par gaelic dai certificâts di nassite, di muart, di matrimoni e di union civîl che, fin cumò, si podevin vê dome par inglês. Il prin certificât par irlandês al è stât fat a Béal Feirste / Belfast denant dal stes ministri pes financis, Conor Murphy, e di une delegazion de Conradh na Gaeilge, la organizazion pe lenghe irlandese che e à sostignût la iniziative. E je une azion inclusive pe lenghe e par cui che le fevele dopo agnorums di esclusion o margjinalizazion, al è stât il coment dai rapresentants de Conradh na Gaeilge. Si trate di un prin pas, ma significatîf, in direzion di un percors di regjistrazion dai dâts anagrafics che si puedi fâ dut di plante fûr ancje par gaelic.

Font: CnaG, 25/03/22

Cossovo: siopars e gnovis protestis de minorance serbe

I magjistrâts, i funzionaris judiziaris e i rapresentants politics espression de minorance serbe in Cossovo a àn fat siopar ai 25 di Març par protestâ cuintri de sospension de presidente dal tribunâl di Mitrovica, Liljana Stefanovič, e de decision dal consei judiziari dal Cossovo di meti sù une comission di inchieste par investigâ sul so compuartament. Daûr di chestis decisions al è l’incuintri che la magjistrade, intune cun altris membris de minorance, e à vût a Belgrât cul president serp Aleksandar Vučič dopo che lis istituzions cossovanis si son refudadis di permeti che lis urnis pes elezions serbis dai 3 di Avrîl a fossin metudis ancje tai comuns dal Cossovo là che a vivin comunitâts serbis. Un dinei, chel des autoritâts di Pristina, che par Vučič al va cuintri dai acuardis di Bruxelles dal 2013 che a cirivin di normalizâ i rapuarts tra Serbie e Cossovo. In plui dal siopar, ai 25 di Març si son tignudis ancje manifestazions di proteste cu la partecipazion di centenârs di lôr a Mitrovica e in altris localitâts a maiorance serbe.

Font: Balkan Insight, 25/03/22

Paîs Basc: in cressi la cognossince dal basc te sanitât

Il 52,8% dal personâl dal servizi sanitari public de Comunitât Autonome Basche (Osakidetza) al à lis competencis linguistichis par basc che a son domandadis pe sô posizion specifiche: une cifre che si à dopleade rispiet al 2013. Il gnûf plan di normalizazion dal euskara, fat bon che nol è tant e che al cuvierç la dade dal 2022 al 2028, al larà indenant par cheste strade e al previôt di sburtâ, ancje par mieç di incentîfs, l’aprendiment o il miorament des competencis in lenghe. Un altri pont di fonde dal plan al è di completâ il percors par che la citadinance e palesi la lenghe di ûs che e à miôr di doprâ cul personâl sanitari. In dì di vuê, za il 70% de popolazion al à declarât se al à miôr rapuartâsi cu la sanitât publiche par castilian o par euskara. Tra di lôr, il 20% al à sielzût il basc. Cognossi la preference linguistiche des personis, i permet al servizi sanitari di programâ miôr la organizazion dai organics.

Font: Noticias de Gipuzkoa, 23/03/22

Scozie: prins pas pai curricola di gaelic lenghe moderne

La universitât dal Strathclyd (Oilthigh Shrath Chluaidh) e la agjenzie scozese pe lenghe gaeliche Bòrd na Gàidhlig a àn inviât une certificazion integrative pal insegnament (ATQ) che e permetarà ai professôrs di insegnâ gaelic intes scuelis superiôrs inte suaze dal curriculum di lenghis modernis. Il gaelic si zonte cussì ai curricola di castilian, francês e todesc. La certificazion e rivarà ae fin di un percors formatîf di 18 mês, part in presince e part in linie, e i permetarà ai professôrs che le otegnin di insegnâ gaelic come lenghe moderne ai students des superiôrs slargjant cussì lis pussibilitâts dai zovins di formâsi ta cheste lenghe che la sô cognossince, massime tai ultins agns, e ufrìs ancje buinis ocasions di lavôr. A son vot i insegnants che a àn aderît al prin cors di formazion pilote. Lis scuelis là che a insegnin a àn za garantît che, une volte otignude la certificazion, a inviaran dai curricola specifics di gaelic lenghe moderne.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 22/03/22

Paîs Basc: puescj bilengâi sot dal 3% te aministrazion de Navare

L’Osservatori pai Dirits Linguistics (Hizkuntz Eskubideen Behatokia) al à declarât che il guvier de Navare nol garantìs avonde i dirits linguistics de citadinance. La denuncie e nas dal esam de plante organiche dai diviers dipartiments che a componin la aministrazion de Comunitât autonome. Te plui part dai dipartiments, di fat, il numar di puescj bilengâi nol rive nancje al 3% intant che, in altris, al è fintremai sot dal 2%. Il decret che il guvier al è daûr a fâ bon pai concors gnûfs pal personâl nol previôt nissune misure par cambiâ cheste situazion ma, al contrari, al riscje di puartâ a di un cuadri là che i citadins che a fevelin par basc a varan ancjemò mancul probabilitât di podê doprâ la lôr lenghe tai rapuarts cui uficis dal guvier locâl.

Font: Noticias de Navarra, 22/03/22