28/10/08

Pontade 22 08 (28/10/08) - 12

Paîs Basc: mobilitazions diviersis pe autodeterminazion

Miârs di rapresentants dai trê partîts che a guviernin la Comunitât Autonome Basche (PNV, EA, EB) e dal partît nazionalitari Aralar si son dâts dongje ai 25 di Otubar a Gasteiz e in altris cinc localitâts baschis par presentâ la iniziative “Hitza hitz” che e à chê di rivendicâ il dirit dal popul basc di decidi dal so avignî. Si sin dâts dongje – si à declarât intant de manifestazion – par proclamâ denant de Europe e dal mont la nestre esistence come popul e il nestri dirit a jessi sintûts par decidi in maniere libare e democratiche il nestri avignî. I organizadôrs a àn di une bande domandât a ETA di bandonâ la lote armade par podê inviâ un procès di pâs che al cjapi dentri dutis lis fuarcis politichis cence esclusions e, di chê altre bande, a àn denunciât i atacs judiziaris e legjislatîfs che a àn violât la libertât e lis garanziis democratichis di citadins, grups politics, associazions, e mieçs di comunicazion bascs. La normalizazion politiche – a àn zontât – e domande inclusion e avualiance di condizions e no la esclusion.
I rapresentants de çampe indipendentiste basche (metude fûr leç des autoritâts spagnolis) si son, invezit, dâts adun a Donostia là che a àn invidât ducj i setôrs indipendentiscj e progressiscj dal Paîs Basc a unî lis fuarcis e a no ripeti i erôrs dal passât. L’obietîf che si à di dâsi – al è stât dit – al è chel de autodeterminazion dal popul basc e par fâlu al covente superâ il statût di Gernika e i pidiments de Costituzion spagnole, che a son stâts doprâts par fâ sù la Spagne e sdrumâ il Paîs Basc, e par rindi il basc une lenghe di seconde categorie. Intant de iniziative no son mancjadis lis critichis ae politiche dal PNV, acusât di fâ i siei interès e no chei dal popul basc.
Font: Gara, 25/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 11

Flandris: il guvier al domandarà un domini internet propri

Il guvier flamant al à decidût di domandâ un domini propri su internet pes Flandris. La domande e sarà fate indenant tal 2009 al organisim internazionâl che al assegne i dominis su la rêt. A vierzi la strade pe assegnazion di un domini aes nazions cence stât e jere stade la Catalogne e a son za diviersis lis nazionalitâts minorizadis che a àn fat indenant cheste domande. Dut câs, nol è stât decidût ce non che si domandarà, lis ipotesis plui probabilis a son .fla o ben .vla (di Vlaanderen, il non flamant des Flandris).
Font: Món Divers, 24/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 10

Italie: al cres il marum des minorancis pai ats dal guvier talian

Al cres il marum framieç des comunitâts minorizadis intal stât talian par vie des ultimis decisions dal guvier talian. A preocupâ a son massime i tais previodûts sul front finanziari e su chel scolastic. Tra i prins a mobilitâsi a son stâts i slovens che, pai tais decidûts dal ministri Tremonti, a riscjin une riduzion dal 40% dai lôr contribûts. I tais, dut câs, a cjapin dentri ancje la minorance taliane in Slovenie e in Cravuazie e a menacin ancje i fonts pe leç statât 482/99 che tai ultins agns a son stâts sbassâts dal continui. Cun di plui, la menace di tais, in plui des risorsis, e ven slargjade ancje aes istituzions di riferiment des minorancis come tal câs dal Istitût Culturâl Ladin “Majon di Fascegn” che pal ministri talian Brunetta al sarès un “ent inutil” che al meretarès sierât. Preocupazions a son po ancje pai contignûts dal decret Gelmini che cu la figure dal “mestri unic” al menace l’insegnament e l’ûs des lenghis minoritariis no dome in realtâts come chê dal istitût bilengâl di Sant Pieri dal Nadison, ma ancje a front di ce che e previôt la leç 482/99.
Font: Novi Matajur, 24/10/08; Il Trentino, 18/10/08; Slovit, n. 131; Primorski Dnevnik, 12/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 9

Corsiche: nassude la Federazion dai elets nazionaliscj

Inte suaze dai moviments che a interessin il panorame des fuarcis nazionalistis e autonomistis corsis za di cualchi timp, cumò e je nassude “A Federazione di l'eletti naziunalisti, eculugisti è prugressisti” (La Federazion dai elets nazionaliscj, ecologjiscj e progressiscj) che e met adun za une sessantine dai 250 aministradôrs locâi de Corsiche. Il prin obietîf de Federazion al è chel di meti jù un document che al fissi te difese de tiere e de identitât corse, te superioritât dai interès gjenerâl, e te trasparence de azion publiche i principis di fonde di cheste gnove realtât.
Font: Radio Alta Frequenza, 23/10/08; Nationalia, 23/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 8

Norvegje: prin incuintri su lis lenghis artichis nativis

A Tromso, in Norvegje, dai 19 ai 21 di Otubar si è davuelt il prin incuintri su lis lenghis artichis nativis. La iniziative e je stade inmaneade dal Consei Artic, un organisim intergovernatîf su lis cuestions dai popui natîfs artics che al met adun i rapresentants istituzionâi di chestis popolazions. Dal incuintri al è rivât un apel ai guviers dai stâts che a aministrin lis tieris artichis par che a incressin i sfuarçs par sigurâ la vitalitât des lenghis nativis. I guviers interessâts a son chei de Danimarcje, de Finlande, de Islande, de Norvegje, de Russie, de Svezie, dal Canada e dai Stâts Unîts. Intant dal apontament si à ancje marcât il leam tra la difese des lenghis nativis e il svilup sostenibil di cheste zone dal mont. Tra lis popolazions europeanis interessadis di cheste iniziative, la plui gruesse e je chê sami.
Font: Nationalia, 22/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 7

Romanie: RMDSz al domande l’ongjarês uficiâl in Transilvanie

L’ongjarês al à di deventâ lenghe uficiâl ta chês provinciis de Transilvanie là che i magjârs a son la maiorance. A domandâlu al è Marko Bela, il president de Aleance Democratiche dai Ongjarês in Romanie (RMDSz), che al à sigurât che chest al sarà un dai impegns dal so partît daspò des elezions pal Parlament rumen che si davuelzaran ai 30 di Novembar. Dut câs, ce che e à fat plui scjàs in Romanie e je la propueste di previodi l’insegnament curicolâr dal ongjarês par ducj i fruts che a frecuentin lis scuelis ta chês provinciis. I partîts rumens, di fat, no vuelin che la lenghe ongjarese e vedi di jessi studiade ancje dai fruts che no partegnin ae comunitât magjare. In ogni câs, il prin pidiment che il partît di Bela al varà di superâ al è chel di passâ il soiâr dal 5% previodût pes elezions politichis rumenis par podê jentrâ in Parlament. Tes elezions dal 2004 la Aleance Democratiche dai Ongjarês in Romanie e veve otignût il 6,2%, ma chest colp e podarès no rivâ a passâ il soiâr par vie de concorince di une altre formazion politiche ongjarese, ven a dî Partît Civic Magjâr (MPP).
Font: Balkan Insight, 21/10/08; Món Divers, 22/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 6

Romanie: une campagne par fâ cognossi i rom

Lis comunitâts rom a son la minorance plui discriminade a nivel european, come che a dimostrin diviers studis davuelts ancje des istituzions comunitariis. Cheste situazion si le cjate ancje in Romanie, là che i rom a son une des comunitâts minoritariis plui gruessis. Par cirî di combati cheste situazion e par sdrumâ jù i stereotips che a tocjin cheste popolazion, e je stade imbastide une campagne informative che e larà in onde su lis televisions rumenis. La iniziative, inmaneade dal dipartiment pes relazions interetnichis e de agjenzie nazionâl pai rom dal guvier rumen, e previôt la trasmission e la discussion di cinc documentaris curts che a fevelin dai rom e des lôr problematichis. Cun di plui si previodin ancje dai messaçs publicitaris che a invidin a “Cognossi i rom prime di judicâju”.
Font: Divers.ro, 20/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 5

Grecie: arescj e violencis tun paîs macedon pes esercitazions

La tension jenfri Grecie e Macedonie e je cressude inmò di plui tor de metât dal mês di Otubar cuant che reparts dal esercit grêc a àn cirût di traviersâ cui cjars armâts il paîs di Zabrdeny / Lofi che si cjate intune des areis là che e vîf la minorance macedone. I abitants de vile, intune cun chei dai paîs dulintor a vevin blocât lis colonis militârs domandant che il lôr teritori nol fos doprât pes esercitazions de artiliarie. Cun di fat, za in altris ocasions il paîs al jere stât centrât des bombis e la int dal puest par zornadis interiis no veve podût lavorâ tes sôs proprietâts agriculis dulintor de vile. Dut câs, lis autoritâts greghis a vevin rispuindût cul atac di reparts speciâi di polizie e cul arest di diviersis personis, tra di lôr ancje il president dal Consei comunâl di Lofi. A cheste azion di fuarce, la int de zone e veve rispuindût cuntune mobilitazion inmò plui grande che e à puartât ae liberazion dai arestâts e ae promesse che no si varessin vudis esercitazions di artiliarie pesante. Cuatri gjornaliscj rivâts de Republiche di Macedonie par documentâ i fats a son stâts arestâts e po, daspò des protestis internazionâls, compagnâts ae frontiere e espuls. Ducj chescj fats a àn jevât gnovis protestis de bande dal guvier macedon.
Font: Eurolang, 18 e 14/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 4

Corsiche: Jacques Culioli vincidôr al Liet Lavlut

Al è stât il cjantat cors Jacques Culioli a vinci la edizion 2008 dal Liet Lavlut, il festival european des cjançons in lenghe minoritarie che si è davuelt ai 18 di Otubar a Lulea, inte Laponie svedese. Al cjantant cors a son lâts sei il premi de jurie, sei chel dal public. Daûr di lui si son plaçâts i asturians Dixebra e la sami Elin Kåven. Paritât ancje pe cuarte posizion jenfri i furlans Carnicats e i morvins Mordens. Chei altris musiciscj che a àn partecipât ae fase finâl dal concors a rivavin des comunitâts bretone, frisone, galese, galiziane, finlandese de Svezie e albanese de Italie.
Font: Liet Lavlut, 18/10/08; Galiza Hoxe, 18/10/08; Eurolang, 21/10/08; Nationalia, 23/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 3

Gales: il Plaid Cymru al incrès la sô poie

Ai 17 di Otubar a son stâts comunicâts i i risultâts dal prin sondaç su lis intenzions di vôt a nivel galês daspò des elezions pe Assemblee Nazionâl dal 2007. Il scandai al mostre che a nivel galês a vegnin premiâts i doi partîts che cumò a son al guvier in Gales, ven a dî i nazionalitaris dal Plaid Cymru (25,7%) e i Laburiscj (35%), che a mostrin un aument dai consens tor dal 3% rispiet aes ultimis elezions pe Assemblee Nazionâl Galese. Il sondaç, dut câs, al domandave ancje lis intenzions di vôt dai galês par chel che si riferìs al Parlament britanic. Ta chest câs si viôt, invezit, cemût che i Laburiscj a pain lis sieltis politichis de aministrazion Brown (38,7% cuintri dal 42,7% des elezions politichis dal 2005). Pai Liberâi Democratics la situazion e je fintremai piês (13,3% cuintri dal 18,4%). A vuadagnâ, in chest moment, a saressin duncje i Conservadôrs (23,9% cuintri dal 21,4%), ma soredut il Plaid Cymru (18,3% cuintri dal 12,6%). La poie dal Plaid Cymru e je fuarte e e va dilunc a cressi – al à comentât il parlamentâr galês Adam Price – e chest al è dal sigûr il risultât de fiducie che la int e à pal nestri partît daspò dal nestri ingrès tal guvier galês e dal lavôr che o vin fat par une gnove politiche pal Gales.
Font: Plaid Cymru, 17/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 2

Bretagne: radiogjornâl regjonâl par breton

Al è stât presentât al public il progjet par un radiogjornâl regjonâl par breton metût adun di Brudañ ha Skignañ, une associazion di servizi e di coordenament par cuatri emitentis radiofonichis de Bretagne: Radio Kreiz Breizh, Radio Bro Gwened, Radio Kerne e Avorig FM. In dì di vuê lis cuatri radios a cuvierzin dome la informazion dai teritoris là che al rive il lôr segnâl, cumò invezit a metaran in rêt lis informazions locâls cu la zonte di chês di nivel regjonâl. Il risultât al è un radiogjornâl cuotidian di 10 minûts par breton di nivel regjonâl. Il progjet al è finanziât de Regjon e dai dipartiments bretons che, in dut, a àn metût a disposizion 130 mil euros. Brudañ ha Skignañ e à po in progjet un program di aprofondiment setemanâl e des trasmissions specifichis pai zovins.
Font: ABP, 15/10/08


Pontade 22 08 (28/10/08) - 1

Vojvodine: fat bon de assemblee locâl il gnûf statût

La Assemblee de Vojvodine e à fat bon il gnûf statût de regjon là che, cundut che si à une maiorance serbe, si cjatin diviersis comunitâts minoritariis, a tacâ di chê ongjarese. Il test al à vût il vôt a pro di 89 dai 120 deputâts dal Parlament locâl. Cuintri dal statût gnûf a àn votât dome i membris dai partîts nazionaliscj serps che lu acusin di là plui innà di ce che e permet la Costituzion. Il test cumò al à di frontâ l’esam dal Parlament serp, ma si calcole che al varès di jessi fat bon dentri de fin dal an. Tra lis novitâts dal statût si cjate la trasformazion in guvier dal atuâl consei esecutîf de regjon e la pussibilitât di vierzi un ufici di rapresentance a Bruxelles.
Font: B92, 15/10/08; Món Divers, 16/10/08