06/05/22

Paîs Catalans: inviade la cuintriofensive al “Catalangate”

A partî di une investigazion di Citizen Lab, ai 18 di Avrîl il setemanâl The New Yorker al à publicât une inchieste titulade “Cemût che lis democraziis a spiin i lôr citadins” là che al ufrive elements une vore detaiâts sul spionaç par mieç dal programs Pegasus e Candiru di almancul une sessantine di rapresentants dal indipendentisim catalan, tra di lôr il president in cjarie (Pere Aragonès) e trê ex presidents dal guvier catalan (Carles Puigdemont, Quim Torra e Artur Mas), parlamentârs, eurodeputâts, dirigjents politics e dal associazionisim sociâl, imprenditôrs, gjornaliscj ma ancje familiârs e fintremai i lôr avocats. Tra i nons, ancje doi dirigjents dal moviment de çampe indipendentiste basche EH Bildu (Arnaldo Otegi e Jon Iñarritu). Il scandul – batiât Catalangate – al è daûr a menaçâ la tignude dal guvier di Madrid, che al stâ sù cu la poie fondamentâl dai partîts indipendentiscj catalans e bascs.

Scozie: inviadis lis consultazions pal gnûf plan pal gaelic

Ai 27 di Avrîl al è stât publicât il stampon dal Plan nazionâl pe lenghe gaeliche. I citadins scozês a àn cumò trê mês di timp par stazâ il document e fâ indenant propuestis e coments. Il Bòrd na Gàidhlig – la agjenzie publiche pe lenghe gaeliche – e cjaparà po in esam il materiâl rivât e indi tignarà cont par revisionâ il Plan prime di presentâlu al guvier scozês pe sô aprovazion. In plui de consultazion in linie, il Bòrd na Gàidhlig al à programât ancje disesiet incuintris sul teritori par presentâ il document e tirâ dongje lis valutazions de int. Il Plan al vuidarà la politiche linguistiche a pro dal gaelic pe dade 2023-2028.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 28/04/22

Galizie: ai 17 di Mai di gnûf in place pe lenghe

La plateforme sociâl Queremos Galego, che e met adun centenârs di sogjets impegnâts pe lenghe galiziane, e à presentât i detais de manifestazion che e organizarà ai 17 di Mai, in ocasion dal Día das Letras Galegas, a Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela). Il sproc de iniziative di chest an al sarà «En galego agora e sempre. Por un novo futuro para a lingua galega» (Par galizian cumò e simpri; Par un avignî gnûf pe lenghe galiziane). Il puartevôs de plateforme, Marcos Maceira, al à invidât i citadins a partecipâ in maniere massive tun moment clâf pal avignî de lenghe, là che il 24% dai fruts sot dai 15 agns nol è bon di fevelâ par galego – il dât piês di simpri – ma ancje là che, cu la mobilitazion e l’impegn di tancj di lôr, si à rivât a otignî risultâts impuartants tant che la incressite di contignûts in lenghe proprie su lis plateformis audiovisivis e il ricognossiment dal dirit a vê rispuestis par galizian intai rapuarts cu la agjenzie des jentradis.

Font: Galicia Confidencial, 28/04/22

Galizie: manifestazion pal dirit ae autodeterminazion

Uns dôs mil personis a àn partecipât ai 24 di Avrîl a Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela) ae manifestazion “Somos unha nación” clamade adun de plateforme Vía Galega par rivendicâ il dirit ae autodeterminazion e ricuardâ la cussì clamade “Revolución Galega” dal 1846. Vía Galega e je un coordenament sociâl in difese dai dirits nazionâi de Galizie che al ten adun passe sessante entitâts dal ambit culturâl, educatîf, sociâl, teritoriâl e sportîf. Intal at finâl de manifestazion a son stâts presentâts ancje un pôcs di dâts su la situazion economiche e sociâl de Galizie che a puartin i membris de plateforme a sburtâ par «rompi la dipendence coloniâl» cul stât spagnûl e par meti fin ae robarie des materiis primis, des risorsis naturâls e energjetichis produsudis in Galizie e gjoldudis inaltrò. La sovranitât, a zontin, e covente par indotâsi di un sisteme economic e fiscâl che al vedi al centri il benstâ de int che e vîf in Galizie ma ancje par fâi cuintri ae spagnolizazion simpri plui marcade che e menace la lenghe e la culture proprie di cheste tiere.

Font: Via Galega, 24/04/22

Asturiis: metude sù la Rêt de Normalizazion Linguistiche

L’esecutîf des Asturiis al à fat bon il decret che al met sù la Rêt de Normalizazion Linguistiche che si propon di infuartî il coordenament tra la aministrazion de Comunitât autonome e i ents locâi par promovi l’ûs public e istituzionâl des lenghis propriis. La Rêt e coventarà par coordenâ progjets, ativitâts e intervents dai diviers servizis linguistics ma ancje par disvilupânt di gnûfs. In dì di vuê metât dai comuns asturians al è indotât di unitâts aministrativis che a lavorin su la normalizazion linguistiche. La adesion ae Rêt e je di nature volontarie e, plui indenant, e podarès slargjâsi ancje a sogjets privâts cence fins di vuadagn. Il decret al previôt ancje la creazion di une comission tecniche par disvilupâ studis, plans e propuestis in materie di politiche linguistiche e si propon di miorâ la dotazion economiche e organiche dai servizis linguistics teritoriâi.

Font: La Voz de Asturias, 24/04/22

Paîs Catalans: tornade dopo 9 agns la Correllengua a Maiorche

In gracie dal impegn dal grup Joves de Mallorca per la Llengua, dopo nûf agns, e je tornade a partî ancje tes isulis Baleârs la Correllengua, o sei la corse par promovi l’ûs sociâl de lenghe catalane ispirade ae Korrika basche. La manifestazion e je partide ai 22 di Avrîl di Palma par sierâsi trê dîs dopo cuntune grande fieste popolâr a Manacor, dopo cuasi dusinte chilometris di corse a scjavaç di 26 comuns di Maiorche. I iscrits a son stâts plui di 3 mil, une cifre ancjemò lontane dai timps di aur ma che e fâs sperâ ben pal avignî. La iniziative e veve vût di fermâsi par vie dal dinei di ogni forme di finanziament e dai pidiments metûts in vore de diestre spagnoliste, in chei agns al guvier des Baleârs. La gnove edizion e à invezit cjatât la poie dal guvier in cjarie e di diviersis aministrazions locâls.

Font: VilaWeb, 22-24/04/22

Paîs Catalans: Elna e ricognòs il dirit al ûs dal catalan in consei

Elna / Elne e je la prime aministrazion locâl de Catalogne dal Nord sot aministrazion francese a previodi il dirit a intervignî par catalan in Consei comunâl. Dut câs i intervents in lenghe proprie a varan po di jessi voltâts par francês. Un pâr di mês indaûr, i conseîrs di oposizion a vevin bandonât i lavôrs dal Consei cuant che un membri de zonte al jere intervignût par catalan segnalant il fat al prefet dai dipartiment che al veve mandât al Comun une comunicazion là che si declarave che in Consei no si podeve intervignî par catalan. L’esecutîf locâl al veve alore domandât un parê legâl che al veve smentît cheste tesi obleant il prefet a zirucâ. Il sindic (Nicolas Garcia dal PCF) al à cussì proponût di mendâ il regolament dal Consei par esplicitâ chest dirit. La iniziative e je stade votade a maiorance cu la sole oposizion di cinc conseîrs de diestre nazionaliste francese.

Font: VilaWeb, 22/04/22

Galizie: azion par favorî i prodots culturâi par galego pai fruts

Ai 22 di Avrîl il Parlament de Galizie al à fate buine ae unanimitât une propueste no di leç là che si domande al esecutîf di sburtâ la creazion di prodots culturâi par galego pai minôrs e di imbastî campagnis par stiçâ i fruts e i fantats a disfrutâ de culture galiziane. L’intindiment al è chel di contribuî ae normalizazion de lenghe, di judâ la industrie culturâl locâl e di recuperâ il disvantaç cuantitatîf des produzions culturâls par galizian indreçadis ai plui zovins.

Font: Europa Press, 22/04/22

Cornualie: plan di azion par tutelâ la comunitât corniche

Il grup di lavôr su la minorance nazionâl corniche, che al ten adun rapresentants dai diviers partîts, moviments e organizazions che a operin in Cornualie, al à definît un plan che al fisse lis liniis di azion pai prossims agns. Il prin pont al è chel di rivâ a di un acuardi cul guvier di Londre par otignî une devoluzion di competencis e risorsis che a permetin di difindi lis carateristichis specifichis de identitât corniche e che al dedi plui pês a cheste piçule nazion celtiche cjapade dentri tal Ream Unît. La seconde linie di azion e ponte al disvilup de lenghe, de culture e dal patrimoni de Cornualie ancje par mieç di un curriculum educatîf specific di meti in vore dentri des scuelis cornichis. Si vûl po che lis dibisugnis de comunitât nazionâl corniche a vegnin tignudis in cont e rispietadis intal procès decisionâl public, a partî dal guvier britanic e fin ae dimension locâl.

Font: Cornwall Council, 22/04/22

Paîs Basc: servizis par basc in Navare, azion di Behatokia

L’Osservatori dai dirits linguistics Behatokia e à presentât 1.200 istancis di citadins de Navare che a denunciin di no podê ricevi servizis publics in lenghe basche. La azion si propon ancje di sburtâ il guvier locâl a tornâ sui siei pas par chel che al rivuarde il decret sul ricognossiment dai merits che nol ten cont de cognossince dal basc par acedi ai puescj publics.

Font: EiTB, 21/04/22

Corsiche: gnovis condanis pes “gnots blu”

Chê cuintri de speculazion edilizie e dai tentatîfs di cimentificâ lis cuestis de isule e jere une des bataiis plui sintudis dal Front di Liberazion Nazionâl Cors dut câs, ancje dopo che il moviment al à metût fin ae sô lote armade, al è cui che al à continuât a lâ ta chê stesse direzion. Lis gnots cuant che i militants cors a fasevin saltâ par aiar lis vilis e lis secondis cjasis in costruzion ad ôr des splazis a jerin stadis batiadis “gnots blu”. Une di chestis gnots si le è vude ancje tal Març dal 2019 e, cundut che il Front nol è plui atîf di agns, si le à tratade come un at teroristic. Par chei fats, ai 20 di Avrîl, il tribunâl suprem di Parîs al à condanât a sîs agns di preson doi oms calcolâts i responsabii di vê sdrumât cul esplosîf diviersis secondis cjasis. Altris cuatri personis, tignudis par compliçs dai doi, a son stadis condanadis a penis di cinc agns a doi mês di preson. Lis condanis a rivin intun moment là che in Corsiche e je ancjemò alte la tension pal sassinament in preson dal militant indipendentist Yvan Colonna.

Font: Corse Net Infos, 20/04/22