11/05/21

Gales: al è di 200 milions l’impat economic de tv par galês S4C

Cuâl isal l’impat economic de television publiche galese S4C? Une ricercje che e cjape in esam dodis mês a cjaval tra 2019 e 2020 e fevele di une cifre che e sfilie i 200 milions di sterlinis. Plui tal specific si fevele di une spese direte di 96,7 milions par paiis, servizis e bens di consum, di une spese indirete di 800 mil sterlinis par fits e di un zîr di indot leât a chestis spesis di 99,9 milions. La plui part di chestis risorsis, o sei passe 141 milions, e reste in Gales. Sul plan dal lavôr la television in lenghe galese e da di vore a 101 dipendents e a 56 lavoradôrs autonoms cuntun indot di passe 2.300 personis.

Font: BusinessLive Wales, 27/04/21

Paîs Basc: Gara e paie i “debits” di Egin e si salve de sierade

Vie pal mês di Avrîl il cuotidian basc Gara, cence nissune poie istituzionâl e cul jutori de int, al à rivât a completâ il paiament dai 3 milions di euros di debit “ereditâts” di Egin. Intal 1998, inte suaze de sô ofensive cuintri de çampe indipendentiste basche acusade di jessi leade a ETA, il judiç Batasar Garzón al veve ordenât di sierâ Egin, il cuotidian di riferiment pe part nazionalitarie de societât basche, e di arestâ i siei dirigjents.

Galizie: il model scolastic al infuartìs il disecuilibri linguistic

Ai 27 di Avrîl a son stâts presentâts i risultâts di un progjet di verifiche des competencis linguistichis puartât indenant de Real Academia Galega che al à interessât i students de 4e ESO, o sei la ultime classe des secondariis obligatoriis. Daûr dal studi al ven fûr che ae fin des secondariis, i students che a rivin di un contest familiâr o teritoriâl che al à il galizian di prime lenghe a paronin te stesse maniere castilian e galizian. Divierse la situazion pai fantats che a rivin di fameis o areis, in primis chês urbanis, là che il castilian al fâs di paron: tal 35% dai câs a àn une competence par galizian cetant plui basse di chê te lenghe dal stât. Un altri element che al pese su la competence linguistiche al è il gjenar di scuele che si frecuente, ta chês publichis di fat la paronance dal galizian e je sigurade plui dispès che no ta chês privadis. Pai autôrs de ricercje, impen di garantî une competence compagne tes dôs lenghis, il model linguistic doprât in dì di vuê tal sisteme educatîf galizian al infuartìs il disecuilibri che al esist jenfri castilian e galizian.

Font: Real Academia Galega, 27/04/21

Europe: solidarietât al HDP di çampe e nazionalitaris

Il Grup Unificât de Çampe Europeane (GUE UEL) e chel dai Verts – Aleance Libare Europeane (Greens - EFA) a àn domandât cun fuarce aes istituzions comunitariis di intervignî par condizionâ ogni rapuart cu la Turchie al rispiet dai oblics internazionâi sul plan dai dirits civîi e di chei umans, e a àn manifestât la lôr solidarietât al Partît Democratic dai Popui (HDP), moviment che al racuei une part significative dai vôts de comunitât curde e dai progressiscj turcs. Une posizion similâr e je rivade ancje dal grup de Aleance Progressiste dai Socialiscj e dai Democratics dal Parlament European. Ai 26 di Avrîl, di fat, si à viert a Ankara un procès penâl cuintri di 108 curdis che tal 2014 a vevin manifestât in solidarietât cui lôr conazionâi impegnâts a difindi la citât di Kobanê dal assedi dal Stât Islamic.

Irlande: cubie cinese e oten i modui pe citadinance par gaelic

A partî dai 26 di Avrîl la modulistiche par domandâ li citadinance irlandese e je disponibile ancje te lenghe nazionâl. Un tant al è il risultât di une bataie puartade indenant dal professôr Fangzhe Qiu e de sô femine Lijing Peng, doi citadins cinês che a vivin in Irlande di une disine di agns. Intal Setembar dal 2020 i doi a vevin inviât il percors di naturalizazion ma in Març ur jere stât domandât di tornâ a fâ domande però par inglês. Cun di fat, i doi, che a fevelin ben ancje par gaelic irlandês, a vevin presentât la domande ta cheste lenghe. A front dal paradòs di un stât che nol garantìs il dirit di doprâ la lenghe proprie di chê tiere, i doi a àn segnalât la cuistion al ministeri in cuistion, a diviers parlamentârs e al comissari pe lenghe. Cheste azion e à permetût di comedâ la situazion e cumò la modulistiche par domandâ la citadinance irlandese e je disponibile ancje par gaelic.

Font: RTÈ, 26/04/21

Paîs Catalans: propuestis par cressi l’ûs de lenghe te Rêt

La direzion gjenerâl pe politiche linguistiche dal guvier catalan e à dât fûr un decalic di azions par saborâ l’ûs de lenghe proprie tal setôr digjitâl daûr dal slogan «Som digitals i ho sem en català». Si trate di dîs azions concretis che a puedin favorî la presince dal catalan intun cjamp dominât di pocjis lenghis maioritariis. Se la azion plui fuarte e reste di creâ e di fâ ûs di contignûts par catalan, a son ancje altris lis robis di podê fâ. Par esempli doprâ lis versions par catalan par navigâ su la Rêt ancje cuant che no je la lenghe di vierzidure dal sît, doprâ cheste lenghe par cirî sui motôrs di ricercje in maniere di rindile plui visibile tai algoritmis doprâts, o ancje doprâ la version catalane di Wikipedia (Viquipèdia) che, par altri, e je une des miôr par cualitât certificade dai contignûts.

Font: Generalitat de Catalunya, 26/04/21

Stât francês: ricors costituzionâl cuintri de leç Molac

Une sessantine di deputâts francês, pe plui part dal partît di guvier La République en Marche (LRM), e à presentât un ricors denant de cort costituzionâl cuintri de prime leç organiche su la valorizazion e la promozion des cussì clamadis “lenghis regjonâls” (cognossude come leç Molac) che e jere stade fate buine dal Parlament ai 8 di Avrîl. Cuintri dal parê dal guvier e, massime, dal ministri pe educazion Jean-Michel Blanquer, il test al jere passât a grande maiorance (247 vôts a pro e 76 cuintri) inte sô forme integrâl, o sei cun diviers pas indenant impuartants in particolâr sul front dal insegnament des lenghis propriis. Il ricors al à jevât cetantis protestis soredut framieç dai rapresentants politics e istituzionâi, e i operadôrs culturâi des comunitâts minorizadis. Pe riviste di inchieste La Lettre A il ricors, ancje se presentât dai deputâts a titul individuâl, al sarès stât saborât propit dal ministeri pe educazion. La riviste e fevele di «colp bas cuintri de democrazie» dal moment che al varès di jessi il guvier a sigurâ la difese de leç denant dal tribunâl costituzionâl cuintri dal atac rivât dal so stes di dentri. Dal sigûr al è alc dal dut straordenari che il ricors, pensât come strument di garanzie pes oposizions, al rivi di rapresentants de maiorance di guvier. A fâ pensâ al è ancje il fat che, contrari di altris câs, il president al vedi spietât fin sul ultin di promulgâ la leç lassant ai membris dal so partît dut il timp par presentâ il ricors.

Font: Le Figaro, 22/04/21; France Bleu, 23/04/21; Jornalet, 24 e 28/04/21

Galizie: manifestazion ai 17 di Mai pai dirits linguistics

La plateforme pe lenghe Queremos Galego e à clamât adun une manifestazion par rivendicâ il dirits a vivi ad in plen e in maniere normâl par galizian. La iniziative si davuelzarà ai 17 di Mai a Sant Jacum di Galizie in ocasion de Zornade de leterature galiziane. Cu la manifestazion si vûl ancje recuperâ la mobilitazion di place che, par fuarce di robis, zaromai di mês e veve vût di jessi fermade. La organizazion de iniziative e à dut câs di adatâsi aes limitazions in vore par vie de crisi sanitarie. In particolâr, par partecipâ, si varà di notâsi in maniere di podê distribuî i puescj disponibii e mantignî lis distancis di sigurece.

Font: Galicia Confidencial, 21/04/21

Aragon: aplicazion par fâ cognossi la leterature par aragonês

Ai 21 di Avrîl, inte suaze de Zornade dal Aragon, si à presentade la aplicazion LiteARAtura che si propon di slargjâ l’acès ae leterature in lenghe aragonese. La iniziative e nas de colaborazion jenfri la direzion pe politiche linguistiche dal guvier dal Aragon e une aziende informatiche. La aplicazion e met a disposizion dutis lis oparis par aragonês za disponibilis in formât digjitâl, lis biografiis di passe tresinte autôrs e un spazi di pueste pes cjasis editoris che a lavorin par fâ cognossi la leterature aragonese. L’archivi al sarà integrât cun gnovis oparis a man a man che a saran digjitalizadis e, tra chestis, ancje chês de colezion Isabel de Rodas che e cjape dentri tescj classics voltâts par aragonês. L’intervent dal guvier locâl al à permetût intai ultins agns di moltiplicâ lis iniziativis par meti a disposizion dai citadins materiâi e servizis linguistics par aragonês.

Font: Heraldo, 21/04/21

Bosgne: invît a discuti la separazion pacjifiche de federazion

Lis vôs suntun document confidenziâl presentât al Consei European che al previôt la implosion de Bosgne e la revision dai confins tra i stâts de ex Jugoslavie, a àn tornât a alçâ la tension framieç des trê comunitâts principâls che a formin cheste realtât, o sei bosgnacs, cravuats e serps. I rapresentants dai partîts di riferiment de Republika Srpska si son dâts adun par frontâ la cuistion e ae fin si son cjatâts in cunvigne tal domandâ in maniere formâl di discuti dal avignî dal paîs cui delegâts des formazions politichis de Federazion bosgnache cravuate. Su la taule a metin la propueste di une tratative che e permeti une separazion pacjifiche de Bosgne. Une strade che però no plâs ae cuintripart, cul rapresentant dal principâl partît bosgnac che al à fintremai declarât ae stampe di no podê escludi la pussibilitât di un gnûf conflit armât. Che a sedin o no jessudis pensadis par sviâ la atenzion di altris problemis, cemût che a stimin diviers osservadôrs internazionâi, chel istès a palesin une situazion di tension che invezit di cuietâsi e somee scjaldâsi cul passâ dal timp.

Font: Balkan Insight, 20/04/21

Irlande: servizi public intal Nord par voltâ par gaelic e scots

L’esecutîf nordirlandês al à inviât un servizi di traduzions par gaelic irlandês e pe varietât di scots fevelade tal Ulster. La ativitât, che si compagne a chê di revision di tescj, e je disponibile par ducj i dipartiments ministeriâi, lis aministrazions locâls, lis agjenziis e lis aziendis publichis. Si ocuparà duncje di voltâ ancje leçs, documents legâi e sanitaris. Il servizi al jere previodût intal pat di legjislature (New Decade, New Approach) fat bon dai partîts de Irlande dal Nord inmò tal Zenâr dal 2020. La gnove e à cjatât il bon acet de organizazion pe lenghe Conradh na Gaeilge che e à però segnalât cemût che la plui part dai impegns pal irlandês cjapâts cun chel acuardi a sedin ancjemò su la cjarte.

Font: BBC, 20/04/21