12/04/18

Paîs Catalans: la strategjie repressive e piert colps in Europe

La ofensive repressive metude in at des autoritâts spagnolis cuintri dal indipendentisim catalan e va indenant ma la sô credibilitât e piert colps a nivel internazionâl. Dopo di jessi stât arestât in Gjermanie ai 25 di Març, Carles Puigdemontpresident dal guvier catalan destituît des autoritâts spagnolis – al è jessût de preson di Neumünster su cauzion ai 6 di Avrîl. Un tant dopo che i judiçs todescs a àn decidût che la domande di estradizion rivade di Madrid e podeve jessi acetade dome pe acuse di malversazion, ma no par chê di ribelion. Chest secont reât, par stâ in pîts, al à bisugne di jessi puartât indenant cun ats violents e pai magjistrâts todescs nol è ce che al è sucedût in Catalogne. Cun di plui, cundut dal mandât di arest des autoritâts spagnolis, a son stâts lassâts in libertât de magjistrature belgjiche i ex membris dal guvier catalan Meritxell Serret, Lluís Puig e Toni Comín e di chê scozese la ex conseiere pe educazion Clara Ponsatí. I ultins doi, ancje lôr acusâts di ribelion. La acuse plui penze, doprade de magjistrature spagnole par tignî impresonâts nûf dirigjents dal indipendentisim catalan, no cjate duncje nissun acet ator pe Europe. Fintremai il referent ONU su la libertât di opinion, David Kaye, al à invidât la Spagne a no perseguî i dirigjents catalans par ribelion. La ONU si mostre preocupade par une acuse di cheste fate doprade par ats politics no violents parcè che, ta cheste maniere, si va a colpî la libertât di espression che e je une des fondis de democrazie.

Paîs Basc: sburt al euskara ancje tes declarazions dai redits

La normalizazion di une lenghe minorizade e passe pe pussibilitât di doprâle pardut, fintremai te declarazion dai redits. Par chest ancjemò cul 2009 trê aministrazions locâls dal Paîs Basc – Beasain, Lazkao e Ordizia – a àn decidût di imbastî campagnis di sensibilizazion su chest teme. Chest an, te conference stampe di presentazion de iniziative, i aministradôrs dai trê comuns a àn fat savê che la campagne si inviarà cui 16 di Avrîl. In gracie di chestis campagnis dal 2009 a vuê lis personis che a presentin la lôr declarazion dai redits par basc a son passadis dal 8% al 18% a Beasain e a Ordizia, e dal 15% al 28% a Lazkao.
Font: Diario Vasco, 06/04/18

Europe: passe 1,2 milions di firmis par “Minority Safepack”

Minority Safepack, la iniziative citadine inviade de FUEN (Union Federâl des Nazionalitâts Europeanis) par incressi lis misuris di tutele des personis che a partegnin a minorancis linguistichis e nazionâls e par infuartî la diversitât linguistiche e culturâl dentri de Union Europeane, e je stade un sucès. Cun di fat, par che la Comission Europeane e cjapi in man une iniziative citadine e covente la poie di almancul un milion di personis ator pe Union e ai 3 di Avrîl, date che e finive la racuelte des firmis, chês cjapadis sù a son stadis passe un milion e 215 mil. I stâts là che il quorum di firmis che si vevisi proponûts di cjapâ sù par Minority Safepack al è stât superât a son undis: Ongjarie (là che lis firmis racueltis a son stadis plui di mieç milion!), Romanie, Slovachie, Bulgarie, Cravuazie, Slovenie, Lituanie, Letonie, Danimarcje, Spagne e Italie. Ta chest ultin stât l’obietîf al jere stât fissât a 55 mil firmis e a ‘nd è stadis tiradis sù plui di 60 mil, pe plui part in Sud Tirôl, Val di Aoste e Friûl. I stâts a àn cumò trê mês par convalidâ lis firmis e la Comission Europeane a ‘nd à altris trê par presentâsi denant dal Parlament par riferî su la iniziative. Dopo dal agrât a ducj i citadins e aes organizazions che a àn poiât la iniziative, il president de FUEN, Loránt Vincze, al à celebrât la nassite di chel che al à clamât un vêr moviment european pai dirits des comunitâts minorizadis.
Font: FUEN, 04-05/04/18

Paîs Catalans: confermât in Catalogne il model a imersion

La volontât dal guvier di Madrid di colpî il model scolastic a imersion in vore in Catalogne par cumò no à rivât a concretizâsi. Di fat, lis normis pes preiscrizions pal an scolastic 2018-2019 publicadis ai 3 di Avrîl su la gazete uficiâl de Catalogne a confermin il stes sisteme dai agns stâts. Daûr de leç su la educazion de comunitât autonome dutis lis materiis a son insegnadis par catalan fale lis oris di lenghe castiliane; dongje vie a son po ancje istitûts privâts che a ufrissin l’insegnament par castilian. Cundut des menacis simpri plui frecuentis de diestre spagnoliste di savoltâ chest sisteme, il stes esecutîf spagnûl al à vût di ricognossi che no si pues cambiâ il model linguistic par mieç dal articul 155 de Costituzion spagnole che in chest moment i permet a Madrid di controlâ il guvier catalan. Il PP al à presentade une propueste di leç che e previôt un model cul 25% des oris par catalan, il 25% par castilian, il 25% tune lenghe foreste e un altri 25% a sielte dal singul istitût, ma il so pês intal Parlament catalan al è cussì piçul che al è impussibil che la leç e passi.
Font: El País, 04/04/18

Paîs Catalans: la magjistrature spagnole e smicje ai CDR

I Comitâts di Difese de Republiche (Comitès de Defensa de la República), metûts in pîts a nivel locâl ator pe Catalogne par sostignî il procès di autodeterminazion de Catalogne e par svilupâ azions solidariis cui presonîrs politics, a son simpri di plui sot atac de bande des istituzions spagnolis. Il tribunâl suprem al è daûr a investigâju te suaze de inchieste cuintri dal indipendentisim catalan intant che tai rapuarts de guardia civil si ju piture di organizazion violente. Massime dopo des protestis pal arest in Gjermanie dal (ex) president catalan Carles Puigdemont cheste etichete di violents e je stade saborade dai mieçs di comunicazion e dai partîts spagnûi cundut che i membris dal Comitâts a vedin operât simpri cun sistemis no violents. Ai 2 di Avrîl e je intervignude ancje la avocature de Audiencia Nacional, l’organisim che al à cjapât il puest dai tribunâi speciâi di ete franchiste, visant di vê prontis azions judiziaris cuintri dai Comitâts pai reâts di ribelion, malversazion e delits cuintri dal ordin public. Un tant al sarès leât ai blocs stradâi metûts in at in diviersis localitâts de Catalogne de bande dai Comitâts. La dì dopo une vincjine tra lis principâls organizazions de societât civîl catalane a àn dât fûr un comunicât unitari là che a pandin dute la lôr preocupazion pes azions di criminalizazion metudis in at cuintri dai Comitâts.
Font: VilaWeb, 03-04/04/18

Gales: plui tutele pe lenghe proprie tes universitâts

Cul principi di Avrîl a son deventâts operatîfs i gnûfs nivei linguistics garantîts intes universitâts dal Gales che a jerin stâts previodûts cu la legjislazion dal 2016. A son 25 i centris educatîfs interessâts di chestis misuris. Tra lis novitâts si à il dirit di comunicâ e di ricevi i documents uficiâi de universitât par galês, ma ancje di gjoldi di un servizi di tutorât e di consulencis ta cheste lenghe. Gnovis misuris a jentraran po in vore cul prin di Otubar di chest an che al ven. In diviers câs, chestis azions a jerin za stadis inviadis ma no gjoldevin di une poie legjislative.
Font: BBC, 03/04/18

Irlande: tensions a Derry tra republicans e PSNI

Lis manifestazions par ricuardâ l’inovâl dal riviel de Pasche dal 1916 a àn tornât a piâ lis tensions in Irlande dal Nord. Intal lunis di Pasche, intant di une parade inmaneade di grups republicans dissidents a Doire / Derry, zovins cu la muse taponade a àn tirât bombis molotov e pieris cuintri di mieçs de polizie nordirlandese (PSNI). Puartevôs de polizie a àn declarât di vê cirût une mediazion par permeti ae iniziative di davuelzisi in maniere regolâr ma di vêsi cjatâts denant di un refût totâl e di vê duncje declarade la parade fûr leç. Plui de proibizion però, a scjaldâ i spirts a jerin stât i arescj fats de polizie in ocasion di une altre manifestazion republicane che si veve tignude tai dîs prime a An Lurgain / Lurgan. La manifestazion di Doire / Derry si è davuelte distès cu la partecipazion di cualchi centenâr di personis e, cundut dai incidents, no si àn vûts ni ferîts, ni arescj.
Font: BBC, 02/04/18

Letonie: il president al ratifiche la riforme des scuelis russis

Ai 2 di Avrîl il president de Letonie, Raimonds Vejonis, al à ratificât la leç che e oblee ancje lis scuelis de minorance russe a doprâ il leton come lenghe veicolâr pe plui part des materiis. La firme e je rivade dopo che il Parlament al veve votât il test ancje in tierce leture e cundut des protestis e des mobilitazions di place che la comunitât russofone e à imbastît intai ultins mês. La riforme si inviarà za cul prossim an scolastic par jentrâ po a regjim intal 2020. In chê volte il rus al restarà come lenghe veicolâr dome pes oris di lenghe e di leterature russe e pes materiis di aree storiche – umanistiche. Cun cheste leç al va duncje a disparî il model a imersion in vore in diviersis scuelis de minorance russe, comunitât che e rapresente cuasi il 40% de popolazion totâl.
Font: TASS, 02/04/18

Paîs Basc: mobilitazion des ikastolas in Ipar EH

Dopo des primis azions di proteste za metudis in at, si tignarà ai 4 di Mai la manifestazion principâl inmaneade di Seaska – la federazion des scuelis in lenghe basche (ikastolas) dal Paîs Basc francês (Ipar Euskal Herria) – par domandâ al guvier di Parîs che al garantissi lis risorsis par rispuindi ae incressite di students. Daûr di dâts uficiâi, intai ultins 13 agns, l’aument dai iscrits intes scuelis baschis al è stât dal 80% intes primariis e tes secondariis di prin grât e dal 46% tai liceus. Cundut dai impegns cjapâts, lis autoritâts scolastichis e il guvier francês no àn sigurât mieçs economics suficients par garantî lis infrastruturis e il personâl par rispuindi a cheste incressite. Dome tal Setembar di chest an i iscrits in plui a saran 230 e, cui ritarts za ingrumâts intai agns stâts, a coventaressin altris 25 insegnants. I incuintris tra i rapresentants de rêt des scuelis baschis e de aministrazion centrâl no àn ancjemò puartât nissun risultât, cussì Seaska e à decidût di passâ ae mobilitazion di place. Cun di plui, a zontin i siei rapresentants, cuntune organizazion scolastiche autonome si podarès gjestî miôr lis specificitâts dai sisteme scolastic a imersion.
Font: MediaBask, 30/03 e 02/04/18

Cossovo: gnovis tensions cu la minorance serbe

E reste alte la tension in Cossovo dopo che ai 26 di Març la polizie di stât e à arestât il responsabil dal ufici serp pal Cossovo, Marko Djurič, intant di une visite fate te aree a maiorance serbe di Mitrovica. La operazion e je stade fate cuntun displei di fuarcis e cuntun ûs de violence fûr di misure. Prime de sô espulsion, il diplomatic al è stât menât inte capitâl Pristina dulà che al è stât fat sfilâ in manetis denant dai gjornaliscj e dai citadins. Lis autoritâts a àn justificât l’arest e la espulsion cul fat che la sô visite no sarès stade autorizade, ma a àn ricognossût che la operazion no je stade gjestide te maniere juste. La vicende e je stade doprade de minorance serbe par domandâ lis dimissions dal ministri cossovan pal interni, Flamur Sefaj, e par riclamâ lis missions de UE e de NATO in Cossovo al lôr dovê di prevignî i atacs cuintri de comunitât e dai siei rapresentants. I aministradôrs dai comuns a maiorance serbe, ae unanimitât, a àn po fat savê che se tal zîr di trê setemanis il guvier cossovan nol tacarà a meti in pîts la Assemblee dai comuns serps previodude dai acuardis sotscrits di Cossovo e Serbie a Bruxelles intal 2013 a proviodaran a fâlu di bessôi. Une ipotesi che membris dai guvier di Pristina a àn za fat savê che, se metude in at, e puartarès drets in preson i aministradôrs serps.
Font: Balkan Insight, 28-30/03/18

Scozie: inviât il gnûf plan linguistic pal gaelic

Il gnûf plan linguistic pal gaelic al è stât lançât ai 28 di Març intal Parlament scozês cun chê di sburtâ l’ûs di cheste lenghe celtiche simpri plui a larc. Si trate di un plan cuincuenâl, za rivât ae sô tierce edizion, svilupât dal Bòrd na Gàidhlig – la agjenzie pe lenghe gaeliche scozese – ae fin di un lunc procès di consultazions che al à cjapât dentri organizazions di comunitât, ents publics, realtâts associativis e citadins. Lis azions prioritariis dal plan a son siet: iniziativis indreçadis ai fruts e ai fantats par che a cjapin sù cheste lenghe; incressi il contribût dal gaelic ae economie scozese; sburtâ la domande e la ufierte de educazion ta cheste lenghe; aumentâ i percors di formazion lavorative par gaelic; sostignî l’ûs de lenghe tes fameis; slargjâ e infuartî i plans linguistics specifics dai ents publics; e promovi il valôr sociâl, economic e culturâl dal gaelic. Sodisfats pai contignûts dal plan a son ancje i rapresentants de agjenzie economiche des Highlands e des isulis che a marchin cemût che il gaelic al vedi une influence positive su setôrs tant che lis industriis creative e alimentâr, il turisim, la valorizazion dal patrimoni storic e la educazion.
Font: Bòrd na Gàidhlig, 28/03/18