13/02/20

Ocitanie: prins pas par incressi la tv par ocitan

I àn coventât agns di mobilitazions ma cumò il Collectiu Occitan al à rivât a puartâ la presince cuotidiane dal ocitan inte television publiche ae atenzion dal Parlament francês, là che la comission culture e je daûr a studiâ une propueste di leç in proposit. Ta cheste suaze la deputade Aurore Bergé, che e à la incarghe di meti jù la relazion parlamentâr su la propueste, si è cjatade ai 5 di Fevrâr cuntune delegazion dal Collectiu Occitan. A sostignî cheste bataie a son ancje 618 comuns che a àn votât une mozion là che si domande la presince cuotidiane dal ocitan par television. In dì di vuê, la television publiche francese e ufrìs dome 17 oris par ocitan ad an, come a dî pôc plui di une ore al mês.
Font: Jornalet, 07/02/20

Paîs Basc: in cressi l'euskara tra i zovins de Navare

Daûr dai risultâts de ultime inchieste sociâl e su lis cundizions di vite, il 84,6% de popolazion de Navare dai 15 agns insù al à di prime lenghe il castilian, il 5,9% il basc, il 3,4% dutis e dôs, e il 6,1% une altre lenghe. Se si cjale invezit ae lenghe doprade par solit in cjase il dât dal castilian al va sù al 89,7% e chel dal euskara al cale al 4,2%. La situazion e je avonde stabile rispiet a cualchi an indaûr ancje se si à une lizere incressite des personis che a àn di prime lenghe tant il basc che il castilian. Al è però di dî che la cognossince dal euskara e cres cul sbassâsi de etât. Di fat, a front di un 22,5% di zovins che a declarin di capî ben il basc, la percentuâl si sbasse al 13,7% inte fasse di etât dai 30 ai 44 agns, al 10,5% tra i 45 e i 59 agns, e al 8,6% tra chei cun 60 agns e passe.
Font: Naiz:, 06/02/20

Stât francês: nons propris ancje tes lenghis minorizadis

Il president dal Parlament francês, Richard Ferrand, al à comunicât che i regjistris civîi a acetaran ancje i nons scrits cun grafemis che no partegnin ae lenghe francese ma che a son doprâts intes lenghis minorizadis feveladis dentri dai confins statâi. Dopo che tal 2014 sul boletin uficiâl statâl e jere stade publicade une circolâr che e permeteve di doprâ dome i segns diacritics doprâts dal francês si vevin moltiplicâts i câs di gjenitôrs bascs, bretons, catalans, ocitans o di altris comunitâts minorizadis che no vevin podût fâ scrivi in maniere corete tai regjistris anagrafics i nons che a vevin sielzût pai lôr fîs. Il câs che al veve fat plui scjas si lu veve vût intal 2017 in Bretagne, ma un gjenitôr de Catalogne Nord al veve fintremai puartade la cuistion al esam de cort di justizie europeane.
Font: Jornalet, 06/02/20

Asturiis / Aragon: prins esams di certificazion linguistiche

Il guvier des Asturiis al à convocât pal mês di Mai i prins esams di certificazion di lenghe asturiane. Lis provis a saran viertis a di un massim di 500 personis. Chês che a passaran i esams a podaran doprâ i certificâts come titul di merit intai concors fats des aministrazions locâls. L’esecutîf des Asturiis al à fat bon intal Jugn dal an passât il decret che al fisse i nivei di competence tal ûs dal asturian daûr dai criteris fissâts dal cuadri comun european di riferiment pes lenghis, e plui tal specific pai nivei di base A1 e A2, par chei mezans B1 e B2, e pal C1. Dopo dal prin esam, che al interesse il nivel B2, il guvier si è impegnât a davuelzi almancul une session di esams ad an par ogni nivel. L’asturian al jere restât l’ultin tra lis lenghis minorizadis dopradis intal ream di Spagne a no vê une certificazion, cun di fat lis primis provis pal aragonês si son davueltis prime de fin dal 2019 cu la partecipazion di 473 personis. Ta chel câs i esams a interessavin trê nivei: l’A2 (là che al è passât il 79,07% dai candidâts), il B1 (che al à vût il 49,09% di promòs) e il B2 (cul 71,94% di candidâts che a àn otignude la certificazion).
Font: El Comercio, 04/02/20; La Voz de Asturias, 06/02/20

Gales: a pro de indipendence un galês su cuatri

Dopo des elezions politichis britanichis di Dicembar la poie ae indipendence dal Gales e je cressude dal cinc par cent. Daûr dai scandais periodics davuelts de agjenzie YouGov, sul principi di Dicembar dal 2019 i galês che si declaravin a pro de indipendence a jerin il 22%, cumò a son passâts al 27%. E je ancjemò cetant int di convinci, al à comentât il puartevôs dal coordenament pe indipendence YesCymru Siôn Jobbins, ma un 27% di eletôrs indipendentiscj al rapresente une fonde salde dulà podê lavorâ. Par coinvolzi e mobilitâ la popolazion a pro di un Gales indipendent a son za stadis programadis trê manifestazions di place in Avrîl, Jugn e Setembar. In Scozie invezit, pe prime volte, la opzion indipendentiste e à tocjât il 52%.
Font: Nation Cymru, 03/02/20

Paîs Catalans: catalan prime lenghe proprie de Andorra

Il 46% de popolazion che e vîf in Andorra al calcole il catalan di lenghe proprie, a front di uns 42% che si identifiche cul castilian e di un passe 10% cul portughês. I dâts a saltin fûr de ultime inchieste publicade dal servizi di politiche linguistiche dal piçul stât pirenaic. La ricercje e mostre ancje che la identificazion cul catalan e je plui alte rispiet ae presince dal catalan come lenghe materne e che la trasmission linguistiche intergjenerazionâl e je positive pal catalan. Lis percentuâls altis di castilian e portughês a son leadis a di une fuarte imigrazion rivade tai agns stâts de penisule iberiche.
Font: Generalitat de Catalunya, 03/02/20

Paîs Basc: tai penç de educazion infantîl par basc a Iruñea

Il sindic di Iruñea/Pamplona Enrique Maya – espression de gnove maiorance di diestre che e guvierne la capitâl di Navare – al à confermât che cul an scolastic 2020-2021 si inviarà un program che al larà a smiezâ la ufierte di classis in lenghe basche pai fruts di 0 a 3 agns. Par agns la presince dal euskara tes scuelis citadinis e jere stade margjinalizade ma tal 2015, cuntune coalizion nazionalitarie al guvier, i puescj cul model a imersion par basc a jerin cressûts dal 11 al 28% e lis scuelis che lu ufrivin a jerin passadis di 2 a 4. Par Maya però la ufierte par euskara e je masse e cussì, tal zîr di trê agns, lis scuelis cul basc veicolâr a tornaran e jessi dome dôs e di chestis une e sarà a miezis cul model par castilian. Par protestâ cuintri di cheste iniziative il prin di Fevrâr si è tignude une manifestazion moltitudinarie che e à jemplât la place e lis stradis dulintor dal palaç comunâl. A contestâ cun fuarce la decision dal guvier citadin a son ancje i partîts nazionalitaris (EH Bildu e Geroa Bai) che a domandin che prime di ogni modifiche dal sisteme in vore si ledi a viodi cuale che e je la domande linguistiche reâl de bande des fameis.
Font: EiTB, 01/02/20

Galizie: prime servizi di assistence virtuâl par galizian

La universitât di Vigo e je la prime istituzion publiche a meti a disposizion une aplicazion di assistence e di servizi pai utents basade suntune inteligjence artificiâl par galizian. No si trate dome di un sisteme di ricercje di informazions, ma di un imprest in stât di superâ ambiguitâts semantichis, di analizâ sul plan gramaticâl lis frasis e di capî il contest de conversazion. La aplicazion e je cussì in stât di imbastî une sorte di conversazion cul utent, i ufrìs informazions in detai sui procès di iscrizion e sui contats cu la direzion universitarie, e e je buine di rispuindi a domandis gjenerâls e a chês plui frecuentis. Si trate di un imprest indreçât soredut ai students, ma che al è util ancje pal personâl docent e par chel aministratîf.
Font: Universidade de Vigo, 31/01/20

Paîs Catalans: lenghe catalane discriminade dal Stât e de UE

La organizazion Plataforma per la Llengua e à publicât il so rapuart trimestrâl su lis discriminazions linguistichis inte legjislazion spagnole e ta chê europeane. Tai ultins trê mês dal 2019 si àn vudis 15 normis statâls e 13 comunitariis che a discriminin cui che al fevele par catalan. A nivel european la esclusion dal catalan e diven in primis dai dinei dal stât spagnûl di ricognossilu come lenghe uficiâl a nivel statâl. Par cheste reson, par esempli, no si puedin presentâ petizions par catalan al Parlament o al tribunâl european. Se si cjale ai dâts complessîfs dal 2019, lis normis discriminatoriis a son stadis in dut 134. Tal 2018 a jerin stadis 139.
Font: PFPLL, 31/01/20

Paîs Catalans: riforme des competencis linguistichis tes Baleârs

Il guvier des Baleârs al à decidût di meti sù un grup di lavôr par mendâ la normative che e regole lis competencis linguistichis di cui che al insegne par catalan intes scuelis des isulis. La taule di vore e je formade di rapresentants dal guvier, des istituzions scolastichis e dai sindacâts di categorie. Tra i siei compits si varà chel di superâ lis anomaliis che a son intal sisteme di abilitazion dai insegnants cumò in vore e di rivâ a di un sisteme di competencis linguistichis pal insegnament compatibil cun chel in vore in Catalogne e cun chel che si è daûr a imbastî tal Paîs Valenzian.
Font: La Vanguardia, 29/01/20

Scozie: prime scuele par gaelic intal Ayrshire dal Nord

Chest Astât a Cill Fhinnein / Kilwinning si inviarà la prime scuele a imersion par gaelic dal Ayrshire dal Nord. Un tant al è il risultât dal lavôr inviât intal 2017 di un grup di gjenitôrs che in forme volontarie a vevin metût sù un nît cul gaelic veicolâr. L’an passât il lavôr di sensibilizazion fat ta chescj agns al à permetût di domandâ al Consei provinciâl di inviâ une scuele primarie a imersion e di otignî une rispueste positive. Cumò a son partidis lis iscrizions e cul mês di Avost la scuele e tacarà la sô ativitât. Tal zîr di un an, ator pe Scozie, il sisteme educatîf a imersion par gaelic al è aumentât dal 8% e lis prospetivis a son chês di lâ indenant a cressi.
Font: Bòrd na Gàidhlig, 27/01/20