01/03/22

UE: lis propuestis di ELEN ae conference sul avignî de Europe

ELEN (European Language Equality Network), la Rêt Europeane pe Avualiance Linguistiche, e à fat indenant vot racomandazions pe conference sul avignî de Europe che si proponin di miorâ la cundizion des lenghis minorizadis dal continent. Lis propuestis, nassudis di un confront tra lis realtâts che a componin la Rêt, a son stadis presentadis ai 17 di Fevrâr intal Parlament european inte suaze di un incuintri cul Intergrup su lis minorancis linguistichis. L’intindiment al è chel di rispuindi al faliment des istituzions europeanis intal garantî i dirits dai citadins europeans che a fevelin lenghis minorizadis, certificât de boçadure de iniziative citadine batiade Minority SafePack. Trê des vot racomandazions a domandin di prontâ dai regolaments comunitaris su lis lenghis menaçadis, sui dirits di cui che al fevele lenghis minorizadis e par sigurâ la avualiance linguistiche digjitâl. Chês altris propuestis a integnin la istituzion di un comissari european pes lenghis, di previodi proceduris di infrazion pai stâts che a discriminin des minorancis linguistichis, di creâ dai canâi di finanziament di pueste pes lenghis minorizadis, di slargjâ l’articul 19 dal tratât di fonde de Union ancje ae discriminazion di nature linguistiche o pe partignince a di une minorance nazionâl, e di imbastî un plan di gjestion de diversitât linguistiche fondât sul Protocol di Donostia.

Font: ELEN, 18/02/22

Bretagne: contrat stât–regjon al esam de Assemblee locâl

Ai 24, 25 e 26 di Fevrâr il Consei de regjon aministrative bretone al è clamât a fâ bon il contrat di plan stât – regjon (CPER) pai agns 2021 - 2027, il belanç pal 2022 e la convenzion su lis lenghis de Bretagne. Si trate, massime tal prin e tal ultin câs, di imprescj di fonde pe planificazion des liniis di azion e des risorsis disponibilis de politiche regjonâl pai prossims agns. Il contrat al à une disponibilitât complessive di passe 970 milions di euros che a valin ancje tant che cofinanziament par atirâ altris risorsis di divignince comunitarie. La aree di invistiment plui impuartante e je chê dal insegnament superiôr, de ricercje e de inovazion che, di bessôl, al passe i 400 milions di euros. Il contrat al è però centrâl ancje par definî obietîfs e risorsis par garantî un slargjament dal insegnament de lenghe bretone. Il test al è stât presentât ae stampe come za definitîf; pai partîts di oposizion chest al disvuede ogni autoritât dal Consei regjonâl. Il grup Breizh a-gleiz – Autonomie, écologie, territoires – che al met adun i elets autonomiscj e nazionalitaris – al lamente la pierdite progressive dal valôr strategjic dal contrat e al segnale che la cifre e ten dentri sei credits riciclâts, sei elements di finanziament ordenaris e duncje, tai fats, i fonts in plui metûts dal stât centrâl a son pôc plui che fruçons.

Font: ABP, 18/02/22

Paîs Catalans: protestis a un an dal impresonament di Hasel

Ai 15 di Fevrâr dal 2021 il musicist catalan Pablo Hasel al vignive impresonât par vie dai contignûts di une serie di cjançons e di tescj che al veve scrit. La sô condane e il so arest a vevin discjadenât protestis dentri e fûr dai Paîs Catalans, pontant la atenzion par un pôc sul teme de libertât di espression intal stât spagnûl. Lis protestis, in plui di un câs, si vevin sieradis cun scuintris cu lis fuarcis di polizie causant diviers ferîts, ancje seris, tra i manifestants e l’arest di almancul une cincuantine di personis: cuatri di lôr a son ancjemò in preson, altris a son in spiete di procès che, cun dute probabilitât, si fasaran dome tal 2023. A distance di un an, cundut dai impegns cjapâts ta chei dîs soredut des fuarcis progressistis, la riforme dal codiç penâl par chel che al rivuarde i cussì clamâts “delits di opinion” no à mot nancje un pas e la domande di indult par Pablo Hasel e je restade dome une promesse. La normative in vore par limitâ la libertât di espression e l’ûs che indi fâs la magjistrature spagnole a son stâts doprâts une vore ta chescj agns massime par cidinâ la oposizion politiche e culturâl de part indipendentiste e antagoniste des nazionalitâts minorizadis che a vivin dentri dal ream di Spagne. Ai 19 di Fevrâr, in ocasion dal inovâl dal impresonament di Pablo Hasel, centenârs di personis a àn dât vite a gnovis manifestazions di proteste in diviersis localitâts catalanis.

Font: VilaWeb, 13 e 14/02/22

Asturiis: la lenghe e vâl il 5% dal prodot interni sporc

Daûr di un studi coordenât de universitât di Uviéu / Oviedo lis ativitâts economichis leadis aes lenghis propriis des Asturiis – l’asturian e la varietât galiziane fevelade te part plui ocidentâl de comunitât – a rapresentin il 5% dal prodot interni sporc asturian e il 7,3% de ocupazion complessive, une dimension similâr a chê dal compart energjetic o de edilizie. Il setôr che al pese di plui al è chel de educazion ma, a contribuî a chest risultât, a son ancje lis ativitâts culturâls, in primis editorie, musiche e produzions audiovisivis. Cundut che la normative in vore no favorìs plui di tant lis lenghis propriis, il lôr pês economic al è plui fuart di chel che al ven fûr di un studi similâr fat pal catalan intal Paîs Valenzian.

Font: La Voz de Asturias, 13/02/22

Svezie: gnove menace minerarie pe Tiere dai Sami

Doi esperts internazionâi che a operin su mandât dal Consei pai Dirits Umans de ONU a àn denunciât i efiets negatîfs che il progjet par une gnove miniere di fier dongje di Gállok, te part svedese de Tiere dai Sami, al podarès vê sei pal ambient che pes comunitâts nativis che a vivin alì. Daûr dal studi che a àn puartât indenant, la iniziative minerarie e disviluparès un nivel alt di incuinament e di scarts di smaltî, cun dams grues sul ecosisteme locâl e sui percors migratoris des renis cul risultât di meti a risi il sisteme di vite tradizionâl dai sami. La UNESCO e calcole la Tiere dai Sami la plui grande aree dal mont là che une part impuartante de economie e de vite si fonde sui spostaments stagjonâi dal besteam e la leç svedese e ricognòs l’arlevament des renis un dirit des popolazions sami. La gnove miniere – a disin i esperts de ONU – e je duncje une menace a dut chest, tant plui che lis comunitâts locâls no son nancje stadis consultadis in proposit. La Svezie e à in esam une leç che e previodi l’oblic di sintî i rapresentants dai sami prime di cjapâ decisions che a puedin vê consecuencis su di lôr e su la lôr tiere e, ancje se no je ancjemò in vore, i esperts a invidin lis autoritâts statâls a procedi za ta chê direzion prime de decision finâl che e je fissade pal mês di Març. Intal framieç lis comunitâts locâls a van indenant cu lis lôr protestis e a àn cjatât aleâts ancje fûr de lôr tiere, tra chescj la ativiste climatiche Greta Thunberg che cun altris zovins dai Fridays For Future e à partecipât a di une azion di proteste a Gállok invidant il guvier svedês a meti fin ae colonizazion de Tiere dai Sami e al disfrutament de sô int e de sô nature.

Font: The Barents Observer, 11/02/22

Cornualie: in cressi lis personis che a studiin il cornic

Contrari di ce che al è sucedût pe plui part des lenghis minorizadis, la crisi sanitarie dai ultins doi agns al pâr che e vedi zovât al cornic. Cun di fat, in centenârs di lôr, sei in Cornualie che in altris lûcs ator pal mont, a àn disfrutât des gnovis oportunitâts che si son disvilupadis su la rêt par tacâ a imparâ cheste lenghe celtiche che vie pal secul vincjesim e jere stade dade par muarte. Dongje des lezions sul web curadis di insegnants in cjar e vues, a son nassudis ancje des aplicazions di pueste par studiâ il cornic discjariadis di cualchi miâr di personis. Tra di lôr ancje Indylan, lançade dal Consei de Cornualie e finanziade de Union Europeane. Simpri par iniziative de Assemblee locâl al va indenant il progjet educatîf Go Cornish che al è daûr a cjatâ simpri plui bon acet intes scuelis de Cornualie.

Font: BBC, 10/02/22

Gales: iniziativis par favorî l’aprendiment de lenghe proprie

Il guvier galês al à fat savê che cul mês di Setembar di chest an i zovins tra i 18 e i 25 agns a varan la pussibilitât di iscrivisi e partecipâ sore nuie ai cors di lenghe dal Centri nazionâl pal aprendiment dal galês. Si trate di cors di nivel diferent adats par dutis lis necessitâts, di cui che nol à nissune cognossince de lenghe a cui che invezit al à dome bisugne di perfezionâ lis sôs competencis. Par dongje si metarà a disposizion ancje un gnûf imprest digjitâl par miorâ la cognossince de lenghe framieç dai fantats tra i 16 e i 18 agns. Lis dôs iniziativis a son pensadis par incressi lis oportunitâts par imparâ il galês in maniere che simpri plui personis a puedin doprâ la lenghe te lôr vite cuotidiane. Par rispuindi ae dibisugne di plui educadôrs cuntune buine competence dal galês, si à previodût ancje l’acès gratuit di ducj i insegnants ai cors di lenghe.

Font: Nation Cymru, 10/02/22

Polonie: preocupazion pal tai dai spazis di todesc a scuele

Il comitât di esperts dal Consei de Europe che al ten di voli il rispiet de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis al à pandût il so malcontent pes decisions des istituzions polachis di ridusi lis risorsis pe educazion intes lenghis minoritariis e pe diminuzion dai spazis di insegnament par todesc, limitât cumò a une ore par setemane. Cun di plui, simpri te suaze des misuris previodudis a pro des lenghis minoritariis, la Polonie si veve impegnade par che il todesc nol fos dome materie di studi ma ancje lenghe di insegnament. Invezit, a segnalin i esperts dal Consei de Europe, chest impegn no si à mai concretizât.

Font: CoE, 09/02/22

Paîs Catalans: i catalans a difindin la imersion linguistiche

Il Centre d’Estudis d’Opinió al à davuelt une inchieste sui ûs linguistics in Catalogne par capî cuale che e je la posizion de int a front de sentence dal tribunâl superiôr di justizie che e à imponût un 25% di insegnament par castilian e che e met in discussion il sisteme a imersion linguistiche in vore di agns in Catalogne. Il risultât al è che il 76% de popolazion e je a pro dal sisteme a imersion, une posizion che però e devente cuasi assolude framieç di chei che a fevelin par catalan (cul 95% di rispuestis a favôr) e che invezit e divît a metât (50% a pro e 50% cuintri) chei che a àn il castilian di prime lenghe. La inchieste e analize ancje il rapuart jenfri simpatiis politichis e model linguistic cul risultât che la maiorance dai simpatizants dai partîts catalans e di chei progressiscj e sosten la imersion linguistiche, intant che i contraris si centris framieç dai partîts de diestre spagnoliste (92% di contraris tra i eletôrs di Vox, 77% tra chei di C’s e 71% tra chei dal PP). Cui che al fevele par catalan, tal 78% dai câs al segnale che la cundizion de lenghe e je lade in piês intai ultins agns e tal 68% che si trate di une lenghe menaçade (intant che tra chei che a fevelin par castilian dome un su cinc al pense che il catalan al sedi une lenghe menaçade). I cjamps là che la lenghe e je sintude plui margjinalizade a son chei de justizie, des aministrazions statâls e des plateformis digjitâls.

Font: Publico, 09/02/22

Paîs Basc: apel a rispuindi ai atacs judiziaris cuintri dal basc

Ai 5 di Fevrâr centenârs di personis a àn partecipât ae manifestazion clamade adun a Laudio / Llodio di Euskalgintzaren Kontseilua – coordenament che al ten adun lis organizazions plui impuartantis impegnadis pe lenghe basche – par denunciâ la esistence di une strategjie judiziarie cuintri dal euskara. Il pont di partence al è leât a di une sentence che e oblee la aministrazion comunâl di chê citadine alavese a cjapâ a vore une funzionarie che no à lis competencis linguistichis, e tal specific il nivel di cognossince dal basc, domandadis pe sô posizion. Tra lis altris, la sentence e justificave la funzionarie pal fat che la lenghe basche e sarès une vore dificile di imparâ. Magari cussì no – al à spiegât il segretari gjenerâl di Kontseilua, Paul Bilbao – no je la prime volte che i judiçs a cjapin decisions no daûr di criteris juridics, ma su la fonde di prejudizis o di competencis che no àn, sedino di nature linguistiche, pedagogjiche (come tal câs de imersion linguistiche catalane) o altri. Massime tai ultins agns tancj magjistrâts a àn cirût di doprâ lis lôr sentencis par cambiâ la normative linguistiche in vore e par limitâ ancjemò di plui i dirits linguistics dai citadins. Di chi un apel a organizazions pe lenghe, agjents sindacâi, politics e sociâi, istituzions e citadins par dâsi adun e fâi cuintri a cheste strategjie judiziarie di atac ae lenghe e a cui che le dopre.

Font: EiTB, 05/02/22

Paîs Basc: in vore par miorâ la version di Itzuli basc-francês

L’ufici public de lenghe basche (OPLB), che al opere tal Paîs Basc setentrionâl sot aministrazion francese, e il guvier de Comunitât Autonome Basche a àn sotscrit une convenzion che e permet di miorâ il tradutôr automatic neuronâl Itzuli. Si trate di un imprest fondât su la inteligjence artificiâl che al incrès la cualitât des sôs traduzions su la fonde dal ûs e dal nivel dal corpus linguistic che al à a disposizion. La version disvilupade in rapuart cul castilian e funzione za une vore ben, ancje in graciis dal corpus di tescj disponibii come fonde dal lavôr. Dome vie pal mês di Zenâr i son stadis domandadis 2 milions e 300 mil traduzions dal castilian al basc e un milion e mieç dal basc al castilian. Te stesse dade, la version dal basc al francês si è fermade sot des 19 mil traduzions. La convenzion e previôt che l’ufici public de lenghe basche al tiri dongje e al passi ai coleghis dal Paîs Basc meridionâl 5 mil tescj in version bilengâl che a saran po controlâts sul plan dai contignûts, de cualitât e dal gjenar e, in fin, metûts dentri dal machinari par che al puedi deventâ simpri plui precîs.

Font: Mediabask, 28/01/22