27/04/21

Paîs Basc: in 3 comuns progjet pilote pai dirits linguistics

Trê comuns che a partegnin aes diviersis areis aministrativis che al è dividût il Paîs Basc – ven a dî chel sot aministrazion francese (Ipar Euskal Herria), la Navare e la Comunitât Autonome Basche – a àn sotscrit une convenzion cu la organizazion Kontseilua par disvilupâ un progjet pilote intal cjamp dai dirits linguistics. Hendaia / Hendaye, Uharte / Uhart e Arrigorriaga si impegnin di fat a meti in vore tai lôr teritoris il Protocol pai dirits linguistics (presentât a Donostia tal 2016 e sotscrit di uns 120 realtâts associativis espression di passe 25 nazionalitâts minorizadis europeanis) daûr dal so adatament specific pes aministrazions comunâls. Zaromai di agns i trê comuns a son impegnâts intal disvilupâ politichis linguistichis a pro dal euskara e cun cheste convenzion a pontin a fâ un altri pas indenant par garantî ai lôr citadins la plene garanzie dai dirits linguistics. L’obietîf al è ancje chel di tirâsi daûr altris aministrazions locâls che, si ben che a àn aderît al protocol, no àn ancjemò tacât a metilu in vore.

Font: MediaBask, 14/04/21

Scozie: il SNP al propon di meti sù areis gaelichis ricognossudis

Il SNP al à manifestât la intenzion di invistî su la lenghe gaeliche inte prossime legjislature. In particolâr si ponte a lavorâ su trê liniis principâls, a partî di une riorganizazion des funzions e des struturis dal Bòrd na Gàidhlig, la agjenzie che e coordene la politiche linguistiche pal gaelic. La seconde linie di azion si centrarès invezit su la educazion cul sburtâ la nassite di gnovis scuelis a imersion ator pe Scozie e cul aumentâ i insegnants e i materiâi educatîfs par gaelic. Une tierce ipotesi di azion e je di creâ des areis gaelichis ricognossudis (Gàidhealtachd), sul stamp di chês che za a esistin in Irlande, là che il gaelic al sedi prime lenghe e al sedi disponibil in ducj i servizis pai citadins. Al è di dî però che si trate di declarazions fatis in plene campagne eletorâl e che, di plui bandis, si a metût in dubi la volontât di metilis pardabon in vore a elezions finidis.

Font: The Herald, 14/04/21

Scozie: pai sondaçs si varà un Parlament pro indipendence

Cul svicinâsi dai 6 di Mai, in Scozie e jentre tal vîf la campagne pes elezions che a varan di decidi la composizion dal Parlament nazionâl e puartâ ae formazion dal gnûf guvier. I sondaçs fats vie pal mês di Avrîl a son avonde dacuardi tal assegnâi al SNP une maiorance relative che e varès di puartâi un numar suficient di deputâts par guviernâ la Scozie ancje te prossime legjislature. Il Partît Nazionâl Scozês si cjate ben denant di chei altris massime tes proiezions pal vôt circoscrizionâl, intant che tal vôt regjonâl al pararès che une part dai siei eletôrs si spostin in part sui Verts – moviment aleât di guvier dal SNP e a pro de indipendence – e in part sul gnûf partît Alba, vuidât dal ex leader dal SNP Alex Salmond. La nassite di chest partît intal Fevrâr dal 2021 e ven cjalade cun interès propit par capî trop consens che al pues spostâ dal Partît Nazionâl Scozês. Pal moment i sondaçs a dan indicazions contrastantis tra cui che lu met fûr dal Parlament e cui che i assegne fintremai cinc elets che a podaressin meti a risi la maiorance dal SNP. Par chel che al rivuarde i partîts unioniscj, i scandais eletorâi a metin denant i Conservadôrs ancje se di pôc rispiet ai Laburiscj, cui Liberâi Democratics avonde indaûr. Par cumò, dut câs, nissun di lôr al menaçarès la maiorance dal front indipendentist.

Font: BBC, 13/04/21; Daily Record, 14/04/21

Cravuazie: minorance serbe inmò vitime di intolerance

Ai 13 di Avrîl il Consei Nazionâl Serp al à presentât il rapuart anuâl che al met adun i episodis di violence fisiche, intolerance, menacis, ofesis, discors di odi e revisionisim storic indreçâts cuintri de minorance serbe de Cravuazie. I câs denunciâts vie pal 2020 a son stâts 214 a front dai 400 dal 2019 e dai 381 dal 2018. Il dât al è però falsât dal fat che, par vie de pandemie, cetantis ativitâts no jerin pussibilis e duncje si à vude ancje une strente su lis ocasions – tant che lis partidis di balon – là che i atacs cuintri de comunitât serbe a jerin frecuents. Il president dal Consei, Milorad Pupovač, al à segnalât cemût che, cundut che la legjislazion cravuate e calcoli di reât i discors di odi, inte plui part dai câs cuant che a son indreçâts ai serps no ven metude in vore. Chel istès, al à zontât, si viodin ancje segnâi di riconciliazion tra lis dôs comunitâts, massime sul plan istituzionâl. Par esempli, a ocupâ la incarghe di prin ministri vicjari al è Boris Milosevič dal Partît Indipendent Democratic Serp (SDSS).

Font: Balkan Insight, 13/04/21

Paîs Basc: pas indenant pal euskara come lenghe di lavôr

L’esecutîf de Comunitât Autonome Basche al vûl che l’euskara al deventi lenghe di servizi e di lavôr in dute la aministrazion publiche. Par lâ ta cheste direzion a son stâts fats bogns i criteris pal ûs des lenghis uficiâls intal guvier basc. A son trê i obietîfs che si vûl rivâi cun cheste azion, ven a stâi: lâ indenant cu la normalizazion linguistiche trasformant la aministrazion publiche tun referent centrâl di chest procès, rispietâ i dirits linguistics dai citadins e favorî une comunicazion di cualitât. L’intindiment primari al è chel di garantî simpri la pussibilitât di doprâ la lenghe uficiâl che si à miôr – euskara o castilian – e, par fâlu, al covente infuartî l’ûs dal basc sei te comunicazion interne, sei ta chê cul public e cun chês altris aministrazions. In chest sens, ancje daûr de specifiche situazion sociolinguistiche dai teritoris, si varà di definî cuant che al è pussibil prontâ documents dome par euskara o ben bilengâi. Cun di plui, cun cheste operazion, si vûl ancje promovi une comunicazion di cualitât che e sedi direte, corete e comprensibile.

Font: EiTB, 13/04/21

Corsiche / Paîs Basc: partenariât su Europe, lenghe e diaspore

Ai 13 di Avrîl i presidents dai esecutîfs de Corsiche e de Comunitât Autonome Basche a àn firmât un memorandum di cooperazion tra i doi teritoris. In plui di formalizâ un rapuart di amicizie e di solidarietât jenfri il popul basc e chel cors che al va indenant di agnorums, il document al rapresente un imprest di lavôr par colaborâ su diviers temis di interès comun. Trê, in particolâr, lis areis di intervent condividudis, ven a dî la colaborazion e il scambi di buinis pratichis sul plan de politiche linguistiche, il disvilup di azions coordenadis di sensibilizazion e di pression su lis istituzions europeanis, la condivision di esperiencis e di progjets par infuartî il leam tra lis dôs comunitâts e la lôr diaspore ator pal mont. Il memorandum al à une durade cuincuenâl, ma ogni an a saran definîts dai obietîfs specifics par dâi plui sostance ai fins gjenerâi dal acuardi.

Font: CorseNetInfos, 13/04/21

Galizie: cun Agora une puarte par jentrâ te Rêt par galizian

Cui 11 di Avrîl si à inviade la ativitât di Agora.gal, une gnove plateforme digjitâl che si propon tant che agregadôr di contignûts in lenghe galiziane. No si trate di un agregadôr automatic ma al propon une selezion di fonts e mieçs diviers cun contignûts che a rivin di sîts di informazion specializade e blogs, ma ancje di Youtube, Twitch e Podgalego. La idee e je chê di meti adun une sorte di puarte par jentrâ e orientâsi tal mont variât de rêt par galizian là che nol è simpri facil di rivâi par vie che si riscje di pierdisi tal ocean digjitâl. Si ponte ancje a fâ di cheste plateforme une ocasion di incuintri pe comunitât dai utents di lenghe galiziane.

Font: Praza, 10/04/21

Galizie: in cressi i fonts par promovi la lenghe proprie

Il guvier de Galizie (Xunta de Galicia) al à publicât il gnûf bant che al finanzie lis ativitâts linguistichis des aministrazions locâls. I jutoris a son pensâts par cuvierzi lis spesis pal personâl dai sportei linguistics e pe programazion des ativitâts di dinamizazion de lenghe galiziane a nivel teritoriâl. Tra lis prioritâts di chest an si à l’ûs de lenghe proprie tes azions pe promozion de avualiance di gjenar, ta chês pai zovins, tes impresis e tal sport. Il bant pal 2021 al à une disponibilitât complessive di 350 mil euros, o sei il 40% in plui dal an passât.

Font: Xunta de Galicia, 09/04/21

Stât francês: aprovade cuntun vôt trasversâl la leç “Molac”

Ai 8 di Avrîl la Assemblee francese e à fate buine a grande maiorance e cuntun vôt trasversâl la propueste di leç su lis cussì clamadis “lenghis regjonâls” che e veve di prin firmatari il deputât breton Paul Molac. Il test al è passât cun 247 vôts a pro e 76 cuintri. Al è un fat storic dal moment che si trate de prime leç statâl organiche che e ricognòs e e promôf lis lenghis propriis feveladis dentri dal stât francês (fin cumò si veve dome la leç Deixonne dal 1951 che e permeteve l’ûs parziâl di chestis lenghis a scuele).

Paîs Catalans: a cressin i zovins intal program di VxL

La campagne istituzionâl e la esposizion itinerante “Quan parles fas màgia” dedicadis al program di volontariât pe lenghe (VxL) a àn favorît la adesion dai zovins ae iniziative. Il program al è sburtât de direzion gjenerâl di politiche linguistiche de Catalogne e al à chê di judâ la int a fevelâ par catalan cul cubiâ volontaris che a àn une buine competence linguistiche cun personis che invezit a àn une cognossince limitade de lenghe e che a àn duncje bisugne di fâ pratiche. La esposizion dedicade al program e je daûr a torzeonâ pai comuns de Catalogne di Setembar incà e, cundut des limitazions leadis ae crisi sanitarie, e je stade visitade di passe 5 mil personis. La mostre e la campagne a àn contribuît a incressi il numar dai volontaris, massime tra i zovins. Di Otubar incà, di fat, si son fats indenant 1.887 personis che a vuelin imparâ e 994 volontaris, 281 di chescj tra i 18 e i 29 agns, o sei il 67,26% in plui dal stes periodi dal an prime. Di cuant che il program al è scomençât – intal 2003 – si son formadis plui di 152 mil cubiis linguistichis.

Font: Generalitat de Catalunya, 08/04/21

Gales: gnove plateforme digjitâl di gnovis par galês

Ai 6 di Avrîl la television par galês S4C e à lançât un servizi digjitâl di informazions, batiât Newyddion S4C, che si poie suntun gnûf sît internet e suntune aplicazion dedicade. Si trate de tierce plateforme digjitâl di gnovis in lenghe galese struturade suntune dimension nazionâl ma e je il prin servizi informatîf che, in plui des gnovis origjinâls produsudis de redazion, al met a disposizion ancje une selezion di chês disvilupadis di altris mieçs di comunicazion par galês (tant che Golwg360, BBC CymruFyw e ITV Wales).

Font: Nation Cymru, 06/04/21