08/11/18

Paîs Catalans: i avocats a sburtin par cressi il catalan te justizie

Il consei dai avocats de Catalogne si mostre preocupât pal stât de lenghe catalane tal cjamp de justizie. Tai ultins agns si à vude une riduzion progressive des sentencis scritis par catalan che tal 2017 a son stadis a pene il 8,2% dal totâl. A nivel locâl si è lâts dal 16% de provincie di Girona al 3,6% di chê di Tarragona. In dì di vuê la leç e previôt la cognossince obligatorie dal catalan dome pal personâl no judiziari dai tribunâi. Il consei dai avocats al domande duncje che la cognossince de lenghe e deventi un element obleât e no dome un mert ancje pai judiçs e pai publics ministeris. Vuê come vuê, di fat, denant di judiçs o pm che no cognossin la lenghe i avocats si cjatin dispès a vê di passâ al castilian par sveltî la procedure ma, ta cheste maniere, si ricjatin a gjavâi naturalitât al esercizi de difese.
Font: VilaWeb, 19/10/18

Stât francês: grup parlamentâr autonom pai nazionalitaris

Uns cuindis deputâts elets inte Assemblee francese a àn decidût di dâsi dongje intun grup parlamentâr autonom batiât “Libertâts e teritoris” là che a son dentri ancje i cuatri deputâts de Federazion des regjons e dai popui solidaris che e met adun moviments politics de Alsazie, de Bretagne, de Corsiche, de Ocitanie, de Savoie, dal Paîs Basc e dai Paîs Catalans francês. Plui in detai si fevele dal parlamentâr breton Paul Molac e di chei cors Jean-Félix Acquaviva, Michel Castellani e Paul-André Colombani. La nassite dal grup ur darà la pussibilitât di gjoldi di plui timp e di plui modalitâts di intervent dentri de Assemblee.
Font: Fédération RPS, 18/10/18

Irlande: tal Nord a cressin i sportei linguistics pal gaelic

Cul mês di Otubar tes aministrazions locâls de Irlande dal Nord a àn tacât a lavorâ cinc gnûfs operadôrs linguistics pal gaelic irlandês che si zontin ai cuatri che za a jerin. Plui in detai, trê a son jentrâts in vore tai conseis distretuâi di Fear Manach / Fermanagh, An Ómaigh / Omagh e An Srath Bán / Strabane e doi tai conseis comunâi di Béal Feirste / Belfast e Doire / Derry. I sportei linguistics gjestîts di chescj operadôrs a viodin di cors di formazion linguistiche e consulencis pai funzionaris de aministrazion locâl, de organizazion di events culturâi, de traduzion di materiâi internis e pal public. La viertidure dai sportei e rispuint a di une incressite dal interès dai citadins pe lenghe e pe culture irlandese e e ufrìs une oportunitât di superament des tensions ancjemò vivis tra lis comunitâts nordirlandesis.
Font: Foras na Gaeilge, 17/10/18

Paîs Basc: propueste par garantî l’aprendiment gratuit dal basc

Il Statût de Comunitât Autonome Basche al previôt che ducj i citadins a vedin il dirit di cognossi e di comunicâ par euskara. Dut câs la presince de lenghe basche te educazion publiche no garantìs simpri chest dirit e i percors di aprendiment par adults a àn un cost che no ducj a puedin permetisi. Par chest EH Bildu al à presentât une propueste di leç intal Parlament de Comunitât in maniere di garantî che ducj a puedin imparâ in maniere gratuite l’euskara almancul fin al nivel B2 dal cuadri comun european di riferiment pes lenghis.
Font: El Diario, 17/10/18

Gales: plan par fâi cuintri ae emigrazion dai zovins galesofons

La emigrazion dai galês fûr dal lôr paîs in plui che pe economie locâl al è un dam ancje pe lenghe, massime se si pense che la plui part di lôr e va vie propit des comunitâts là che il galês al è ancjemò maioritari. Tai ultins dîs agns, par esempli, si stime che a sedin stâts plui di 100 mil i zovins che a àn bandonât lis regjons di Ynys Môn, Gwynedd, Ceredigion e Sir Gâr / Carmarthenshire. Par chest la organizazion pe lenghe Cymdeithas yr Iaith e à dât fûr une propueste cun dodis misuris che si proponin di intervignî sul plan economic par fermâ cheste emoragjie. Par esempli si propon di trasferî centenârs di puescj dal setôr public fûr de citât di Caerdydd / Cardiff, di taiâ i coscj par cui che al reste a studiâ in Gales, di inviâ cors universitaris pal personâl sanitari tes citâts là che il galês al è plui vivarôs, e di inviâ des cassis di sparagn sostignudis cui fonts pensionistics par finanziâ i piçui progjets locâi e di utilitât sociâl.
Font: Cymdeithas, 16/10/18

Paîs Catalans: si infuartissin i servizis digjitâi par catalan

Il catalan al è tra lis cuarante lenghis sielzudis di Google pe gnove aplicazion che, par mieç di auricolârs di pueste, e garantìs la traduzion automatiche di ce che si dîs intune di chês altris lenghis selezionadis. Il catalan al è l’unic tra lis lenghis minorizadis de Europe dentri de liste. La multinazionâl americane e je daûr a colaborâ cul guvier de Catalogne ancje suntun model acustic pe sintesi statistiche parametriche dal lengaç, o sei une vôs parametrizade in catalan di alte cualitât. Colaborazions istituzionâls a son in vore ancje par svilupâ programs di ricognossiment vocâl sei dentri di Mozilla, sei cun software libar.
Font: Plataforma per la Llengua, 16/10/18; Generalitat de Catalunya, 19/10/18

Asturiis: gnovis iniziativis par sburtâ la uficialitât dal asturian

Il president de Academie de Lenghe Asturiane, Xosé Antón Gonzalez Riaño, si à cjatât cul president dal intergrup des lenghis minoritariis dal Parlament european, Nils Torvalds, par presentâi la situazion dal asturian e la dibisugne che al vegni ricognossût tant che lenghe uficiâl des Asturiis, intune cul castilian. Cheste azion di dâi visibilitât al asturian a nivel european si cubie cu lis iniziativis puartadis indenant in patrie. In chest câs e je la Xunta pola Defensa de la Llingua che e torne a domandâ ai deputâts asturians di fâ buine la riforme dal Statût di autonomie in maniere di ricognossi la uficialitât de lenghe proprie. Par mendâ il Statût al covente il vôt a pro di trê cuints dal Parlament. Une percentuâl di deputâts che, almancul su la cjarte, cumò e sarès. Cun di fat, se il PP al va dilunc a jessi contrari, Podemos e Izquierda Xunida a son za di agns a pro de uficialitât; ancje il Partît Socialist si à declarât a pro ma un pôcs dai siei rapresentants, compagn di chei dal Foro, a pensin che nol sedi ancjemò il moment just par meti in vore cheste riforme.
Font: La Nueva España, 15/10/18; El Comercio, 16/10/18

Paîs Basc: cun Novembar i plans linguistics gnûfs in Navare

Dentri de fin dal an, probabil za cun Novembar, il guvier de Navare al fasarà bogns i gnûfs plans sul ûs de lenghe basche inte aministrazion publiche. Ta chestis zornadis Euskarabidea – l’istitût pe lenghe basche de Navare – al à fat indenant lis sôs propuestis in proposit. L’esecutîf al larà a tamesâlis e, se dal câs, a mendâlis su la fonde dai risultâts de ricognizion che si è daûr a fâ su la disponibilitât di personâl bon di doprâ l’euskara e sui uficis e i servizis là che si à di intervignî par prins. Su la fonde di chescj criteris di prioritât si larà po a riviodi i organics e i plans linguistics di meti in vore.
Font: Noticias de Navarra, 12/10/18

Galizie: rêt par infuartî lis relazions galizianis - portughesis

Ai 12 di Otubar a Pontevedra si à presentade la Rede de Galilusofonía, une rêt che e met adun uns cuindis entitâts galizianis e portughesis che, cul meti dongje ideis e fuarcis, si proponin di slargjâ la cognossince de musiche e des produzions culturâls che a rivin di chestis dôs areis e, in particolâr, di svicinâ la lenghe e la culture galiziane aes comunitâts che a àn il portughês tant che lenghe uficiâl. La rêt e à ancje chê di svilupâ progjets origjinâi a partî dal patrimoni linguistic condividût.
Font: Galicia Confidencial, 11/10/18

Irlande: a cressin ma no avonde i fonts pal gaelic

Conradh na Gaeilge e à preseât la decision dal guvier irlandês di meti 3 milions di euros inte manovre finanziarie pal 2019 par meti in vore un pocjis des misuris previodudis dal plan trienâl svilupât de organizazion e poiadis di une novantine di realtâts associativis impegnadis pe lenghe e pes comunitâts gaelichis. Chel istès no à platât un ciert marum pal fat che cetantis altris misuris proponudis a son restadis cence finanziament. Il plan, di fat, al previôt un invistiment complessîf di 18 milions – 9 di meti te finanziarie di chest – e al ponte a creâ 1.190 puescj di vore centrâts pe plui part intal Gaeltacht, o sei lis areis là che l’irlandês al è ancjemò fevelât in maniere significative. Conradh na Gaeilge e à duncje invidât il prin ministri irlandês, Leo Varadkar, a riviodi il progjet de finanziarie e a cjatâ fûr ancje i 6 milions che a mancjin par sostignî dutis lis misuris previodudis intal plan e a invertî in maniere clare i tais metûts in at dal 2008 incà ai fonts pe lenghe irlandese e pes areis gaelichis.
Font: CnaG, 09/10/18

Paîs Catalans: acuardi sorestatâl sui certificâts linguistics

Il guvier catalan e chel di Andorra a àn decidût di firmâ un acuardi di colaborazion par un ricognossiment mutuâl dai diplomis e dai atestâts che a certifichin il nivel di cognossince de lenghe catalane. Ta cheste maniere si larà a facilitâ la mobilitât des personis intal cjamp lavoratîf, tai percors scolastics e tal acès ae aministrazion publiche. Il sisteme di increditament linguistic pal catalan al è in vore dal 1979 intal principât di Catalogne e dal 1999 in Andorra.
Font: La Vanguardia, 09/10/18

Bretagne: inchieste par svilupâ politichis linguistichis gnovis

Dai 7 di Jugn ai 3 di Lui plui di 8 mil personis dai cinc dipartiments de Bretagne storiche (duncje ancje chel de Loire Atlantiche che al parten a di une altre regjon aministrative) a son stadis sintudis intune inchieste che, a vuê, e je la plui grande sul plan dai ûs linguistics dai bretons. La aministrazion regjonâl de Bretagne, che e à comissionât chest scandai, e à comunicât i prins dâts elaborâts su la fonde de inchieste. Al ven fûr che a fevelâ par breton al è il 5,5% de popolazion, o sei sù par jù 213 mil personis, intant che un 3,5% lu capìs ben ma nol è in stât di fevelâlu e un 31% al declare di jessi bon di paronâ dome cualchi frase. Par chel che al rivuarde la trasmission de lenghe, il 90% dai fantats tra i 15 e i 24 agns che le cognossin e il 53% di chei tra i 25 e i 39 agns le àn imparade a scuele, a dimostrazion de funzion centrâl che a davuelzin lis scuelis bilengâls o a imersion bretonis. In proposit, il 73% dai intervistâts al domande di infuartî l’insegnament de lenghe te educazion publiche e il 55% di cressi la presince dal breton te radiotelevision. I elements tirâts sù intant de inchieste a saran doprâts dal guvier de Bretagne par fissâ lis liniis di azion dai prossims plans di politiche linguistiche che a varessin di jessi fats bogns tor de metât di Dicembar.