30/10/12

Paîs Basc: grande maiorance nazionaliste inte CAB

Lis elezions che si son tignudis ai 21 di Otubar a àn savoltât il panorame eletorâl de Comunitât Autonome Basche e a àn viodût une afermazion massive dai partîts nazionaliscj bascs che adun a àn sfiliât il 60% dai vôts. A ribaltâ la situazion rispiet aes elezions stadis, che a vevin puartât a di un guvier socialist di minorance che al veve gjoldût di une poie esterne dal PP, e je stade la partecipazion de çampe indipendentiste basche che intal 2009 si cjatave ancjemò intune condizion di ilegalizazion.

Galizie: il PP al manten la maiorance, sucès pe AGE

In Galizie invezit lis elezions dai 21 di Otubar a àn lassât il guvier de comunitât autonome tes mans dal PP che al à otignût il 45,72% des preferencis. Rispiet aes elezions dal 2009 la diestre spagnoliste e à pierdût vôts, ma e je cressude come numar di elets che di 38 a son passâts a 41. Il president dal guvier galizian in scjadince, Alberto Núñez Feijóo, al podarà duncje contâ suntune maiorance assolude in Parlament ancjemò plui fuarte di chê che lu veve poiât te legjislature stade.

Spagne: Cjarte des lenghis, rapuart dal Consei de Europe

Il Consei de Europe al à fat cognossi la sô tierce valutazion sul rispiet de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis intal stât spagnûl. Par chel che si riferìs ai Paîs Catalans, la situazion plui critiche intal rispiet dai dirits linguistics si le à intai organisims aministratîfs e judiziaris dal stât. In particolâr, sul front de justizie, il sisteme cumò in vore nol garantìs l’ûs des lenghis couficiâls. Il Consei de Europe al invide duncje lis autoritâts spagnolis a meti in at dutis lis misuris legjislativis e pratichis par garantî che une percentuâl suficiente di personâl de aministrazion publiche statâl e di chê judiziarie e cognossi la lenghe proprie de comunitât là che e lavore. Lis autoritâts europeanis a cjalin cun preocupazion ancje ae scjarse cooperazion dal guvier spagnûl cu lis autonomiis locâls cuant che si trate di rispietâ i dirits linguistics intal cjamp dai mieçs di comunicazion e de educazion. Critichis plui specifichis a son ladis pe insuficience dal insegnament par catalan intal Paîs Valenzian e pai pas indaûr fats dal guvier des Baleârs inte presince de lenghe catalane intes aministrazions publichis. Par chel che al rivuarde invezit la lenghe basche, la relazion dal Consei de Europe e fevele di scjarsetât di garanziis intal ûs dal euskara intai servizis sanitaris e di violazion sistematiche dal dirit ae tutele judiziarie in lenghe basche. Cun di plui, lis autoritâts europeanis a segnalin diviers grops che ancjemò si àn intal sisteme educatîf e ta chel dai mieçs di comunicazion, massime in Navare dulà che si inibìs la vision dai canâi televisîfs par basc e si pidimente la ativitât de emitente radiofoniche Euskalerria Irratia.
Font: El Punt Avui, 27/10/12; Gara, 27/10/12

Sardegne: Cjarte europeane, sburt par mudâ il test di ratifiche

L’assessôr pe istruzion de Regjon Sardegne, Sergio Milia, al à inviât ai parlamentârs sarts un document là che a son dentri propuestis par emendaments al disen di leç di ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis. Par podê jentrâ in vore la Cjarte e à di jessi prime firmade e po ratificade: la Italie le à firmade intal 2000, ma no le à inmò ratificade. Il test de ratifiche al è cumò al esam dal Parlament talian, ma i nivei di tutele previodûts pal sart, pal furlan e par altris lenghis minorizadis a son in cierts câs fintremai plui bas di chei garantîts de leç statâl 482 dal 1999 pes lenghis minoritariis. Cundut che il sart e il furlan a son lis lenghis minorizadis plui feveladis intal stât talian – al spieghe Milia – intal test de ratifiche a vegnin calcoladis lenghis di seconde categorie e si cjatin penalizadis denant di chês lenghis che a son tuteladis di tratâts internazionâls tant che il todesc dal Sud Tirôl o il francês de Val di Aoste. Par chest l’esecutîf regjonâl al à domandât ai parlamentârs elets in Sardegne di intervignî in maniere fuarte e coordenade par modificâ il test di ratifiche e garantî al sart nivei di tutele plui alts di chei di cumò.
Font: AGI, 26/10/12

Asturiis: Xunta pola Llingua cuintri de gnove leç educative

La organizazion Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana e à cjapât posizion cuintri de riforme des politichis scolastichis fate indenant dal consei dai ministris spagnûl. Un dai cambiaments principâi che il proviodiment al puartarès al è chel dal aument dal podê decisionâl dal guvier centrâl sui contignûts dai programs scolastics intes comunitâts cun lenghe proprie. Tal câs des Asturiis il podê decisionâl sul curriculum dal guvier locâl si sbassarès cussì dal 35% al 25%. Pe Xunta pola Llingua chest cambiament al podarès deventâ une scuse pal guvier asturian par puartâ un atac al insegnament de lenghe proprie de comunitât dal moment che l’asturian nol à il status di couficialitât: misure che lis organizazions pai dirits linguistics a van dilunc a domandâ di agns. Intal intervent de Xunta pola Llingua si ricuardin ancje chei altris problemis che a pidimentin l’insegnament dal asturian: la lenghe proprie no je ancjemò presinte in ducj i nivei educatîf; no simpri si rispiete la volontât des fameis che a domandin l’insegnament dal asturian pai lôr fîs; i professôrs di asturian no àn un ricognossiment uficiâl pe materie che a insegnin.
Font: EuropaPress, 25/10/12

Paîs Catalans: ancje il mont economic a pro de indipendence

La voie di indipendence in Catalogne e cjape dentri ducj i setôrs de societât, ancje chei economics. Daûr di une inchieste publicade ai 25 di Otubar al ven fûr che cuasi il 67% des impresis piçulis e mezanis de Catalogne e je a pro de indipendence, intant che plui dal 21% al domande la nassite di un stât federâl. A pene il 12% des aziendis al crôt invezit che la Catalogne e varès di restâ une comunitât autonome dentri dal stât spagnûl. La inchieste e mostre po che passe l’82% des impresis piçulis e mezanis e je dacuardi che si tegni un referendum su la indipendence. Il percors di autodeterminazion de Catalogne al ven po poiât ancje di une cuarantine di ordins professionâi, tant che chel dai economiscj, dai architets, dai inzegnîrs industriâi e dai miedis, che ta chestis zornadis a àn sotscrit un manifest là che a domandin che il popul catalan al puedi decidi dal so avignî in maniere libare e democratiche.
Font: VilaWeb, 25/10/12

Ongjarie: mobilitazion par fermâ lis manifestazions anti rom

Trê des plui impuartantis organizazions ativis inte difese dai dirits dai rom de Ongjarie, ven a dî il Parlament Rom, il Moviment dai Dirits Civîi pe Republiche e la Rêt des Comunitâts Rom, a àn sotscrit un document indreçât al guvier e aes autoritâts ongjaresis là che si ur domande di intervignî par prevignî lis manifestazions des organizazions di estreme diestre là che si stice al odi etnic e si menacin lis personis dai paîs là che a vivin comunitâts rom. La iniziative e nas dopo che ai 21 di Otubar militants dal partît estremist Jobbik a vevin marcjât pes stradis di Kerecsend menaçant l’ordin public e cjapantse cui rom che a vivin alì. Chê di Jobbik e je stade dome une des tantis manifestazions inmaneadis di organizazions di diestre, tant che la Magyar Garda, cul obietîf di spaurî lis comunitâts rom.
Font: Politics.hu, 24/10/12

Irlande: consultazions publichis sul plan strategjic pal gaelic

Tra i ponts dal program di guvier 2011 – 2015 de Irlande dal Nord si à ancje un plan strategjic pe lenghe irlandese. Par svilupâlu il ministeri pe culture, pes arts e pal timp libar al à metût jù un stampon di document che al sarà cumò puartât ae atenzion dai citadins, des organizazions e des istituzions par che a puedin dî la lôr su la propueste. Tra i obietîfs dal plan strategjic si à chel di incressi il numar di fameis che a sielzin pai lôr fîs l’insegnament intune scuele cul gaelic tant che lenghe veicolâr, facilitâ l’acès ai mieçs di comunicazion par irlandês e svilupâ la presince di cheste lenghe intai servizis publics. I intervents programâts a pontin ancje a judâ la trasmission de lenghe in famee e il so ûs intal setôr economic, incressi il status e lis garanziis legjislativis pal irlandês. Citadins e organizazions a varan cumò la pussibilitât di dî la lôr sul document dentri dai 27 di Novembar.
Font: Gaelport, 16/10/12

Paîs Catalans: catalan inmò maioritari tes scuelis des Baleârs

Intes Baleârs, cundut de azion puartade indenant dal esecutîf di diestre vuidât di José Ramón Bauzá (PP), il sisteme di insegnament a imersion par catalan al reste maioritari intes isulis. La libertât di sielzi tra l’ûs veicolâr dal catalan e dal spagnûl intes scuelis de infanzie e primariis che, intes intenzions dal guvier e varès vût di sburtâ l’ûs dal spagnûl, inte realtât no à cambiât masse lis robis. Un tant al dipent sei dal fat che la grande maiorance dai gjenitôrs e à sielzût la lenghe proprie des isulis, sei parcè che no si àn vût ricors cuintri di chei istitûts che a levin dilunc a proponi il model a imersion par catalan. Daûr dai dâts dal guvier, a domandâ l’ûs veicolâr dal spagnûl a son stadis sì e no il 13% des fameis. Une percentuâl cussì basse che la plui part dai istitûts no à vût di cambiâ il model a imersion par catalan, ma e à rivât a contentâ la domande dome cun cualchi professôr di poie o cun sistemis flessibii pe formazion des classis. Ancje la plui part des fameis imigradis di pôc intes Baleârs e à dât preference al catalan, di maniere che i lôr fîs a puedin integrâsi prime e miôr inte societât des isulis.
Font: La Vanguardia, 15/10/12

Scozie: la agjenzie pal turisim e à inviât il so plan pal gaelic

VisitScotland, la agjenzie nazionâl scozese pal turisim, e à publicât il so prin plan linguistic pal gaelic. Il document, che prime di jessi publicât al è stât al centri di une consultazion publiche, al svilupe un program di azions e di obietîfs che la agjenzie si propon di rivâ intai prossims trê agns. Tra i setôrs là che si larà a promovi l’ûs dal gaelic a saran lis comunicazions cul public, il sît internet e il materiâl promozionâl e identificatîf de agjenzie. La lenghe gaeliche e je une part une vore impuartante de identitât e de culture de Scozie – a àn spiegât i dirigjents de agjenzie – e al è duncje fondamentâl che le dopredin intes azions di promozion par ducj i visitadôrs. Ancje Historic Scotland, la agjenzie publiche che e viôt dal patrimoni storic de Scozie, e à di pôc publicât il so plan linguistic cuincuenâl pal gaelic.
Font: BBC, 15/10/12; VisitScotland, 15/10/12

Montenegro: minorancis nazionâls, sîs elets in Parlament

Ai 14 di Otubar i montenegrins a son lâts a votâ pes tiercis elezions parlamentârs di cuant che il paîs al è deventât indipendent. La legjislature e varès vût di sierâsi intal Març di chest an che al ven, ma si à decidût di lâ a elezions anticipadis par che il guvier – che al varà di tratâ su la jentrade dal paîs balcanic inte Union Europeane – nol vedi vincui di mandât. Cun passe il 46% dai vôts e 39 elets su 81 puescj disponibii in Parlament, la vitorie e je lade ae Coalizion par un Montenegro European formade dal Partît Democratic dai Socialiscj, dal Partît Democratic Sociâl e dal Partît Liberâl. Il Front Democratic al à vût invezit plui o mancul la metât des preferencis rispiet ae coalizion vincidore e 20 elets, intant che al tierç puest si è plaçât il Partît Socialist dal Popul che al à elet 9 dai siei rapresentants. Il moviment Montenegro Positîf al à otignût 7 parlamentârs. Sul vôt e à pesât ancje la composizion etniche dal stât che pal censiment dal 2011, dongje di un 45% di montenegrins, e viôt cuasi il 29% di serps, il 8,6% di bosgnacs, il 4,9% di albanês, l’un par cent di cravuats e un 0,8% di rom. Pôc prime di votâ la leç eletorâl e jere stade modificade cu la introduzion di un tratament preferenziâl pes minorancis, ancje se e jere stade gjavade la prevision di cinc puescj garantîts pe comunitât albanese. Il vôt de comunitât di minorance plui numerose, o sei chê serbe, si à dispierdût su diviers grues partîts, tra chescj il moviment Gnove Democrazie Serbe che al fâs part dal Front Democratic, intant che i partîts de Gnove Aleance Serbe, chei plui di caratar etnic, no son rivâts nancje al un par cent des preferencis. Tra i partîts etnics, il plui votât al è stât chel bosgnac (Bošnjačka Stranka) cul 4,24% des preferencis e trê parlamentârs. Al è probabil che il gnûf guvier al nassarà propit de aleance tra chest partît e la Coalizion par un Montenegro European. Tra chei altris partîts etnics dome trê a àn rivât a mandâ in Parlament un dai lôr rapresentants, ven a dî i albanês di Gnûf Podê Democratic – Forca e de Coalizion Albanese, e la Iniziative Civiche Cravuate (Hrvatska Građanska Inicijativa).
Font: Balkan Insight, 14/10/12