23/10/15

Cornualie: plan par sburtâ i operadôrs publics a doprâ il cornic

Il Consei de Cornualie al è daûr a svilupâ un plan che al ponte a promovi la lenghe proprie e a sburtâ il so ûs. Il cornic, lenghe celtiche imparintade cul galês, al è calcolât tant che prime lenghe di uns 300 personis, o sei mancul dal un par cent de popolazion, ma al è fevelât di cualchi miâr di lôr e il so atrat al va dilunc a cressi. Il plan pe lenghe corniche, che la sô discussion intal Consei e je in program ai 4 di Novembar, al vûl duncje infuartî chest procès e ufrî plui ocasions ae int par viodile scrite, par sintîle e par doprâle. Tra lis novitâts previodudis si fevele ancje di sburtâ ducj i dipendents des aministrazions publichis locâls a imparâ e a doprâ almancul cualchi frase par cornic in maniere di tacâ a rindi la lenghe une presince cuotidiane, ancje se limitade, e a infuartî il leam che operadôrs publics e citadins a àn cu la identitât specifiche de Cornualie.
Font: The Guardian, 07/10/15

Irlande: mobilitazion par une vere politiche linguistiche

Ai 7 di Otubar la organizazion Conradh na Gaeilge e la Union dai Students in Irlande (USI) a àn inmaneât une manifestazion denant dal Parlament de Republiche de Irlande par domandâ che il guvier che al jessarà des prossimis elezions al puarti indenant une politiche linguistiche che e permeti pardabon di valorizâ e di promovi il gaelic irlandês. A peraulis, di fat, ducj a son a pro de lenghe proprie de isule, ma intai fats si lasse che lis robis a ledin juste de bande contrarie cemût che a mostrin vicendis capitadis ancje di resint sei sul plan dai curricola formatîfs, sei su chel de toponomastiche uficiâl. Cence dismenteâ che tra il 2008 e il 2015 i fonts pe autoritât che e gjestìs lis areis là che il gaelic al è ancjemò lenghe de comunitât (Gaeltacht) si son smiezâts passant di 45 a 22 milions di euros. Lis prossimis elezions a son duncje calcoladis tant che un pont centrâl par savoltâ cheste situazion e inviâ une politiche vere di normalizazion linguistiche. Ta cheste direzion al va ancje il manifest pe lenghe presentât juste la vilie de manifestazion di Conradh na Gaeilge, USI e altris setante organizazions impegnadis pal irlandês. Intal document si ricuarde ancje che invistî su la lenghe al è ancje un sburt pe ocupazion, massime chê zovanîl.
Font: UTV Ireland, 07/10/15

Alsazie: riforme regjonâl, un altri ricors boçât

Intal stât francês, e massime in Alsazie e in Bretagne, a van indenant lis iniziativis cuintri de riforme des regjons fate buine dal Parlament francês che, tal prin câs, e previôt la fusion de Alsazie cun Lorene e Champagne-Ardenne e, tal secont, e dinee la riunificazion dal dipartiment de Loire Atlantiche cul rest de Bretagne storiche. Cuintri de riforme e des elezions regjonâls di Dicembar che a rapresentin un pas in direzion dal gnûf implant aministratîf volût di Parîs a son stâts presentâts diviers ricors. In plui di cualchi câs, si segnale che la riforme e larès cuintri dai contignûts de Cjarte europeane des autonomiis locâls ratificade de France intal 2007. Propit ta chescj dîs il consei di stât al à boçât un ricors presentât di doi rapresentants des istituzions alsazianis, ma a restin ancjemò in pîts i percors judiziaris di altris doi ricors fats indenant dal coletîf Alsaciens Réunis, de Federazion Democratiche Alsaziane e dal moviment Franche-Comté, contrari ae fusion tra Francje Contee e Borgogne.
Font: Jornalet, 05/10/15

Sami: scuintri in Finlande su la partignince ae comunitât

Ogni cuatri agns lis elezions pal Sámediggi, il Parlament sami de Finlande, a permetin di decidi i 21 rapresentants che a varan in man l’autoguvier culturâl di cheste comunitât. Lis listis eletorâls a vegnin inzornadis su la fonde des domandis di adesion che a rivin ai organisims parlamentârs, ancje se la ultime peraule i spiete ae cort aministrative supreme de Finlande. In dì di vuê si stime che ta chest stât i sami a sedin 10 mil, ma i eletôrs dal Parlament de comunitât a son uns 6 mil. Vie pal 2015 i organisims parlamentârs a àn acetât plui o mancul cinccent domandis rivadis in buine part dai fîs di membris za iscrits che a àn finît 18 agns. Cuasi dusinte personis che a àn vût boçade la lôr domande a àn presentât ricors denant de cort supreme finlandese che e à dât reson a 93 di lôr. La decision e à creât un scuintri dûr tra il Parlament sami e lis istituzions finlandesis acusadis di pontâ ae assimilazion de comunitât. Cheste situazion e sabore divisions pericolosis dal moment che i rapresentants des istituzions sami a disin che il ricognossiment de bande de comunitât al è un element fondamentâl par jessi pardabon dai sami intant che lis personis che si sintin di partignî a cheste comunitât a san che la lôr esclusion des listis eletorâls pal Sámediggi no i permet un plen ricognossiment de lôr identitât.
Font: Barents Observer, 04/10/15

Scozie: il gaelic al cres tra i plui zovins

La comunitât di lenghe gaeliche e reste une piçule minorance dentri de Scozie cun, pôc sù pôc jù, 87 mil personis che pe plui part a vivin intes isulis ocidentâls, tes Highlands e te aree di Glaschu / Glasgow. Daûr dal ultin censiment al ven fûr che lis personis in stât di fevelâ cheste lenghe a son 966 di mancul rispiet a dîs agns prime: un dât che, se nol è positîf, al mostre che la diminuzion de comunitât e je daûr a ralentâ. L’element che al fâs sperâ ben al è però il cressi de lenghe framieç dai plui zovins. Cun di fat, intai ultins dîs agns i fruts e i fantats che a fevelin par gaelic a son 618 in plui. Mert ancje de politiche scolastiche dal guvier scozês là che pe lenghe gaeliche a son stât invistîts passe 40 milions di sterlinis in dîs agns.
Font: STV News, 30/09/15

Gales: regulis gnovis pal galês tai servizis publics

L’ufici dal comissari pe lenghe galese al à mandât al guvier galês, aes aministrazions locâls e ai ents gjestôrs dai parcs i gnûfs standards linguistics, o sei i servizis par galês che a varan di garantî. Lis gnovis misuris a jentraran in vore cui 26 di Març di chest an che al ven. A vegnin confermâts servizis tant che la segnaletiche bilengâl e il dirit pai citadins di vê rispuestis par galês de bande dai funzionaris publics, ma si ‘ndi zontin ancje altris tant che l’oblic pes aministrazions di vê uficis stampe cun personâl in stât di fevelâ par galês e di mandâ fûr i comunicâts ancje ta cheste lenghe. Par cui che nol rispiete i standards gnûfs a son previodudis ancje sanzions economichis. Ca di pôc, il comissari pe lenghe al varès di dâ fûr ancje i standards pe sanitât e par altris organisims publics, in plui che par chês aziendis privadis che a gjestissin servizis di interès public. Pe organizazion Cymdeithas yr Iaith Gymraeg al covente sveltî e semplificâ chest procès che, in dì di vuê, al domande timps avonde luncs par garantî ai citadins servizis inte lôr lenghe proprie.
Font: BBC, 30/09/15

Paîs Basc: il film par euskara Loreak candidât ai Oscars

La Academie Spagnole dal Cine e à sielzût il film Loreak tant che rapresentant dal stât spagnûl inte corse pai Oscars inte categorie dai miôr films no par inglês. E je la prime volte che i rapresentants de Academie a selezionin un cine dut in lenghe basche. Cun di fat, a rompi il monopoli dal castilian al jere stât dome il film par catalan Pa negre di Agustí Villaronga. La sielte de pelicule di Jon Garaño e di Josemari Goenaga e à cjapât plui di cualchidun di sorprese dal moment che in ocasion dai Goya, o sei i premis pal cine dal stât spagnûl, il film basc nol veve rivât a vinci. Forsit, al à comentât Goenaga, al dipent dal fat che i selezionadôrs a àn pensât che Loreak si adatàs di plui al public american. Ogni an intal Paîs Basc si produsin une disine di luncmetraçs, in medie però dome doi a son zirâts par euskara. La vitalitât dal cine basc, che e pues contâ su plui di sessante societâts di produzion audiovisive, e je rapresentade ancje de cualitât dai siei curtmetraçs e dai films di animazion.
Font: Deia, 29/09/15; El Correo, 30/09/15

Estonie: prime television publiche par rus

La television di stât de Estonie e à inviât ETV+, il prin canâl televisîf public dut par rus. La gnove emitente e previôt dîs oris di programazion cuotidiane par rus cun sottitui par eston. Par cumò, la disponibilitât finanziarie de television e je di 4 milions di euros par an. La comunitât di lenghe russe e rapresente un cuart de popolazion totâl de republiche baltiche, là che però dome la lenghe estone e je ricognossude tant che uficiâl. Par viodi programs inte lôr lenghe, duncje, i rus a jerin obleâts a cjalâ lis televisions de Federazion Russe. Le decision di inviâ un canâl par rus e je stade cjapade dal guvier di Tallinn cun chê di sbassâ la influence di Mosche sui rus de Estonie, massime dopo de anession de Crimee e dal conflit intes regjons russofonis de Ucraine.
Font: The Washington Post, 28/09/15

Paîs Catalans: maiorance indipendentiste tal Parlament catalan

Lis elezions che si son tignudis domenie ai 27 di Setembar in Catalogne a àn puartât intal Parlament une maiorance indipendentiste. Cun di fat, la coalizion Junts pel Sí cul 39,54% dai vôts e à cjapât 62 deputâts che, adun cui 10 parlamentârs de CUP (8,20% des preferencis), a permetin al front a pro de indipendence di vê la maiorance assolude intal gnûf Parlament. La coalizion Catalunya sí que es pot, che e domande plui autoguvier e un percors concuardât pe autodeterminazion, e à cjapât il 8,94% dai consens e 11 deputâts. I socialiscj (PSC), che in Catalogne a son a pro di une incressite dal autoguvier, a àn vût 16 parlamentârs e il 12,72% dai vôts. Ciutadans cui siei 25 deputâts e il 17,93% dai consens al è il partît plui votât inte aree de diestre spagnoliste, là che al à superât di un biel pôc il PP ancje tant che radicalitât politiche. I popolârs a àn vût di fat di contentâsi di 11 elets e dal 8,5% dai vôts. Se par elets la aree indipendentiste e à la maiorance cun 72 deputâts cuintri 63, in tiermins di vôts si ferme però al 47,74% dai vôts. Un tant duncje al permet di procedi sul plan legjislatîf cul percors in direzion de indipendence, ma al indebolìs la sô legjitimitât.
Font: VilaWeb, 27 e 28/09/15; Naiz:, 28/09/15

Paîs Catalans: politiche linguistiche gnove tal Valenzian

Il gnûf guvier de Comunitât Valenziane al à chê di cambiâ in maniere radicâl la politiche tai confronts de lenghe proprie rispiet al esecutîf stât. I ponts centrâi di cheste azion a son stâts presentâts intune conference stampe che si è tignude ai 24 di Setembar. La prioritât e sarà chê di sburtâ il catalan (achì clamât par solit valenzian) inte aministrazion publiche, là che si vûl che al deventi la lenghe di ûs normâl. Si intint però promovilu ancje intal setôr privât là che si pense a marcjis di cualitât o ben a facilitazions pes realtâts economichis che a doprin cheste lenghe intai lôr rapuarts aziendâi, cui clients e cul public. Si ponte ancje a tornâ a inviâ i rapuarts cu la Academie Valenziane de Lenghe, cu lis universitâts e cul Consei Valenzian de Culture, in plui di judâ lis associazions impegnadis pe lenghe e i uficis linguistics des aministrazions locâls. Par chel che al rivuarde il sisteme scolastic no si à ancjemò anticipât nuie, ancje se si intint vierzi un confront cui esperts dal setôr. In gjenerâl, l’intindiment al è chel di saborâ dute la popolazion a cognossi cuatri lenghis: catalan, castilian, inglês e une altre lenghe internazionâl.
Font: Valencia Plaza, 24/09/15

Ocitanie: ancje la Alvernie tal Ufici public de lenghe ocitane

Ancje la regjon de Alvernie e à decidût di aderî al Ufici public pe lenghe ocitane (OPLO) che la sô creazion e jere stade votade l’an passât dai conseis regjonâi de Aquitanie e dai Pireneus di Mieç. La assemblee de Alvernie e à votât la sô adesion in maniere unanime intant de riunion dai 22 di Setembar. Cun di plui, tes stessis zornadis, ancje il president de Provence al à mostrât l’interès de sô regjon par jentrâ intal organisim. L’ufici, clamât a svilupâ une politiche unitarie a pro de lenghe ocitane, al è duncje daûr a deventâ pardabon pont di riferiment e di rapresentance des diviersis realtâts aministrativis che a formin la Ocitanie.
Font: Jornalet, 23/09/15